Trækseler o.a.
Fra : Mette N. Sørensen

Dato : 11-06-03 13:27

Hejsa Gruppe,
er der nogen der har erfaring med at få hunden til at trække et eller
andet? Er det noget hunde udover Huskies o.a. kan lide?
Hvor mange kilo må en hund trække, og i hvor lang tid?
Der er en del forskellige trækseler på markedet, hvad er bedst?

Mette

Fra : Punish the deed, not~

Dato : 11-06-03 13:54

On 11 Jun 2003 05:27:10 -0700, mealbas@hotmail.com (Mette N. Sørensen)
wrotd:

> [...]
>Hvor mange kilo må en hund trække, og i hvor lang tid?
>Der er en del forskellige trækseler på markedet, hvad er bedst?

hvilken hund har du ? jeg ville foretrække en sele hvor der er en ring
der samler de tre "bånd" der mødes midt på brystet, den kan nemlig
forme sig efter hundens krop, med mindre du har en fuldvoksen hund
hvor der bliver lavet speciele seler til lige netop denne race. Det
gør der til visse racer men så er de også dyre hvis man skal have en
ordentlig lædersele, måske du kan gå ind og søge på din race og der
vil dukke "specialudstyr" op, det gør der nemlig med min min race
har specialt halsbånd til racen og mange skrædersyede ting og sager.

og i usa er der "weightpullkonkurancer "hvor alle racer kan stille op
efter vægtklasse powerdogs kalder de det vist

Fra : Odense

Dato : 11-06-03 16:59

"Punish the deed, not the breed" <nobody@home.com> skrev i en > og i usa er
der "weightpullkonkurancer "hvor alle racer kan stille op
> efter vægtklasse powerdogs kalder de det vist

Hej
Og her går jeg og prøver at få Molly til at lade være med at trække - - hun
skal altså bare lære at trække mere end de andre

MVH Per, Odense

Fra : Punish the deed, not~

Dato : 11-06-03 17:06

On Wed, 11 Jun 2003 17:58:59 +0200, "Odense" <nospam@tdcadsl.dk>
wrotd:

> [...]
>Og her går jeg og prøver at få Molly til at lade være med at trække - - hun
>skal altså bare lære at trække mere end de andre

,ja på med selen og lad hende trække bilen ned til brugsen så gidder
hun nok ikke trække mere den dag

Fra : Mette N. Sørensen

Dato : 13-06-03 14:38

Hej igen gruppe!
Tak for svarene og de forskellige links

"Punish the deed, not the breed" <nobody@home.com> wrote in message news:<3j9eevgbu5ujfan2juhe5lpdbjt71gl6uk@4ax.com>...

> [...]
> vil dukke "specialudstyr" op, det gør der nemlig med min min race
> har specialt halsbånd til racen og mange skrædersyede ting og sager.

Jeg har ikke kunnet finde nogle speciallavede seler til min race, men
jeg har nu heller aldrig mødt schnauzere der har skullet trække noget!
Jeg har to voksne schnauzere. Der er godt nok mange forskellige seler
at vælge imellem. På hundensnetbutik.dk har jeg fundet en sele, der
findes i mange forskellige størrelser. Det bliver nok den jeg vælger.
Jeg er stadig lidt i tvivl om hvor mange kilo jeg skal starte med. Til
en hund på 15 kg skal det jo ikke være ret meget - måske 1-2 kg?

Punish skrev ligeledes:
> og i usa er der "weightpullkonkurancer "hvor alle racer kan stille op
> efter vægtklasse powerdogs kalder de det vist

De ambitioner har jeg nu ikke Det er overvejende tænkt som
styrketræning og fedtforbrænding til den ældste af hundene. Til jer
der nu tænker..Jamen hvorfor motionerer hun ikke bare hunden noget
mere? 2-3 timers gåture + light foder til en steriliseret tæve er
tilsyneladende ikke nok

Mvh
Mette

Fra : Punish the deed, not~

Dato : 13-06-03 18:20

On 13 Jun 2003 06:37:51 -0700, mealbas@hotmail.com (Mette N. Sørensen)
wrotd:

> [...]
>Jeg er stadig lidt i tvivl om hvor mange kilo jeg skal starte med. Til
>en hund på 15 kg skal det jo ikke være ret meget - måske 1-2 kg?

,det hele står på det link jeg lagde i et andet indlæg hvordan man
starter _meget_ stille op og vænner hunden til selen komandoer osv men
der stod meget så det skulle du næsten læse, derinde er alle
informationerne.

Fra : Therese

Dato : 11-06-03 17:03

Mette skrev:
> [...]
> Hvor mange kilo må en hund trække, og i hvor lang tid?
> Der er en del forskellige trækseler på markedet, hvad er bedst?

Berner Sennen, Grosser Sennen og Newfoundlænder bliver brugt til vogntræk.
En voksen Berner kan uden problemer trække en trækvogn med ca. 30 kg i, hvis
de selvfølgelig er trænede i det. I brugsprøven skal de helt op på at trække
120 kg incl. vogn et kort stykke.

