artikel om bugs i computerspil
Fra : Jakob

Dato : 11-06-03 13:43

Hej nyhedsgruppe

Jeg er journaliststuderende og ved at researche til en artikel om fejl
i computerspil. Min tese er, at næsten alle spil på hylderne i landets
computerforretninger indeholder mere eller mindre graverende fejl og
mangler. I den forbindelse kunne jeg godt tænke mig at komme i kontakt
med nogle kilder, som kan be- eller afkræfte min påstand. Derfor vil
jeg meget gerne have en mail fra dig, hvis du kan nikke genkendende
til et eller flere af følgende punkter:

1: Du er computerspilsprogrammør og har lyst til at udtale dig om bugs
i spil

2: Du har haft uheldige oplevelser med fejl i computerspil, som ikke
kunne patches væk.

3: Du har ikke kunnet få pengene retur for et spil, du har forgæves
forsøgt at få pengene retur for et fejlfyldt spil.

4: Du har ikke vidst, at man kunne få en patch til dit spil, eller du
har ikke vidst hvordan man installerer den.

5: Du kan bekræfte og bevise, at mange computerspil havner på
hylderne, selvom producenten af spillene ved, at der er fejl i dem.

Venlig hilsen

Jakob Møllerhøj

mail: jamoe02@journet.sdu.dk

Fra : Connor

Dato : 11-06-03 16:17

Rigtig godt initiativ. Gå endelig til TV og landsdækkende aviser med de
resultater du når frem til. :)

M.v.h

Fra : Lars Funck

Dato : 11-06-03 16:32

"Connor" <connorNOSPAM@pc.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> 5: Du kan bekræfte og bevise, at mange computerspil havner på
> hylderne, selvom producenten af spillene ved, at der er fejl i dem

"There is always another bug."

Jeg tvivler på du vil kunne finde noget software i den størrelsesorden uden
fejl.

Og hvad er en fejl iøvrigt? Hvis en kunde ikke lige kan få et givent spil
til at fungere på lige præcist sin maskine, er det så en fejl i spillet
eller er det kundens opsætning der er forkert?

Når det er sagt, så er der desværre en del spil der udgives med alt for
mange fejl. Eventuelt fordi de helst skal nå at ramme hylderne til den gode
juleomsætning.

MVH

Lars

Fra : Torben Rasmussen

Dato : 11-06-03 16:30

Yep alle for mange fejl i nogle spil

jeg til tider skulle patche op til 5 gange på det samme spil - læser man
hvad de retter så er det som regel udover almindelige
opdateringer(grafikkort mm)- denne besked man får. "Retter en lang række
fejl" - sig mig betatester man ikke mere?

mvh
Torben

Fra : Devast8or

Dato : 11-06-03 23:53

Torben Rasmussen wrote:

> sig mig betatester man ikke mere?

Jo, men ikke in-house. Det lader man os forbrugere om efter vi har betalt
for spillet :/

Og til Jakob: Dit spørgsmål 5 beviser sig selv. bare kig på hvor mange
(specielt af de større/mere opreklamerede) spil der allerede er kommet
patches til, lige når de er udkommet. Hvis jeg husker rigtigt var der 3-4
nye Patches til Diablo II inden for de første 2 uger efter udgivelsen.

(og ang. dit spørgsmål 3: Det er vist kun EB herhjemme der giver penge
tilbage for software der er åbnet)

Devast8or

--
Spamfilter activated

Fra : Gerner

Dato : 12-06-03 09:38

On Thu, 12 Jun 2003 00:53:29 +0200, "Devast8or" <No@no.blowme> wrote in
dk.spil.computer:

>(og ang. dit spørgsmål 3: Det er vist kun EB herhjemme der giver penge
>tilbage for software der er åbnet)

Nej det gør Betafon og Softfair også. Til mig i hvert fald.

--
Gerner aka Gerner
http://www.vatsim.net/ Get a CID/PID

Fra : Jakob

Dato : 13-06-03 08:20

"Devast8or" <No@no.blowme> wrote in message news:<ZnOFa.16466$Jp3.667404@news010.worldonline.dk>...

