Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Flatbedscanner?
Fra : Morten Frederiksen

Dato : 11-06-03 14:32

Jeg overvejer af anskaffe en flatbedscanner, blandt andet til scanning af
negativer og dias. Jeg er selvfølgelig godt klar over, at flatbedscannere
ikke levere samme kvalitet som en ægte filmscanner, men jeg har altså ikke
lige de der 7-8 kilokroner, der skal til.

Er der nogen der kan anbefale en flatbedscanner til formålet? Og er der
nogen der har nogle eksempler på scanninger fra negativ/dias?

mvh
Morten Frederiksen

Fra : Madsen

Dato : 11-06-03 14:34

Morten Frederiksen skrev:

> Jeg er selvfølgelig godt klar over, at flatbedscannere ikke levere
> samme kvalitet som en ægte filmscanner, men jeg har altså ikke
> lige de der 7-8 kilokroner, der skal til.

Hvor mange kilokroner er du villig til at ofre?

Madsen.

Fra : Morten Frederiksen

Dato : 11-06-03 14:39

> Hvor mange kilokroner er du villig til at ofre?

Maksimalt 3 kkr. Jeg ved godt det ikke er meget, men det er netop derfor jeg
håber på at kunne trække på jeres erferinger her i gruppen, så jeg får mest
muligt for pengene.

mvh
Morten Frederiksen

Fra : Madsen

Dato : 11-06-03 14:53

Morten Frederiksen skrev:

> Maksimalt 3 kkr. Jeg ved godt det ikke er meget, men det er netop
> derfor jeg håber på at kunne trække på jeres erferinger her i
> gruppen, så jeg får mest muligt for pengene.

Jeg ville have anbefalet Epson Perfection 3200 Photo, men den koster
omkring 4000 kr. så den er altså ikke aktuel. Så ville jeg nok gå efter
lillebroderen som hedder Perfection 2400 Photo som koster omkring 1900
kr. <http://www.epson.dk/products/imaging/scanner/perf2400/>

Efter min mening så laver Epson nogle rigtige gode scannere og 2400
har vundet flere tests rundt omkring, som en af de bedste scannere i
sin klasse.

Madsen.

Fra : Aragorn Elessar

Dato : 11-06-03 16:20

"Morten Frederiksen" <mortenf@no.more.spam.dk> wrote in message
> [...]
>
> Er der nogen der kan anbefale en flatbedscanner til formålet? Og er der
> nogen der har nogle eksempler på scanninger fra negativ/dias?

========

Hej Morten.

Jamen jeg har en fino HP Scanjet 4470C her, med både negativscanner og alm.,
og den er jeg meget tilfreds med.
Jeg fotograferer en del, så der skal scannes lidt en gang imellem.
Prøv at kig lidt priser på HP's scannere, der er nogle gange nogle udmærkede
tilbud rundt omkring - vi fik vores scanner for cirka 1400 kr.
Det er nogle gode scannere der kører stabilt, de laver fine billeder, og så
kan de gå rimeligt pænt op i opløsning - nok til almindeligt privat brug
ihvertfald.
Du kan læse mere om HP'eren her:
<http://www.hgiese.de/hp-scanner/hp-scanner.htm> - siden er på tysk.
Du kan se eksempler på negativscanningen her:
<http://www.furnituretiger.dk/> - Ferrariudstilling i Øksnehallen.
Desværre var negativkvaliteten så som så - det var Bingo Fotos den billigste
fremkaldelse...
Men scanneren fik da det hele med - også negativfejl og ridser (-plus
støv...), som så kan fjernes i et godt billedbehandlingsprogram.
<http://www.bmwmc.dk/images/Bakkelukning_2000/page_01.htm> - den kedelige
farvekvalitet er min egen fejl - jeg kunne bare have indleveret filmen til
fremkaldelse med det samme. Dertil skal også siges at billederne er
taget med et Ricoh FF-10 - 'idiot'kamera, og også halet gennem Bingo Fotos
den billige fremkaldelse - det giver altså ikke de allerbedste resultater
skulle jeg lige hilse og sige! Men det er *billigt*, når man står med 26
ruller film og skal have dem fremkaldt...

Venlig hilsen

Aragorn_DK

===================
http://www.bmwmc.dk
http://www.furnituretiger.dk

Fra : LH Søfren

Dato : 11-06-03 19:59

Jeg har for nylig købt en Canon CanoScan 8000F. Den kan tage op til 4 dias
eller 12 negativer ad gangen. Det går ikke vildt hurtigt når man scanner
negativer/dias (selv ikke med USB2.0), men den giver et flot resultat - både
med dias og negativer. I øvrigt også en god flatbedscanner. Max opløsning
2400x4800 dpi. Gode programmer følger med. Kan kun anbefales. På EDB-priser
er den billigste til godt 2K.
Lars Henrik
NB: fjern ".out" i mailadresse

Fra : Morten Frederiksen

Dato : 12-06-03 11:39

Tak for jeres vejledning allesammen!

Jeg kan fortælle at valget faldt på Epson Perfection 2400 Photo, mest på
grund af den grundige test jeg fandt på http://www.photo-i.co.uk/. Det er
godt nok Perfection 3200 der testes, men de testskanninger, der vises er jeg
ret imponeret over.

mvh
Morten Frederiksen

Fra : Aksel

Dato : 20-06-03 22:46

"LH Søfren" <fam@soefren.out.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> med dias og negativer. I øvrigt også en god flatbedscanner. Max opløsning
> 2400x4800 dpi. Gode programmer følger med. Kan kun anbefales. På

CanaScan 9900F har meget høj opløsning, koster ca 3500

Hilsen Aksel