Må hunde bide?
Fra : Mette N. Sørensen

Dato : 11-06-03 13:05

Hejsa gruppe!
Jeg laver altså lige en ny tråd igen... Jeg synes det bliver så bøvlet
med de der megalange tråde.
Nå men, ud fra det jeg kan læse om hunden der bed Ulla, og alle de
kommentarer der er kommet, tror jeg i bund og grund det handler om
hvilken indstilling man har til hundes bideri.
Må hunde overhovedet bide - nogensinde?
Hvis ja, i hvilke situationer? Hvad med hunden der forsvarer dens
territorium mod en indbrudstyv, er det ok? Hvordan definerer man så
hundens territorium? Kan man sige at hunden der bed Ulla, måske
opfattede det lille sted hvor den og ejeren var, som dens territorium?
Lige som mennesker har forskellige grænser for hvornår nogen kommer
for tæt på, har hunde det jo også.
Hvis nej, fornægter vi ikke hunden som et dyr med instinkter, hvis den
aldrig må bide? Og hvem skal stille sig som dommer for hvad der skal
ske med en hund der har bidt? En sag kan altid ses fra flere sider.
Som (jeg tror det var) Claus sagde, så kan Ulla nok ikke huske
nøjagtigt hvad der sket.
Nu skal dette indlæg jo ikke opfattes som om jeg synes hunde bare må
bide som det passer dem. Men jeg synes der er mange overvejelser, som
nævnt ovenfor, som jeg mener skal tages med i betragtningerne.

Mette

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 11-06-03 13:17

"Mette N. Sørensen" <mealbas@hotmail.com> wrote in message
> [...]
> kommentarer der er kommet, tror jeg i bund og grund det handler om
> hvilken indstilling man har til hundes bideri.

Jeg accepetere at min hund markere (holder om den anden hund) på en anden
hund, men ikke bider.

--
mvh/rg. Christian
In C we had to code our own bugs. In C++ we can inherit them.

Fra : Trine Dyrgaard

Dato : 11-06-03 13:45

"Mette N. Sørensen" <mealbas@hotmail.com> wrote in message
> Hejsa gruppe!
> Må hunde overhovedet bide - nogensinde?

Ja, det må de godt - efter min mening! At bide er i mange situationer
hundens eneste forsvarsmiddel (hvis hunden er bundet, holdt fast e.l.) Men
man bør fremelske, at hunden advarer først, dvs. knurrer, springer frem og
markerer e.l. Aldrig nogen sinde straffe dette, men tværtimod reagere på
det, så vil hunden også have lettere ved at bruge det i en presset
situation.

> Hvis ja, i hvilke situationer? Hvad med hunden der forsvarer dens
> territorium mod en indbrudstyv, er det ok?

I følge lovgivningen, nok desværre nej. Jeg vil selv ønske, at min hund
ikke gør det, da langt de fleste indbrudstyve iflg. politiet, er så
desperate, at de ikke vil lade sig stoppe af en hund.

Hvordan definerer man så
> hundens territorium? Kan man sige at hunden der bed Ulla, måske
> opfattede det lille sted hvor den og ejeren var, som dens territorium?

Ja, helt klart, ligesom hunden ikke havde nogen mulighed for at komme væk
eller vise truende signaler, da den og ejeren begge lå/sad ned.

> [...]
> aldrig må bide? Og hvem skal stille sig som dommer for hvad der skal
> ske med en hund der har bidt? En sag kan altid ses fra flere sider.

Jeg mener, at en hund, der umotiveret "angriber" og bider et menneske, har
handlet forkert og bør f.eks. skulle bære en mundkurv og underlægges
træning. Ved umotiveret angreb mener jeg hunden, der løber hen til et
menneske, der ikke antaster hunden eller ejere, og bider dette.

Mennesker, der bliver bidt, fordi de ikke kan lade den søde hund for enden
af snoren være, har jeg altså ikke specielt ondt af.... Det er vel helt
almindelig lærdom, at spørge hundeføreren først!

> Som (jeg tror det var) Claus sagde, så kan Ulla nok ikke huske
> nøjagtigt hvad der sket.

Nej, den slags går meget hurtigt! Senere har man vist også lidt en tendens
til at dreje historien til ens egen fordel - jeg har i hvert fald

> Nu skal dette indlæg jo ikke opfattes som om jeg synes hunde bare må
> bide som det passer dem. Men jeg synes der er mange overvejelser, som
> nævnt ovenfor, som jeg mener skal tages med i betragtningerne.

Det har du fuldstændig ret i!

-Trine

Fra : Moses

Dato : 11-06-03 22:18

"Trine Dyrgaard" <trine@startnettet.dk> skrev i en meddelelse
> "Mette N. Sørensen" <mealbas@hotmail.com> wrote in message

Ja, jeg kunne da godt forstille mig en situation hvor det da absolut vill
være ønskeligt at hunden bed.

