Katte i det fri
Fra : AEK

Dato : 11-06-03 21:54

Jeps,endnu et indlæg fra mig, i dag...... )
Mine 3 rødder er alle indekatte.

Hvad jeg i stille stunder kan have dårlig samvittighed over er, at de netop
er det.
Da jeg så Ninas link, er jeg dybt taknemmelig over, at de er det.

DOG, er det vel kattens natur at rende frit og skaffe føde selv.
Når jeg ser Tilde sidde i vindueskarmen og gnække over fuglene , stikker det
mig i hjertet, at hun ikke kan fange dem " live ".

De sidder alle 3 i vinduerne og kigger ud, følger livet herfra - hvis I
forstår.
Jeg har gjort og gør, hvad jeg kan, for at de kan få tilfredsstillet deres
behov for forskellige ting - MEN , hvad med friheden.....

Det er mig, der er boss - det er mig, der har besluttet, at de skal være
indekatte. MEN, hvad hvis de selv kunne vælge....

Blot et par tanker herfra.

Hilsen
Anya, som ikke vil lade sine højt elskede katte blive udekatte ( af skræk
for, at der vil ske dem noget - MEN er det måden, de ønsker at leve
på.....).

Fra : Charlotte

Dato : 11-06-03 21:57

On 11/06/03 22:53, in article bc84so$g8b1s$1@ID-119019.news.dfncis.de, "AEK"
<2468SLETTES@jubiimail.dk> wrote:

> [...]
>
> Det er mig, der er boss - det er mig, der har besluttet, at de skal være
> indekatte. MEN, hvad hvis de selv kunne vælge....

Jeg har det på helt samme måde, når jeg overvejer hvad der er bedst.
Vi ville jo også være langt mere I sikkerhed, hvis vi altid opholdt os inde
døre, men ville vi det ?
På den ene side, virker det jo helt rigtigt, at skærme dem for ondt - på den
anden side: Vi ville ikke selv ønske den beskttelse, og ville kattene ...?
Det er ikke nemt...
Sommetider tænker jeg også:"Min søn får aldrig lov, at gå ud uden mig", han
er 3 1/2 år, jeg har sådan lyst til, at passe så godt på ham at intet ondt
kan overgå ham.
Meen...ville han sætte pris på sådan et liv ? Næppe...
Nå, nok filosofi herfra I dag

Mvh.
Charlotte

Fra : Line Blom

Dato : 11-06-03 22:32

Hej Anya

Ok det er lidt sent, så hvis det blir lidt rodet er det derfor!!
Vi har 2 indekatte, en der aldrig har oplevet andet og en tidligere
gårdkat.
den ene gør alt hvad den kan får at få lov at komme ud og den anden vil
helst være fri..................... Nu kommer så det intressante.......
Gårdkatten nægter at bevæge sig udenfor, selv de få gange han har fået
tilladelse, men kigger istedet bebrejdende på mig, som ville han sige
"helt ærligt, det der har jeg prøvet og det var bare ikke fedt!!!"
Ved godt at det nok nærmere er undtagelsen end reglen men alligevel....
han var nu også en af de uheldige der kom til skade......
Bortset fra det så ser jeg det lidt sådan her, Mine misser er mine børn
der bare aldrig bliver klogere.... altså aldrig bliver mere end 3-4 år
sådan rent intilligensagtigt.... giver det mening??? og derfor bliver
jeg nød til at træffe de fornuftige beslutninger på deres vegne!!
ved godt at der er en masse snak om kattens instinkter og alt det
der.... og det er også rigtig nok... desværre for katten er det bare
sådan at dens instinkter er ur gamle og ikke rigtig har udviklet sig,
det har menneskeverdenen tilgengæld.

okay blev lidt langt og er alt for træt hjernen går i tomgang nu

Så det må blive min lomme filosofi for idag

Venlig hilsen
Line Blom
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : Else Gyldenkærne

Dato : 11-06-03 22:45

<KLIP> om dårlig samvittighed over at holde katte indendørs, og om at
beskytte fx børn så meget, at deres liv ikke er noget ved <>

Jeg er ikke i tvivl: Kattene har det bedre med adgang til udeliv end som
indekatte. Derfor skærer det også mig i hjertet at måtte sige nej, når mine
vil ud (de kommer kun ud i sele). Jeg kan se på dem at de får så mange
oplevelser som jeg ikke kan give dem indendørs. Den bedste løsning for mig
er at hegne haven ind (og jeg havde lige fået "bevilget" de sidste penge til
projektet, men så fik manden en fartbøde *øv*). Jeg vil jo opdrætte, så jeg
kan ikke lade mine fertile katte løbe frit. Med en indhegnet have får de
næsten alle udekattens fordele, men der er en enkelt, jeg desværre ikke kan
give dem: Muligheden for at møde andre katte. Jeg har nemlig en fornemmelse
af, at jeg fratager mine katte en social færdighed, når de ikke møder
fremmede katte og lærer, hvordan man skal forholde sig til dem uden at komme
op at slås. Jeg kan jo se på kattene her på vejen, at de er rigtig gode til
at mødes i fred og fordragelighed på neutral grund.

Selvfølgelig er de i større "sikkerhed" indendørs - det ville mine børn også
være, hvis jeg holdt dem som "inde-børn". Så mødte de ikke børnelokkere,
spritbilister eller smitsomme sygdomme. Men er det et liv at give dem?
Min datter cykler i skole, selv om hun risikerer at blive kørt over, for det
vil indskrænke hendes udfoldelsesmuligheder alt for meget, hvis hun ikke
selv må færdes nogen steder.

Selvfølgelig kan katte (over)leve indendørs - det gør mennesker jo også,
tænk bare på gamle og syge der ikke kan/tør gå ud. Men der er vist ingen,
der har _lyst_ til at leve sådan.

Mvh. Else - og Aurora og Emily, der gerne vil ud og jage fugle uden at hænge
fast i den dumme sele.

Fra : Niels Peter

Dato : 11-06-03 22:07

AEK wrote:

> DOG, er det vel kattens natur at rende frit og skaffe føde selv.

Ja, i Nordafrika, hvor de kommer fra. Ikke her i Norden, hvor forholdene
slet ikke passer til deres biologi.

> Når jeg ser Tilde sidde i vindueskarmen og gnække over fuglene ,
> stikker det mig i hjertet, at hun ikke kan fange dem " live ".

Hun ville antagelig ikke kunne fange dem, selv om hun kom ud. Katte er
indrettet til at fange små gnavere, og de katte, det lykkes at fange
fugle, er undtagelser, der bekræfter reglen.

> [...]
> Jeg har gjort og gør, hvad jeg kan, for at de kan få tilfredsstillet
> deres behov for forskellige ting - MEN , hvad med friheden.....

Friheden er et menneskeligt begreb. I naturen er der ikke meget frihed,
man er f.eks. underlagt sultens lov (både sin egen sult og de rovdyrs,
som kunne tænke sig at spise én). Man har i det hele taget en masse
problemer, man er sparet for som tamdyr.
Desuden har dine katte aldrig prøvet friheden og aner derfor ikke, der
er noget, de burde savne. Dyr har ikke vores evne til at forestille sig,
hvor meget grønnere græsset er inde hos naboen ...
Jeg synes kort sagt ikke, du har grund til dårlig samvittighed.

Niels Peter

Fra : AEK

Dato : 11-06-03 22:21

"Niels Peter" <mail@bluewhite.dk> skrev i en meddelelse

Dyr har ikke vores evne til at forestille sig,
> hvor meget grønnere græsset er inde hos naboen ...
> Jeg synes kort sagt ikke, du har grund til dårlig samvittighed.

Hej NP,

som altid forstår du at komme med de rigtige ord, på det rette tidspunkt
) TAK, de varmede.
Dog tror/ håber jeg, at du kan forstå, hvad jeg mener med mit indlæg.
DET var dejligt at læse dit og Charlottes svar.

