xHTML igen igen
Fra : Ronni

Dato : 29-03-01 17:51

Jeg spurgte tidligere hvad forskellen var på xHTML og HTML.
Svaret : HTML skrevet over i XML.
Det er også OK, men efter at have læst en artikel i
Alt om Net, bliver jeg lidt i tvivl om hvad der bedst
kan betale sig at lære ?
xHTML viser sig at være en mellemting mellem HTML
og XML, men XML i sig selv kan langt mere med XSLT.
Vil det så ikke kunne betale sig at lære XML og XSLT.
Med disse to kombineret og den HTML man kan i forvejen, burde man jo kunne
skrive xHTML som om man
altid havde gjort det ? odér was ?

/Ronni

Fra : Jesper Stocholm

Dato : 30-03-01 12:50

"Ronni" <riwen@ofir.dk> wrote in <99vp4m$l1c$1@sunsite.dk>:

> [...]
>Vil det så ikke kunne betale sig at lære XML og XSLT.
>Med disse to kombineret og den HTML man kan i forvejen, burde man jo kunne

som jeg ser det, så er xHTML "vejen frem" til XML. Det er et pædagogisk
trick, da man ved at kunne xHTML ikke skal omvende sig så meget for at kunne
skrive XML/XSL .

Når det så er sagt, så holder lighederne også op. xHTML er en
udbygning/indskrænkning af HTML - hvorimod XML/XSL er to meget forskellige
ting - og faktisk meget langt fra HTML. XML er strukturering af data - og
intet andet ... [punktum]. XSL (hvoraf XSLT er en underdel) er fremvisning
af data - hvor man kan anvende XSLT til at lave XML+XSL om til HTML ... men
det kunne lige så godt bruges til at lave det om til alt muligt andet, dvs
CSV, RTF, TXT etc . At det så nok mest (af private brugere) anvendes til at
lave HTML med er blot et kuriosum ... jeg vurderer, at man i virksomhederne
lige så ofte anvender XSLT til at lave andre dokument-formater.

Hvis du vil anvende XML/XSL til webside, så har du det problem, at der ikke
er så mange browsere, der understøtter dette - pt. vist kun IE5+/IE6 og NN6+
(af de store). Derfor er du nødt til at anvende noget serverside
programmering (fx ASP eller PHP[1]), der kan omdanne data i XML og styles i
XSL til HTML, der så kan sendes til browseren.

Hvis du stadig har mod på at lave noget XML (hvilket jeg da også vil
foreslå) kan du kigge i følgende nyhedsgrupper:

microsoft.public.xml
microsoft.public.xsl

Jeg ville gerne have skrevet noget om SOAP, men jeg ved desværre ikke så
meget om det ... så hvis nogen har links til websites med forklaring på det,
så er jeg meget interesseret.

[1] Findes der primitive/native funktioner i PHP til håndtering af XML ?

--
Læs om at citere korrekt på http://www.usenet.dk/netikette/quote.html

- Jesper Stocholm - http://stocholm.dk