En Isfabik i Fredericiagade i Ålborg?
Fra : Woody

Dato : 11-06-03 21:51

Er der nogen der kender til at der i hvert tilfælde i 40'erne lå en
mindre Isfabrik i Fredericiagade i Ålborg. Ejeren Jens Johan
Kristensen var min morfar og han havde vistnok 3-4 børn, en søn hed
Aksel og en pige der senere blev gift med en typograf i København hed
vist Karen. Min morfar fik mælk direkte fra et mejeri som nok også lå
i Fredericiagade, og den lavede han til is om morgenee hvorefter han
og sønnerne solgte den fra en 2-3 iskagehuse i byen, et lå et sted der
vist hed Fluepapiret eller sådan noget lignende, nok en strand?

Er der nogen der kender til familien eller deres lille virksomhed
hører jeg gerne om det.

Med venlig hilsen Jens Gibe

Fra : K. Thidemann

Dato : 11-06-03 22:02

On Wed, 11 Jun 2003 22:51:29 +0200, Woody <gibe1@adr.dk> wrote:

> [...]
>vist hed Fluepapiret eller sådan noget lignende, nok en strand?
>
>Er der nogen der kender til familien eller deres lille virksomhed

Prøv at søge på http://www.noks.dk/

I Fredericiagade lå Aalborg Margarinefabrik og marcipanfabrikken
Nutrient.

Mvh
Ketty Thidemann
Hasseris, Aalborg

Fra : Ukendt

Dato : 11-06-03 22:18

On Wed, 11 Jun 2003 22:51:29 +0200, Woody <gibe1@adr.dk> wrote:

Hejsa Jens...

> [...]
>vist hed Fluepapiret eller sådan noget lignende, nok en strand?
>
>Er der nogen der kender til familien eller deres lille virksomhed

Jeg husker kun at der lå en Margarine-fabrik i Fredericiagade, men er
heller ikke fra den aktuelle årgang.

Omkring "Fluepapiret" tror jeg der kan være tale om en badeanstalt,
som lå ved "Grenen" - lige overfor Egholm (Ø i Limfjorden)...
Siden hen blev Friluftsbadet etableret - vi har som børn (jeg er fra
1963) refereret til dette som Fluepapiret, men jeg mindes at være
blevet rettet af min mor, som sagde at Fluepapiret var en gammel
badeanstalt, som på daværende tidspunkt vist ikke eksisterede mere...

Håber dette kan bringe dig lidt videre...

Mange hilsner Gudrun
__

Livet er uforudsigeligt... Spis dessert først!

Fra : Kurt Hansen

Dato : 11-06-03 22:17

Wed, 11 Jun 2003 22:51:29 +0200, skrev Woody:

> [...]
>vist hed Fluepapiret eller sådan noget lignende, nok en strand?
>
>Er der nogen der kender til familien eller deres lille virksomhed

Jeg har kigget lidt i "Dansk mejeristat", udgivet 1932. I registeret
fandt jeg mælkeriarbejder Jens Joh. Gotfred Christensen, men han er
født 15 Feb 1898 i København, så det er jo nok ikke ham?

Venlig hilsen
Kurt Hansen
(Ret min spamsikring i e-mail adressen, hvis du skriver til mig direkte)

Fra : K. Thidemann

Dato : 11-06-03 23:11

> [...]

>og sønnerne solgte den fra en 2-3 iskagehuse i byen, et lå et sted der
>vist hed Fluepapiret eller sådan noget lignende, nok en strand?

Fra Aalborgbogen 2001 af Jens Topholm

Side 68
På samme tid (1936) blev der lavet en egentlig badeanstalt over for
Egholm med sand, der blev pumpet op fra havbunden. Det tog form som
Grenen, og den kunstige strand fik samme navn. Den blev også kaldt
Fluepapiret eller Fattigmands Blokhus af andre indlysende årsager.
Grenen blev besøgt af tusinder af mennesker. Der blev åbnet en
sommerrestaurant, og det hele taget skabt et populært miljø.

Fra : Ukendt

Dato : 12-06-03 07:08

On Thu, 12 Jun 2003 00:11:23 +0200, K. Thidemann
<k.thidemannFJERNDETTE@mail1.stofanet.dk> wrote:

> [...]
>Grenen blev besøgt af tusinder af mennesker. Der blev åbnet en
>sommerrestaurant, og det hele taget skabt et populært miljø.

Hvor er det dog herligt, når nogen finder den slags historier - nu
bliver jeg bare så nysgerrig...
Stod der noget om hvornår den blev etableret og sidenhen nedlagt igen?