Hvis min søn under en aftenluftetur bliver antastet af en flok
andengenerationsrødder og disse truer han med en kniv for at få udleveret
hans mobiltelefon, penge, sko og jakke, ville jeg da fryde min røv i laser
hvis hans schæfer "kom" til at bide lidt i dem.

Eller hvis en voldtægtsmand overfalder min datter under en aftentur med
hunden. Jeg ville blive meget sur på hunden, hvis den ikke havde bidt ham
halvt eller helt ihjel. (Og her må den meget gerne bide ham i halsen)

Derud over må hunde have lov til at sige fra overfor tumper som ikke viser
dem den respekt man bør viser alle hunde.
Dermed siger jeg ikke at de skal hoppe lige i halsen på tumperne, men hvis
ikke tumperne får fingerene til sig i en fart kan de jo risikere at der går
hul på dem.
Det er et -engang vildt- dyr vi har med at gøre. Et dyr med visse indpodede
instinkter som vi ikke fjerner bare fordi vi kalder dem familiehunde.

Derfor skal de altid behandles med respekt og hvis det går galt og en hund
bider fortjener der i det mindste at der er nogen som taler dens sag (en
"retssag") og ikke bare en lynchning fra alle de hellige
hundehadere/kendere.

Kort sagt: Hunden må bide for at forsvare mod overgreb, både mod familien og
mod den selv.

Moses

Fra : Kim Vestergaard Horn~

Dato : 11-06-03 22:26

Hej Moses

Fornuftigt indslag - jeg er ikke helt sikker på at juraen er enig med dig, men
det er jeg. Hunde må forsvare sig mod overgreb efter samme retningslinjer som du
og jeg.

/Kim

Fra : Punish the deed, not~

Dato : 13-06-03 09:43

> [...]
>hans mobiltelefon, penge, sko og jakke, ville jeg da fryde min røv i laser
>hvis hans schæfer "kom" til at bide lidt i dem.

,,,,,,,,ja lad os håbe at den æder dem alle

>Eller hvis en voldtægtsmand overfalder min datter under en aftentur med
>hunden. Jeg ville blive meget sur på hunden, hvis den ikke havde bidt ham
>halvt eller helt ihjel. (Og her må den meget gerne bide ham i halsen)

,,,,,eller mellem benene

>Kort sagt: Hunden må bide for at forsvare mod overgreb, både mod familien og
>mod den selv.

,enig, håber også at vi snart er enige om at den ikke må bide folk i
halsen der prøver at kæle dem

Fra : Moses

Dato : 13-06-03 10:15

"Punish the deed, not the breed" <nobody@home.com> skrev i en meddelelse

> ,enig, håber også at vi snart er enige om at den ikke må bide folk i
> halsen der prøver at kæle dem

JA DA.
Det har vi hele tiden været enige om.

Moses

Fra : Punish the deed, not~

Dato : 13-06-03 14:50

On Fri, 13 Jun 2003 11:15:08 +0200, "Moses" <mif@sid.dk> wrotd:

>"Punish the deed, not the breed" <nobody@home.com> skrev i en meddelelse

>JA DA.
>Det har vi hele tiden været enige om.
>
>Moses

,,nå ok så var det bare alt andet vi var uenige om

Fra : NEWS

Dato : 12-06-03 16:19

Jeg møder jævnlig en pige med en terrier i lys udgave (jeg ved ikke hvad
racen Hedder) Nogle gange siger hun at idag er har sur og vil ikke røres. OK
for mig men hun siger også den bider hende når den bliver sur derhjemme,
Altså Hallo, Den type hunde og hunde ejer har vi sku ikke brug for. Men
hvordan forklarer man sådan en person at de burde aflives. Ok jeg skal nu
nok holde fingrene fra det arrige væsen, men hvad sker der når der kommer
børn til. Jeg ved godt det er nemt for andre end hundeejeren at finde ud af
hvilken hunde der skal have en kugle, men her er jeg ikke i tvivl.
Hunde skal ikke bide mennesker for så er det bare farvel.
Jeg har selvfølgelig en holdning til politiet hunde, men de bider sku ikke
uden kommando.
mvh
Poul

Fra : Kim Vestergaard Horn~

Dato : 12-06-03 16:44

Hej Poul

Jeg er ikke helt sikker på at jeg forstår hvad du mener? Skal hunden aflives
fordi du ikke kan kæle for den? Eller skal den aflives fordi pigen
tilsyneladende har svært ved at styre den hjemme hos sig selv? Så lang tid de
ikke har forulempet dig, kan du vel strengt taget være ligeglad?

/Kim

Fra : NEWS

Dato : 12-06-03 21:20

"Kim Vestergaard Hornbech" <kvho97@hum.auc.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
de
> ikke har forulempet dig, kan du vel strengt taget være ligeglad?

