Skærme
Fijala 3554
Min Acer 732
Fra : CyberDyne

Dato : 12-06-03 10:12

Så kom dagen jeg har ventet på de sidste 2 måneder, min Acer 732 er landet i
hønsehuset.
Pakkede den MEGET forsigtig ud og var overrasket over hvor mange kabler der
fulgte med, næsten flere en der ligger i rode-bunken bag min computer.

Har nu sat den til via det "normale" skærmkabel, DVI skal først testes
senere.
Og hvad er så det første man gør, jo gennemgår den for pixel fejl, og der
har jeg været heldig, den er bare helt perfekt !!!

Jeg har sat den op ved siden af min 4-5 år gamle Sony 200ES 17". Efter lidt
kiggen frem og tilbage bemærker jeg at Acer 17" ser en del større ud end mit
gamle øg af en Sony CRT 17".
Frem med tomstokken, og rigtigt nok, selve skærm arealet på min nye Acer er
hele 3½ cm Højere end det på min Sony, samt 1 cm Breddere.
Acer står utrolig smukt i 1280x1024, og det er selv ved standard
instillingerne, tør slet ikke tænke på når jeg får smidt den til DVI porten,
samt fin konfigureret farverne.

Jeg vil køre en del test af den i løbe af dagen og melde tilbage, det være
blandt andet spil, samt om man kan holde ud at kigge på den 12 timer om
dagen !

Fra : CyberDyne

Dato : 12-06-03 10:42

DVI porten virkede uden nogen form for konfiguration, jeg satte bare stikket
i !
(Radeon 9700pro i WinXP Pro)

Fra : CyberDyne

Dato : 12-06-03 10:51

Kan "kun" få den til at køre 60hz over DVI i 1280x1024
Og ja jeg ved godt hz ingen betydning har for billedkvaliteten på en LCD

Fra : JRS

Dato : 12-06-03 11:15

"CyberDyne" <dont@spam.com> skrev i en meddelelse
> Kan "kun" få den til at køre 60hz over DVI i 1280x1024
> Og ja jeg ved godt hz ingen betydning har for billedkvaliteten på en LCD

På radeon kort kører dvi altid "kun" i 60hz .. ved ikke hvordan nvidia kører

MVH
JRS

Fra : Mathias

Dato : 12-06-03 12:34

På mit GForce 3 kan jeg også kun køre 60Hz.

Venlig hilsen

Mathias

Fjern de to "x" fra e-mail
e-mail: mathiasx@edbx.dk

Fra : Lars Krag

Dato : 13-06-03 10:49

"JRS" skrev i en meddelelse ...

> På radeon kort kører dvi altid "kun" i 60hz .. ved ikke hvordan nvidia kører

Både mit R9700PRO og mit R9800PRO kan da sagtens køre DVI i 70 Hz
på min Samsung 172T skærm i 1280x1024x32. At det så ikke gør nogen
forskel er så en anden sag.Jeg kan efter nærmere observation overhovedet
ikke se forskel i 2d, og det er lige før jeg vil påstå at der er mindre "tearing"
i spil med 60 Hz, end der var med 70 Hz.

Men inden Dr. Ralph kommer og spanker mig igen, så er det nok også ren
indbildning

/Lars

Fra : Dr.Ralph

Dato : 12-06-03 18:11

> Kan "kun" få den til at køre 60hz over DVI i 1280x1024
> Og ja jeg ved godt hz ingen betydning har for billedkvaliteten på en LCD

På næsten alle LCD skærme kan man kun køre 60Hz via DVI. Tilsluter du
analog VGA, så kan du aændre på Hz'en.

Vist nok Hitachi kan skifte til 72Hz via DVI - men det er en enlig svale -
og ren indbildning, at man skulle kunne se forskel via DVI på 60 og 72 Hz.

TFT teknologi er komplet anderledes end CRT - men folk, der kommer fra CRT
tager deres gamle viden med over, og tror den kan benyttes på LCD
teknologi.

Det svarer lidt til, at tage sin komma sætning fra dansk med over, og bruge
den, når man skriver engelsk - den går bare ikke.

--
Kind regards/Venlig Hilsen
Dr. Ralph

Fra : Martin Petersen

Dato : 13-06-03 10:11

Dr.Ralph (dr.ralph@removesol.dk) skrev følgende:
> [...]
>
> TFT teknologi er komplet anderledes end CRT - men folk, der kommer
> fra CRT tager deres gamle viden med over, og tror den kan benyttes på

Men vi er enige i at grafikkortet "kun" kan smide 60 hele billeder ud
ved 60 Hz osv., ikke? Så hvis man vil undgå tearing (hvis grafikkortet
producerer 120 billeder men smider 60 Hz ud, vil billedet dele sig på
midten når man bl.a. drejer i fps spil) skal v-sync være slået til, og
man må slå sig til tåls med "kun" 60 fps (jeg fatter alligevel heller
ikke hvad folk vil med 4-500 fps).

Jeg er frisk på at skifte mening hvis jeg ikke har ret, men det tror jeg
nu nok jeg har.

--
Martin Petersen

Fjern "FJERN" ved privat svar...

Fra : iddqd@worldonline.dk

Dato : 12-06-03 13:39

CyberDyne wrote:
> [...]
> Frem med tomstokken, og rigtigt nok, selve skærm arealet på min nye Acer er
> hele 3½ cm Højere end det på min Sony, samt 1 cm Breddere.

Helt normalt. På CRT skærme navngives modellerne typisk efter
billedrørets størrelse og ikke efter det synlige areal, undtagen Apple
skærme, og faktisk kan man finde eksempler på 15" CRT skærme der har
større synligt areal end billige 17" skærme!

De seriøse CRT producenter oplyser dog normalt også den faktiske
billedstørelse og f.eks har en 21" Sony en billedflade på 19.8" mens en
22" NEC/Mitshubishi har en billedflade på 20,2" (hvilket dog giver en
del cm2)

Samtidig er billedformatet på TFT skærme vist typisk 5:4 og ikke 4:3 som
er den gængse på CRT skærme, ihvertfald bør det gælde de TFT skærme som
har 1280*1024 som opløsning.

Mvh

Bruno

Fra : René Rolighed Christ~

Dato : 20-06-03 10:12

<iddqd@worldonline.dk> wrote in message

> [...]
> billedstørelse og f.eks har en 21" Sony en billedflade på 19.8" mens en
> 22" NEC/Mitshubishi har en billedflade på 20,2" (hvilket dog giver en

Det sindsyge i skærmstørrelses opmålingen består i, at på CRT skærme måles
tommestørrelsen fra ophængs-skruehul til ophængs-skruehul.
I hvert hjørne af fronten af selve billedrøret sidder der en plade og rager
ud, hvori der er et skruehul, som skærmen så "hænges" op i kabinettet med.
Der måles så eksempelvis fra øverste venstre skruehul til nederste højre
skruehul... Og så har man skærmens tomme-størrelse. Sindsygt... I teorien
kunne en skærmproducent lave en billedrør med et skærmareal på 10" men lave
ophængene så lange at de med rette kunne opgive skærmstørrelsen til at være
28".
På TFT skærme forholder det sig altså anderledes - her opgives jo altså det
faktiske synlige skærmareal = skærmens reelle størrelse som brugeren kan
bruge.

Cheers
Rolighed