"Jeppesen" <blackhole@noone.dk> skrev i en meddelelse
news:3ee70aef$0$83042$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
> Hej
>
> Jeg er lærerstuderende og skal til eksamen i didaktik på fredag! I vores
> opgave har vi bl.a. været tilhænger af de mange spændende læringsstile
(Dunn
> og Dunn).
> Nu har vi læst en kritik af læringsstilene (Holger Henriksen - i opinion
nr.
> 8)
> Da vi desværre ikke har afprøvet disse teorier - MI og læringsstilene - vi
> er de nye meritstud
som endnu ikke har været i praktik i vores første
> skoleår.
>
> Derfor rejser jeg spørgsmålet her i dette forum:
>
> Er der nogle som har erfaringer med læringsstilene, hvis ja... Er de
> positive eller negative.
>
Jeg har i mange år arbejdet bevidst med, hvordan elever lærer bedst. Dog
ikke så struktureret som Hverken Gardner eller Dunn's.
Specielt inden for læseteknik, matematikforståelse og billedkunst har jeg
eksperimentet med læringssituationer, som giver plads for de (forholdsvis
få) elever, som lærer "anderledes".
Det tydeligste eksempel, jeg har oplevet var hos en elev, som næppe kunne
læse tre ord højt i sammenhæng. - Det besynderlige var, at han via træning i
stillelæsning (med musik) ganske hurtigt kunne tilegne sig et indhold og
gengive det. Ad den vej nåede han til et ganske pænt tilegningsniveau. - han
fik en ganske pæn studentereksamen.
Jeg mener personligt, at den ekstreme teoretisering gør brugen af ovennævnte
teorier unødvendigt vanskelig. - Jeg foretrækker en enklere model, hvor man
lytter til eleverne og iagttager og justerer deres læringsadfærd.
Det er absolut en stor fordel at hjælpe den enkelte elev med at udvikle sin
egen læringsstil. - dog uden helt så megen teori.
venlig hilsen Niels Aage Schmidt