/ Anya of Tilde ( som netop har banket en æggeskal i nogle papkasser, som
naturligvis KUN er der for DEM ).

Fra : AEK

Dato : 11-06-03 22:28

"Niels Peter" <mail@bluewhite.dk> skrev i en meddelelse

> Ja, i Nordafrika, hvor de kommer fra. Ikke her i Norden, hvor forholdene
> slet ikke passer til deres biologi.

ØØh, hvorfor ikke ?

/ Anya.

Fra : Niels Peter

Dato : 12-06-03 09:52

AEK wrote:
> "Niels Peter" <mail@bluewhite.dk> skrev i en meddelelse

> ØØh, hvorfor ikke ?

Bl.a. er klimaet anderledes, og modstandsdygtigheden mod infektioner kan
derfor ikke blive den samme som i den naturlige biotop.
Det er kun 2000 år siden, katten kom til Norden, og det kan lyde som
lang tid, men udviklingsmæssigt er det kun et komma ...

Niels Peter

Fra : Frederiksen

Dato : 11-06-03 23:16

> [...]
> som kunne tænke sig at spise én). Man har i det hele taget en masse
> problemer, man er sparet for som tamdyr.

Nu snakker du frihed kontra tamdyr, men emnet er indekatte kontra udekatte.
Udekatte fanger jo ikke selv alt deres mad. De får ormekur, dyrlæge og en
varm sofa, når vejret er koldt.
I disse tider, hvor vi snakker dyrevelværd, så kan det undre at det
overhovedet er lovligt at holde et dyr fuldstændigt indespærret uden adgang
til lys. Men det må man godt. Det hedder burhøns. Det hedder traditionelt
landbrug, hvor grise må ligge i små afspærringer hele deres liv for at kunne
producere billigt kød til os andre. Det er køer, der står bundet i en stald.
Det er heste, der transporteres i timevis det halve europa rundt for at
blive slagtet. Vi har endda i denne gruppe flere gange set opfordringer til
at "gøre noget", "skrive under på protesten" osv. Men når det kommer til
vores egen lille verden, hvor vi kan gøre en forskel, så kan vi ikke "klare
at miste". Så derfor er vores katte inde. Uden dagslys, uden frisk luft.

Vi protesterer mod burhøns ude i verden, men holder indekatte hjemme hos os
selv.

Mvh Maria

Fra : Ann K

Dato : 12-06-03 09:03

Hejsa.

>Vi protesterer mod burhøns ude i verden, men holder indekatte hjemme hos os
selv.

<> Jeps... og heste, grise, køer og får holdes indhegnet på alt for små
arealer, der ikke kan tilfredsstille disse normalt slettelevende dyrs behov
for at
kunne bevæge sig!
Helt ærligt... kan ikke se, hvorfor man i diskussionen ang inde/udekatte,
altid skal trække landbrugets mere eller mindre barbariske behandling af
dets "produktionsdyr" frem! :-/
Diskussionen er ude af proportion ved denne sammenligning!

En indekat er ikke automatisk offer for dyremishandling af værste slags,
blot fordi dens territorie er begrænset til en lejlighed! Ligesom heste på
fold heller ikke er det, blot fordi de er hegnet inde....
Det, man bør se på, er i stedet de _forhold_ indekatten bliver tilbudt! Er
der mulighed for at klatre og hoppe... se ud af vinduerne... legetøj... evt
kattekammerater... osv, osv...
Det er ikke altafgørende for en kats trivsel, om den har adgang til at jage
levende bytte... den kan sagtens finde fuldgyldige erstatninger !
Hi - selv mine udekatte leger med dimser og lædersnore... de har behov for
den stimulus jagten giver... ikke jagtens (føde)udbytte!
Lys og frisk luft? De færreste mennesker lever med nedrullede gardiner og
hermetisk lukkede vinduer!

Når dette så er sagt... jo - mine katte lever også et udeliv! Fordi jeg
mener at de bør have muligheden, når nu jeg kan tilbyde den
Dog holder jeg to af kattene inde... den ene fordi jeg ikke _tør_ at lade
den rende frit (pgr dens temperament) og den anden, fordi jeg ved at det
frie liv, snart er slut for alles vedkommende, og jeg derfor synes det vil
være synd at vænne hende til at kunne gå frit...
Sjovt nok, så vil den ene af mine indekatte faktisk heller ikke ud! Den har
én gang prøvet at smutte ud - med det resultat at den rædselslagen sad og
skreg om hjælp og trøst i det nærmeste blomsterbed! idag kan vi have
døren helt åben, uden at den går et skridt udenfor... I ca 1 år har vi
forsøgt at vænne den til at få sele på og komme ud - helt uden succes! Den
viser tydeligt at den er _bange_ - og vi har nu valgt at vise katten så
megen respekt, at den får lov til at "henslæbe sit liv i triste omgivelser
helt uden frisk luft og lys"!

Mvh Ann

Fra : Frederiksen

Dato : 12-06-03 11:28

> [...]
> altid skal trække landbrugets mere eller mindre barbariske behandling af

Fordi der specielt herinde i gruppen har været flere "skriv under"
kampagner. Og jeg snakker såmænd ikke om arealer pr høne, om retten til at
ligge i halm for samme, men blot om sollys og frisk luft.

> Diskussionen er ude af proportion ved denne sammenligning!

Hvorfor? Fordi det er slemt at lukke 1000-vis af høns inde i bur uden adgang
til frisk luft, men ikke EN kat?

> En indekat er ikke automatisk offer for dyremishandling af værste slags,
> blot fordi dens territorie er begrænset til en lejlighed! Ligesom heste på
> fold heller ikke er det, blot fordi de er hegnet inde....

Nej, det er heller ikke det, jeg skriver.

> Lys og frisk luft? De færreste mennesker lever med nedrullede gardiner og
> hermetisk lukkede vinduer!

Prøv du at blive inde i din lejlighed i en måned uden at gå ud.

Fra : Ann K

Dato : 12-06-03 15:02

Hejsa.

>Fordi der specielt herinde i gruppen har været flere "skriv under"
kampagner.

<> Ja... mod diverse former for dyremishandling!
Du kan da ikke i fuldt alvor sammenligne flåning af levende hunde/katte,
ulideligt lange transporter uden vand, fastbindning uden mulighed for at
bevæge sig, osv osv, med _indekattes liv_!???

>Og jeg snakker såmænd ikke om arealer pr høne, om retten til at
ligge i halm for samme, men blot om sollys og frisk luft.

<> Sollys får katten i vinduet... og ligesådan med den friske luft! Og tro
mig... en udekat kan sagtens vælge at ligge indendøre for at nyde solen!

>Hvorfor? Fordi det er slemt at lukke 1000-vis af høns inde i bur uden
adgang
til frisk luft, men ikke EN kat?

<> Så fremt katten var lukket inde i et lille bur (som hønsene) ville jeg
også mene det var synd! men, hvor mange (inde)katte er det????????????
Hmmm - *tænke, tænke* kender ikke nogen!

>Nej, det er heller ikke det, jeg skriver.

<> Nå, ja OK... det er "bare" dét _jeg_ får ud af at læse dine indlæg!
Især når du trækker landbrugets "produktionsdyr" ind i debatten om
indekatte!
(for vi kan skam godt blive enige om at landbrugets dyr i mange tilfælde
_ikke_ har særligt gode forhold!)

>Prøv du at blive inde i din lejlighed i en måned uden at gå ud.