> (og ang. dit spørgsmål 3: Det er vist kun EB herhjemme der giver penge
> tilbage for software der er åbnet)

Hejsa

EB, hvad står det for? Ekstrem Brugsen?

MVH

Jakob

Fra : Lars Funck

Dato : 13-06-03 08:50

"Jakob" <klabock@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> EB, hvad står det for? Ekstrem Brugsen?

Electronics Boutique

MVH

Lars

Fra : Devast8or

Dato : 13-06-03 17:25

Jakob wrote:
> "Devast8or" <No@no.blowme> wrote in message

> Hejsa
>
> EB, hvad står det for? Ekstrem Brugsen?
>

> MVH
>
> Jakob

Sorry, havde småtravlt :)

Det er Electronics Boutique
http://www.ebgames.dk/

Devast8or

--
Spamfilter activated

Fra : Gerner

Dato : 11-06-03 16:48

On 11 Jun 2003 05:43:10 -0700, klabock@hotmail.com (Jakob) wrote in
dk.spil.computer:

>Hej nyhedsgruppe
>
>Jeg er journaliststuderende og ved at researche til en artikel

Vil dit indlæg resultere i en debat, her og nu ?

Fra : iddqdATworldonline.d~

Dato : 12-06-03 09:11

Jakob wrote:
> [...]
>
> 5: Du kan bekræfte og bevise, at mange computerspil havner på
> hylderne, selvom producenten af spillene ved, at der er fejl i dem.

Lad mig se - du siger du gerne vil havde be- eller afkræftet din
påstand, men alligevel så ønsker du ikke mails fra nogen som har oplevet
spil hvor der ikke var fejl (og dem er der altså også nogle stykker af)!
Hvordan vil du så danne dig et nuanceret billed?

Samtidig vil en "undersøgelse" basseret på et så løst statistiks
grundlag ikke kunne undgå at være farvet af hvilke mennesker der
frekventere nyhedsgruppen, og i særdelshed hvilke spil de pågældende
mennesker har kendskab til.

Når det er sagt så synes jeg da en artikel, eller flere, om emnet er
interresant - i hvilket medie skal den/de anvendes? Og har du nogen
ebdb-mæssig baggrund, så du har mulighed for at belyse og vurdere de
data du får samt måske give ikke teknikkere en ide om hvorfor fejl kan
være meget svære at undgå?

Mvh

Bruno

Fra : Gerner

Dato : 12-06-03 09:44

On Thu, 12 Jun 2003 10:11:11 +0200, "iddqdATworldonline.dk"
<iddqd@worldonline.dk> wrote in dk.spil.computer:

> [...]
Godt gået, ingen editering.

> [...]
>
>Når det er sagt så synes jeg da en artikel, eller flere, om emnet er
>interresant - i hvilket medie skal den/de anvendes? Og har du nogen

Han skriver "Jeg er journaliststuderende og ved at researche til en artikel ",
så mon ikke det skal bruges til en opgave.
Jeg stoler ikke på det bliver offentliggjort.

Du har heller ikke set noget svar på det vi skriver til ham.

Fra : Thomas Finnerup

Dato : 12-06-03 17:07

On Thu, 12 Jun 2003 10:43:32 +0200, Gerner <nospamadress@postkasse.dk>
wrote:

> Godt gået, ingen editering.

Når du nu har så travlt med at irettesætte andre, kunne du så ikke
selv lære at citere korrekt? Du citerer altid en masse ligegyldig
tekst.

Venligst
Thomas

Fra : Gerner

Dato : 12-06-03 17:47

On Thu, 12 Jun 2003 18:07:01 +0200, Thomas Finnerup <TF@Picco.dk> wrote in
dk.spil.computer:

>Når du nu har så travlt med at irettesætte andre, kunne du så ikke
>selv lære at citere korrekt? Du citerer altid en masse ligegyldig
>tekst.