Der bliver lavet seler specielt til disse racer. Læs mere på
http://www.berner-ekvipagen.dk/
Vi træner selv i Århus-kredsen.

--
Mange hilsner
Therese

Fra : Punish the deed, not~

Dato : 11-06-03 19:15

On Wed, 11 Jun 2003 18:02:54 +0200, "Therese"
<therese@SLETelverdalen.dk> wrotd:

> [...]
>de selvfølgelig er trænede i det. I brugsprøven skal de helt op på at trække

,,,så tjek lige denne side jeg lige fandt med malamuter, Comet trak
1730 pounds, rundt regnet 850kg

http://www.geocities.com/Yosemite/Trails/2303/activities/WtPullDogs.htm

Fra : Therese

Dato : 11-06-03 22:05

"Punish the deed, not the breed" skrev
> ,,,så tjek lige denne side jeg lige fandt med malamuter, Comet trak
> 1730 pounds, rundt regnet 850kg

De er også heeeeeeeeelt vildt store synes jeg når Bernhard står ved siden af
sådan en
Berner-træk i DK er ikke så konkurrence-minded, men mere på hygge- og
showplan endnu. Jeg synes det er helt fint "bare" at se dem køre rundt med
ungerne i trækvognen

--
Mange hilsner
Therese

Fra : Punish the deed, not~

Dato : 12-06-03 07:40

On Wed, 11 Jun 2003 23:04:55 +0200, "Therese"
> [...]

>Berner-træk i DK er ikke så konkurrence-minded, men mere på hygge- og
>showplan endnu. Jeg synes det er helt fint "bare" at se dem køre rundt med

,,,,ja jeg sad og tænkte på om jeg egentlig nogensinde havde set sådan
en malamut, er den ikke på størelse med en karelsk bjørnehund ca ?

og så går vi andre og piver over at hunden trækker i snoren jeg så
på en anden malamutside at de jævnligt trækker over 1000kg , hvad
fanden gør man hvis sådan en hund begynder at trække når man går tur
med den

Fra : Martin Larsen

Dato : 12-06-03 10:00

> ,,,,ja jeg sad og tænkte på om jeg egentlig nogensinde havde set sådan
> en malamut, er den ikke på størelse med en karelsk bjørnehund ca ?

Den er en hel del større end en karelsk bjørnehund.

> [...]
> på en anden malamutside at de jævnligt trækker over 1000kg , hvad
> fanden gør man hvis sådan en hund begynder at trække når man går tur

Glæder mig heller ikke til min begynder at trække, den er godt nok en
blanding af Broholmer, Malamut og schæfer, men man kan allerede mærke at den
er rigtig god til at trække så der bliver trænet liniføring hele tiden

Mvh MArtin

-- Og Kemba på nu 14 uger og 20,5 kg --

Fra : Martin Larsen

Dato : 12-06-03 10:03
Fra : Punish the deed, not~

Dato : 11-06-03 20:30

> [...]

>Hvor mange kilo må en hund trække, og i hvor lang tid?
>Der er en del forskellige trækseler på markedet, hvad er bedst?

,,,,,her er et rigtig godt link,her står alt for begyndere der er også
links til hvor man får specialseler, og rigtig mange nyttige og
fornuftige informationer, og så er det skrevet på en lidt sjov måde så
det ikke er vildt kedeligt for der står rigtig meget om det.

http://www.apbtconformation.com/weight_pulling.htm

Fra : Dorthe Prip Lahrmann

Dato : 12-06-03 18:26

"Mette N. Sørensen" skriver:

> [...]
> Hvor mange kilo må en hund trække, og i hvor lang tid?
> Der er en del forskellige trækseler på markedet, hvad er bedst?

Hej Mette!
Tror rekorden ligger hos skt. bernharden. Årets verdenmesterskab i "pull"
blev afholdt i Alaska i februar. I mange år har hunden "sir" domineret
diciplinen, men den nye champion i år hedder Garth, og han vandt med
2300lb, altså over 1200 kg!
Han trak dem i 6.8 sekunder.
http://alaskansaint.com/Weight%20Pulling%20in%20Alaska.htm

Hilsen Dorthe
http://www.vildkat.dk/

Fra : Punish the deed, not~

Dato : 13-06-03 07:52

On Thu, 12 Jun 2003 19:25:46 +0200, Dorthe Prip Lahrmann
<dplahrmann@hotmail.com> wrotd:

> [...]
>blev afholdt i Alaska i februar. I mange år har hunden "sir" domineret
>diciplinen, men den nye champion i år hedder Garth, og han vandt med

,,,,ja jeg læste engang at skt. bernharden var i guines rekordbog som
den tungeste og stærkeste hund , men det er nogle år siden jeg læste
det men det passer sikkert stadig.

Fra : Punish the deed, not~

Dato : 13-06-03 08:18

> [...]

>Hvor mange kilo må en hund trække, og i hvor lang tid?
>Der er en del forskellige trækseler på markedet, hvad er bedst?

,,,her er billeder af forskellige racer der trækker og forskellige
seler

http://www.harnessesbycarol.com/Sample%20Harness%20photos.htm