<> Er helt sikker på at jeg ville _hade_ det!
Nok især fordi jeg (i modsætning til katten) ikke ville få mine menneskelige
behov for sociale og intellektuelle stimuli og referencer opfyldt!
Men har katte samme behov, som jeg har som menneske????
Ville en kat kunne reflektere intellektuelt over _hvad_ den går glip af ved
kun at bo indendøre???
Ville et dyr, som primært lever solitært, mangle noget ved ikke at have
sociale relationer til dyr af samme art, når dyret først er blevet voksent?
(obs! her undtaget de racekatte, der er avlet hen mod et mere socialt
væsen/temperament)

Mvh Ann

Fra : Frederiksen

Dato : 12-06-03 15:34

> [...]
voksent?
> (obs! her undtaget de racekatte, der er avlet hen mod et mere socialt

Hvis nu du fra du blev født ikke havde være ude og blive socialiseret, ville
du så savne det? Sikkert ikke. Hvis du aldrig havde været ude, ville du så
savne en tur i solen? Sikkert ikke.
Min holdning er bare, at alle dyr har ret til at komme ud. Om det så skal
ske i snor, som hunde, i lukkede gårde som heste, høns, eller helt frit, det
er en anden diskussion.

Mvh Maria

Fra : Jette Nielsen

Dato : 12-06-03 20:24

> Hvis nu du fra du blev født ikke havde være ude og blive socialiseret, ville
> du så savne det? Sikkert ikke. Hvis du aldrig havde været ude, ville du så
> savne en tur i solen? Sikkert ikke.

Det er ikke rigtigt. Et menneske der ikke har social kontakt til andre
overhovedet, ville ret hurtigt blive sindssyg. Det er netop derfor der
er så meget fokus på f.eks. isolation i fængsler. For mennesker er den
slags ren tortur... og det skyldes ikke at man tidligere har oplevet
social omgang, det skyldes at mennesket - modsat katte - er et udpræget
flokdyr.

At sammenligne mennesker og katte, er som at sammenligne et æble med en
gaffel... det kan ikke lade sig gøre.

Med venlig hilsen
Jette Nielsen
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : Jette Nielsen

Dato : 13-06-03 00:21

Nå, min første test gik også galt i byen... tror dog fejlen er fundet
nu....

Med venlig hilsen
Jette Nielsen
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : Jette Nielsen

Dato : 13-06-03 00:12

Undskyld ... er nødt til at lave en test, da mit indlæg tidligere på
dagen landede forkert fra den online newsreader :-/

Med venlig hilsen
Jette Nielsen
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : Niels Peter

Dato : 12-06-03 09:49

Frederiksen wrote:

> Så derfor er vores katte inde. Uden dagslys, uden frisk luft.

Uden smitsomme sygdomme, som der ikke engang kan vaccineres imod, uden
biler, som katte ikke kan lære at omgås etc.
Uden en frihed, de aldrig har prøvet og derfor ikke kan forestille sig.

Niels Peter

Fra : Frederiksen

Dato : 12-06-03 11:24

> Uden smitsomme sygdomme, som der ikke engang kan vaccineres imod, uden
> biler, som katte ikke kan lære at omgås etc.
> Uden en frihed, de aldrig har prøvet og derfor ikke kan forestille sig.

Jeg tror ikke jeg et eneste sted har nævnt at KATTEN ønskede at komme ud.
Det er dobbeltmoralen, jeg anfægter.
Katte kan sagtens lære at omgås (eller rettere undgå) biler, men ellers er
en løbegård en udemærket opfindelse.

Mvh Maria

Fra : Camilla Baird

Dato : 12-06-03 11:33

> Katte kan sagtens lære at omgås (eller rettere undgå) biler, men ellers er
> en løbegård en udemærket opfindelse.

Hvordan lærer katte at undgå biler? *meget nysgerrig*
Mvh Camilla
--
Camilla Baird mail@korat.dk
Primpraus Korater http://www.korat.dk

Fra : Iben Park Hybel

Dato : 12-06-03 12:12

> Hvordan lærer katte at undgå biler? *meget nysgerrig*

Det ville jeg også gerne vide. Vi har en kat som har helt check på det med
biler han tripper pænt ind til siden så snart han hører/ser en komme, men
hvordan nogen katte har check på den slags og andre ikke, er mig en gåde.
Min mor har 3 katte, mormor, mor og datter som alle forstår at undgå biler -
måske er det noget de lærer deres unger, for vores (som ikke altid har boet
hos os) tror jeg der er selvlært. Vi har 2 andre katte som overordnet er
indekatte, de udviser så lidt respekt for verden udenfor at jeg aldrig ville
turde lade dem løbe frit.

MVH Iben

Fra : maz

Dato : 12-06-03 14:36

"Camilla Baird" wrote in message>
> Hvordan lærer katte at undgå biler? *meget nysgerrig*
> Mvh Camilla
Det er ret simpelt, faktisk. Katten bliver noget forskrækket i et par
sekunder, men lider altså ikke overlast. Til gengæld finder den ud af, at
biler og 'ting, der ruller og larmer' er farlige.....
Men det er nok ikke alle katte, der kan 'lære' det - jeg tror det er
individuelt. Ud af mine 8 katte, har der været een, der ikke lærte det. Til
gengæld har de alle nydt udelivet (om dagen) i fulde drag - en fryd for
øjnene, kattene og deres ejere....
Alt det kræver er bare et par larmende biler, der kører *ret* tæt forbi
katten - det burde kunne gøre det. Men, hvis katten ikke bliver forskrækket,
er det ikke sikkert, at den fremover vil finde biler farlige...
Vi lærte vores katte (uden at de overhovedet led overlast), at holde sig væk
fra en meget stærkt trafikeret vej med tung lastbilkørsel lige ud til vores
indkørsel - de kom *aldrig* i nærheden af vejen igen...(til gengæld sprang
de over en 2½ meter høj mur i den anden ende af haven...*suk*)

Fra : Iben Park Hybel

Dato : 12-06-03 15:08

> [...]
Til
> gengæld har de alle nydt udelivet (om dagen) i fulde drag - en fryd for

Jeg har fået fortalt at katte ligesom mennesker ikke har evnen til at tænke
og planlægge så langt fremad, men er mere styret af "her og nu behov". Men
ud fra deres opførsel kunne jeg godt forestille mig at de har en god
hukommelse og er istand til at indlære - fx at lyden af en dåse der bliver
åbnet er lig med mad - det er vel indlæring eller?

MVH Iben

Fra : Camilla Baird

Dato : 12-06-03 15:39

On 12/06/2003 15:36, in article
3ee881bc$0$76052$edfadb0f@dread11.news.tele.dk, "maz" <mackMOVE@THISmail.dk>
wrote:

> [...]
> indkørsel - de kom *aldrig* i nærheden af vejen igen...(til gengæld sprang
> de over en 2½ meter høj mur i den anden ende af haven...*suk*)

Jeg tror, du har været heldig med, at dine katte lærte, at biler larmer og
er farlige. Jeg tør ikke tage chancen - har læst for mange statistikker og
har mistet en kat til trafikken (efter han i flere år havde klaret sig uden
skrammer).
Mvh Camilla

Fra : Pia J

Dato : 12-06-03 16:26

> [...]
> er farlige. Jeg tør ikke tage chancen - har læst for mange statistikker og
> har mistet en kat til trafikken (efter han i flere år havde klaret sig

Og jeg har da flere gange været tæt på at køre katte ned, som netop var gået
over vejen, satte sig i vejkanten og gloede - for at pludselig lave en
selvmordsaktion tilbage over vejen netop som jeg kører forbi....

Kun fordi jeg kigger ekstra meget efter, har jeg hidtil undgået det (+
held). At katten sidder med ryggen til bilen og ligner en som er på vej væk
fra kørebanen er IKKE nogen garanti.

Og så er der dem som bor på Nørrebro - deres katte skal vel ikke udenfor,
trods alt?

Men efter mine har prøvet det, vil de da helst ikke undvære det, helt klart.

:Pia

Fra : Eva Schmidt

Dato : 12-06-03 16:33

> [...]
statistikker og
> har mistet en kat til trafikken (efter han i flere år havde

Hvad nu hvis katten er liiige ved at fange musen og denne så
styrter over vejen!
Stopper katten så op, ser sig om til begge sider og fortsætter så
jagten på gnaveren??

