Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Nybegynder - Beskæring af billeder ?
Fra : SpookiePower

Dato : 11-06-03 22:40

Jeg er helt ny inden for beskæring af digitalebilleder. Jeg har været
en tur hos fotohandleren der fortalte mig at jeg skulle beskære mine
billeder til 10x15cm hvis jeg ville have dem fremkaldt på papir.
Jeg fandt så gennem denne gruppe programmet JpegCrops som
kan klare denne opgave, men der er noget jeg ikke forstår -

De billeder jeg har taget er i 2592x1944 hvilket ifølge psp6 svare
til 36x27cm, hvilket jeg opfatter som om jeg skal beskære billedet
med næsten 3x hvorefter de fleste personer på familie billedet skal
skæres væk. Det jeg gør er at kigge på den linial som man kan sætte
på billeder i psp6, og så bortskære billedet med 26cm og 12 cm, men jeg
går ikke ud fra at det skal forståes på denne måde.

Jeg prøvede så programmet JpegCrops og valgt indstillingen 10x15cm, og
da jeg bagefter kørte billedet ind i psp6, kunne jeg se at billedet var
36x24cm,
altså kun beskåret med 3cm i højden og ikke i formatet 10x15cm.

Der må være noget jeg ikke har forstået ?

Fra : Per Jefsen

Dato : 11-06-03 22:45

On Wed, 11 Jun 2003 23:40:02 +0200, SpookiePower <boxjunk2600@hotmail.com>
wrote:

> [...]
> 36x24cm,
> altså kun beskåret med 3cm i højden og ikke i formatet 10x15cm.
>
> Der må være noget jeg ikke har forstået ?

ja de cm-tal photoshop skriver er blot hvad billedet vil fylde hvis det
printes i den DPI der står nedenunder, i image size-dialogboksen. dette
skal du bare ignorere, og sende billedet til fremkaldelse alligevel. det
eneste du skal sikre sig er at det er 2:3 eller 3:2 (som 36x24 jo er).
Per Jefsen

Fra : emj

Dato : 11-06-03 23:00

On Wed, 11 Jun 2003 23:40:02 +0200, "SpookiePower"
<boxjunk2600@hotmail.com> wrote:

>De billeder jeg har taget er i 2592x1944 hvilket ifølge psp6 svare
>til 36x27cm

Det er dels fordi din PSP er indstillet til en resoulotion på 72 som
default, at den viser den udskriftstørrelse.

> [...]
>på billeder i psp6, og så bortskære billedet med 26cm og 12 cm, men jeg
>går ikke ud fra at det skal forståes på denne måde.

Ja, det skal heldigvis ikke forståe på den måde
Du skal interessere dig for dine pixels.
Billder, der skal laves i 15x10 cm svarer til et forhold på 3:2
Hvis du beskærer/resizer til 1772 x 1182 pixels, så passer opløsningen
til 15x10 cm billeder i bedste kvalitet.

>Jeg prøvede så programmet JpegCrops og valgt indstillingen 10x15cm, og
>da jeg bagefter kørte billedet ind i psp6, kunne jeg se at billedet var
>36x24cm

Hvad var pixelantallet efter en tur i JpegCrops?
Det er uinteressant, hvad der tilfældigvis står som cm i PSP6, da det
afhænger af, hvad du tilfældigvis har stående som resoulotion. Der
står formodentlig 72 PPI

>altså kun beskåret med 3cm i højden og ikke i formatet 10x15cm.
>
>Der må være noget jeg ikke har forstået ?
Ja, du skal interessere dig for pixels.

Du kan godt få billeder i 15x10 cm lavet med 1500 pixels x1000 pixels,
men så skal du ikke gå længere ned i opløsning.
Bedste kvalitet får du, der jo har pixels nok at tage af med 1772x1182
Hilsen emj
Hi

Fra : SpookiePower

Dato : 11-06-03 23:20

"emj" <emj@stofanet.dk> wrote in message

> [...]
> Det er uinteressant, hvad der tilfældigvis står som cm i PSP6, da det
> afhænger af, hvad du tilfældigvis har stående som resoulotion. Der

mærkeligt....den siger 2592x1728
og PPS er 72

Fra : SpookiePower

Dato : 11-06-03 23:41

Jeg fortsætter lige med nogle spørgsmål :)

Jeg prøvede med crop-funktionen i psp6 at lave en ramme på
1772 x 1182 men så er det meget at billedet som skal beskæres
som jeg forstår det. På linket er det rammen der er crop'en, men
det virker ikke rigtig.
http://users.cybercity.dk/~dsl46066/psp.jpg

Jeg prøvede så at stille resize til 1772 x 1182 og fik straks et meget
bedre billede, hvor det hele er med. Men billedet gik fra at fylde 1,6mb
til 255kb, burde det betyde noget for billede kvaliteten når det skal
fremkaldes på papir ??

