Fra Nexø til Holstebro
Fra : Ukendt

Dato : 11-06-03 11:31

Hejsa allesammen...

Sidst jeg havde en forespørgsel herinde fik jeg enormt meget hjælp,
hvilket jeg er meget taknemmelig for.

Jeg kom viderere med de ting jeg forelagde gruppen og har siden fået
gjort min mor meget interesseret i mit forehavende, så hun nu prøver
at kontakte de ældre mennesker i hendes familie, som evt. vil kunne
supplere med spændende og brugbare oplysninger.

Vi er dog stødt ind i noget som i den grad undrer os og som ingen i
familien hidtil har kunnet belyse.

Vi er kommet langt i vores efterforskning på min mors side, og det
viser sig at familien stammer fra Bornholm og slægten her rækker langt
tilbage i tiden.

Pludselig sker der så det, at en enkelt søn ender i Holstebro, det er
herfra vi stammer, og det undrer os såre, hvordan pokker han ender
der... Undervejs "samler" han en kone op på Fyn og selvfølgelig er vi
nu nysgerrige m.h.t hvorfor pokker han først er forbi Fyn, for
herefter at bosætte sig i Holstebro. Skete der noget i de aktuelle år,
som vi har overset - samfundsmæssigt mener jeg...

Jeg kan bidrage med følgende på lysninger om denne søn og hans kone:

Claus Christian Johansen
Født den 7 februar 1880 - Nexø, Bornholm
Udlært former

Karen Kristine Kristensen
Født den 21 juni 1878 - Lunde Sogn, Fyn

Disse to fik sammen følgende børn:

Svend Johansen
Var ansat i Holstebro som cigarruller, men tog siden til Ålborg for at
fortsætter der som cigarruller på C.W. Obels Tobaksfabrik.

Valdemar Johansen
Ender siden i København

Ingrid Johansen

Asta Johansen

Agnes Johansen

Ingeborg Johansen

Claudia Johansen

Villy Johansen
Født den 31. maj 1918, bosætter sig i Ålborg
(Min morfar)

Mest nysgerrige er vi selvfølgelig på hvordan pokker Claus Christian
Johansen havner i Holstebro og undervejs altså får giftet sig med en
fynsk kvinde.
Har hun mon været på Bornholm - har han været på Fyn - hvordan og
hvorfor beslutter de sig for at bosætte sig i Holstebro - ja rækken af
spøgsmål er endeløs...

Mon det kunne tænkes at der var nogen herinde, som havde noget at byde
ind med - måske endog forskede i noget lignende og dermed havde gode
ideer til os... Vi sidder i hvert fald fast nu og kan ikke rigtigt
komme videre...

På forhånd tak for din tid!

Mange hilsner Gudrun
__

Livet er uforudsigeligt... Spis dessert først!

Fra : Jørgen Ladegaard

Dato : 11-06-03 14:42

<Gudrun> skrev i en meddelelse
> Hejsa allesammen...

..

> [...]
>
> Mange hilsner Gudrun
> __
>
> Livet er uforudsigeligt... Spis dessert først!

Prøv eventuelt
http://www.holstebro-slaegtsforening.dk/

Med venlig hilsen
Jørgen Ladegaard
Holstebro

Fra : Ukendt

Dato : 11-06-03 15:30

On Wed, 11 Jun 2003 15:42:25 +0200, "Jørgen Ladegaard"
<leneladegaard@mail.tdcadsl.dk> wrote:

Hejsa Jørgen...

>Prøv eventuelt
> http://www.holstebro-slaegtsforening.dk/

Det er jo et indlysende forslag som i al sin enkelthed er genialt -
jeg vil straks prøve at forelægge spørgsmålet til ovenstående og se om
det skulle give lidt resultater.

Mange tak for din tid...

Mange hilsner Gudrun
__

Livet er uforudsigeligt... Spis dessert først!

Fra : Jette Pedersen

Dato : 11-06-03 14:53

> [...]
>
> Mange hilsner Gudrun
> __
>
> Livet er uforudsigeligt... Spis dessert først!

Har du fundet ud af, hvor de er gift - måske kan kirkebogen ved vielsen
fortælle noget.

mvh
Jette Pedersen

Fra : Ukendt

Dato : 11-06-03 15:26

On Wed, 11 Jun 2003 15:53:00 +0200, "Jette Pedersen" <jette@nebrot.dk>
wrote:

Hejsa Jette...

><Gudrun> skrev i en meddelelse

[SNIP]

>Har du fundet ud af, hvor de er gift - måske kan kirkebogen ved vielsen
>fortælle noget.