Mon ikke det vil være utopi og ønsketænkning, at katten vil
reagere så hensigtsmæssigt?

Jeg tror ikke på, at de generelt kan lære at undgå biler, så
ville antallet af trafikdræbte katte ikke være så højt, som
tilfældet er!

Og som det er blevet pointeret i et andet indlæg, så kan kattene
sagtens få både sol og luft, selvom de lever et beskyttet
indendørsliv.

At begynde at kalde det dyremishandling og drage sammenligninger
med burhøns og bindesøer, det er ærlig talt for langt ude.

Som den opmærksomme læser sikkert har gættet, så er jeg en af de
forfærdelige katteejere, der byder mine dyr et liv, som åbenbart
er værre end døden.!

Men, det har jeg overhovedet ikke dårlig samvittighed over. Det
ville jeg derimod have, hvis jeg skulle samle en af dem op fra
vejen, fordi de kom i vejen for en bil. Eller hvis de kom hjem
med hagl i kroppen eller overhældt med et eller andet giftigt
stads, fordi de kom i vejen for en sur ikke-katteelsker!

Det forekommer desværre ret ofte og er ikke et forsøg på, at
"male fanden på væggen"!
Jeg kunne da godt ønske mig, at vi levede i en verden, hvor alt
var fred og idyl og katte kunne færdes frit uden at risikere liv
og lemmer.
Men sådan er virkeligheden ikke skruet sammen og derfor kommer
mine katte ikke ud!

mvh Eva

Fra : maz

Dato : 12-06-03 17:09

> [...]
> er farlige. Jeg tør ikke tage chancen - har læst for mange statistikker og
> har mistet en kat til trafikken (efter han i flere år havde klaret sig

Jeg tror ikke jeg har været specielt heldig - men jeg kan jo kun tale af
egne *gode* erfaringer. At du holder dine katte inde, er din beslutning, og
den respekterer jeg (jeg har bare en anden holdning). Og ærlig talt, nej,
jeg går ikke ret meget op i statistikker hvad det angår. I stedet har vi
altid vurderet den enkelte kat, hvoraf een altså ikke havde respekt for
trafikken. Det gør ondt, men til gengæld havde han stor fornøjelse af at
løbe frit.
Hvis jeg nu får en kat, der ikke kan 'lære' at være bange for biler og
motorstøj, så må jeg måske træffe foranstaltninger, men jeg vil også
vurdere hvad der er bedst for *mine* kattes liv -> et liv hvor den ikke
trives som indekat, eller et lidt farligere liv som udekat, hvor den
stortrives....
Men det er jo den evindelige diskussion - og jeg holder hér, fordi ellers
får jeg ødelagt min lyst til at skrive herinde, da jeg som oftest i dette
emne bliver 'overfaldet'.....

Skal lige siges, at hér hvor jeg bor nu, må katte ikke løbe frit
(almennyttigt), så Zeus går i snor, men løber uden problemer frit i
sommerhuset - og ja - han *nyder* det meget, og det gør jeg også, for det er
skønt at se en afslappet kat løbe frit rundt

Fra : Camilla Baird

Dato : 12-06-03 17:40

On 12/06/2003 18:09, in article
3ee8a5a3$0$76123$edfadb0f@dread11.news.tele.dk, "maz" <mackMOVE@THISmail.dk>
wrote:

> [...]
> sommerhuset - og ja - han *nyder* det meget, og det gør jeg også, for det er
> skønt at se en afslappet kat løbe frit rundt

Jeg angriber dig ikke - det er iaf ikke min hensigt. Jeg forstår bare ikke,
at du tør tage de risici, du beskriver, med dine katte - men det er helt og
aldeles dit valg

Det er helt fint at respektere, at katte er individder, og tage hensyn til
at nogle sagtens kan løbe frit, fordi de kan lære, at biler er farlige.
Men samtidigt siger du, at nogle få katte ikke lærer at have respekt for
biler - hvordan opdager man det? Ved at de bliver ramt af en bil?
Jeg forsøger virkeligt at forstå, hvilke valg du tager, og hvordan du tager
dem - men fordi de er så forskellige fra min begrebsverden, kan det være,
jeg virker lidt tungnem...

Jeg holder mine katte på min egen grund - haven er indhegnet. (Vi *ved* at
hegnet virker, fordi lige efter det var blevet sat op, forvildede en
panikslagen tortie/hvid huskat sig ind i haven via en af dørene... Hun kunne
ikke komme ud, før jeg åbnede den nærmeste dør. Vi har ikke set hende
siden.)
Jeg har holdt mine katte inde, da jeg boede i lejlighed inde i byen. Så
snart jeg flyttede i hus med lukket gårdhave, kom de ud i den - under opsyn.
Nu bor jeg i hus med stor have - det første jeg gjorde, var at hegne hele
haven ind, så jeg kunne være i haven sammen med mine katte. Har man mulighed
for det, er en indhegnet have efter min mening en ideel løsning. Katte kan
godt lide at være ude, men efter min mening har man ansvar for at holde dem
på sin egen matrikel og i sikkerhed fra trafik og andre katte. (Jeg mener
ikke, at katte er så sociale, at de behøver møde fremmede katte, de kan slås
med - min dyrlægeregning er rigelig høj uden at skulle læggebehandling af
slagsmålsmén oveni.)

Det er fritløbende katte, der generer mig - bl.a. fordi vi ofte frekventeres
af nabolagets ukastrerede hankatte, der strinter på vores hoveddør og hidser
vores hankat(te) op (foran huset er der ingen indhegning). Det er altså
meget irriterende! Vi er også naboer til Kystbanen og DSBs stationsbygning
og HTs busterminal - alt dette = ganske meget trafik - så det undrer mig
egt, at disse katte overlever år efter år (det skal siges, vi ser og hører
dem mest om sommeren - hvor de opholder sig om vinteren, aner vi ikke). Hvis
vi vidste, hvor de boede (de kommer ikke tæt nok på til, at vi kan undersøge
dem), ville vi kontakte ejerne, og bede dem holde deres katte hjemme.
Eftersom vi ikke kan komme tæt på kattene, kan vi ikke gøre noget.

Du har nok ret i, at vi ikke er enige og heller ikke bliver det - det
behøver vi efter min mening heller ikke at være for at kunne snakke
fornuftigt sammen.

Mvh Camilla

Fra : Else Gyldenkærne

Dato : 12-06-03 21:06

"Camilla Baird" <mail@korat.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
dem
> på sin egen matrikel og i sikkerhed fra trafik og andre katte.

Her rammer Camilla hovedet på sømmet: Alle, der har MULIGHED for det, lader
deres katte komme ud, for de er glade for at komme ud (de allerfleste af
dem).
Nogle af jer bor i lejlighed og har derfor ikke mulighed for at lukke
kattene ud. Det er klart, at det er bedre for jeres katte at blive i
lejligheden, end at blive lukket ud - men det betyder IKKE, at de ikke ville
være endnu gladere, hvis de boede et sted, hvor de havde adgang til at komme
ud.

Nogle af de skarpeste fortalere for indekatte i denne debat, ønsker jo selv
at slippe kattene ud: Niels Peter (og Camilla) har gjort et stor arbejde ud
af at indhegne og kattesikre haven, Marianne drømmer om en øde ø, hvor
kattene kan løbe frit. Fordi kattene har det bedst som indekatte? Nej, vel?
Udgangspunktet for denne tråd var om kattene ville være gladere for at kunne
komme ud end kun at være inde, ikke om det var uforsvarligt at lukke dem ud
i trafikken. Og tilsyneladende ønsker ALLE katteejere at give deres katte
adgang til udelivet hvis bare forudsætningerne er i orden.

