Skriftstørrelser, defineret i CSS ...
Fra : christian estrup

Dato : 12-06-03 17:05

Hej!

På testversionen af min nye side

http://sunglasses.apolloweb.dk/

har jeg defineret skriftstørrelsen på henholdsvis tekst og links
i eksternt stylesheet. Begge dele som 0.8em.

Imidlertid viser "tekstskriften" sig betydeligt større end
"linkskriften" ?!? Har sat samme forvalg af fonte på både tekst
og links ...

Ku' de måske blive ens?

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Soeren Nielsen

Dato : 12-06-03 17:12

christian estrup wrote:
> [...]
>
> Imidlertid viser "tekstskriften" sig betydeligt større end
> "linkskriften" ?!? Har sat samme forvalg af fonte på både tekst

Ja

Siden bliver ikke pænere af at blive vist i 1600x1200
fjern det script og jeg vil kigge igen

--
mvh Søren Nielsen
http://www.soerennielsen.dk/akvarie/

Fra : christian estrup

Dato : 12-06-03 17:15

Soeren Nielsen wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:

> Siden bliver ikke pænere af at blive vist i 1600x1200

Naarj, det må jeg gi' dig ret i. Arbejder på sagen.

> fjern det script og jeg vil kigge igen

Gjort ...

Fra : Lasse Reichstein Nie~

Dato : 12-06-03 17:18

christian estrup <estrups@mail.tdcadsl.dk> writes:

> På testversionen af min nye side
>
> http://sunglasses.apolloweb.dk/

Jeg kan ikke se nogen tekstversion der. Det er grafik det hele.

> har jeg defineret skriftstørrelsen på henholdsvis tekst og links
> i eksternt stylesheet. Begge dele som 0.8em.

Hvis brugeren vil have mindre fonte, så kan han selv sætte det.
Man bør aldrig sætte fontstørrelsen på almindelig tekst under 1em.

> Imidlertid viser "tekstskriften" sig betydeligt større end
> "linkskriften" ?!? Har sat samme forvalg af fonte på både tekst
> og links ...

Lad mig gætte. Du har reglerne:

body {font-size:0.8em;}
a {font-size:0.8em;}

Hvis ja, så husk at a-elementerne er inde i body, så deres størrelse
bliver 0.8 * fontstørrelsen for body, altså 64% af brugerens ønskede
størrelse.

> Ku' de måske blive ens?

Ja, det kræver en indsats at gøre dem uens.

Lad være med at sætte font-størrelsen på a-elementerne, så arver
de automatisk indstillingen.

Lad også være med at sætte font-størrelsen mindre end 1em.

Altså: Lad være med at pille ved fontstørrelsen.

/L

Fra : christian estrup

Dato : 12-06-03 17:23

Lasse Reichstein Nielsen wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:

> Lad mig gætte. Du har reglerne:
>
> body {font-size:0.8em;}
> a {font-size:0.8em;}

Nej, har ikke defineret nogen skriftstørrelse for <body>.

Men må jo nok erkende der ér en pointe i at la' brugeren selv vælge.

Fra : Lasse Reichstein Nie~

Dato : 12-06-03 17:30

christian estrup <estrups@mail.tdcadsl.dk> writes:

> Nej, har ikke defineret nogen skriftstørrelse for <body>.

Det er rigtigt. Jeg fandt en side hvor jeg kunne se det. Du har den på
p- og a-elementerne, men problemet er det samme.

/L