Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Coolpix 5700
Fra : Thor

Dato : 11-06-03 23:30

Jeg påtænker at anskaffe mig et sådant.
Er der mon bedre alternativer i samme prisleje eller billigere, er der nogen
der har gode/dårlige erfaringer med kameraet?

På forhånd mange tak!

mvh Thomas Riedel

Fra : Tommy Hansen

Dato : 12-06-03 06:48

Hej Thomas.

"Thor" <thr@image.danmark> skrev i en meddelelse
> Jeg påtænker at anskaffe mig et sådant.
> Er der mon bedre alternativer i samme prisleje eller billigere, er der
nogen
> der har gode/dårlige erfaringer med kameraet?
Jeg har desværre ikke haft min 5700 i mere end 3 uger, men det har ikke
skuffet mig på nogen områder - tværtimod.
Jeg vil anbefale dig at gå ind på www.fotokritik.dk og se hvilke fantastiske
billeder et sådant tager. Yderligere kiggede jeg meget i diverse tests på
nettet før jeg bestemte mig.
Optikken er utrolig god.

mvh Tommy

Fra : Manior

Dato : 12-06-03 06:52

Jeg kunne stadigvæk ikke finde et bedre alternativ til CP 5700, som koster
ca. 8.400 i øjeblikket.
I de andre kammeraer savner jeg især ordentlig zoom. Jeg har ellers kiget
på Fuji 602Z, Sony F717.
Olympus har kameraer med godt zoom men den bruger en anden type memory kort.
Du kan ellers finde her i gruppen et par indslag vedr. CP 5700.

Hilsen Manior

Fra : Ebbe Hansen

Dato : 12-06-03 09:31

On Thu, 12 Jun 2003 07:51:35 +0200, "Manior"
<marek*removethis*@webspeed.dk> wrote:
klip

>Du kan ellers finde her i gruppen et par indslag vedr. CP 5700.
>
>Hilsen Manior
ET par - ha ha - det var en underdrivelse der klodser til noget,
der kan englænderne gå hjem og lægge sig.
Oh, jeg elsker humor
mvh Ebbe

Fra : Manior

Dato : 12-06-03 11:49

"Ebbe Hansen" <ebbeh@mail1.stofanet.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> klip

> ET par - ha ha - det var en underdrivelse der klodser til noget,
> der kan englænderne gå hjem og lægge sig.

Jeg gik ud fra at i denne NG udveksles viden omkring fotografering. Er den
opfattelse forkert ?

Ifølge danske statistikker 50% af elever i 9 klasse kan ikke stave - dansk.
!

Hvad forventer du fra en udlænding ? Skal jeg være et sprog geniet for at
skrive i gruppen her ???

Hvis du elsker humor så er det den forkerteNG du har havnet. Prøv -
dk.snak.vittigheder.

Manior

Fra : Ebbe Hansen

Dato : 12-06-03 15:25

On Thu, 12 Jun 2003 12:48:49 +0200, "Manior"
> [...]

KLIP

>Hvad forventer du fra en udlænding ? Skal jeg være et sprog geniet for at

Kære Manior,
du har misforstået noget, det var ikke en nedvurdering af dit
sprog, som i dette tilfælde var mindst lige så korrekt som mit.
Jeg fremhævede " et par", fordi det er snarere et par hundrede,
der har været.
Så, undskyld
mvh Ebbe
(no hard feelings ??)

Fra : Manior

Dato : 12-06-03 15:55

> [...]
> sprog, som i dette tilfælde var mindst lige så korrekt som mit.
> Jeg fremhævede " et par", fordi det er snarere et par hundrede,

Hej Ebbe.
No hard feelings !
Ok.
Hilsen Manior

Fra : Martin Gleit

Dato : 12-06-03 08:48

ja..et canon g3...der koster det halve og er et bedre kamera

Fra : Tommy Hansen

Dato : 12-06-03 16:04

"Martin Gleit" <marting*nospam*@mail1.stofanet.dk> skrev i en meddelelse
> ja..et canon g3...der koster det halve og er et bedre kamera

Jamen, jeg har da erfaring med G3 også. Et udmærket kamera til prisen, dog
kan jeg ikke lide søgeren som er af den simple slags med parallaksefejl og
objektivet dækker for søgerbilledet. Objektivet er udmærket, men zoomer dog
kun halvdelen af 5700'erens og så er det 4 mpixels mod 5700'erens 5.
Man skal selvfølgelig vurdere hvad kameraet skal bruges til, så derfor er
Canons G3 da udmærket til dit brug og Nikonen til andres brug.
Jeg tror dog at du gør en fejl hvis du vurderer G3'eren som bedre end
5700'eren. Hvor lang tid arbejdede du iøvrigt med Nikons 5700 ?
Prøv at se nærmere på tests på: http://www.digit.no og
http://www.dpreview.com/