Det er efter lige for lige princippet. Gider folk ikke editere, hvorfor skulle
jeg så gøre det !

Og tag lige at fortælle de andre de skal editere i samme tone som til mig.

Fra : Sune Mika Salminen

Dato : 12-06-03 18:23

Gerner wrote:

> Det er efter lige for lige princippet. Gider folk ikke editere,
> hvorfor skulle jeg så gøre det !
>
> Og tag lige at fortælle de andre de skal editere i samme tone som til
> mig.

Gerner. Jeg anbefaler, at du suger noget pot eller får dig et godt
knald.
Eller begge dele hvis du har mulighed for det.

-Sune

--
Is this a sig or an OE bug?

Fra : Gerner

Dato : 12-06-03 21:50

On Thu, 12 Jun 2003 19:22:50 +0200, "Sune Mika Salminen" <efternavn@doktor.dk>
wrote in dk.spil.computer:

>Gerner. Jeg anbefaler, at du suger noget pot eller får dig et godt
>knald.
>Eller begge dele hvis du har mulighed for det.

Du har det ike let med dine pupertetsproblemer.
Hold en pause fra computeren..........i 10 år.

Fra : Jakob

Dato : 12-06-03 16:22

"iddqdATworldonline.dk" <iddqd@worldonline.dk> wrote in message news:<3EE8359F.2090003@worldonline.dk>...
> [...]

> grundlag ikke kunne undgå at være farvet af hvilke mennesker der
> frekventere nyhedsgruppen, og i særdelshed hvilke spil de pågældende

Nu kommer hele artiklen jo ikke til udelukkende at bygge på
oplysninger fra de ellers meget hjælpesomme sjæle i denne ng :) Jeg
taler desuden med spiludviklere, softwarefirmaer og
computerforretninger.

> [...]
> ebdb-mæssig baggrund, så du har mulighed for at belyse og vurdere de
> data du får samt måske give ikke teknikkere en ide om hvorfor fejl kan

Artiklen er primært til en eksamensopgave, men jeg vil forsøge at
sælge den til et medie (evt. computerblad eller politiken), hvis det
er muligt.

Jeg er færdiguddannet datamatiker, og har haft en masse med
computerspil, programmer og programmering at gøre, både før og efter,
jeg tog min datamatikeruddannelse. Og nu er jeg så
journaliststuderende.

Med venlig hilsen

Jakob

Fra : Niels Bjørk Pedersen

Dato : 12-06-03 20:13

Hej Jakob.

Et spændende projekt du har gang i !.

Jeg tror jeg muligvis har forklaringen på at der er bugs i computerspil = PC
spil.

1) I PC'ens spæde år var spil konkurrencen overhovedet ikke så hårdfør som
nu, desuden var det ikke alle der havede PC'er eller havde råd til spillene.
Dengang hvor markedskonkurrencen slet ikke så voldsom som i dag, og
udviklerne tog sig den tid det ville tage at udvikle et færdigt spil. Den
gang var spiludvikler og udgiver oftest den samme - hvilket det IKKE er i
dag.
I dag gælder det for spil udgiverne at smide så mange spil som muligt på
gaden for at skaffe penge, hvilket betyder at spil udviklerne har en stram
tidsplan fordi at spiludgiverne som oftest sætter en deadline på spillet
hvorved at spil udviklerne presse til at få spillet færdig hvilket al al for
tid gør at der sker markante svipsere i det færdige produkt = "bugs".

2) Spillene skal virke på et utal at PC konfigs. hvilket ikke altid lykkedes
lige godt.

3) Konsol spil såsom til Playstation 2 etc. er ofte dyere af den simple
grund at de kun er udviklet til 'en platform, samt at spillene er altid
crashfri, samt at man ved konsol spil altid kan være sikker på spillet kører
problemfrit. Det kan man ikke være sikker på i PC verdenen.

Slogan'et "plug and play" til PC'en i dag burde erstattes af "plug and
pray".

MVH.
Niels Bjørk Pedersen
Stud.Mag.(snart Bach)- Historie, SDU.

