BIOS opdatering og store HDD (80 Gb)
Fra : Ebbe Poulsen

Dato : 11-06-03 12:03

Jeg har et par gamle computere fra 1996/97/98 som kun kan se harddiske
op til 8Gb - og altså ikke den nye på 80 Gb som jeg lige har fået.

Da jeg ikke har prøvet at flashe en BIOS før, vil jeg høre om bundkort
fra den tid kan flashes, så de også kan se disse nye helt store
harddiske; eller det blot er 1 trin op til 32 Gb.
Fra hvornår begynder BIOS opdateringer at gå helt op den den nuværende
grænse ?

1) Asus: P/I-P55T2P4C-00 (oplysninger set med ctbios.exe)
BIOS Datum : 09/02/96
Award BIOS gefunden : Award Modular BIOS v4.51PG
Award ID-String : 09/02/96-82430HX-PI55T2P4C-00
Board/BIOS-Version : #401A0-0107
Til dette bundkort har jeg fundet en opdaterinsfil 'Asus0207.zip' der
udfoldet giver filen '0207.bin' med dato 26-10-98.

2) PcChips : M598 ver 5.0 S5/Dec 1998
ID : 52-0414-001437-00101111 -071595-000000 -001_01_M598-H
BIOS Datum : 07/15/95
AMI-BIOS gefunden : Version 04.14, Datum 15.07.95
BIOS : 256 KB, Reference Number: 00
Chipset : 000000 - (er SiS 530)

Til dette bundkort har jeg fundet en opdaterinsfil 'm598_5_7.exe' der
udfoldet giver filen '990315s.rom' med dato 27-07-00.

Har jeg udsigt til at se alle de mange GigaBytes, hvis jeg forsøger at
flashe filer med disse datoer ?

--
Mvh. Ebbe Poulsen

Fra : Leony

Dato : 11-06-03 13:21

"Ebbe Poulsen" <epa@post.cybercity.dk> skrev i en meddelelse

> Har jeg udsigt til at se alle de mange GigaBytes, hvis jeg forsøger at
> flashe filer med disse datoer ?

PCchips bundkortet med BIOS fra 2000 er nok bedste bud.

Har du tjekket harddiskproducentens hjemmeside?
Ofte kan man downloade et program som gør en i stand til at udnytte en
stor disk selvom BIOS ikke understøtter den.

Jeg har selv brugt EZ-BIOS (fulgte med til min WD disk for nogle år
siden).

Hvilken disk har du købt?

--
mvh Leony.....Se mit Playboycasemod:
http://home.tiscali.dk/~vinci/

Fra : Ebbe Poulsen

Dato : 12-06-03 20:19

On Wed, 11 Jun 2003 14:20:43 +0200, "Leony"
<leony@REMOVETHIScyberjunkie.dk> wrote:

>Ofte kan man downloade et program som gør en i stand til at udnytte en
>stor disk selvom BIOS ikke understøtter den.

Men hvis BIOS slet intet ser og ikke vil nå frem til 'Boot from
floppy', så kan EZ-BIOS vel slet ikke blive installeret.
(se nedenfor)

>Jeg har selv brugt EZ-BIOS (fulgte med til min WD disk for nogle år
>siden).
>
>Hvilken disk har du købt?

Tak for svaret.

Jeg har skrevet disse oplysninger af fra selve harddisken:
WD Caviar
Western Digital Hd - WD800 - Enhanced IDE Hard Drive
Drive Parameters LBA 156301488 80.0 Gb
MDL: WD800BB-00CAA1
Date: 05 FEB 2003
DCM: DSFHCV2CH

Jeg søgte på Google med 'ez-bios site:.wdc.com' og
det førte til noget de kalder
Data Lifeguard v10.0
for 95/98/2000/ME/XP Augus, 2002 (1,185 KB)
som jeg hentede og forsøgte med,
(http://support.wdc.com/download/dlg/dlginstall_10_0.exe)

Den vil ind i maskinen via en Caldera DOS, men det når aldrig så langt
da bios overhovedet intet ser, og EZ-BIOS kan - som det er nu - slet
ikke blive installeret.

Hvad kan jeg have overset ?

--
Mvh Ebbe Poulsen.

Fra : Leony

Dato : 14-06-03 13:47

> Den vil ind i maskinen via en Caldera DOS, men det når aldrig så langt
> da bios overhovedet intet ser, og EZ-BIOS kan - som det er nu - slet
> ikke blive installeret.
> Hvad kan jeg have overset ?

Står den til at autodetecte harddiske i BIOS?

Første trin er at harddisken skal findes af BIOS.
Jeg går ud fra at du har jumpet den korrekt.