Nej, jeg har netop ingen anelse om hvor de er gift, hvorfor jeg ikke
aner hvor jeg skal begynde at lede - det havde været noget lettere,
hvis jeg havde vidst at de var gift i Holstebro, men det ser ikke ud
til at være tilfældet...

Ellers mange tak for dit forslag

Mange hilsner Gudrun
__

Livet er uforudsigeligt... Spis dessert først!

Fra : K. Thidemann

Dato : 11-06-03 15:58

On Wed, 11 Jun 2003 16:26:22 +0200, Gudrun <> wrote:

> [...]
>aner hvor jeg skal begynde at lede - det havde været noget lettere,
>hvis jeg havde vidst at de var gift i Holstebro, men det ser ikke ud

Ved det første barns dåb, står der som regel hvor parret er gift, hvis
det er sket i et 'fremmed' sogn.

Endvidere har du undersøgt hvor faderen var soldat ?

Du skriver han var udlæft former. Jeg ved ikke om der kunne være
særlig efterspørgsel efter formere i Holstebro ?

Med venlig hilsen
Ketty Thidemann
k.thidemann@mail1.stofanet.dk
http://home1.stofanet.dk/thidemann/

Fra : Flemming Svendsen

Dato : 11-06-03 16:13

"> Du skriver han var udlæft former. Jeg ved ikke om der kunne være
> særlig efterspørgsel efter formere i Holstebro ?
>
> Med venlig hilsen
> Ketty Thidemann
******
Et qvalificeret gæt tøvs a'!

Også jeg kunne forestille mig at manden har været soldat på Fyn og ikke
bedre end så mange andre soldater ("Natten er vor egen" siger de jo på de
kanter) er "faldet i" og som udlært former var der arbejde på Holstebro
jernstøberi.

Der er på museet i Holstebro bevaret og udstillet en masse effekter fra både
støberiet og fra tobakfabriken.
Hilsen Flemming Svendsen Korsør.

Fra : Ukendt

Dato : 11-06-03 17:17

On Wed, 11 Jun 2003 17:13:22 +0200, "Flemming Svendsen"
<zeus1@mail.dk> wrote:

Hejsa Flemming...

>"> Du skriver han var udlæft former. Jeg ved ikke om der kunne være

>******
>Et qvalificeret gæt tøvs a'!

Det synes jeg også det lyder til at være...

> [...]
>bedre end så mange andre soldater ("Natten er vor egen" siger de jo på de
>kanter) er "faldet i" og som udlært former var der arbejde på Holstebro

Ja, det er da tænkeligt - er det muligt at han er indkaldt til
tjeneste på Fyn, selvom han er bosiddende på Bornholm?
Jeg er nybegynder udi denne kunst, men læser trofast indlæggene
herinde for at blive klogere, men er endnu ikke stødt på noget omkring
soldater/tjenestesteder dengang.

>Der er på museet i Holstebro bevaret og udstillet en masse effekter fra både
>støberiet og fra tobakfabriken.

Jamen Holstebro Museum er indenfor overskuelig rækkevidde, så mon ikke
jeg skulle lokke familien med på en udflugt derned snart.
Jeg prøvede tidligere at lede efter jern-industri i Holstebro, men
forgæves, hvorfor din oplysning om Jernstøberiet dernede er meget
værdifuld! Det er nok meget tænkeligt, at der har været arbejde at få
dernede da de valgte at flytte dertil.

Mange tak for din tid!

Mange hilsner Gudrun
__

Livet er uforudsigeligt... Spis dessert først!

Fra : Flemming Svendsen

Dato : 12-06-03 08:26

> Hejsa Flemming...
>

> Ja, det er da tænkeligt - er det muligt at han er indkaldt til
> tjeneste på Fyn, selvom han er bosiddende på Bornholm?
> Mange hilsner Gudrun
*********
OOORRRK ja, - - masser af sjællændere, jyder, fynboer og andet godtfolk har
gennem tidene aftjent værnepligt på Bornholm.
Jeg selv har gjort min borgerpligt ikke langt fra Dyrehavsbakken ) men
iblandt var folk fra hele landet.
Hejsan
Flemming.

Fra : Ukendt

Dato : 11-06-03 17:12

On Wed, 11 Jun 2003 16:57:49 +0200, K. Thidemann
<k.thidemannFJERNDETTE@mail1.stofanet.dk> wrote:

>Ved det første barns dåb, står der som regel hvor parret er gift, hvis
>det er sket i et 'fremmed' sogn.

