Foto
IBM760 5420
Teil 3020
Scannere (Minolta vs. Nikon)
Fra : Peter Andersen

Dato : 11-06-03 09:05

Jeg sidder her og kigger på http://www.imaging-resource.com/SCAN1.HTM med
test og anmeldelser over forskellige scannere.
Jeg er dybt overrasket over at finde at Nikons scannere ikke kan fidne ud af
at scanne skarpt! Det er tydeligt gennemgående på de test og støtter hvad
har set på min egen LS-2000 og også LS-40.
Prøv så at gå ind og kig på de testbilleder der ligger af en Minolta Dimage
Scan Elite II. Der jo simpelthen en verden til forskel! Meget fine farver,
og en skarphed som jeg ikke har set før!

Hvordan kan det være? jeg har aldrig haft meget til overs for Minolta
scannere, men har (indrømmet!) faktisk kun prøvet en Scan Dual som ik var
noget særligt.Jeg har altid hørt at Nikon var de-facto standart inden for
scannere!

Er der nogen der har erfaring inden for det område eller måske har en
Minolta Elite II scanner stående? i såfald vil jeg meget gerne høre fra jer,
og måske få en til at scanne et par prøve dias.

--
Vh. Peter Andersen

Fra : Ole

Dato : 11-06-03 09:18

Hej Peter

Har prøvet en Minolta Dual Scan II et par dage, og var ikke specielt
imponeret over skarpheden.
Måske på linie med HP photosmart s20, men manglede dynamik i farverne.

Prøv at se på http://www.photos4u.dk/salg/p3.jpg
Velvia-dias, tamron SP350/5.6 spejltele, blot råscannet og jpg-komprimeret.
Scannet på Nikon Coolscan IV.

Spørg evt. hos Foto/c, Holbergsgade eller i Photographica, Skindergade, de
har en del erfaring begge steder.

Mvh

Ole

Fra : Peter Andersen

Dato : 11-06-03 09:56

Ole wrote:
> Hej Peter
>
> Har prøvet en Minolta Dual Scan II et par dage, og var ikke specielt
> imponeret over skarpheden.
> Måske på linie med HP photosmart s20, men manglede dynamik i farverne.
Ja, det har du ret i.

Se forskellen her:
Minoltaen:
http://www.imaging-resource.com/SCAN/DSEII/DSEMUS803a.HTM

og Nikonen:
http://www.imaging-resource.com/PRODS/LS4K/L40MUSA.HTM

Det eneste minus jeg kan se er at Minoltaen har noget mere støj (hvilket
også kan være frygteligt nok!!), men producerer en betydelig pænere og
skarpere scanning end Nikon scannerne.

--
Vh. Peter Andersen

Fra : lars bo

Dato : 11-06-03 23:44

Hej
Kan det have noget at gøre med at Minoltaen's billede fylder 60.000 byte
mere end Nikon's?
hilsen
lars bo

Fra : Jonas Thomsen

Dato : 12-06-03 11:24

> [...]
>
> Det eneste minus jeg kan se er at Minoltaen har noget mere støj (hvilket
> også kan være frygteligt nok!!), men producerer en betydelig pænere og

Jeg mener at have læst på et tidspunkt, at man skal slå Nikons
"fejlretningssoftware" fra for at få den optimale skarphed med deres
scannere. Fejlretningssoftware'en er noget der automatisk fjerne ridser m.m.
i det indscannede.
Hvis dem der har testet scannerne ikke har slået denne funktion fra, kan det
være en forklaring til den manglende skarphed. Jeg har set mange
indscanninger fra Nikon scannere som er værentligt bedre end den viste.

- Jonas

Fra : Peter Andersen

Dato : 12-06-03 11:36

Jonas Thomsen wrote:

> [...]
> kan det være en forklaring til den manglende skarphed. Jeg har set
> mange indscanninger fra Nikon scannere som er værentligt bedre end

Ja. De scaninger jeg har laver med og uden ICE har nu ik vist tegn på at der
er forskel i skarpheden.

Men i øvirigt så hvis man kigger på de to om talte scanninger hvor der er
scannet et dias med et sort damplokomotiv, så viser det tydeligt at Nikonen
er bedre!

Tja, alle disse test! man løber sur i det! der er ikke andet for end at
prøve alle sammen selv; hvis man kunne.

--
Vh. Peter Andersen