Fra : emj

Dato : 12-06-03 00:47

On Thu, 12 Jun 2003 00:40:32 +0200, "SpookiePower"
<boxjunk2600@hotmail.com> wrote:

>Jeg prøvede så at stille resize til 1772 x 1182 og fik straks et meget
>bedre billede, hvor det hele er med.

Glimrende. Så bruger du bare Resize.

>Men billedet gik fra at fylde 1,6mb
>til 255kb, burde det betyde noget for billede kvaliteten når det skal
>fremkaldes på papir ??

Du skal ikke komprimere billedet mere end højest nædvendigt. Når du
gemmer, så klik på Options, så du sikrer dig, at der ikke komptimeres
med mere faktor 1.
Hilsen emj

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 12-06-03 01:53

SpookiePower wrote:

> Jeg prøvede så at stille resize til 1772 x 1182 og fik straks et
> meget bedre billede, hvor det hele er med.

Hvis alle dele af billedet er med, betyder det at billedet er blevet
presset sammen på den vertikale led.

De to eneste måder at lave om på et billedes forhold er enten at
beskære eller presse sammen på den ene led.
--
JPEGCrops 0.5.16 beta - Tabsløs beskæring af JPEG billeder -
http://ekot.dk/JPEGCrops/

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 12-06-03 04:04

emj wrote:

> Hvis du beskærer/resizer til 1772 x 1182 pixels, så passer
> opløsningen til 15x10 cm billeder i bedste kvalitet.

Ikke fordi det er _så_ vigtigt, men de 300PPI opnås først ved 1800x1200
pixels (det er også nemmere at huske).

Det vi kalder 15x10cm er i virkeligheden 15,24x10,16cm eller 6"x4".
Eftersom 300PPI netop benytter tommer, giver det 6*300x4*300 pixels.

Jeg har prøvet at måle på et 15x10cm foto fra Bilka og det passede
meget godt med de ekstra millimeter.
--
JPEGCrops 0.5.17 beta - Tabsløs beskæring af JPEG billeder -
http://ekot.dk/JPEGCrops/

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 12-06-03 03:57

SpookiePower wrote:

> [...]
> 10x15cm, og da jeg bagefter kørte billedet ind i psp6, kunne jeg
> se at billedet var 36x24cm, altså kun beskåret med 3cm i højden

Som andre har været inde på, er den fysiske størrelsesangivelse
ligegyldig i denne sammenhæng, det er forholdet der tæller.

36cm/24cm = 1,5 (forholdet 3:2)
15cm/10cm = 1,5 (forholdet 3:2)

Jeg forstår dog udmærket at det kan være forvirrende, så jeg har
opdateret JPEGCrops til at angive DPI korrekt ved beskæring. Billeder
der er beskåret til 10x15cm vil altså blive angivet til at være
10x15cm, når man åbner dem i et billedbehandlingsprogram, i stedet for
et eller andet mystisk mål.

Teknisk note (gab gab) til de interesserede:

JPEG billeder kan indeholde metadata af typerne EXIF og JFIF. Det er
ikke alle programmer, der kan håndtere begge dele, så nogle beskårne
billeder vil sandsynligvis fremstå uden DPI i nogle programmer.
--
JPEGCrops 0.5.17 beta - Tabsløs beskæring af JPEG billeder -
http://ekot.dk/JPEGCrops/
Opdatering af DPI (PPI for dem der vil bruge den korrekte betegnelse)
ved beskæring.

Fra : SpookiePower

Dato : 12-06-03 08:09

Mange tak for hjælpen allesammen :)

Fra : Peter Holm

Dato : 12-06-03 15:31

SpookiePower wrote:
> Mange tak for hjælpen allesammen :)

Jeg synes du mangler at få den information, at det ikke er nødvendigt at
resize eller beskære dine billeder inden du sender dem til print. Der er
flere der printer billedet i præcis den størrelse du afleverer det i. Jeg
bruger selv www.pixum.com som leverer en superkvallitet til små penge, og
som printer i den størrelse du sender til dem.