Hej Kim, Jeg kan under ingen omstændigheder være ligeglad, for jeg er ikke
så egoistisk at jeg kun tænker på min egen sikkerhed men som jeg skrev er
der også børn i nærheden af hunden. når de bliver bidt er det sku for sent.

Poul >

Fra : Kim Vestergaard Horn~

Dato : 13-06-03 10:28

> når de bliver bidt er det sku for sent.

Hej Poul

Du kan se ind i fremtiden? Det kunne jo også være at pigen passer på så det
aldrig sker?

/Kim

Fra : Punish the deed, not~

Dato : 13-06-03 09:43

On Thu, 12 Jun 2003 17:18:52 +0200, "NEWS"
<jyskkranservice@get2net.dk> wrotd:

> [...]
>Altså Hallo, Den type hunde og hunde ejer har vi sku ikke brug for. Men
>hvordan forklarer man sådan en person at de burde aflives.

,,,det kan man nok ikke fordi de har sikkert opbygget en masse "for
dem" fornuftige argumenter for at hunden aligevel er en god hund .

Fra : Eifel

Dato : 30-06-03 20:52

"Punish the deed, not the breed" skrev d. 13-06-03 09:43 dette indlæg :
> [...]
>

> ,,,det kan man nok ikke fordi de har sikkert opbygget en masse "for
> dem" fornuftige argumenter for at hunden aligevel er en god hund .

Jeg synes det er bedst at han lærer at bide i et ærme der sidder på en
menneskearm.

Derudover har jeg rigtigt rigtigt mange fornuftige argumenter for, at
selv om min hund bider, så er han stadig en rigtig rigtig dygtig og god
hund.

Med venlig hilsen

Eifel & Co.

http://www.kandu.dk/

Fra : Punish the deed, not~

Dato : 01-07-03 07:41

On Mon, 30 Jun 2003 19:52:08 GMT, "Eifel" <Eifel.news@kandu.dk> wrotd:

> [...]
>
>Derudover har jeg rigtigt rigtigt mange fornuftige argumenter for, at
>selv om min hund bider, så er han stadig en rigtig rigtig dygtig og god

........jeg syntes at det er bedst at hunde slet ikke lærer at bide i
mennesker eller noget som mennesker har på og selv om min hund kun
bidder i sit legetøj, har jeg også mange gode argumenter for at han er
en god hund

Fra : Kim Vestergaard Horn~

Dato : 01-07-03 07:45

> .......jeg syntes at det er bedst at hunde slet ikke lærer at bide i
> mennesker eller noget som mennesker har på

Men du har jo sommetider legetøjet 'på' hånden!!! Det er fuldstændig det
sammen som jeg (vi) forgæves har forsøgt at forklare dig!

/Kim

Fra : Punish the deed, not~

Dato : 01-07-03 07:52

On Tue, 01 Jul 2003 08:45:24 +0200, Kim Vestergaard Hornbech
<kvho97@hum.auc.dk> wrotd:

>Men du har jo sommetider legetøjet 'på' hånden!!! Det er fuldstændig det
>sammen som jeg (vi) forgæves har forsøgt at forklare dig!
>
>/Kim

,,,,,,,,, ja vi prøver forgæves at forklare hinanden nogle ting men
enige bliver vi jo nok ikke. jeg mener nu at jeg har legetøjet i
hånden og ikke på hånden

Fra : Eifel

Dato : 01-07-03 15:40

"Punish the deed, not the breed" skrev d. 01-07-03 07:52 dette indlæg :
> [...]
>

> ,,,,,,,,, ja vi prøver forgæves at forklare hinanden nogle ting men
> enige bliver vi jo nok ikke. jeg mener nu at jeg har legetøjet i

Jeg har heller ikke mig tøj på kroppen - mit tøj sidder udenpå huden -
og f.eks. mine sko, de sidder ikke på fødderne - mine sko sidder udenpå
sokkerne................................

M.v.h.

Eifel & Co.

http://www.kandu.dk/

Fra : Kim Vestergaard Horn~

Dato : 02-07-03 09:18

Hej pdnb

> jeg mener nu at jeg har legetøjet i
> hånden og ikke på hånden

.... og hvis du tog dig tid til at besøge en hundeklub og se det i praksis,
ville du også erfare at det ingen rolle spiller. Forholdsord siger simpelt
hen ikke hunde noget som helst ) Du ville alt andet lige også have et
bedre udgangspunkt for at overbevise nogen om fornuften i din mening.

/Kim

Fra : Winther

Dato : 02-07-03 12:26

> [...]
> hen ikke hunde noget som helst ) Du ville alt andet lige også have et
> bedre udgangspunkt for at overbevise nogen om fornuften i din mening.

Nu skal jeg da vist have mine hunde sendt på danskkursus. Mine kender ikke
forskel på i og på.

Vh. Winther