Fra : Simon Nejmann

Dato : 12-06-03 22:49

On Thu, 12 Jun 2003 21:13:01 +0200, "Niels Bjørk Pedersen"
<njb.pedersen@12mail.dk> wrote:

> [...]
>crashfri, samt at man ved konsol spil altid kan være sikker på spillet kører
>problemfrit. Det kan man ikke være sikker på i PC verdenen.

Ikke enig...
Priserne på computerspil bliver sat ud fra den formel at højere priser
= mere piratkopiering, og så prøver de bare at maksimerer formlen
(stk-pris * salg = fortjeneste). Mindre piratkopiering på konsollen
gør at prisen kan skrues længere op.

De tekniske udfordringer der skal løses på en konsol tager ikke mere
tid at løse, end det tager at teste alle mulige PC konfigurationer og
løse de bugs man finder der.

BTW, så udvikler man også kun til en platform når man udvikler til
(Windows) PC.

--
Med venlige hilsner
Simon Nejmann

Fra : iddqd@worldonline.dk

Dato : 13-06-03 11:00

Simon Nejmann wrote:
> [...]
> = mere piratkopiering, og så prøver de bare at maksimerer formlen
> (stk-pris * salg = fortjeneste). Mindre piratkopiering på konsollen

Du tager fejl, årsagen til at konsolspil er så dyre er at der skal
betales licens til konsolproducenten - de sælger jo konsollen med
underskud der så skal hentes ind via licenserne.

> BTW, så udvikler man også kun til en platform når man udvikler til
> (Windows) PC.

LOL - altså det holder til en vis grad hvis du ønsker at lave noget i
stil med Minesøger, men så snart du blander lyd, animation, support for
rat, pedaler, joystick, netværksspil... ind i det så er der altså MEGET
langt til at en PC med Windows kan betragtes som en platform. Og så er
der lige "detaljerne" med de forskellige Windows versioner og ikke at
forglemme de forskellige sprogversioner, tag bare en asiatisk eller en
østeuropæisk Windows og du vil opdage der kan ske sjove ting med visning
af noget så banalt som tekst!

Mvh

Bruno

Fra : Simon Nejmann

Dato : 13-06-03 11:44

On Fri, 13 Jun 2003 11:59:56 +0200, "iddqd@worldonline.dk"
<iddqd@worldonline.dk> wrote:

>Du tager fejl, årsagen til at konsolspil er så dyre er at der skal
>betales licens til konsolproducenten - de sælger jo konsollen med
>underskud der så skal hentes ind via licenserne.

Påstår du at hvis de licenser forsvandt, så ville priserne på
konsolspil gå ned? Jeg tror nu bare at udviklerne (eller publisheren
eller ??) bare ville få et større overskud.
Altså, selvfølgelig skal de tjene deres penge ind igen, men priserne
bliver ikke sat efter:
Udgifter = X, fortjenesten skal være = Y, så prisen sættes så vi får
X+Y i overskud... Vi kunne godt sætte det højere, men vi behøver ikke
mere end Y i overskud...

Hvis produktionspriserne på magisk vis gik ned, ville spilpriserne
ikke følge efter - pengemændende bag ville bare tjene mere.

> [...]
>forglemme de forskellige sprogversioner, tag bare en asiatisk eller en
>østeuropæisk Windows og du vil opdage der kan ske sjove ting med visning

Du misforstår mig. Du har ret, men du misforstod min pointe...
Niels skrev: "Konsol spil såsom til Playstation 2 etc. er ofte dyrere
af den simple grund at de kun er udviklet til en platform"

Hvortil jeg svarer at PC spil også kun bliver lavet til en platform
(f.eks. Windows). At der (SVJV) bliver solgt flere PS2 spil end PC
spil gør kun min pointe stærkere.

--
Med venlige hilsner
Simon Nejmann

Fra : Lars Funck

Dato : 13-06-03 13:48

"Simon Nejmann" <snejmann@worldonline.dk> skrev i en meddelelse
> On Fri, 13 Jun 2003 11:59:56 +0200, "iddqd@worldonline.dk"
> <iddqd@worldonline.dk> wrote:

> Påstår du at hvis de licenser forsvandt, så ville priserne på
> konsolspil gå ned?

