Trimning af Asus P4PE
Fra : Bo Nielsen

Dato : 11-06-03 12:31

Findes der en side som beskriver trimning (OC) af bios i et ASUS P4PE
motherboard.
Jeg er specielt interesseret i de forskellige opsætninger af RAM og FSB.
Min prosessor er en P4-2.4NW/533 og mine ram er 2 x 512 Kingston HyberX
PC3000 - 5.4ns

Bo

Fra : Nic

Dato : 11-06-03 13:03

Ja. Du kommer ikke ret højt op med 2 moduler. Jeg har skiftet til andet chipset af samme grund.

Bare til orientering.

PS - Bortset fra det - sateme narjs kort

Fra : Lars Krag

Dato : 12-06-03 09:33

Jeg har godt nok ikke set nogen, men prøv evt. på www.asusboards.com

> Jeg er specielt interesseret i de forskellige opsætninger af RAM og FSB.
> Min prosessor er en P4-2.4NW/533 og mine ram er 2 x 512 Kingston HyberX
> PC3000 - 5.4ns

Det kommer vel meget an på hvad din cpu og dine ram kan overclockes til.
Jeg havde ingen problemer med at køre stabilt med 2x 512 MB Kingston
HyperX PC3500 på mit P4PE. Min 2.26 Ghz P4 cpu stoppede ved 186 Mhz
fsb, men her kunne rammene sagtens køre stabilt med begge 512 MB moduler
i. Jeg kunne også køre dem asynkront ved ~430 Mhz DDR ved 172 Mhz fsb.

Så med den rette køling skulle du vel nok kunne clocke fint med det
hardware.

/Lars

Fra : Nic

Dato : 12-06-03 17:46

> Jeg havde ingen problemer med at køre stabilt med 2x 512 MB Kingston
> HyperX PC3500 på mit P4PE. Min 2.26 Ghz P4 cpu stoppede ved 186 Mhz
Det forstår jeg ikke - Mine XMS3200 ville ikke køre FSB 150 (DDR400) -
og ifølge asus skulle man kun kunne OC'et et modul på det kort. Har du kørt prime95 på det?

Fra : Lars Krag

Dato : 13-06-03 10:35

"Nic" <nifonewsx@tiscali.dk> skrev i en meddelelse news:J62Ga.16614$Jp3.695128@news010.worldonline.dk...

> Det forstår jeg ikke - Mine XMS3200 ville ikke køre FSB 150 (DDR400) -
> og ifølge asus skulle man kun kunne OC'et et modul på det kort. Har du kørt
> prime95 på det?

Yep, 24 timer Prime95 uden problemer. Med min 2.8/533 kørte jeg med 160 Mhz
fsb og ram divider på 3:4 (DDR 427) med 1 GB (2x512 MB) kingston HyperX
PC3500. Jeg ved ikke om nogle P4PE bare er bedre end andre, men mit kørte
altså uden problemer med de hastigheder.

Det skal dog nok lige tilføjes at cpu'en blev kølet med et Vapochill, så selve
chipsettet (der var passivt kølet, dog med AS3 kølepasta) blev ikke ret varmt,
da der jo ikke blev blæst en masse varm luft rundt i kabinettet. Selv ved 186
Mhz fsb kom det kun sjældent over 30°C. Jeg nåede desværre aldrig at teste
det med min nye 800 Mhz fsb cpu inden jeg solgte det.

/Lars

Fra : Nic

Dato : 13-06-03 11:36

> [...]
> PC3500. Jeg ved ikke om nogle P4PE bare er bedre end andre, men mit kørte
> altså uden problemer med de hastigheder.

Lyder utroligt. tror du ville være populær på asusboards.com...

Fra : Lars Krag

Dato : 13-06-03 12:55

"Nic" <nifonewsx@tiscali.dk> skrev i en meddelelse news:dOhGa.17639$Jp3.736938@news010.worldonline.dk...

> Lyder utroligt. tror du ville være populær på asusboards.com...