Det er noget mudder at begynde at trække vildtlevende katte ind i debatten
(den sædvanlige kliche om at katte ikke lever naturligt på vore
breddegrader, og hvor slemt det er for en kat at være sulten og kold og
skulle fange sin mad). Det er kæledyr / ejerkatte vi taler om, prøv at holde
fokus på det.

Er der i øvrigt slet ingen, der vil kommentere min tese om at vi fratager
kattene nogle af deres sociale færdigheder, når de ikke møder fremmede
katte? (skrevet i mit første indlæg i denne tråd).

Mvh. Else.

Fra : Ann K

Dato : 12-06-03 22:20

Hej Else.

>Er der i øvrigt slet ingen, der vil kommentere min tese om at vi fratager
kattene nogle af deres sociale færdigheder, når de ikke møder fremmede
katte? (skrevet i mit første indlæg i denne tråd).

<> Jow da... det krævede dog at jeg fik tid til at tænke mig om!
Som udgangspunkt ser jeg den voksne fritlevende tamkat som et solitært
dyr... dvs at den har et veldefineret egenterritorie og jager alene
(ve'godt - superkort, mangelfuld definition!)...
Kattens samlede territorie er delt i mindst to forskellige områder... et
nærterritorie og så "det udenom"... Indenfor _nærterritoriet_ vil en kat
sjældent acceptere andre katte - medmindre der da er tale om parring, eller
halvvoksne killinger... her vil katten virkelig tage kampen op mod
"indtrængere"! Det er også her at katten vil markere oftest og tydeligst...
Resten af territoriet vil kunne "deles"... det er ikke så usædvanligt at en
_hankats_ territorie strækker sig ind over en eller flere hunkattes....
Imellem territorierne findes der "stier", hvor det sædvanligvis accepteres
at fremmede katte kan gå i fred... disse leder ofte hen til større
pladser/buskadser/skråninger e.lign., hvor man har observeret at et områdes
kattebestand af og til kan samles - uden at det fører til rivalisering
og/eller slagsmål... samlingsstedet er _ikke_ en del af noget territorie!

Min teori (kun baseret på Saga!) er at katte, som ikke kan være sammen med
andre katte i et fælles nærterritorie, er individer, som er yderst
territoriebevidste! De vil ikke savne noget samvær med artsfæller, da dette
samvær til enhver tid vil være meget stressende for dem... De vil dog nogle
gange kunne acceptere fremmede katte udenfor nærterritoriet - i hvert fald
katte af det modsatte køn... men dette forhold gælder oftest kun, hvis
(hun)katten ikke har killinger. Der har (hun)katten brug for _hele_
territoriet, hvis den skal skaffe føde nok til sig selv og killingerne - og
fremmede vil derfor blive jaget væk hurtigst muligt!

Så mit svar er at jo, man fratager en indekat nogle af dens sociale
færdigheder... men det er for så vidt ikke noget større problem....
Meget af dens samvær med dens mennesker vil nemlig være en projektion af
dette (katte)sociale liv - og får katten den rette respons vil den
sædvanligvis ikke savne (katte)venskabet/samværet...

Håber at jeg har givet dig bare noget, som minder om et ordentligt svar!

Mvh Ann

Fra : Else Gyldenkærne

Dato : 12-06-03 23:30

Hej Ann.
Tak for svaret. Jeg var bange for, jeg var røget i folks kill-filtre

Mine katte går jo sammen, så de har rig lejlighed til at tale "katsk" med
hinanden. Men jeg oplever på udstillinger at de (især den ene) hvæser ad de
andre katte, og de har jo heller ikke haft lejlighed til at møde fremmede
katte siden de var 12 uger og blev sat sammen med vores gamle hunkat.
Børn der vokser op uden at have andre børn at lege med, mangler jo nogle
sociale færdigheder, fx i at løse konflikter og danne venskaber. Mine katte
har, bortset fra den ene gang, aldrig haft lejlighed til at finde ud af, at
man kan blive venner med nogen man ikke kender (eller bare være sammen i
fordragelighed). De ser bare mig, der hvæser ad de katte, der måtte forvilde
sig ind i vores have, og jager dem ud (den anden dag stirrede jeg, gennem
vinduet, en nabokat ud af haven - Per siger, jeg er ret god til kattesprog
*GG* ), så det er måske ikke så sært, hvis de tror at alle fremmede er
farlige.

Mvh. Else.

Fra : Niels Peter

Dato : 13-06-03 10:14

Else Gyldenkærne wrote:

> [...]
> debatten (den sædvanlige kliche om at katte ikke lever naturligt på
> vore breddegrader, og hvor slemt det er for en kat at være sulten og

Nu er jeg en af dem, der har trukket det ind i debatten, at vores land
ikke er kattens naturlige biotop, men jeg har dog ikke nævnt noget om
sulten og kold ...
Når jeg nævner det, er det for at modgå argumenter (som man ofte hører),
at katte er gode til at klare sig på egen hånd, argumenter, som
tydeligvis bygger på den fejlopfattelse, at katte nogensinde har klaret
sig vildt i Norden helt på egen hånd (det har ikke engang skovkatte
præsteret, de trak om vinteren ind til gårdene).
På grund af vores anderledes klima er tamkatte i Norden f.eks. dårligere
rustet over for infektioner end de ville være i deres naturlige biotop.
Bl.a. derfor er det en dårlig ide at lade dem gå helt frit.

Niels Peter

Fra : Niels Peter

Dato : 12-06-03 16:51

maz wrote:
> Det er ret simpelt, faktisk. Katten bliver noget forskrækket i et par
> sekunder, men lider altså ikke overlast.

En buschauffør med rute syd for Roskilde berettede om en kat, der syv
gange i træk blev påkørt af den samme bus uden at lære noget af det.
Et andet sted på ruten måtte farten sættes ned, fordi en kat havde for
vane at ordne pels på midterstriben.

Niels Peter

Fra : Niels Peter

Dato : 12-06-03 16:49

Frederiksen wrote:

> Katte kan sagtens lære at omgås (eller rettere undgå) biler,

Det stemmer ikke overens med Kattens Værns og Falcks dyreredderes
erfaringer.

Niels Peter

Fra : Toke Koustrup

Dato : 11-06-03 22:45

Hej Anya
Jeg har læst dit indlæk, men ikke det der link fra Nina.

Jeg tror afgørelsen om ude/inde kat kommer også kommer an på katten og hvor
tidligt den vænnes til om den er ude/inde kat.

Vores Anton er meget ude kat (selvom han er kastereret kan han godt strejfe
og fange mus og fulge). Han er, af sig selv, holdt op med at bruge
kattekassen og beder selv om at komme ud når han har lyst. Det kan godt være
lidt irreterende, da han skrider ca 20:00 og kommer hjem omkring 04:00 -
06:00. Nå men det jeg mener er at en kat som vores Anton ikke ville egne sig
som indekat som det er nu, men han kunne vel have været vænnet til det som
killing?

Mht. til at dine katte sidder og kigger ud af vinduet, så gør vores det
samme, selvom han godt kan gå ud. Han kan få hele dage til at gå ed at lure
på folk og dyr udenfor. Derfor kan det være at dine katte slet ikke vil ud,
men bare vil kigge?
Katte er jo "lavet til" at reagere på ting der bevæger og har nok det
instenkt, selvom de måske ikke ved hvad de skulle stille om med en mus, hvis
de fangede den.

Hvis dine katte altid har været indekatte, tror jeg de er glade for det og
ikke savner noget som helst.

Med venlig hilsen
Toke K.

Fra : Elisa Buchardt

Dato : 12-06-03 01:08

Tja !
Hvad med at indhegne haven???
Det er bare såååå herligt at kunne lukke de små jagere ud og være tryg...
Det er nu også temmelig underholdende at se dem udfolfde sig i naturen
fra terrassen.
Og ikke mindst, så er det hyggeligt at kunne have dem med om sommeren
når alt foregår i haven :)

Du kan kikke i album og se hvordan haven er indhegnet...

