MGP-Anne beskyldes for snyd
Fra : Peter Bjerre Rosa

Dato : 11-06-03 11:56

Som det næsten er kutyme, så er MGP-vinderen nu blevet beskyldt for at
kopiere det kroatiske nummer "1001 Noc" med gruppen Colonia:

http://www.tv-afdelingen.dk/nyheder.php?id=/000631.afd

Jeg har selv lige hørt begge numre og må indrømme, at ligheden er
slående. Samme toneart, tempo, rytme, fraseringer - ja, selv tekst
(ah-ya-ya-yaa) - kan genfindes i begge numre.

Hvornår mon man kvalificeret kan afgøre, om det er snyd? Er vi nået til
et punkt i populærmusikken, hvor alle nye numre simpelt hen vil have en
masse tilfælles med ældre numre?

Jeg kender selv det med at sidde foran klaveret og komponere det
/fedeste/ nummer for senere at finde ud af, at det allerede eksisterer.
Jeg har også oplevet at høre et nyt nummer af Destiny's Child, som til
forveksling minder om et af mine egne gamle numre. Og her kan jeg
desværre garantere, at ingen af os har hørt hinandens nummer først -
Beyonce Knowles kommer forbløffende sjældent forbi på mine kanter.

--
Mvh. Peter | http://filmsvar.dk | http://filmnet.dk |
"God help us. We're in the hands of engineers."

Fra : Martin Seebach

Dato : 11-06-03 13:09

Peter Bjerre Rosa wrote:

> [...]
> desværre garantere, at ingen af os har hørt hinandens nummer først -
> Beyonce Knowles kommer forbløffende sjældent forbi på mine kanter.

Kunne det ikke tænkes at du, når du laver det her fede nummer, i
virkeligheden, underbevidst, er inspireret af det her gamle nummer, men
først bliver opmærksom på det når du hører det? Og at når Destiny's
Child, laver noget, der lyder som dit, bare er inspireret af samme,
anden sang?

- Martin

Fra : Anders Faber Nielsen

Dato : 11-06-03 13:50

Peter Bjerre Rosa wrote:

> [...]
> slående. Samme toneart, tempo, rytme, fraseringer - ja, selv tekst
> (ah-ya-ya-yaa) - kan genfindes i begge numre.

Ja, der kan vist ikke herske tvivl om at lille Anne har fået inspiration fra
"1001 Noc". Alene det at temaet til sangen er det samme siger en del. Hher
formoder jeg at 1001 Noc betyder 1001 Nat! (I am so smrt).

Når det er sagt, synes jeg ikke man kan kalde Annes nummer en direkte
_kopi_. Indrømmet, indledningen er nøjagtig den samme - selv breaket "en to
tre" før verset begynder er en sag for musikpolitiet. Men selve verset og
omkvæd er altså ikke samme melodi (Annes er faktisk bedre - og så synger hun
også kønnere end hende den halv-vulgære moster på det kroatiske nummer).

Mvh
Anders

Fra : Åge Halldorsson

Dato : 11-06-03 17:21

Peter Bjerre Rosa <usenet@filmsvar.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:bc71r9$e31$1@sunsite.dk...

> Er vi nået til et punkt i populærmusikken, hvor alle nye numre simpelt hen
vil have en
> masse tilfælles med ældre numre?
___

Ja, det punkt er vi nået til. Der er nu gemmem de sidste 50 år lavet så
meget musik at det er komplet u-ungåeligt at meget vil komme til at ligne
hinanden.

Det mest oplagte og mest kendte eksemmpel i øjeblikket er nok Kim og Hallo`s
landeplage "3 bornholmere i en gummibåd". Eller er det "3 små kinesere på
Højbro Plads. Hehe

Og så den der jo den som ligner "14 grise i smor". Det er vist den
"Halløjsa"-sang som hedder "Mine bare tæer under sandet".

Hilsen Åge

Fra : Lars Stokholm

Dato : 11-06-03 18:02

In dk.kultur.musik, Åge Halldorsson wrote:

> "14 grise i smor"

<HOMER>

Ahrhhh, 14 grise i smør...

</HOMER>

--
Lars Stokholm

"I think quotes are very dangerous things" - Kate Bush

Fra : Åge Halldorsson

Dato : 11-06-03 21:48

Lars Stokholm <monospam@mail.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:Xns9397C1BE299040@lars.stokholm...
> In dk.kultur.musik, Åge Halldorsson wrote:

_____

Århhhhh...

Vi lænker dem i en snor i stedet for

Fra : Anders Faber Nielsen

Dato : 11-06-03 00:31

"Åge Halldorsson" skrev

> Det mest oplagte og mest kendte eksemmpel i øjeblikket er nok Kim og
Hallo`s
> landeplage "3 bornholmere i en gummibåd". Eller er det "3 små kinesere på
> Højbro Plads. Hehe

Nu er forskellen bare at Kim og Hallo kører Shu-bi-dua finten og såmænd bare
har lagt ny tekst til "3 små kinesere" sangen - og sikkert en lang række
andre. Dette "fænomen" er vel i øvrigt meget kendetegnede for Dansktoppen.
Ikke så underligt at sangene ligner hinanden.

Der er forskel på at kopiere en sang fuldstændig og så at lade sig inspirere
af én.

Mvh
Anders

Fra : Ukendt

Dato : 11-06-03 18:05

Peter Bjerre Rosa wrote:

> [...]
> desværre garantere, at ingen af os har hørt hinandens nummer først -
> Beyonce Knowles kommer forbløffende sjældent forbi på mine kanter.

Præcis det samme har jeg oplevet. Fx er der et par numre med Garbage,
som minder utroligt meget om nogle sange, jeg lavede flere år før dem.
Gad vide hvordan Butch Vig har fået fat på min ekstranøgle...

--
mvh. Karsten Strandgaard Jørgensen
http://www.hammerich.cjb.net

Fra : Troels [around 9000]

Dato : 11-06-03 18:12

> Præcis det samme har jeg oplevet. Fx er der et par numre med Garbage,
> som minder utroligt meget om nogle sange, jeg lavede flere år før dem.
> Gad vide hvordan Butch Vig har fået fat på min ekstranøgle...

Og da jeg var 7, tegnede jeg en Ferrari F-355. 3 år senere, smed Ferrari en
Ferrari F-355 på markedet

(De lignede nu ikke HELT hinanden, men navnet... Men navnet.)

// Troels

Fra : Per Tolbøll

Dato : 11-06-03 22:14

> Og da jeg var 7, tegnede jeg en Ferrari F-355. 3 år senere, smed Ferrari
en
> Ferrari F-355 på markedet
>
> (De lignede nu ikke HELT hinanden, men navnet... Men navnet.)

Yeah - og Mark Knopfler har helt sikkert siddet og set adskillige afsnit af
"Forsvundne Danskere" før han satte sig ned og skrev "Irish Boy", som en del
af soundtracket til filmen ... av, av, la' vær' og slå !!

(Jeg _kunne_ altså ikke lade være)

Fra : Lagerhead

Dato : 11-06-03 22:59

Per Tolbøll wrote:

> [...]
> afsnit af "Forsvundne Danskere" før han satte sig ned og skrev "Irish
> Boy", som en del af soundtracket til filmen ... av, av, la' vær' og

LOL
--
http://www.suell.dk
http://www.neilbrophy.com