Hjælp ønskes til mildning af rumogretnings~
Fra : Jette Jørgensen

Dato : 11-06-03 17:03

Hej allesammen.

Normalt lider jeg grusomt af rumogretningsforstyrrelse, - dette klares
normalt med et krakskort, men det hjælper desværre ikke her....

Jeg forsøger at opdatere nogen oplysninger på sitet
http://www32.brinkster.com/sognetraef , men er løbet ind i nogen problemer.
Sagen er at jeg har Microkort over folketællinger fra nogen af Københavns
gader, men kan ikke rigtigt hitte ud af sammenhængen mellem kvarterer og
sogne i vores hovedstad.

Folketællinger er registreret med gadenavn, kvarter og by, - eks.:
Pilestræde, Rosenborg Kvarter, København, - men i 'sognetræf' er København
opdelt i 'herreder' (veste, søndre, osv) og derefter i sogne.

Jeg har prøvet at lede på nettet efter sammenhængen på sogne og kvarterer,
men har ikke kunne finde noget brugbart. En udemærket side
http://home6.inet.tele.dk/flemclar/Kvarterer.html#Kjøbenhavn. viser hvilke
kvarterer gaderne ligger i, men ingen sogne

Hvordan gør I når i fordeler jeres 'guldkorn' om de københavnske gader...???

mvh Jette.

Fra : Flemming Svendsen

Dato : 11-06-03 19:56

"> Hvordan gør I når i fordeler jeres 'guldkorn' om de københavnske
gader...???

> mvh Jette.
********
TRAP 's fjerde, - og sikkert også andre udgaver kan hjælpe svært på det, men
man skal bruge en lup.
Flemming Svendsen, Korsør

Fra : Bjarne Damsgaard

Dato : 11-06-03 22:54

On Wed, 11 Jun 2003 18:02:50 +0200, "Jette Jørgensen"
<jj@FJERNESjetvadat.dk> wrote:

> [...]
>Pilestræde, Rosenborg Kvarter, København, - men i 'sognetræf' er København
>opdelt i 'herreder' (veste, søndre, osv) og derefter i sogne.

Da jeg lavede SogneTræf måtte jeg lave en inddeling gældende for alle
egne af landet, så jeg valgte amt, herred, sogn, desuagtet at
Københavns inddeling er anderledes. Så på den måde har jeg altså været
slave af databasens struktur - det huede mig ikke så vel. Jeg håber I
kan leve med det...

> [...]
>kvarterer gaderne ligger i, men ingen sogne
>
>Hvordan gør I når i fordeler jeres 'guldkorn' om de københavnske gader...???

Ud over Flemmings side kunne du prøve at kigge på Gary Horlachers
glimrende oversigt: http://www.horlacher.org/denmark/copenh/index.html
, selv om det altså er på engelsk. Prøv f.eks. Street Index.

mvh
Bjarne Damsgaard

Fra : Jette Jørgensen

Dato : 12-06-03 07:42

> Københavns inddeling er anderledes. Så på den måde har jeg altså været
> slave af databasens struktur - det huede mig ikke så vel. Jeg håber I
> kan leve med det...

Det er klart at du har måtte lave en 'standard' der passer ind på det meste
af landet, - og jeg synes, at det er et meget flot stykke arbejde du har
gjort. Det jeg evt kunne forestille mig at man kunne gøre, var at lave nogen
'falske' sogne for københavn, nemlig navnene på kvartererne....

> Ud over Flemmings side

Trode at det var en bogværk Flemming henviste til ???

>kunne du prøve at kigge på Gary Horlachers
> glimrende oversigt: http://www.horlacher.org/denmark/copenh/index.html
> , selv om det altså er på engelsk. Prøv f.eks. Street Index.

Umiddelbart er det lige det 'link' jeg har manglet, - mange tak for hjælpen.

mvh Jette.

Fra : Bjarne Damsgaard

Dato : 12-06-03 08:03

"Jette Jørgensen" <jj@FJERNESjetvadat.dk> wrote in message

> Trode at det var en bogværk Flemming henviste til ???

Jeg tænkte på det link du nævnte i dit første
rumogretningsforstyrrelsekompleksnyhedsgruppeindlæg, det er lavet af samme
Flemming...

mvh
Bjarne

Fra : Jette Jørgensen

Dato : 12-06-03 17:16

> Jeg tænkte på det link du nævnte i dit første
> rumogretningsforstyrrelsekompleksnyhedsgruppeindlæg, det er lavet af samme
> Flemming...

Ups...Pinligt....jeg har faktisk aldrig besøgt forsiden af Flemming
Sørensens hjemmeside, - og på siden 'mit link' peger på, står der ikke nogen
'forfatter'....

Til Flemming: Jeg glæder mig til at udforske din og Clara's side, - der ser
ud til at være en del god information

mvh Jette.

Fra : Poul Erik Jensen

Dato : 12-06-03 22:52

"Jette Jørgensen" <jj@FJERNESjetvadat.dk> skrev i en meddelelse
> Hej allesammen.
>
> Normalt lider jeg grusomt af rumogretningsforstyrrelse, - dette klares
> normalt med et krakskort, men det hjælper desværre ikke her....

Nej - der skal større kaliber til ))
KRAKs Gaderegister Afdeling A lister alle gadestrækninger med oplysning om
Postdistrikt, Rodekontor, Sogn (kirke), Valgkreds, Politidistrikt og
Socialkontor.

Det er nok anderledes i dette, men i forrige århundrede var der sådanne
offentlige instanser i nærmiliøet - nu er alt jo mere eller mindre
centraliceret hvis det ikke er nedlagt

Der står et eksemplar fra 1966 på min hylde, så det er bare at spørge
specifikt om gade - så leverer jeg gerne opslaget.
--
Poul Erik Jensen - jep@genealog.dk
www.genealog.dk - www.skolekammeraten.dk

Fra : Jette Jørgensen

Dato : 15-06-03 20:30

> Der står et eksemplar fra 1966 på min hylde, så det er bare at spørge
> specifikt om gade - så leverer jeg gerne opslaget.

Tak for tilbudet Jeg tror dog at jeg har fundet svaret på Flemming
Svendsens hjemmeside, - men måske hvis jeg bliver i tvivl en anden gang!

mvh Jette.