Mvh
Peter

Fra : Per Jefsen

Dato : 12-06-03 18:01

On Thu, 12 Jun 2003 16:31:08 +0200, Peter Holm <phc*REMOVE*@stofanet.dk>
wrote:

> [...]
> bruger selv www.pixum.com som leverer en superkvallitet til små penge, og
> som printer i den størrelse du sender til dem.

så skal man bare være opmærksom på, at et 3:4 billede vil blive leveret i
10x13,3 cm, og sådanne billeder passer ikke i standard 10x15 albums.

Per Jefsen

Fra : Peter Holm

Dato : 13-06-03 07:59

Per Jefsen wrote:

> så skal man bare være opmærksom på, at et 3:4 billede vil blive
> leveret i 10x13,3 cm, og sådanne billeder passer ikke i standard
> 10x15 albums.

Eller 13x17,3 som er hvad jeg bestiller hos pixum. De passer perfekt i et
'standard' 13x17,3 fotoalbum af den slags med hvide sider og fotohjørner

Peter

Fra : SpookiePower

Dato : 12-06-03 15:55

"Toke Eskildsen" <darkwing@daimi.au.dk> wrote in message

> [...]
> der er beskåret til 10x15cm vil altså blive angivet til at være
> 10x15cm, når man åbner dem i et billedbehandlingsprogram, i stedet for

Mine beskåret billeder fremstår stadig som 2596x1728 og 36x24cm

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 12-06-03 16:44

SpookiePower wrote:

> Mine beskåret billeder fremstår stadig som 2596x1728 og 36x24cm

Gider du sende mig et af dem?

Fra : SpookiePower

Dato : 13-06-03 12:01

Her er det samme billede før og efter beskæringen

Før (4.1mb)
http://users.cybercity.dk/~dsl46066/1.JPG

Efter (3.6mb)
http://users.cybercity.dk/~dsl46066/2.JPG

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 13-06-03 13:56

SpookiePower wrote:

> Før (4.1mb)
> http://users.cybercity.dk/~dsl46066/1.JPG
>
> Efter (3.6mb)
> http://users.cybercity.dk/~dsl46066/2.JPG

Takker. Jeg kan godt se at de begge står til 180DPI.

Det mystiske er at DPI bliver ændret når jeg selv prøver en beskæring:
http://ekot.dk/misc/3.jpg (3 MB).

Bruger du version 0.5.17 beta og er "Opdater DPI ved beskæring" slået
til under Diverse i Indstillinger?

Fra : max

Dato : 13-06-03 14:28

> [...]
> til under Diverse i Indstillinger?
> --
> JPEGCrops 0.5.17 beta - Tabsløs beskæring af JPEG billeder -

SÅ er det nok, jaja jeg kan bare ignorere tråden, men aligevel
venner, nok er nok, og for mit vedkommende er det mer end nok.
Kan i ikke fortsætte i en ng der er mer egnet og så vende tilbage når
det fungerer..))))))) -max-

Fra : SpookiePower

Dato : 13-06-03 14:46

"max" <ma22x@hotmail.com> wrote in message

> [...]
> venner, nok er nok, og for mit vedkommende er det mer end nok.
> Kan i ikke fortsætte i en ng der er mer egnet og så vende tilbage når

Jeg undskylder mange gange på vejlne af mig selv og de andre
der har postet i denne tråd. Jeg lover at jeg vil brænde 10 vokslys
af i sorg og gå med sort armbind resten af ugen.

P.S jeg fortsætter i dk.edb.grafik i tråden JPEGCrops

P.S.S Har du set den person der lige har stille spørgsmålet kl 14:57
"Beskæring med JPEGCrops". Måske du også skulle stoppe
den tråd inden den bliver for lang.

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 13-06-03 15:41

max wrote:

> SÅ er det nok, jaja jeg kan bare ignorere tråden, men aligevel
> venner, nok er nok, og for mit vedkommende er det mer end nok.

Eftersom det ikke er klart om det er en programfejl eller en
betjeningsfejl, kan jeg godt følge dig. Jeg undskylder.

FUT til dk.admin.netikette, hvis nogen skulle have noget at tilføje.
--
JPEGCrops 0.5.13 beta - Tabsløs beskæring af JPEG billeder -
http://ekot.dk/JPEGCrops/