Det er vel det der sker i forbindelse med blandt andet Platinum spil, der
som bekendt er en kende billigere end fuldprisspil.

> [...]
> Udgifter = X, fortjenesten skal være = Y, så prisen sættes så vi får
> X+Y i overskud... Vi kunne godt sætte det højere, men vi behøver ikke

Det eksempel holder jo kun ved ét stk. Ellers ville prisen på en titel der
sælger 2mio stk. være lavere end prisen på en titel der sælger 500K stk.

> Hvis produktionspriserne på magisk vis gik ned, ville spilpriserne
> ikke følge efter - pengemændende bag ville bare tjene mere.

Du har desværre til dels ret. Eg er prisen på en DVD film væsentlig højere
end prisen på en VHS film selv om der ikke produktionsmæssigt er nogen grund
dertil. Snarere tværtimod.

MVH

Lars

Fra : ASKF

Dato : 14-06-03 04:14

Lars Funck ytrede sig i <3ee9c816$0$5188$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>
med dette:

>"Simon Nejmann" <snejmann@worldonline.dk> skrev i en meddelelse

>Det er vel det der sker i forbindelse med blandt andet Platinum spil, der
>som bekendt er en kende billigere end fuldprisspil.

Hvad er platinum spil?
Jeg kan ikke huske jeg er stødt på det begreb før, men des skyldes måske
at jeg ikke selv har en konsol og derfor ikke har haft en interesse i
markedet.

>Jeg tror nu bare at udviklerne (eller publisheren
>
>Det eksempel holder jo kun ved ét stk. Ellers ville prisen på en titel der
>sælger 2mio stk. være lavere end prisen på en titel der sælger 500K stk.

Ja der mangler faktor Z = estimerede (forventede) solgte
eksemplarer/licenser

Reélt sker prisdannelsen primært efter en vurdering af hvad
sammenlignlige titler har solgt og til hvilken pris.

Ikke hvis de forventede et væsentligt forøget salg. Det drejer sig altid
om at udbydde varen til den pris der giver det største overskud, hvilket
kan være mange solgte eksemplarer/varer med lav fortjeneste/stk, eller
færre solgte med højere fortjeneste/stk - ganske simpel købmandsskab.

>Du har desværre til dels ret. Eg er prisen på en DVD film væsentlig højere
>end prisen på en VHS film selv om der ikke produktionsmæssigt er nogen grund
>dertil. Snarere tværtimod.

Efterhånden som VHS bliver helt udfaset vil vi sikkert også se et fald i
prisen på DVD film, pt. har mange husstande både VHS og DVD, men betaler
gerne lidt mere for en DVD pga. den væsentligt højere kvalitet og
holdbarhed, samt de ekstra features og ekstra materiale der ofte er på
DVD, men det vil sandsynligvis ændre sig, især når alle
udviklingsomkostninger for DVDen er tjent ind.
Allan Stig Kiilerich Frederiksen

Fra : Robert Eriksen

Dato : 14-06-03 10:07

ASKF wrote:

> [...]
> DVD, men det vil sandsynligvis ændre sig, især når alle
> udviklingsomkostninger for DVDen er tjent ind.

Ligesom vi så musik-CDer falde i pris efter LPen blev udfaset.
Og da den "forbrugsbegrænsende afgift" bortfaldt for et par år siden
blev CDer jo pludselig nærmest latterligt billige..... eller også gjorde
de ikke.

Fra : Simon Nejmann

Dato : 14-06-03 10:49

On Sat, 14 Jun 2003 11:07:15 +0200, Robert Eriksen
<roeBLÅBÆRGRØD@adr.dk> wrote:

> [...]
>Og da den "forbrugsbegrænsende afgift" bortfaldt for et par år siden
>blev CDer jo pludselig nærmest latterligt billige..... eller også gjorde

De frie markedskræfter regel 1:
En ting er det værd nok folk er villige til at betale for den.

