MS Windows
briani 27239
LPT1 til USB
Fra : Thomas Lindgaard

Dato : 11-06-03 02:25

Hejsa

Jeg har et gammelt DOS-program som kun kan finde ud af at printe til LPT1
og en printer som er tilsluttet via USB. Kan man på en eller anden måde
omdirigere det der bliver sendt til LPT1-porten til USB'en?

Mvh.
/Thomas

Fra : Brian R. Jensen

Dato : 11-06-03 11:22

"Thomas Lindgaard" <thomas@it-snedkeren.BLACK_HOLE.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg har et gammelt DOS-program som kun kan finde ud af at printe til LPT1
> og en printer som er tilsluttet via USB. Kan man på en eller anden måde
> omdirigere det der bliver sendt til LPT1-porten til USB'en?

En qad løsning kunne være:

Del printeren
net use lpt1: \\pcnavn\pirntershare

aner ikke om det virker men mon ikke

hth
/Brian

Fra : Ukendt

Dato : 11-06-03 22:53

"Brian R. Jensen" <brjensen@mail.tele.dk> skrev i en meddelelse

> "Thomas Lindgaard" <thomas@it-snedkeren.BLACK_HOLE.dk> skrev i en
> [...]

Det er ikke sikkert, at printeren forstår ASCII længere eller kender de
gamle escape-koder mere som til matrixprintere. Jeg ved, at der til nogle
nyere HP'ere, der partout skal skrive fra et DOS-program, der i sig selv kun
kan skrive til LPT1, anbefales at bruge gamle drivere til gamle, udgåede s/h
printere.

I øvrigt er det smarteste da at få fat i en ældre printer - f.eks. en HP
LaserJet 4 til en fis og en begmand. Den printer kan så kører på
parallel-porten (LPT1). Der eksisterer stadig drivere i alle
Windows-udgaver.

En nyere printer som f.eks. en farveladeblæksprutte (inkjet) med USB
tilslutning kan så køre uforstyret på USB-porten.

Lige som blæksprutten oprettes LPT1-printeren i Windows under printere.
USB-printeren forbliver default.

Der skal ikke under driften foretages nogen omskiftninger eller
indstillingsændringer overhovedet. Alle programmer, der kører under Windows
som platform, skriver automatisk til blæksprutten, medens DOS-programmet,
uanset at det kører i windows's DOS-prompt som DOS emulering eller det kører
i et decideret DOS vinduet (WIN98SE), skriver automatisk til LPT1-printeren.
Den kan jo pr. definition ikke andet.

Ønsker du en gang imellem at skrive til laserprinteren på LPT1, vælger du
blot den i de enkelte tilfælde, når du får udskrivningsruden op, for selvom
det pågældende program har USB-printeren som default, kan man altid vælge
den anden lige inden udskrivning.

Det fungerer helt OK hos mig, og jeg kan stadig køre DOS-programmer på en
l i d t nyere PC og stadigvæk have gavn af en l i d t ældre stadig
særdeles velfungerende printer, som mange sikkert ville have skrottet for
længe siden.

Mvh
Karsten Jensen

Fra : Brian R. Jensen

Dato : 12-06-03 08:17

"Karsten Jensen" <bitosnabelatdcadslpunktumdk> skrev i en meddelelse

<snip en hel masse om printere>

Er du sikker på at det var mit indlæg du ville svare på?

/Brian

Fra : Thomas Lindgaard

Dato : 12-06-03 23:33

"Karsten Jensen" <bitosnabelatdcadslpunktumdk> wrote in news:3ee7a4c5$0
$76090$edfadb0f@dread11.news.tele.dk:

> I ›vrigt er det smarteste da at f† fat i en ‘ldre printer - f.eks. en HP
> LaserJet 4 til en fis og en begmand.

Sådan een har jeg allerede - men jeg vil gerne flytte noget af
skrivearbejdet over på den nye printer, da den gamle er for langsom (og der
skal skrives på to forskellige slags papir).

--
Hyggehej
/Thomas

Fra : Thomas Lindgaard