MS Windows
briani 27239
Overføre XP fra drev til drev
Fra : John Friis Løndal

Dato : 11-06-03 15:16

Jeg har en 120 GB harddisk med XP installeret på F: og en multiboot
fra C:

Nu har jeg installeret raid med 2 harddiske og ville gerne overfører
min XP til det ene raid drev, findes der en måde, så jeg slipper for
at installer alle programmer igen?
Jeg forestillede mig at mit nuværende F: drev kunne flyttes til den ny
hardisk med en hardisk to harddisk copy, men hvorledes holder jeg styr
på drev bogstaverne?

Mvh
John

Fra : Mikael Nørrelund And~

Dato : 11-06-03 16:07

John Friis Løndal skrev:
> [...]
> gerne overfører min XP til det ene raid drev, findes der
> en måde, så jeg slipper for at installer alle programmer igen?

Ja, jeg har lige brugt PowerQuest PartitionMagic til det,
der kan man kopiere en hel partition. Vil du ikke betale
for et program, kan de fleste Disk Managers det og de
findes på harddiskproducentens hjemmeside.

IBM og Hitachi:
http://www.hgst.com/hdd/support/download.htm

Seagate:
http://www.seagate.com/support/disc/drivers/

Fujitsu:
http://www.fujitsu.ca/download/hard_drive.html

Maxtor:
http://www.maxtor.com/en/support/downloads/index.htm

--
Mvh.
Mikael Nørrelund Andersen

Mail adressen virker.

Fra : Edmund

Dato : 11-06-03 16:47

Mikael Nørrelund Andersen wrote:

> [...]
> for et program, kan de fleste Disk Managers det og de
> findes på harddiskproducentens hjemmeside.

Hvilket program er til diskcopy, mangler det ikke, efter at det er
flyttet fra IMB´s sidder

--
Mvh Edmund

Fra : Mikael Nørrelund And~

Dato : 11-06-03 17:19

Edmund skrev:

> Hvilket program er til diskcopy, mangler det ikke, efter
> at det er flyttet fra IMB´s sidder.

Jo, det lader det til. Det eneste der er nu, er Hitachis bud
på en Disk Manager, Feature Tool, og det kan ikke.
Jeg havde dog IBMs værktøj liggende og har lagt det her:
http://home20.inet.tele.dk/noerrelund/filer/Disk_Manager_2000_v3.10.14_full.
exe
- Det fylder 7MB.

--
Mvh.
Mikael Nørrelund Andersen

Mail adressen virker.

Fra : Edmund

Dato : 11-06-03 18:11

> [...]

> på en Disk Manager, Feature Tool, og det kan ikke.
> Jeg havde dog IBMs værktøj liggende og har lagt det her:

UPS, jeg burde nok lige have skrevet at jeg havde programmet.
Jeg har selv v3.11.14

Kan hentes her, så jeg i hjælpefilen( så kan du sparre på dit
download-max)
http://service.boulder.ibm.com/storage/hddtech/dm_2000.exe

Jeg kan nu bedre lide Maxtors, for den kopierer ikke inde fra windows
af.

Hvis man bruger IBM´s skal man starte disken op når det er kopieret.
Hvis man så igen kopierer disken uden at den har været bootet, virker
det ikke, hvis det da ikke var mig der fumlede da jeg prøvede det for et
år siden.

--
Mvh Edmund

Fra : Mikael Nørrelund And~

Dato : 11-06-03 18:18

Edmund skrev:
> Kan hentes her, så jeg i hjælpefilen( så kan du sparre på dit
> download-max)
> http://service.boulder.ibm.com/storage/hddtech/dm_2000.exe

Okay, tak.

> Jeg kan nu bedre lide Maxtors, for den kopierer ikke
> inde fra windows af.

Jeg har kun brugt Seagates og troede egentlig at IBMs/
Hitachis også kopierede fra DOS.

--
Mvh.
Mikael Nørrelund Andersen

Mail adressen virker.