Så hvis nok folk er villige til at slippe 150 kr for en CD, så er den
det værd og dermed er det den pris den bliver solgt for.

Hvad "nok folk" så er, se det kan jo diskuteres... F.eks. for en
Rembrandt til 10.000.000 kr. er "nok folk" jo lig 1.

--
Med venlige hilsner
Simon Nejmann

Fra : Simon Nejmann

Dato : 14-06-03 10:26

On Sat, 14 Jun 2003 05:13:51 +0200, ASKF <nospam@askf.dk> wrote:

> [...]

>Jeg kan ikke huske jeg er stødt på det begreb før, men des skyldes måske
>at jeg ikke selv har en konsol og derfor ikke har haft en interesse i

AFAIK er platinum spil gamle spil der udgives til nedsat pris fordi
ingen længere vil give fuld pris for dem - altså en måde at klemme de
sidste dråber ud af gamle titler.

>Ja der mangler faktor Z = estimerede (forventede) solgte
>eksemplarer/licenser
>
>Reélt sker prisdannelsen primært efter en vurdering af hvad
>sammenlignlige titler har solgt og til hvilken pris.

Yep, men min pointe var, at et spils produktionspris ikke nødvendigvis
bliver afspejlet i salgsprisen.
Lidt overdrevet blev det påstået at hvis et spil kostede X at udvikle
så bliver det prissat så (stk. pris * forventet salg = X (+en lille
slat i overskud)). Men det ville betyde at hvis et spil kostede 10.000
kr at udvikle, og det havde et forventet salg på 1000 eksemplarer, så
ville prisen ende på 11-15 kr selvom det ligeså let kunne sælges for
300 kr.

Min påstand er, at et spil bliver prissat efter at maksimerer formlen
(stk. pris * forventet salg) - den vigtige forskel her er at formlen
skal maksimeres, ikke bare blive lig et resultat.
Dem der fastsætter priserne er ligeglade med hvor meget spillet
kostede at lave, de prøver bare at få så mange penge ind for det som
muligt. Hvis indtjeningen ender højere end produktionsprisen, så
gnider de sig i hænderne, og ellers kigger de en ekstra gang på
udviklernes kontrakt.

> [...]
>kan være mange solgte eksemplarer/varer med lav fortjeneste/stk, eller
>færre solgte med højere fortjeneste/stk - ganske simpel købmandsskab.

ok, jeg var ikke præcis nok.

Hvis produktionspriserne på magisk vis gik ned, uden at markedet eller
noget andet ændrede sig, så ville spilpriserne ikke følge med ned -
pengemændende bag ville bare tjene mere.

Med mindre selvfølgelig de besluttede sig for at bruge de ekstra penge
på markedsføring, men det ville bare give et større forventet salg.
Men hvis stk. prisen allerede er optimeret, så kan et større forventet
salg kun gøre at stk. prisen holdes fast eller sættes op.

Så min påstand er stadig, at hvis produktionsprisen falder så følger
stk. prisen ikke efter.

--
Med venlige hilsner
Simon Nejmann

Fra : ASKF

Dato : 14-06-03 05:13

Niels Bjørk Pedersen ytrede sig i
<Cg4Ga.16665$Jp3.704591@news010.worldonline.dk> med dette:

> [...]
>gang var spiludvikler og udgiver oftest den samme - hvilket det IKKE er i

Du glemmer noget, den store udvikling mht. spil så vi i firserne og det
var rettet mod Commodore (V20,C64/128 og senere Amiga), Atari og tildels
ZX Spectrum, der var ikke megen udvikling til PC eller Mac. Imidlertid
var udviklingen computere der havde fast specificeret hardware og
software præferencer, på samme måde som konsoller i dag, hvorfor det var
væsentligt lettere at optimere et spil.