Mange hilsner

E.B.

Med venlig hilsen
Elisa Buchardt
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : Iben Park Hybel

Dato : 12-06-03 04:39

Jeg tror at nogle katte er mere egnede til frihed end andre.
Vi har 3 katte, den ene (Strumph) får lov til at løbe ude i dagstimerne, han
elsker det, og vi har tillid til at han kan passe på sig selv. Vi har aldrig
taget ham i at forlade vores grund, han står der altid sekunder efter vi har
kaldt på ham. Han forstår også det der med at holde sig væk fra biler der
ruller ind på gårdspladsen. Af vores 3 katte er han den eneste som jeg ville
have dårlig samvittighed over holde som indekat.
Med de to andre er det anderledes, vi ville ikke føle os trygge ved at lade
dem løbende frit omkring uden opsyn. I vinterhalvåret får de slet ikke lov
til at komme ud, men når vejret er mildt og vi selv går i haven får de lov
til at komme med ud og lege. Den ene kat (Ivan) er helt vild med at være
ude, imens den anden (Max) virker ret ligeglad og hurtigt tøffer ind igen.

MVH Iben

Fra : Marianne Hellemose

Dato : 12-06-03 08:03

Hej Anya

Vi har taget nogle valg, baseret på hvordan verden ser ud
og ikke mindst hvor og hvordan vi bor. I min flok er der
nogle som helt sikkert ville elske at komme ud, men der er
også et par stykker, som jeg er rimelig sikker på ikke
skulle nyde noget. Når kattene sidder og gnækker efter
fuglene er det nok mere "jagt-instinktet" der taler end
egentlig lyst til at komme ud, hmm er det forståeligt........

Det _er_ svært, og en af mine allerbedste drømme/
fantasier er at jeg vinder en mega-gevindst så jeg kan
købe en lille ø, bare til mig og kattene.

Når jeg sidder og læse nogle af de tal forskellige instanser
kommer med bl.a FeLv i din del af landet, så er der
mange, 26.7 %, det anslåes at der dræbes over
60.000 katte i trafikken i DK ( begge tal fra KV's blad)
og så ved jeg at min beslutning om indekatte er rigtig,
vi ved jo godt at de fleste katte er lidt "fjollede" ser de
noget spændende, så har de altså ikke evnen til lige
at sætte sig og vurdere om det er farligt eller ej.

--
Marianne Hellemose
***Ailurophil***

Fra : Jynis

Dato : 12-06-03 08:55

"Marianne Hellemose" <hellemose.som@mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Marianne Hellemose
> ***Ailurophil***
>
> Some people have lives, others have cats

Hej Marianne
Det er måske det rigtige for dig , men det er unaturligt for dine katte at
være spæret inde. Dermed ikke sagt at du gør noget forkert. For mig er det
vigtigt at mine dyr lever så naturligt som muligt. Jeg har katten til at
fange mus og det kan den ikke klare herinde.
Hittemis kom med en stor levende mus til sine 5 killinger i dag. Det gjorde
lykke. De er 6 uger i dag.
Mvh.
--
Jytte Petersen.
http://hegnoggrovvare.dk

Fra : Marianne Hellemose

Dato : 12-06-03 08:52

Hej Jytte

Tjaa det er ligeså unaturligt for _alle_ andre dyr og
jeg er så "tungnem" at jeg stadig ikke har forstået
hvorfor det er ok for alle andre dyr, end lige netop
katten, vores samfund er ikke indrettet til at alt skal være
naturligt, hvis jeg tager ind og handler i mit "fødsels-tøj"
som må siges at være det ultimative naturlige, vil det
nok ikke være populært. Du vil vel heller ikke påstå at det er "naturligt"
for en kat at blive kørt ned ?? eller blive
klippet i benene med en hækkesaks, eller blive "kogt"
i en lille papkasse, eller blive halshugget, eller gå i en
rævesaks o.s.v.

For slet ikke at tale om at "påtvinge" andre mennesker
mine katte, eller lovgivningen der siger at man skal holde
sine dyr *også katte* på eget område.

Helt bortset fra det så fanger mine katte da også mus.

--
Marianne Hellemose
***Ailurophil***

Fra : Frederiksen

Dato : 12-06-03 11:33

> For slet ikke at tale om at "påtvinge" andre mennesker
> mine katte, eller lovgivningen der siger at man skal holde
> sine dyr *også katte* på eget område.

En løbegård? Det burde bare være forbudt at holde en kat - eller et hvilket
som helst andet dyr - lukket inde i dagevis uden adgang til at komme ud.

Mvh Maria

Fra : Marianne Hellemose

Dato : 12-06-03 13:17

Yeps..............dyre/katte-mishandler det er mig. Har
også overvejet at gå i "Cruella DeVille's" fodspor

--
Marianne Hellemose
***Ailurophil***

Fra : Jynis

Dato : 12-06-03 12:09

> [...]
> Marianne Hellemose
> ***Ailurophil***
>
> Some people have lives, others have cats

Jeg synes det er nogle mærkelige sygelige tanker om dyrplageri du nævner som
grund til at fængsle kattene. Her hos os og i nabolaget er der kun normale
raske og sundt tænkende mennesker , der ikke kunne drømme om at gøre dyr
fortræd.
Rævesakse har været ulovlige i mange år, så hvordan skulle katten så kunne
gå i sådan er instrument? Det er vel heller ikke naturligt for mennesker at
blive kørt ned , og aligevel bliver vi ikke bare siddende inde .
Fordi vores samfund ikke er indrettet til naturligt liv, kan man da godt
gøre sit bedste . Kattene har ikke selv valgt ( for 2000 år siden ) at komme
her til. I kattens hjemland bliver mange ædt af støre rovdyr.Sådan er det
ikke her.
Du bragte heste ind i dit svar . Man lader da heller ikke heste lukke inde i
stalden om sommeren, men giver dem så gode og naturlige forhold ude som det
er muligt.
Vi bliver nok aldrig enige her i gruppen og det skal vi vel heller ikke
være. Men en ting vi alle kan blive enige om : Vi holder alle meget af
vores katte.
Mvh.

--
Jytte Petersen.
http://hegnoggrovvare.dk

Fra : Pia Thomsen

Dato : 12-06-03 12:22

Ehmmn, smider den bare her - hvem den er tilsigtet fremgår vist af teksten!!

Lader I også jeres hunde rende frit?? Så vidt jeg kan se, er forskellen den,
at ingen af os kan huske dengang hunden rendte frit ligesom katten (jeg kan
heller ikke, men ved det har fundet sted)...derfor er det mere acceptebelt
at de har visse restriktioner end at katten har det.....og uha, jo, så er
det også visse love omkring hunden - katten er lovløs!!

Men jeg påtager mig gladeligt titlen "Dyremishandler" hvis den kommer af at
man holder sine katte indenfor, fordi selvom mine har adgang til indhegnet
have, så har jeg også boet i lejlighed, hvor katten var "spærret inde". Og
jeg ville gøre det igen, hvis det skulle være...

Jeg kan for pokker da ikke se, hvorfor jeg skal belemres med alle naboernes
katte, der skider i min have og måske ridser min bil - jeg ved det er at
generalisere, men det sker immervæk - og så længe jeg har den holdning kan
jeg ikke forsvare at lade mine egne rende inde hos naboerne!!! Og det er
mine naboer helt med på!!! Når bare man forklarer det på den måde, forstår
de fleste det...med mindre man er af den holdning af moral er godt, og
dobbeltmoral derfor nødvendigvis må være dobbelt så godt.