Fra : Edmund

Dato : 11-06-03 16:26

John Friis Løndal wrote:
> Jeg har en 120 GB harddisk med XP installeret på F: og en multiboot
> fra C:

C og F, er det to selvstændige diske

Hvad med D og E er det dine 2 nye raid drev

> Jeg forestillede mig at mit nuværende F: drev kunne flyttes til den ny
> hardisk med en hardisk to harddisk copy

Hvilket program vil du bruge til det, det skal jo være et som virkelig
tager det hele med, et almindeligt copy program dur ikke.( ikke altid i
hvert fald )

> men hvorledes holder jeg styr
> på drev bogstaverne?

Nu aner jeg ikke en pind om raid, men jeg kan sige at hvis du ikke havde
kørt raid, så vil XP genkende sig selv som F-drev, selv om drevet hedder
noget andet når man booter på en diskette eller XP disk.

Vil du stadig boote fra det gamle C-drev.

Det er måske en god ide at fjerne det gamle F-drev når du booter op med
det nye XP drev. Måske XP kan finde på at skrive til sit "gamle jeg",
diskene kommer jo til at hedde det samme efter en harddisk to harddisk
copy. Slet evt. den gamle disk med Fdisk eller andet inden du sætter den
i igen. ( Bare lige en tanke jeg fik )

--
Mvh Edmund

Fra : John Friis Løndal

Dato : 11-06-03 17:59

On Wed, 11 Jun 2003 17:26:15 +0200, "Edmund" <edm@os.dk> wrote:

>C og F, er det to selvstændige diske
>Hvad med D og E er det dine 2 nye raid drev

Gammel:
C= Windows Me Patrition på 120GB
D=Windows 2000 Patrition på 120GB
E=CD-rom
F=Windows XP på 120GB
G=CD brænder

Ny:
C= Windows Me Patrition på Raid
D=Windows 2000 Patrition på Raid
F=Windows XP Patrition på Raid

Fra : Mikael Nørrelund And~

Dato : 11-06-03 18:19

John Friis Løndal skrev:
> Gammel:
> [...]

Gider du ikke dele det op pr. harddisk
istedet, det er mere overskueligt eller
er det kun den ene harddisk du har brugt?

--
Mvh.
Mikael Nørrelund Andersen

Mail adressen virker.

Fra : John Friis Løndal

Dato : 11-06-03 18:47

On Wed, 11 Jun 2003 19:19:18 +0200, Mikael Nørrelund Andersen
<nospam@mikael-noerrelund.dk> wrote:

Jeg bruger kun 120Gb harddisken i øjeblikket.
Håber/beder at jeg får dette til at virke:

Fjerne D patrition på 120MB disken i XP's driver kontrol
Installere 1 raid array
Starte XP lave en D patrition på raid arrayen.
copy F til D
Lave D til Boot disk.

Hvor kommer problemerne?

Fra : Mikael Nørrelund And~

Dato : 11-06-03 21:48

John Friis Løndal skrev:
> Jeg bruger kun 120Gb harddisken i øjeblikket.
>
> C= Windows Me Patrition på Raid
> D=Windows 2000 Patrition på Raid
> F=Windows XP Patrition på Raid
>
> Fjerne D patrition på 120MB disken i XP's driver kontrol

Intet problem, kan gøres med mange programmer
og sikkert også i Windows, prøv fx følgende:
Kontrolpanel -> Administration
-> Computeradministration -> Diskhåndtering
-> Højreklik på D-drevet og sig formatér eller slet
logisk drev.

> Installere 1 raid array

Altså 2 nye diske, det bør ikke være et problem.
Især ikke hvis diskene er tomme.

> Starte XP lave en D patrition på raid arrayen.

Heller intet problem, hvis førnævnte virker.

> copy F til D

Heller intet problem med et program fra en af
harddisk producenterne, som før nævnt.

> Lave D til Boot disk.

Det skal gøres fra Windows, prøv at se her:
Kontrolpanel -> System -> Avanceret
-> Indstillinger for Start og Genoprettelse
-> Tryk på Rediger

Hjælp findes her:
http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=KB;en-us;q289022#Task2

--