Jeg mener at mindes min mor fortælle om, at de engang imellem tog
derud med mine bedsteforældre, men det meste af tiden blev det til
svømmeture i Havnen (Limfjorden) med hop fra de store industrikraner.
Hun boede på Glasværket lige ned til havnen.

Mange hilsner Gudrun
__

Livet er uforudsigeligt... Spis dessert først!

Fra : Woody

Dato : 12-06-03 08:50

> [...]

>vist hed Fluepapiret eller sådan noget lignende, nok en strand?
>
>Er der nogen der kender til familien eller deres lille virksomhed

Jeg har modtaget 2 venlige e-mail svar på min forespørgsel, for hvilke
jeg takker meget. Jeg kan yderligere oplyse at jeg nok i 38 eller 39
besøgte min morfar, og jeg tror at jeg husker mejeriet som et sted
hestevogne kom ind med mælk fra Landet og morfar så købte mælk til
sine is. Jeg ved at jeg der første gang smagte "rigtig komælk"
altså¨ikke behandlet mælk. Så jeg tror at der må have ligget et
rigtigt mejeri i Fredericiagade eller meget tæt på, jeg mener at man
blot skulle over gaden ?

Får det nogen klokker til at ringe ??

Tak igen til venlige svar

Jens Gibe

Fra : Svend Aage Mikkelsen

Dato : 12-06-03 17:16

"Woody" <gibe1@adr.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> vist hed Fluepapiret eller sådan noget lignende, nok en strand?
>
> Er der nogen der kender til familien eller deres lille virksomhed

I Dansk Mejeristat, 1932, er anført at Aalborg Andelsmejeri havde en
produktion af Icecream. Mejeribestyren var Lauritz Andersen og der var ansat
4 mejerister. Postadresse er ikke opgivet..
Aalborg Mælkecompagni. Intet gadenavn. Producerer Icecream. Mejeribestyrer
Christen Hansen Nielsen, 6 mejerister.
Desuden er nævnt:
Aalborg Bymejeri. Rantzausgade 1B.
Aalborg Mejeri og Fødefabrik. Intet gadenavn.

Svend Aage

Fra : Inge Lise

Dato : 14-06-03 18:55

I Aalborgbogen 2001. Vestbyen i Aalborg er der på side53 en kort notits om
iskagefabrikken i Fredericiagade
Her står følgende: til den navnkundige ismand Svend Christensen i
Fredericiagade der virkelig bragte sommeren frem, når han med stor sans for
reklame solgte sine hjemmelavede is i kræmmerhus eller muslingeskal på
Fjordmarken ( Fjordmarken lå for enden af Dannebrogsgade ned mod fjorden)
I øvrigt er min mand vokset op i Dannebrogsgade og har købt mange is på
Fjordmarken og Fluepapiret. I 1947 koste en muslingeskal 10 øre.
Min mand fortæller også, at under krigen blev der kun solgt vandis fra
fabrikken
Det nærmeste mejeri lå i Urbansgade.
Venlig hilsen Inge Lise

Fra : Woody

Dato : 15-06-03 08:56

On Sat, 14 Jun 2003 19:54:52 +0200, "Inge Lise"
<ingelisevohn@post.tele.dk> wrote:

> [...]
>Fjordmarken og Fluepapiret. I 1947 koste en muslingeskal 10 øre.
>Min mand fortæller også, at under krigen blev der kun solgt vandis fra

Tusind tak igen til de mange svar.
Når jeg læser dit indlæg kommer der lidt flere minder frem. Svend er
helt sikkert en søn af min morfar, jeg husker navnene Aksel og Karen,
men er nu næsten helt sikker på at den ældste dreng nok hed Svend.
Jeg mener at jeg fulgte med en af sønnerne på en trækvogn til det
store mejeri og hentede mælken i junger, det lå tæt på så jeg mente
det blot var i Fredericiagade, men jeg var jo heller ikke så gammel,
og kan nok huske forkert.

Hvordan bærer man sig bedst ad med at finde noget om den gren af
familien, Folketællinger fra den gang er vel ikke tilgængelige?

Med venlig hilsen Jens Gibe

Fra : K. Thidemann

Dato : 17-06-03 09:22

> [...]

>mindre Isfabrik i Fredericiagade i Ålborg. Ejeren Jens Johan
>Kristensen var min morfar og han havde vistnok 3-4 børn, en søn hed

Fundet på siden http://www.noks.dk/

I Fredericiagade havde Svend Christensen et mejeri i gården der stødte
op til Dannebrogsgade,hvor han selv fremstillede is.Han solgte fra sin
isvogn, og kørte rundt i haverne. Han solgte også fra ishytten der lå
ud til gaden. Kræmmerhusis kunne dengang købes for den nette sum af 5
øre, hvilket Charles ofte gjorde.