Det krævede dog heller ikke mere end lidt ekspertise (og liden
uddannelse) for at implementere en ide, hvorfor softwarehuse skød op som
padehatte (husker selv at jeg havde udtømt mulighederne for at lave
noget fornuftigt i C64 basic efter et halvt år, hvorefter jeg begyndte
at lære mig selv maskinkode, og efter endnu et halvt år var jeg i stand
til at lave langt mere komplicerede ting end via den indbyggede basic).

Dengang drejede det sig ikke om at have flot grafik, men i stedet om et
godt gameplay da der var meget store begrænsninger på de grafiske
udfoldesmuligheder. Nu er god grafik og lyd et must, til grafikken
kræves gode designere og til musikken hyres professionelle komponister,
hvorfor udviklingsprisen er væsentligt højere og det er meget svært for
"glade amatører" at komme ind på markedet. For blot at udvikle nok
præsentationsmateriale til at tiltrække investorer kræves i dag en god
sum penge og et langt forarbejde, hvorfor der er langt færre småfirmaer
(et flop eller to og de går konkurs, eller bliver opkøbt for en slik,
som vi har set det op gennem halvfemserne).

Situationen er altså, hvor vi havde mange småfirmaer der kæmpede om et
lille markede, er vi gået til få store firmaer der kæmper om et stort
markede og derfor er det forkert at sige konkurrencen er større i dag,
end den var tidligere; konkurrencesituationen har blot ændret sig på
nogle væsentlige områder.

> [...]
>tid gør at der sker markante svipsere i det færdige produkt = "bugs".

Dette er delvist sandt, op gennem halvfemserne opkøbte flere
distributører softwarehuse, hvorfor vi i dag ser at der er mange
spilfirmaer der både er distributører og udviklere og nogle af disse
sætter en ære i at udgive kvalitetsspil, men i andre tilfælde er det
økonomerne/regnskabsfolkene der regerer (eks. 3DO) og her passer dit
udsagn.

>2) Spillene skal virke på et utal at PC konfigs. hvilket ikke altid lykkedes
>lige godt.

Især ikke da det er umuligt at teste til alle hardware/software
konfigurationer.

> [...]
>crashfri, samt at man ved konsol spil altid kan være sikker på spillet kører
>problemfrit. Det kan man ikke være sikker på i PC verdenen.

Nej, de er dyrer fordi markedet er mindre, og fordi det kræver en
hardwaremodifikation at få konsollerne til at acceptere backups/warez,
faktisk er det langt billigere at producere til blot en platform end til
mange, men til gengæld kræves der mere af programørene når de skal
presse den sidste ekstra ydelse ud af en konsol, end mht. til PCen, da
man blot kan opgradere hardwaren løbende på PCen, hvilket ikke er muligt
på konsollen.

En prisdannelsesfaktor jeg bevidst undlod at bringe på bane tidligere er
netop hvor høj en pris et spil kan sælges for, når det også er gratis
tilgængeligt, men dette er en væsentlig faktor i den tidligere nævnte
estimering for den optimale pris.

>Slogan'et "plug and play" til PC'en i dag burde erstattes af "plug and
>pray".

Det blev det også straks, da p'n'p begrebet blev introduceret
Allan Stig Kiilerich Frederiksen

Fra : DWM

Dato : 14-06-03 08:17

> [...]
>gang var spiludvikler og udgiver oftest den samme - hvilket det IKKE er i

Det kan være en af årsagerne. En anden ting er de forskellige hardware
systemer som der kan findes i en PC. Det er ikke nemt at lave spil til PC´ere
med så meget forskellig hardware som man kan få til dem i dag.
Det problem er der ikke på konsoller. Der er hardwaren praktisk talt ens
i dem alle. Ergo vil det også være nemmere at lave "fejlfrie" spil til dem.

> [...]
>tid gør at der sker markante svipsere i det færdige produkt = "bugs".

Det er efterhånden, desværre, korrekt i mange tilfælde.

>2) Spillene skal virke på et utal at PC konfigs. hvilket ikke altid lykkedes
>lige godt.

Lykkedes meget sjældent vil jeg sige. Der kommer heldigvis patches
til at rette problemer til de fleste spil.