Ja, men desværre har jeg ingen anelse om præcist hvor de boede på
Holstebro-kanten...
Vi har sprurgt familien (de der er tilbage), men ingen af dem har haft
nogle kvalificerede bud, desværre...

>Endvidere har du undersøgt hvor faderen var soldat ?

Nej, men et rigtigt godt forslag - kan du også fortælle mig hvordan
jeg evt. gør det - er nybegynder... men MEGET villig til at lære

Fra : K. Thidemann

Dato : 11-06-03 20:14

On Wed, 11 Jun 2003 18:11:43 +0200, Gudrun <> wrote:

>Ja, men desværre har jeg ingen anelse om præcist hvor de boede på
>Holstebro-kanten...
>Vi har sprurgt familien (de der er tilbage), men ingen af dem har haft
>nogle kvalificerede bud, desværre...

Jeg tror du i første omgang skal finde det sogn, din morfar
Villy Johansen er født den 31. maj 1918..

Hvis du ved hvor han er død (hvilket sogn i Aalborg), henvender du dig
til den pågældende kirke eller tager til Landsarkivet i Viborg for at
finde dødsfaldet. Ved hans døds indførsel, skulle der gerne stå
hvilket sogn han er født i.

Prøv om du kan finde døds indførslen på Claus Christian Johansen i
samme sogn. Her skulle der jo gerne stå hvor og med hvem han var gift.

Med venlig hilsen
Ketty Thidemann

Fra : Ukendt

Dato : 11-06-03 20:53

On Wed, 11 Jun 2003 21:14:22 +0200, K. Thidemann
> [...]

>til den pågældende kirke eller tager til Landsarkivet i Viborg for at
>finde dødsfaldet. Ved hans døds indførsel, skulle der gerne stå

Ja, jeg ved hvilket sogn, så jeg vil prøve at rette henvendelse til
den pågældende kirke, for at se om de der kan oplyse yderligere.

>Prøv om du kan finde døds indførslen på Claus Christian Johansen i
>samme sogn. Her skulle der jo gerne stå hvor og med hvem han var gift.

Ja, nu har jeg i hvert fald en del gode ting at gå videre med, så jeg
siger tusinde tak til alle - jeg bliver ganske benovet over den store
villighed der er til at bruge tid på andres spørgsmål herinde - endnu
en gang tak til alle

Mange hilsner Gudrun
__

Livet er uforudsigeligt... Spis dessert først!

Fra : Jette Pedersen

Dato : 11-06-03 16:53

> [...]
>
> Mange hilsner Gudrun
> __
>
> Livet er uforudsigeligt... Spis dessert først!

Har du set i kirkebogen for Lunde - ellers vil jeg tilbyde, at jeg kan se
efter, når jeg en dag i næste uge skal til landsarkivet i Odense.

Jette Pedersen

Fra : Ukendt

Dato : 11-06-03 17:22

On Wed, 11 Jun 2003 17:53:07 +0200, "Jette Pedersen" <jette@nebrot.dk>
wrote:

Hejsa Jette...

>Har du set i kirkebogen for Lunde - ellers vil jeg tilbyde, at jeg kan se
>efter, når jeg en dag i næste uge skal til landsarkivet i Odense.

Nej, jeg har ikke set efter i kirkebogen for Lunde, men vil da enormt
gerne tage imod din hjælp. Hvis du virkelig mener du vil bruge tid på
det, vil jeg være meget taknemmelig .

Jeg kan supplere med lidt ekstra oplysninger, så her kommer alt hvad
jeg ved omkring ovenstående.

Karen Kristine Kristensen
Født den 21. juni 1878 - Lunde Sogn, Fyn
(Kronborg optræder også, men jeg er usikker på hvad det er - en by, et
sted eller noget helt tredie...)

Karens forældre:

Hans Kristensen & Mette Marie (?)

Karen kan evt. være blevet viet med:

Claus Christian Johansen
Født den 7. februar 1880 - Nexø, Bornholm

På forhånd mange tak for hjælpen!

Mange hilsner Gudrun
__

Livet er uforudsigeligt... Spis dessert først!

