Stofanet DHCP / W2K
Fra : Ukendt

Dato : 13-06-03 00:14

Hej!

Jeg har, efter Stofa gik over til at man kun kan beholde samme IP-adresse
vha DHCP gang på gang oplevet at deres net dør, og min stakkels maskine, som
kører 24 timer i døgnet, taber sin lease. Stofas lease-tid er kun 4 timer,
og når min maskine ikke får fornyet sin adresse inden for den til fordi
Stofanettet er nede så laver den jo en 169.... adresse på pågældende
netkort, og forsøger ikke automatisk at generhverve sin adresse vha DHCP
igen.

Er der nogen som kender en måde som kan bringe maskinen til at bede om en ny
adresse, gerne med meget korte intervaller, indtil den opnår kontakt til
DHCP serveren igen?

--
Hilsen, Brian

Fra : Stig Meyer Jensen

Dato : 14-06-03 19:25

"Brian Vind" <FindDenPaa_www.qrv.dk> wrote in message news:3ee9094d$0$83043$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
> [...]
> adresse, gerne med meget korte intervaller, indtil den opnår kontakt til

Er det vitterligt sådan det fungerer? Jeg tror der sker det at Stofa nets DHCP server ser at du ikke kontakter den i 4 timer og derfor sletter din lease - det er jo den der binder din ip sammen med mac adressen og ikke din egen maskine. I så fald kan du ikke umiddelbart gøre ret meget ved det....

Someone correct me if I'm wrong...

--

Stig Meyer Jensen
stig@mine_3_initialer.dk

Fra : Brian Vind

Dato : 14-06-03 23:58

"Stig Meyer Jensen" <stig@mine_3_initialer.dk> wrote in message

> [...]

egen maskine. I så fald kan du ikke umiddelbart gøre ret meget ved det....

Well - det ser ud til at hvis W2K ikke kan få fornyet sin lease indenfor et
vist tidsrum efter stofanettet ikke er tilgængelig opgiver den, og giver sit
netkort en 169.... adresse.
Stofa sletter den ikke, jeg har bestilt tildeling af samme IP-adresse hver
gang de ser det netkort som adressen er bundet til.
Mig bekendt kan man bare ikke uden videre bestemme om W2K skal fortsat bede
om at få fornyet sin leasetid/adresse efter en vis nedetid af nettet/mangel
på svar fra stofas DHCP server, men det håber jeg andre evt. ved mere om

Hilsen, Brian

Fra : Anders Hertz

Dato : 16-06-03 07:25

On Fri, 13 Jun 2003 01:14:20 +0200, "Brian Vind"
<FindDenPaa_www.qrv.dk> wrote:

> [...]
>adresse, gerne med meget korte intervaller, indtil den opnår kontakt til

Lav et scheduled job der kører en.bat-fil der indeholder lidt logik:

Ping Stofanets DHCP server.
Hvis den svarer:
kør en ipconfig /renew (Refresher din leasetid).
Ellers
vent x minutter og prøv igen.

/Anders.

Fra : Ukendt

Dato : 16-06-03 08:45

Hej Anders

"Anders Hertz" <a_hertz.ReMoVe@yahoo.com> wrote in message

> [...]
>
> Ping Stofanets DHCP server.
> Hvis den svarer:
> kør en ipconfig /renew (Refresher din leasetid).

Har spekuleret på noget i den retning, men jeg oplever desværre at en
ipconfig -renew ikke virker hvis W2K har tildelt sit netkort en 169......
adresse pga. den har opgivet DHCP. Det eneste der sker er at netkort får
adressen 0.0.0.0 og kører man en ipconfig -renew igen giver det ikke bedre
resultat. Den eneste løsninger at boote maskinen, men det kan jeg
selvfølgelig også bare gøre hvis der ikke er andre muligheder.

Hilsen, Brian
P.S. Overvejer at sætte en Linux-løsning op - den skulle efte sigende være
mere robust overfor den slags problemer.

Fra : Anders Hertz

Dato : 17-06-03 07:07

On Mon, 16 Jun 2003 09:45:14 +0200, "Brian Vind"
<FindDenPaa_www.qrv.dk> wrote:

> [...]
>resultat. Den eneste løsninger at boote maskinen, men det kan jeg
>selvfølgelig også bare gøre hvis der ikke er andre muligheder.

Prøv med en ipconfig /release først. Men det virker selvfølgelig først
når modemet/linien er klar.

I "gamle" dage kunne man få et program der hed keep-alive eller
sådan noget, som kunne holde en linie åben, men ved ikke om
der findes noget tilsvarende. Og beholdte ens IP adresser.

/Anders

Fra : Ukendt

Dato : 17-06-03 14:20

> Prøv med en ipconfig /release først. Men det virker selvfølgelig først
> når modemet/linien er klar.
Problemet er at W2K ikke længere opfatter at den skal køre DHCP. Skriver man
/release får man blot besked om at der ikke er noget at frigive da den
nuværende adresse ikke er fra en DHCP server.

> I "gamle" dage kunne man få et program der hed keep-alive eller
> sådan noget, som kunne holde en linie åben, men ved ikke om
> der findes noget tilsvarende. Og beholdte ens IP adresser.

Problemet er ikke at holde linien åben da der ikke er time-out sålænge
stofanettet kører.

Hilsen, Brian