Mvh Tommy

Fra : Martin Gleit

Dato : 12-06-03 21:47

"Tommy Hansen" <kth@sport.dk> wrote in message

> [...]
> Jeg tror dog at du gør en fejl hvis du vurderer G3'eren som bedre end
> 5700'eren. Hvor lang tid arbejdede du iøvrigt med Nikons 5700 ?

du har muligvis ret tommy...men på dpreview som du selv hensviser til får g3
altså højere score ned 5700....derudover er der en væsentlig
prisforskel....så jeg mener bare man får noget mere for pengene m,ed g3

Fra : KASO

Dato : 13-06-03 08:02

> [...]
> altså højere score ned 5700....derudover er der en væsentlig
> prisforskel....så jeg mener bare man får noget mere for pengene m,ed

Hvis man har brug for den ekstra zoom, hjælper det ikke meget, at G3/G5
er billigere og tager gode billeder. 5700 (og f.eks. Olympus 750UZ)
vælges primært på grund af den kraftige zoom - og her er 4x zoom ikke
meget værd. Personligt ærgrer det mig, at de færreste starter v. 28mm -
det ville være mere nyttigt end de 380mm, men sådan er der jo så meget.

http://www.kandu.dk/

Fra : Tommy Hansen

Dato : 13-06-03 13:39

> [...]
> altså højere score ned 5700....derudover er der en væsentlig
> prisforskel....så jeg mener bare man får noget mere for pengene m,ed g3

Hej Martin
Du skal læse det der står på Dprewiew:
Citat:
"Remember: Review ratings are given at the time of review (indicated beside
the camera name) as an overall rating for the camera as it performed in our
review tests, in comparison to other cameras in its class, price range and
which were available / announced at the time of review. Ratings are the
opinion of the reviewer. You must take the time to read reviews fully to be
able to draw your own conclusion about a particular camera."

Oversat: Sammenlignet med andre kameraer i sin klasse.

Jamen - det ene er 5 mpixels og det andet 4 mpixels.

En anden ting der skrives er:
"With its eight times optical zoom the 5700 becomes an extremely practical
'shoot anything' camera. Image quality is excellent, with that great matrix
metering, good tonal balance and colour (accurate and vivid without blowing
out colours) plus above average resolution. Purple fringing is down but the
overall look of the image is still very 'Coolpix'. Noise levels are good,
especially when compared to other five megapixel digital cameras (as
indicate by our comparison to the Minolta DiMAGE 7i)."

Bare lige for en ordens skyld - man får hvad man betaler for

Mvh Tommy

Fra : KASO

Dato : 12-06-03 11:47

"Thor" skrev d. 11-06-03 23:30 dette indlæg :
> [...]
nogen
> der har gode/dårlige erfaringer med kameraet?

Jeg går selv og kigger på dette kamera for at få en kraftigere zoom og
mulighed for ekstern blitz, hvilket min Canon S40 ikke har. Desværre er
der et par detaljer, der generer mig: Tilsyneladende kan det ikke
udnytte blitz'ens mulighed for AF-hjælpelys og automatisk zoom af
reflektor.

Mit alternativ pt. er Olympus 750UZ med 10x zoom. Iflg. Olympus lider
det ikke af ovenstående svagheder, og det kan bruge alm. AA-batterier.
Til gengæld er det "kun" 4 Mpix - hvilket jeg dog synes er
tilstrækkeligt til de fleste formål (forskellen ml. 4 og 5 Mpix er reelt
ikke så stor). Prisen lyder endda rimelig (5.099,- hos www.photoshop.dk
iflg. mail fra dem - det er endnu ikke på deres hjemmeside). Xd-kort er
til gengæld stadig dyrere end CF - og Olympus' blitz er forholdsvis dyr
(ca. 3.700,-).

Jeg har endnu ikke bestemt mig endeligt - jeg vil vente til jeg har
prøvet begge kameraer, og Olympus'en skulle først være i handlen i
slutningen af måneden (i DK).

Alle input til valget er velkomne!

http://www.kandu.dk/

Fra : Thor

Dato : 12-06-03 22:41

Takker for de mange svar
Jeg vil kigge mere efter Olympus 750'eren, - jeg har
et UZ 2100 som jeg er meget tilfreds med!
Er der nogen der ved, om man kan sætte teleadapter på 750'eren?

mvh Thomas Riedel

Fra : KASO

Dato : 13-06-03 07:58

"Thor" skrev d. 12-06-03 22:41 dette indlæg :
> Takker for de mange svar
> Jeg vil kigge mere efter Olympus 750'eren, - jeg har
> et UZ 2100 som jeg er meget tilfreds med!
> Er der nogen der ved, om man kan sætte teleadapter på 750'eren?

Iflg. http://www.olympus.dk/digital/pdf/DigitalCameraAcc.pdf
er der flere muligheder for forskellige ekstra objektiver/adaptere til
750.

Du kan læse mere om 750UZ:

http://www.dcresource.com/reviews/olympus/c750uz-review/index.shtml

og

http://www.imaging-resource.com/PRODS/C750/C75A.HTM

Held & lykke - og skriv meget gerne om dine erfaringer!

http://www.kandu.dk/