rep af optimist
Fra : hunuspus

Dato : 12-06-03 10:51

var ude for lidt kedeligt i det ellers spændende sejlevejr i går ;)

Skulle ind mod stranden, men inden jeg fik roret af var der altså en sten
der ragede lige lovlig langt op fra bunden - jeg havde seføli lige hevet
sværdet op.

resultat: nederste beslag blev revet af båden, samt det glasfiber dette sad
fast i. Altså har jeg nu et hul som er lidt større end en femkrone. samt jeg
mangler et beslag. er disse beslag normal lagervarer hos div bådcentre? Og
hvordan bærer jeg mig ad med glasfiber og med at få sat det beslag fast
igen?

Takker for al evt. hjælp da det jo også er flot sejlevejr i dag ;(

Fra : Floatin

Dato : 12-06-03 16:41

nå det blev så ikke idag jeg skulle ud og sejle. takker for hjælpen

Fra : Claus Tersgov

Dato : 13-06-03 15:32

> [...]

> hvordan bærer jeg mig ad med glasfiber og med at få sat det beslag fast

Er der kommen vand i skummet, skal det tørre godt ud. Skummet i optimistjoller
suger som en svamp.

Afedt med acetone og slib et område på ca 200 x 150 mm. Brug korn 80. Sørg for,
at al maling er væk, og at du kan se strukturen i den gamle glasfiber. Skær i
kanterne af hullet, så du kan rive fiberen af. Det er meget nemt, for der er
kun eet tyndt lag. Fjern fiberen i et område på ca dobbelt størrelse af det
ødelagte område. Skær gerne et rundt eller ovalt hul om muligt. *INGEN* skarpe
hjørner eller firkantede huller Fjern alt støv og affedt med acetone.

Er skummet tørt, så pensler du med rigeligt polyester, , så skummet er godt
gennemvædet, er der huller i skummet, må du fylde dem op med polyester tilsat
fortykkelsesmiddel, evt micoballoner. Har du ikke andet, så klip hårene fra
fiberen i små stykker og brug det. Det hele kan gøres i een arbejdsgang. Læg et
stykke måtte, der er ca 30mm større end hullet i den våde glasfiber og dup og
rul det godt ind i polyesteren. Vær omhyggelig med alle lufthuller. Læg så
endnu et stykke måtte, der er lidt større igen, så det kommer ud og får fat i
den gamle glasfiber ca 50mm overlæg eller mere. Brug rigeligt polyester og vær
igen omhyggelig med lufthuller.

Lad det hærde godt, og slib så det hele plant med en excenter eller
rystepudser. Derefter to eller tre gange lightprimer og en passende slutmaling.

Beslaget burde være standard og kan enten fås eller bestilles hos en
velassorteret udstyrs forretning.

Claus