> [...]
>crashfri, samt at man ved konsol spil altid kan være sikker på spillet kører
>problemfrit. Det kan man ikke være sikker på i PC verdenen.

Spillene er langt fra crashfrie og flere spil både til PS2 og Xbox o.v er
blevet patchet. Der er også chance for at lave fejl til spil til konsoller.
Sjældent er de fejl dog store.

>Slogan'et "plug and play" til PC'en i dag burde erstattes af "plug and
>pray".

Det har det været lige siden MS introduktionen af P&P i Windows
hvor det gik nedenom og hjem under installation af USB enhed.
En introduktion af selveste Bill Gates himself.

/Kenneth Iversen

Fra : ASKF

Dato : 14-06-03 05:25

Jakob ytrede sig i <51201cec.0306120722.7f7cf9b2@posting.google.com> med
dette:
[snip]
>Jeg er færdiguddannet datamatiker, og har haft en masse med
>computerspil, programmer og programmering at gøre, både før og efter,
>jeg tog min datamatikeruddannelse. Og nu er jeg så
>journaliststuderende.

Lærer i ikke noget om kvalitative analysemetoder som
journaliststuderende? (formoder at du som datamatiker har lært noget om
kvantitativ statistik, især dataanalyse).

Grunden til at jeg spørger er, at du stillede meget farvede spørgsmål,
hvilket også andre har kommenteret og du derfor ikke kan forvente at få
noget reelt brugbart resultat.
--
Allan Stig Kiilerich Frederiksen
-Myron Tribus

Fra : Jakob

Dato : 14-06-03 11:34

ASKF <nospam@askf.dk> wrote in message news:<s78lev44opu5upvq6ti0mn7rcplroteg0g@4ax.com>...

> Lærer i ikke noget om kvalitative analysemetoder som
> journaliststuderende? (formoder at du som datamatiker har lært noget om
> kvantitativ statistik, især dataanalyse).

Jo, det gør vi da. Men nu er det jo sådan set ikke en
samfundsvidenskablig kvantitativ analyse, jeg er ved at foretage
(hvilket vi desuden også lærer på journaliststudiet). Det jeg søger er
cases med konkrete oplevelser. Indtil videre har jeg både hørt et
spilfirma, flere forretninger, en programmør og en ulykkelig
familiefar. Så emenet er skam blevet belyst fra flere vinkler. Når jeg
så alligevel postede i denne ng, så skyldtes det, at det kunne være
interessant at høre nogle konkrete eksempler, på det jeg allerede har
belyst fra flere kilder - nemlig at pc-spil er fyldt med fejl. Hvilket
er meget lidt hensigsmæssigt, hvis man fx er familiefar og ikke aner
en dyt om it.

En egentlig undersøgelse, har jeg skam også tænkt mig at foretage. Det
bliver noget i retning af: Hvor stor en procentdel af de computerspil,
som udkom i eks. 2002 kom der efterfølgende en patch til. Og hvor
kritiske har de fejlrettelser været, som patchen har adresseret.

Med venlig hilsen

Jakob

Fra : Connor

Dato : 14-06-03 15:22

Selvom virkligheden er meget nuanceret mht. at udvikle computerspil, synes
jeg alligevel at vi forbrugere har krav på en vis kvalitet når vi invisterer
3 - 400,- for et spil.
Der må absolut være stor forskel på udviklernes evner, erfaring og
egenkontrol. En af de spil der er af dårlig kvalitet i nyere tid må absolut
være Battlefield 1942. Udviklerne og udgiverne har udgivet spillet fra
starten med fuld bevidsthed om at skidtet har problemer med visse typer af
verdens mest udbredte hardware. Feks. visse gforce grafikkort og visse
soundblaster lydkort. Var det en VHS film, en musikcd eller elektrisk
maskine man købte var det vist de færreste der ville tage sig til takke med
at pruduktet blev repareret. Jeg ville ihvertfald forlange at få varen
byttet med nyt, eller få pengene retur.

M.v.h