RAM-problem: 256 MB -> 130 MB
Fra : Martin Møller

Dato : 12-06-03 21:54

Hej

Jeg har købt 256 MB SDRAM, som skal supplere de 128 MB, der sidder i
min maskine med et Asus P2B-bundkort, så det bliver til ca. 384 MB
ialt.

Mit problem er bare, at den tilsyneladende ikke finder mere end 130 MB
på 256-blokken. Både i Bios (som er opgraderet til den nyeste version)
og i Windows 2K står der 130 MB. Jeg har prøvet alle sokler igennem og
både lade den sidde alene og sammen med 128-blokken. Den opfører sig
konsekvent som en 130-blok, så lige nu har jeg altså ca. 261 MB i
maskinen. Har selvfølgelig kontrolleret i manualen, at bundkortet kan
håndtere 256 MB-klodser.

Hvad f.. kan der være galt? Google er ikke min ven lige nu, så jeg
håber meget, I kan hjælpe. På forhånd tak!

--
Med venlig hilsen / Best regards
Martin Møller

Fra : Jens C. Hansen [Oden~

Dato : 13-06-03 14:10

Martin Møller wrote:

> Jeg har købt 256 MB SDRAM, som skal supplere de 128 MB, der sidder i
> min maskine med et Asus P2B-bundkort, så det bliver til ca. 384 MB
> ialt.

SDRAM-stænger er ikke altid bare "plug and play".
Du har fået fat i en stang som har en forkert intern geometri eller er
enkeltsidet.

De eneste 256 MB stænger som passer i BX-bundkort (som bl.a. et P2B er),
skal;

have 16 chips
være "dobbeltsidede" (dvs. fylde to ram-banke)
have chips med intern geometri 16Mx8

Man vil muligvis se geometrien omregnet til 32Mx64 for hele modulet.

Man kan ikke se fysisk på modulet om det er dobbelt- eller enkeltsidet.
Kun i opstarten kan man se på "nr 2 bios screen", om der sidder noget i
RAM bank 0 1 2 3 4 5 6 7 8 (der står så kun hvilke der er besat)

Pga. at der også findes stænger med 16 chips, som ikke passer i, er de
eneste sikre løsninger at;

få en skriftlig garanti fra forhandler at de passer i et BX-bundkort
(nogen der kender forhandlere der har de rigtige 256MB moduler - jeg
leder selv efter et par moduler)
eller
købe direkte fra en RAM-producent (f.eks. crucial.com/eu/)

Der var en side (på engelsk) om netop det "problem" på

http://n.ethz.ch/student/sroland/ram_bx_faq.html

men den ser ud til at være blevet slettet.

Der kan findes en kopi i cachen på google, søg på RAM BX FAQ

Den bliver dog nok ikke liggende i evigheder, så jeg gemmer en kopi af
den, og sender den gerne pr. email til andre interesserede.

Fra : Riverwind

Dato : 13-06-03 15:56

Hejsa

Vildt - jeg har for en time siden opdaget, at jeg har samme problem. Jeg har
et Soltek SL67EV bundkort, og har netop forsøgt at installere en 256 MB chip
i maskinen. Der sidder 128 i forvejen, men når jeg sætter den nye i, så
ender jeg kun på 256 MB.
Jeg har købt RAM'en hos MM Vision, men var ikke klar over problemet, da jeg
bestilte. Faktisk ringede jeg derover og brokkede mig over at jeg fået en
128 MB blok :)
Det lyder ikke som om det er nemt at få fat i blokke, der garanteret passer.

/Riverwind

Fra : Martin Møller

Dato : 13-06-03 23:19

Jeg siger tak for den gode forklaring. Er egentlig glad for, at der
ikke er noget, der er i stykker.

Fra : Martin Møller

Dato : 13-06-03 23:21

On Sat, 14 Jun 2003 00:18:40 +0200, Martin Møller
<martinhm@spamfilter.dk> wrote:

> Jeg siger tak for den gode forklaring. Er egentlig glad for, at der
> ikke er noget, der er i stykker.

Forresten så ligger den der FAQ stadig i Googles cache. Den lå som
første hit i søgningen.