At jeg så har valgt at de skal være "burhøns" er så - hovedsaglig - fordi
jeg ikke har en speciel stor lyst til at finde min kat død ude på
vejen....så kan I skrive nok så meget at katte kan lære at omgåes biler -
ÆVL!!!! Det gør de kun hvis de er så heldige at slippe levende fra et
sammenstød med en af slagsen!!!
Jeg tror ikke, at vi skal tillægge dem alt for mange menneskelige følelser
og evner - du_kan_ikke_forklare en kat, at biler er farlige - ej heller
hunde, men de er nu som regel i snor eller under kontrol på anden vis....men
puuha, det er vel også dyremishandling???

--
Hilsen Pia

www.pitho.dk

Fra : Iben Park Hybel

Dato : 12-06-03 14:48

> Jeg tror ikke, at vi skal tillægge dem alt for mange menneskelige følelser
> og evner.

Evner måske men ikke følelser. Ifølge min læge er deres følelsesregister
lige så udviklet som menneskers dvs. evnen til at føle glæde, vrede,
jalousi, ensomhed osv. Karaktertræk som man som katteejer næsten ikke kan
undgå at bemærke.

MVH Iben

Fra : Iben Park Hybel

Dato : 12-06-03 14:55

> Jeg tror ikke, at vi skal tillægge dem alt for mange menneskelige følelser
> og evner.

Menneskelige evner er i sagens natur forbeholdt mennesker. Ifølge min læge
skulle deres følelsesregister dog være lige så veludviklet som menneskers -
dvs deres evner til at føle glæde, vrede, jalousi osv, karaktertræk jeg
næsten ikke synes at man kan undgå at lægge mærke til som katteejer.

MVH Iben

Fra : Frederiksen

Dato : 12-06-03 14:40

> hunde, men de er nu som regel i snor eller under kontrol på anden
vis....men
> puuha, det er vel også dyremishandling???

Hvorfor blander du tingene sådan sammen? Jeg taler om, at for mig er det
mishandling at et dyr - et hvilket som helst dyr - ikke må komme ud. Jeg
taler ikke om at de skal rende frit, bare at de skal kunne komme ud.

Hvordan ville du reagere, hvis naboens hund aldrig kom uden for en dør, men
kun havde en bakke at besørge i? Det har der været adskillige overskrifter
over, hvor der har været en masse tilkendegivelser af hvor frygteligt det
var. Men det gælder måske kun hunde?

Mvh Maria

Fra : Pia J

Dato : 12-06-03 16:32

"Frederiksen" <mf@easyfrag.dk> wrote in message news:3ee88742$0$5159

> [...]
> over, hvor der har været en masse tilkendegivelser af hvor frygteligt det

Puh, jeg dåner helt ved tanken om at skulle skifte bakke efter en
broholmer.... :) For ikke at snakke om hvilken vægbelægning der er nemmest
at rengøre efter benletteri!

Spøg til side, jeg tror der er katte som har det fint inde, og ville blive
skræmt ihjel af at gå tur i snor. Jeg tror såmænd allesammen vi kan blive
enige om, at en indhegnet have ville være allerbedst for de fleste misser.
Synes du så, at man skal vælge et andet kæledyr, hvis ikke man har den
mulighed? (eller bor som vi gør langt fra vejen)

:Pia

Fra : Frederiksen

Dato : 12-06-03 21:50

> [...]
> Synes du så, at man skal vælge et andet kæledyr, hvis ikke man har den
> mulighed? (eller bor som vi gør langt fra vejen)

Hvis man lærer sine killinger at man går tur i en snor, kunne det så ikke
være en mulighed? Og at der stilles krav om mindst en lille løbegård, når
man sælger stambogskatte? Der er jo en kontrakt med alligevel.
Nu er dette altså ikke et oplæg til en ny diskussion om racekatte kontra
huskatte, men da vi ledte efter en huskat til knægten med krav om at den var
"født" indekat, da kunne vi ikke finde nogen. Folk vil simpelthen ikke sælge
en kat til rent indeliv. Stof til eftertanke?

Og for nu at svare på det sidste spørgsmål: Ja, det skal være forbudt at
holde dyr, der ikke kan komme ud dagligt. Sat på spidsen: Akvariefisk - ok,
de får lov til at blive i vandet .

Jeg har ingen endegyldige svar. Kun en holdning til mine husdyr, og en lyst
til at få andre til at tænke over hvad det er de gør, når katten (eller
hunden, hesten, koen) ikke må komme ud. Måske er det rigtigt, måske skulle
man ikke holde husdyr.

Mvh Maria

Fra : Pia J

Dato : 13-06-03 10:53

"Frederiksen" <mf@easyfrag.dk> wrote in message news:3ee8e966$0$5161

> [...]
> hunden, hesten, koen) ikke må komme ud. Måske er det rigtigt, måske skulle

Jeg kan godt følge dig, men jeg synes både hund og kat er så utroligt
tilpasningsdygtige (det er vel derfor de overhovedet har valgt at leve med
os til at begynde med), så man kan byde dem ret forskellige forhold uden at
de derfor vantrives. Intet i vores liv er jo "naturligt". Biler, mad,
forplantning. Hvor mange PC'er er nødvendige for at sikre artens
overlevelse? Vores kultur er "kunstig" - alene det at leve med os er
kunstigt og vi lærer vores dyr en masse kunstige ting. Give pote? Hvor mange
hunde gør det i vild tilstand? Men hunden synes da det er evig skønt, for
man får så mange dejlige kiks. Man kan sige at rulle og give pote er en ny
jagtteknik som hunden har tilegnet sig - fordi den forstår at tilpasse sig
omgivelserne. Katten forstår da heller ikke forskellen på et klatretræ og et
køkkenbord - de er lige høje, og den ene lugter af mad. Men alligevel
tvinger vi den ind i nogen regler, og den er da egentlig ligeglad - nåja,
gulvet er da fint nok, pyt! En kat som aldrig har været ude kender ikke
konceptet og tilpasser sig optimalt til sit givne miljø. Nogen katte har så
en medfødt rastløshed og "wanderlust" - andre har det fint med at drive den
af på divanen 22 timer i døgnet. Førstnævnte vil naturligvis trives bedst
med at bo hos dig :)

:Pia

Fra : Pia Thomsen

Dato : 12-06-03 18:49

Maria skrev:

> Hvorfor blander du tingene sådan sammen? Jeg taler om, at for mig er det
mishandling at et dyr - et hvilket som helst dyr - ikke må komme ud. Jeg
taler ikke om at de skal rende frit, bare at de skal kunne komme ud.<

Jeg blander ikke tingene sammen - ihvertfald ikke uden et formål!! Det jeg
mener er at man ser/hører inden beklage sig over at hunden skal gå i snor,
men at katten skal rende frit - okay, du mener at det er nok at de kommer
ud - fair nok!!! Så er det godt nok en ganske lille del af vores befolkning
forundt af have et dyr....fordi så må de vel heller ikke have en kanin el.??

> [...]
overskrifter over, hvor der har været en masse tilkendegivelser af hvor
frygteligt det var. Men det gælder måske kun hunde?

Jeg er sikker på, at man kan lære en hund det ligesom en kat - nu er hunde
godt nok lidt anderledes indrettet end katt, hvad angår renlighed, men jo
det kunne nok lade sig gøre!!

--
Hilsen Pia

www.pitho.dk

Fra : Jynis

Dato : 14-06-03 21:00

"Pia Thomsen" <piathomsen@pc.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> at de har visse restriktioner end at katten har det.....og uha, jo, så er
> det også visse love omkring hunden - katten er lovløs!!

Hvis det er mig du henyyder til , så har jeg ikke nogen hund. Men en hund
fra nabolaget kommer hver dag , sommetider flere gange om dagen.Den gør ikke
skade på nogen eller noget .Den er vældig sød og det er da kun hyggeligt.
Den står ofte og venter på vi skal komme ud , så den kanblive aet og leget
med.Den elsker at lege pind. Mvh.
--
Jytte Petersen.
http://hegnoggrovvare.dk

Fra : Pia Thomsen

Dato : 14-06-03 21:13

"Jynis" <jynisFJERN@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
Den står ofte og venter på vi skal komme ud , så den kanblive aet og leget

Hej Jytte.