Hmm, jeg kender nu flere der var endnu heldigere med deres ram end jeg var,
og som kunne køre deres Geil PC3500 ved 3:4 divideren til over 170 Mhz fsb,
dog kun med ét 512 MB modul.

I øvrigt spillede mit P4PE utroligt dårligt sammen med OCZ PC3700 som bare
slet ikke ville køre mere end ~410 Mhz uanset Vmem. Så jeg tror det kommer
helt an på de enkelte ram blokke.

Mine Kingston HyperX blokke kan i øvrigt kun køre marginalt hurtigere i mit
nye Abit IC7-G nu, så de har passet rigtig godt til P4PE'et. De klarede faktisk
endda cas 2-3-2-6 ved 427 Mhz. Men alt hvad der hed memory turbo skulle
altså deaktiveres, for ellers var det ikke stabilt. Kan det være dét der er "galt"?

Her er et link til min 3mark score med min P4 2.26 @ 186 Mhz fsb. Jeg kørte
udelukkende med den for at se hvor langt op jeg kunne få den stabil inden jeg
skiftede bundkort. http://service.futuremark.com/compare?2k1=6546161 Som
du kan se med 1 GB ram helt uden problemer.

/Lars

Fra : Nic

Dato : 13-06-03 17:35

Jeg forsøgte alt, det ville kun med 1 modul.

Og når man nu HAVDE 2x Corsair XMS3200C2, så skulle det jo udnyttes.
Derfor købte jeg intel Bonanza - da jeg ikke gider overclocke mere...

http://www.fogh.com/files/SS/875.gif

Taler for sig selv. KULT.

Fra : @(rem)dm-data.dk

Dato : 13-06-03 19:49

Nic wrote:
> Jeg forsøgte alt, det ville kun med 1 modul.
>
> Og når man nu HAVDE 2x Corsair XMS3200C2, så skulle det jo udnyttes.
> Derfor købte jeg intel Bonanza - da jeg ikke gider overclocke mere...

Bare lige for at genere dig XMS3200C2 er et overclocket PC2700 modul
jeg fik pengene tilbage ved at påvise dette: Det er 6Ns ikke 5 som det
buede være, og cas/ras tallene holder kun til 166MHz. De har lavet et
nyere, som er et ægte PC3200, XMS3200LL.

--
Morten Dybdal

Fra : Nic

Dato : 13-06-03 20:06

> Bare lige for at genere dig XMS3200C2 er et overclocket PC2700 modul
Nej, det er kun SPD'en der siger det. - Da de udkom var der kun officiele 2700 specifikationer ude - derfor.

> jeg fik pengene tilbage ved at påvise dette: Det er 6Ns ikke 5 som det
Det er en fejl af butikken. Men ja, de er 6ns.

> buede være, og cas/ras tallene holder kun til 166MHz. De har lavet et
Snak kun om det du ved noget om . . .

Vil du vide mere så prøv http://www.houseofhelp.com/v2/forumdisplay.php?forumid=128 <- officielt corsair forum.

Desuden har de nye LL problemer i dual mode, så jeg ved ikke hvor meget du generer mig... slet ikke når du vel har set
det screenshot?

Fra : @(rem)dm-data.dk

Dato : 13-06-03 21:10

Nic wrote:

> Nej, det er kun SPD'en der siger det. - Da de udkom var der kun officiele 2700 specifikationer ude - derfor.

> Det er en fejl af butikken. Men ja, de er 6ns.

> Snak kun om det du ved noget om . . .

Æhh, har du det deres egne specs? 166 = 2.2.2. 200 = 2.3.3.

> Vil du vide mere så prøv http://www.houseofhelp.com/v2/forumdisplay.php?forumid=128 <- officielt corsair forum.
>
> Desuden har de nye LL problemer i dual mode,

Ja det har jeg læst, derfor bliver det interessant at teste de TwinX
moduler jeg snart får. De kunne også nemt ryge retur Da jeg sidst
kiggede var der en der havde problemer med et bundkort ligesom mit MSI
K7N2 Delta.