Fra : Jette Pedersen

Dato : 11-06-03 18:31

Jeg kigger efter vielsen i Lunde i næste uge. Fandt lige dette fra FT 1880:

Odense, Lunde, Lunde, Fremmelev By, , Et Hus, Kronborghusene, 124, FT-1880
Der vises flg. felter:
Navn, Alder, Civilstand, Stilling i husstanden, Erhverv , Fødested

Hans Kristensen, 39, Gift, Husfader, Arbejdsmand, , Sandager Sogn,Odense Amt
Mette Marie Kristensen, 33, Gift, Hans Hustru, , Uggerslev Sogn, Odense Amt
Ane Kirstine Kristensen, 10, Ugift, Deres Barn, , Uggerslev Sogn, Odense Amt
Lars Kristensen, 4, Ugift, Deres Barn, , Uggerslev Sogn, Odense Amt
Karen Kirstine Kristensen, 2, Ugift, Deres Barn, , Her i Sognet
Kirsten Jensen, 57, Gift, Logerende, , Kjølstrup Sogn, Odense Amt

Går ud fra, at det er denne familie. Der findes nemlig 2 Lunde sogn på Fyn -
det andet ligger i Svendborg amt.

Så kunne Mette Marie være hende her:
METTE MARIE CHRISTENSEN
Female

Birth:
Christening: 13 JUN 1847 Uggerslev, Odense, Denmark

Parents:
Father: CHRISTEN ANDERSEN Family
Mother: MARIE KIRSTINE HANSDR

Og Hans Kristensen måske ham her (der findes også 2 Sandager sogn på Fyn -
Nørre Sandager ligger på Nordfyn ikke langt fra Lunde. Det andet i Baag
Herred noget længere sydpå):

HANS CHRISTENSEN
Male

Event(s):
Birth: 19 MAY 1841

Christening: 11 JUL 1841 Norre Sandager, Odense, Denmark

Parents:
Father: CHRISTEN JORGENSEN Family
Mother: KAREN MARGRETE LARSDR

Og hvis det er "din" Hans Kristensen, kan jeg sikkert hjælpe dig senere, da
jeg har microkort fra dette sogn fra 1646-1814

Hilsen
Jette Pedersen

Fra : Ukendt

Dato : 11-06-03 20:55

On Wed, 11 Jun 2003 19:31:17 +0200, "Jette Pedersen" <jette@nebrot.dk>
wrote:

>Jeg kigger efter vielsen i Lunde i næste uge.

På forhånd tusinde tak

> Fandt lige dette fra FT 1880:
[SNIP en MASSE spændende oplysninger]

Sjovt, for jeg havde selv været inde at kigge i folketællingerne, men
formåede ikke at finde noget som helst - gud ved hvor jeg havde gjort
af hjernen den dag...

Jeg siger foreløbig mange tak for din tid!

Mange hilsner Gudrun
__

Livet er uforudsigeligt... Spis dessert først!

Fra : Preben Poulsgaard

Dato : 11-06-03 20:00

Hej
Du skriver at han var Former, det kan tænkes at han har arbejdet på en af
byens jernstøberier, der har været 2 af slagsen i mange år.
mvh. Preben

Fra : K. Thidemann

Dato : 11-06-03 21:01

On Wed, 11 Jun 2003 12:30:56 +0200, Gudrun <> wrote:

>Claus Christian Johansen
>Født den 7 februar 1880 - Nexø, Bornholm
>Udlært former

Alle med adresse Langelinie 8 Nexø.

Bornholm, Sønder, Neksø Købstad, , , Langelinie 8, 1-2, FT-1890

Anthon Johansen [ Anthon Sinius], 35, Gift, Husfader, Arbeidsmand,
Pederskersogn
Andrea Christine [ Johansen f. Jensen], 38, Gift, Husmoder, -, Nexø
Ane Maria Johansen, 13, Ugift, Barn, -, " [Nexø]
Clara Mathilde [ Johansen], 11, Ugift, " [Barn], -, " [Nexø]
Claus Christian Johansen, 9, Ugift, " [Barn], -, " [Nexø]
Maria Elisabeth Johansen, 8, Ugift, " [Barn], -, " [Nexø]
Frederikke Wilhelmine Johansen, 6, Ugift, " [Barn], -, " [Nexø]
Martha Kathrine Johansen, 3, Ugift, " [Barn], -, " [Nexø]
1 Pige uden Navn [ Tine Antonette Louise Johansen], f. 14-12-89
[18-12-89], Ugift, " [Barn], -, " [Nexø]

Fra : Ukendt

Dato : 11-06-03 21:55

On Wed, 11 Jun 2003 22:01:16 +0200, K. Thidemann
> [...]

>1 Pige uden Navn [ Tine Antonette Louise Johansen], f. 14-12-89
>[18-12-89], Ugift, " [Barn], -, " [Nexø]

Tusinde tak

Mange hilsner Gudrun
__

Livet er uforudsigeligt... Spis dessert først!