Lige den del var ikke møntet på nogen bestemt, men jeg kender ikke ret mange
der lader deres hunde rende frit....der hvor jeg vil hen, er at jeg
simpelthen ikke kan se hvorfor katten så skal gøre det???

Det er da lækkert at du har en sød hund rendende, og at du gider det.....men
det er ikke alle, der har lyst til at blive "belemret" med andres kæledyr!!
--
Hilsen Pia

www.pitho.dk

Fra : Henrik Pedersen

Dato : 12-06-03 09:49

"Marianne Hellemose" <hellemose.som@mail.dk> writes:

> [...]
> fuglene er det nok mere "jagt-instinktet" der taler end
> egentlig lyst til at komme ud, hmm er det forståeligt........

Nemlig, jeg har også haft udekatte og mistet 2 som bare forsvandt ud i
den blå luft og 2 som blev kørt ned. Men indrømmet var Melissa udekat
til vi flyttede hertil og så var det i sele hun var udekat...
Og det er en ganske fin løsning, der er mange oplevelser for både kat
og slave i at gå tur...

> Det _er_ svært, og en af mine allerbedste drømme/
> fantasier er at jeg vinder en mega-gevindst så jeg kan
> købe en lille ø, bare til mig og kattene.

Hovhov det er min drøm *SS*

--
Med venlig hilsen & mIauu samt miauu fra landet ved regnbuen
Henrik & Anastacia samt Melissa

Fra : Nina PB

Dato : 12-06-03 14:34

Jeg synes at det er en frygtelig vanskelig diskussion.. Nogle katte kan
bestemt ikke trives indenfor og får diverse adfærdsproblemer, mens andre
faktisk er ganske velfungerende selvom de aldrig eller sjældent kommer
ud! Der findes katte som nyder at komme ud i sele, og så er der katte
som hellere ville dø end at skulle spærres inde i sådan et monstrum.
Så om det er dyremishandling afhænger vel i sidste ende af katten..?

Jeg var eksempelvis ret så ond i går, da jeg tog kats'ne (og deres
knaser se'fø'li) med ud på terassen, -i sele! Lucyfuzz tog det cool,
vandrede rundt og kiggede på blomster og biler og pipfugle.. Misifuzz
blev helt flad, -var tæt på at hælde sig selv ned mellem revnerne i
træplankerne af bare selvudslettelse, men overvandt sig til sidst til at
smyge sig (sømposemetoden!) op på skødet af mig! Her lå han så, og turde
nu næsten se sig omkring, -hvis altså han havde tæt kropskontakt hele
tiden. -Vi blev ikke ude så længe

Men altså, jeg er ret sikker på at Misifuzz langt hellere vil slippe for
at komme ud! (skal siges, at han har prøvet det der selehalløj før, -og
med noget større succes!!)

Med venlig hilsen
Nina PB
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : Iben Park Hybel

Dato : 12-06-03 14:58

> [...]
> som hellere ville dø end at skulle spærres inde i sådan et monstrum.
> Så om det er dyremishandling afhænger vel i sidste ende af katten..?

Lyder hamrende fornuftigt
MVH Iben

Fra : Pia Lihme Petersen

Dato : 12-06-03 19:30

Hejsa ..

Uh - det er et af de emner her, som skaber voldsom debat ..

Mine katte er inde men har fri adgang til kattegård .. Hvorfor ? Fordi jeg
har samlet for mange døde katte op, og har betalt alt for meget til
dyrlægen, for katte som havde været oppe at slås ..

Og - hvis ikke dette i forvejen var min holdning, så oplevede jeg noget for
ca. en måned siden, som sikkert ville have givet udslaget .. Jeg kørte
nemlig en kat ned !!! Det var en MEGET ubehagelig oplevelse og jeg havde det
dårligt i flere dage efter .. men jeg var også arrig !! Arrig på ejerne
fordi at katten var på vejen !! Arrig fordi de havde valgt at lade katten gå
ud og blive ramt af min bil ! Jeg havde INGEN mulighed for at undvige, den
tumlede bare ind i mit hjul, og stak så af - det er muligt at der ikke skete
nogen skade .. MEN det er også muligt at den fik smadret noget i kroppen, og
bare ventede på at dø - jeg kunne ikke finde den igen, så det er en uvished
jeg må leve med .. Takket være de ejere som havde valgt at lade deres kat
være på vejen !!

Så - derfor er mine katte ikke ude !

Knus fra Pia og misserne ... som sikkert ville vælge at være ude på vejen
hvis de kunne ..

--
Pia@lihme.com
Look at my quilts, cats and other stuff :

Fra : Frederiksen

Dato : 12-06-03 21:53

> Mine katte er inde men har fri adgang til kattegård ..

> Så - derfor er mine katte ikke ude !

Jeg klippede lige
Dine katte er jo ude-katte.
En ude-kat er ikke nødvendigvis en fritløbende kat. En ude-kat er en kat,
der får lov til at komme ud. En indekat er en "burhøne". Godt nok i et
forgyldt bur, men hvem kender ikke historien om Nattergalen?

Mvh Maria

Fra : Marianne Hellemose

Dato : 13-06-03 08:23

Maria skrev
<En indekat er en "burhøne". Godt nok i et
forgyldt bur, men hvem kender ikke historien om Nattergalen?>

*GGG* den historie kender jeg godt, men mine øhhh
nattergale "synger" glimrende og er ikke "lige" ved at sygne hen af sorg

--
Marianne Hellemose
***Ailurophil***

Fra : Niels Peter

Dato : 13-06-03 10:18

Frederiksen wrote:

> Godt
> nok i et forgyldt bur, men hvem kender ikke historien om Nattergalen?

Det er en meget smuk historie, H.C. der fik skrevet, men det er ikke
helt sammenligneligt; hans nattergal var et vildt dyr, som - efter at
have prøvet at leve vildt - blev indfanget. Det blev den selvfølgelig
frustreret over.
En kat, der aldrig har været ude, aner ikke, hvad den burde savne.

Niels Peter

Fra : Jynis

Dato : 13-06-03 06:15

"Pia Lihme Petersen" <Pia@lihme.com> skrev i en meddelelse
> [...]

> --
> Pia@lihme.com
> Look at my quilts, cats and other stuff :

Det fremgår ikke af det du skriver , men som ansvarlig katte ejer og
trafikant, håber jeg ,da du anmeldte påkørslen til politiet,så de kunne
sende en hunde føre ud, for at finde katten. I så fald kunne du jo ringe og
spørge om den var fundet osv.
Jytte Petersen.
http://hegnoggrovvare.dk

Fra : Kate

Dato : 14-06-03 18:41

Hej Anya,

Jeg kan sådan set godt forstå hvad du mener, jeg tænker da også tit på
at mine nok ville elske at kunne fange hvad de ville, men på den anden
side så er jeg egoistisk nok i det spil til at sige "nej" for jeg kan
ikke bære tanken om at skulle skrabe en eller flere af mine katte af
den stærkt befærdede vej jeg bor op ad.

En anden ting er så at jeg faktisk også er af den holdning at det er
mig der har anskaffet husdyr, ikke mine omliggende naboer. Derfor kan
jeg heller ikke forsvare at mine katte løber rundt og skider i de
nærliggende haver. Jeg mener faktisk seriøst at man bør holde sine dyr,
uanset arten, på egen matrikel uden gene for naboerne.

Umiddelbart vælger jeg at tro at du faktisk ikke ved hvad de går glip
af, for de har jo aldrig prøvet udelivet. Dog drømmer jeg vildt om at
få råd til et lille hus på landet hvor jeg kunne bygge en løbegård til
dem.

--
Kate

Lad adresse være ved privat svar