Load-Balancing ADSL forbindelser
Fra : Kim

Dato : 13-06-03 11:11

Hejsa

Er her en som kan afklare mit spørgsmål ?

1. Kan det lade sig gøre at sætte en 2 x adsl forbindelse op i følgende
ruter: http://www.multitech.dk/edbvis.asp?id=NETDSL2W og så have servere sat
op ?

Servere: mail, web, ftp osv.

Ideen er at have en x/512 + x/512 = x/1024 men kan det overhovedet lade sig
gøre når der jo er en fast ip adresse som indgang til det hele, og ved 2 x
adsl får jeg jo to ipadresser.

Hvordan kan det mon klares ?

I min lille krølle hjerne er jeg ude i noget med at bruge noget dns som så
fortæller at web sidder på den ene offentlige adr. og så feks ftp sidder på
en anden offentlig adr.

Glæder og håber på hjælp

mvh
Kim
"snart en glad bruger af x/1024 ?"

Fra : Kim

Dato : 13-06-03 14:47

Har jeg mon postet i den forkerte gruppe ??

mvh
Kim

Fra : Søren Reinke

Dato : 13-06-03 21:25

Kim wrote:
> [...]
>
> I min lille krølle hjerne er jeg ude i noget med at bruge noget dns
> som så fortæller at web sidder på den ene offentlige adr. og så feks

Jeg vil mene det kan lade sig gøre.

Den tekniker som installerede ProAccess hos mig for over 2 år siden,
fortalte han bruge en BSD box til netop at bundle to adsl forbindelser med.

Og jeg læste fornyligt en artikel på nettet om en tysker der også brugte en
2 wan's router til at bundle 2 adsl forbindelser med.

Held og lykke med projektet. (Ja jeg er misundelig)

Søren Reinke Rescue Diver Fjern ihsyd fra email
http://www.dykkercenterlangeland.dk
Danmarks hyggeligste Pinse Træf 6-9 Juni

Fra : Morten Kjaer Nielsen

Dato : 15-06-03 17:09

On Fri, 13 Jun 2003 12:10:46 +0200, "Kim"
<removeXhejsameddig@hormail.com> wrote:

> [...]
>gøre når der jo er en fast ip adresse som indgang til det hele, og ved 2 x

En box med 2 netkort, med hver sin interne ip (192.168.1.100 og
192.168.1.200)

På den ene router sætter du den til at forwarde relevante port til
192.168.1.100 og forbinder den til din box.
På den anden ligeledes forward, men til 192.168.1.200

Så da du 2 offentlig IP´er A og B vil det nu se således ud:

Internet -> A [router} -> 192.168.1.100 [din box}
Internet -> B [router] -> 192.168.1.200 [din box}

Så opsætter du dine hosts i DNS med roundrobin

www   IN A   IP A
www   IN A    IP B

og voila simpel loadbalancing, det hjælper så ikke udgående fra boxen.

og husk at passe på hvilken inside ip routerne har, og hvad du sætter
op som gateway på boxen, eks. kan du "skift" mellem de forskellige
RFC1918 nets.

--
Morten!