--
Morten Dybdal

Fra : Nic

Dato : 14-06-03 10:05

> Æhh, har du det deres egne specs? 166 = 2.2.2. 200 = 2.3.3.

Ja, jeg kører 2-3-3?

Fra : @(rem)dm-data.dk

Dato : 14-06-03 11:58

Nic wrote:

> Ja, jeg kører 2-3-3?

De solgtes (til mig) som pc 3200 2.2.2. og det er jo løgn.

Iøvrigt, deres fine online præsentation fortæller at 6ns = 166Mhz og 5ns
= 200Mhz , og så sælger de C2 6ns som pc3200. Ikke godt!

Jeg forsøger ikke at påstå at de er dårlige, men at de ikke lever op til
deres specs.

--
Morten Dybdal

Fra : Nic

Dato : 14-06-03 12:39

> De solgtes (til mig) som pc 3200 2.2.2. og det er jo løgn.
Se DET er jo en fejl fra butikkens side.

Check corsairs officiele specs på deres moduler:
http://www.houseofhelp.com/v2/showthread.php?s=8365d0df3b0293b301616cb4832af677&threadid=10160

> Iøvrigt, deres fine online præsentation fortæller at 6ns = 166Mhz og 5ns
> = 200Mhz , og så sælger de C2 6ns som pc3200. Ikke godt!
Joda. De specificeres til 2-3-3-6 DDR400, hvillet de ruller 100%.

> Jeg forsøger ikke at påstå at de er dårlige, men at de ikke lever op til
> deres specs.
Mon ikke du burde kigge lidt op hvad folk har opnået af overclockning med netop de moduler?

Skal love for de leverer varen...

Fra : Nic

Dato : 14-06-03 12:40

> Jeg forsøger ikke at påstå at de er dårlige, men at de ikke lever op til
> deres specs.

http://www.corsairmicro.com/main/products/specs/cmx512-3200c2.pdf

100% de gør.

Fra : @(rem)dm-data.dk

Dato : 14-06-03 14:37

Nic wrote:

> http://www.corsairmicro.com/main/products/specs/cmx512-3200c2.pdf

Been there, done that.

> 100% de gør.

Der står: 6ns, og 200Mhz, den kan ikke være begge dele.

--
Morten Dybdal

Fra : Nic

Dato : 14-06-03 14:48

> Der står: 6ns, og 200Mhz, den kan ikke være begge dele.

Suk - prøv nu at læs ude på nettet - mange har OC'et dem til 440mhz+

Desuden kører de max her + 400DDR rent som de er købt til.

Fra : @(rem)dm-data.dk

Dato : 14-06-03 14:54

Nic wrote:

> Suk - prøv nu at læs ude på nettet - mange har OC'et dem til 440mhz+
>
> Desuden kører de max her + 400DDR rent som de er købt til.

Jamen altså, jeg har på intet tidspunk påstået at de ikke var rigtig
gode eller at de var langsomme. Jeg heller ikke nævnt noget om deres oc
kapacitet, jeg har bare påpeget at de ikke lever op til deres specs.

--
Morten Dybdal

Fra : Nic

Dato : 14-06-03 14:58

> Jamen altså, jeg har på intet tidspunk påstået at de ikke var rigtig
> gode eller at de var langsomme. Jeg heller ikke nævnt noget om deres oc
> kapacitet, jeg har bare påpeget at de ikke lever op til deres specs.

Hvem andre end butikken der snød dig har påstået at det ikke er 6ns moduler?

Fra : Nic

Dato : 14-06-03 15:28

http://www.edbpriser.dk/hardware/hardware-top10.asp?ID=1494847894

Fra : @(rem)dm-data.dk

Dato : 14-06-03 17:26

Nic wrote:

> Hvem andre end butikken der snød dig har påstået at det ikke er 6ns moduler?

ok, jeg er stået af.

--
Morten Dybdal