Router på novell netværk
Fra : Ole Heegaard

Dato : 29-03-01 18:03

Hej
Jeg skal sætte en router (Zyxel 100IH) op på et netværk. Netværket består af
en server og fem workstations. De køre novell netware 3,12 og køre ipx. win
NT.
Kan man instalere tcp/ip på arbejdsstationer og så bruge det til at køre
over ruteren til internettet og således "køre udenom" novell netware eller
går det ikke at blande dette.?
Hvordan ville i opsætte dette netværk.

Mvh
Ole Heegaard

Fra : Bruun

Dato : 29-03-01 19:33

Hejsa,

"Ole Heegaard" <ole-hee@post4.tele.dk> wrote in message
> [...]
> over ruteren til internettet og således "køre udenom" novell netware eller

Jeg tror at det ville være meget nemmere at give dig et godt/fornuftigt svar
hvis du nævner i hvilken forbindelse routeren skal bruges?!

Mvh Kim Bruun

Fra : Ole Heegaard

Dato : 29-03-01 19:38

Hej lidt kludder i den første.
Routeren skal kun bruges til internetforbindelse.
Mvh
Ole Heegaard

Fra : Bruun

Dato : 29-03-01 20:08

Hejsa,

> Hej lidt kludder i den første.
> Routeren skal kun bruges til internetforbindelse.

Så går jeg ud fra at alle klienterne kører op imod en switch? Så kan du
montere routeren på denne switch.

Konfigurere routeren. Afhængig af modellen.. Så skal den evt. have en extern
adresse fra din udbyder og en intern adresse til dit net!! Hvad med firewall
osv?! Hvis routeren er en standard en.. så kan den godt være piv-åben for
hackere/crackere eller hvad de nu vil hedde =)

Derefter installerer du TCP/IP protokol på maskinerne. Enten skal de have
tildelt en adresse via en DHCP-server ellers skal du angive faste adresser.
Så kan du bruge routerens interne ip-adresse som gateway for maskinerne.
Husk også dns-navne under opsætning af tcp/ip.

Så burde det bare spille... =) - Det kommer selvfølgelig også an på, hvilket
slags net-topologi du kører med?!

Mvh Kim Bruun

Fra : Bruun

Dato : 29-03-01 20:11

Hejsa igen igen,
"Bruun" <dikkedarer@hotmail.com> wrote in message
> Hejsa,
>
> "Ole Heegaard" <ole-hee@post4.tele.dk> wrote in message

btw. så kører dit Novell-net med ipx/spx protokol. Dette vil tcp/ip
protokollen overhovedet ikke blande sig i... Det kan ske at der kommer mere
broadcast på nettet.... Men når det kun er 5-6 maskiner.. så er det til at
overleve.

Et lille extra sprg. om routeren. Hvad skal den sidde på af forbindelse?!
ISDN, ADSL eller ?!

Mvh Kim Bruun

Fra : Bruun

Dato : 29-03-01 20:14

Hejsa igen igen igen,
> Hejsa igen igen,
[SNIP]
> Et lille extra sprg. om routeren. Hvad skal den sidde på af forbindelse?!
> ISDN, ADSL eller ?!

Nevermind... tjek dog nettet før du sender din post... ARGH!! =)

Mvh Kim Bruun

Fra : Ole Heegaard

Dato : 29-03-01 21:24

Hej
Mange tak for svaret. Routeren skal på ISDN.
Et lille tillægsspørgsmål : Kablet mellem switch og Hub på router er det
twisted pair eller straight?
Tak
Ole Heegaard
Bruun <dikkedarer@hotmail.com> skrev i en
nyhedsmeddelelse:9a01il$2iqs$1@news.cybercity.dk...

Fra : Stig Meyer Jensen

Dato : 30-03-01 17:02

"Ole Heegaard" <ole-hee@post4.tele.dk> skrev i en meddelelse
> Hej
> Mange tak for svaret. Routeren skal på ISDN.
> Et lille tillægsspørgsmål : Kablet mellem switch og Hub på router er det
> twisted pair eller straight?
[snip]

Det er i hvert fald twisted pair - det hedder kabeltypen! (se evt.
kabling.dk). Der er hub i din router, så hvis kablet forbindes med uplink
porten på din switch skal det være lige, hvis det forbindes med en "normal"
port, skal det være krydset. Du kan altid bare prøve dig frem - er der lys i
link - så er det den rigtige type du har brugt...

/Stig