Cisco 677 (CBOS 2.4 spm) - tildeling af sa~
Fra : Flemming Joensson

Dato : 12-06-03 00:02

Jeg har Cybercity ADSL og en Cisco 677.

Jeg har 2-3 maskiner samt en printer på en switch der er koblet på
Cisco'en til dagligt, og nogle sjældne gange flere maskiner. Alle får de
IP via. DHCP serveren i 677'eren.

Jeg har dog et problem, jeg vil meget gerne kunne reservere én bestemt
IP i DHCP poolen til én bestemt MAC adresse (NIC) - hvordan gør jeg det
på 677'eren?

Jeg kunne på min gamle Longshine router da jeg havde stofanet, men er
endnu ikke helt fortrolig med Cisco's CBOS - men det må da kunne lade
sig gøre?

Alternativt kan jeg på serveren angive at den skal køre med statisk IP,
men jeg vil meget gerne kunne styre det hele gennem routeren og undgå at
indstille maskinerne til andet end DHCP, hvis det er muligt.

På forhånd tak.

Mvh.
Flemming

Fra : Simon H. Pedersen

Dato : 12-06-03 00:11

Flemming Joensson <joensson@fjerndette.cs.auc.dk> wrote in

> [...]
>
> Jeg kunne på min gamle Longshine router da jeg havde stofanet, men er
> endnu ikke helt fortrolig med Cisco's CBOS - men det må da kunne lade

Det er desværre ikke muligt.

> Alternativt kan jeg på serveren angive at den skal køre med statisk
> IP, men jeg vil meget gerne kunne styre det hele gennem routeren og
> undgå at indstille maskinerne til andet end DHCP, hvis det er muligt.

Du kommer desværre ikke udenom at definere en statisk ip-adresse på
serveren.

> På forhånd tak.

Velbekomme.

--
Mvh. Simon Pedersen

Fra : Flemming Joensson

Dato : 12-06-03 01:05

"Simon H. Pedersen" <simon@SPAMNEJTAKemail.dk> wrote in

> Det er desv‘rre ikke muligt.

Æv osse.

> Du kommer desv‘rre ikke udenom at definere en statisk ip-adresse p†
> serveren.

Ok, jeg tror lige at jeg i første omgang vil prøve med en MEGET høj
lease tid på DHCP-adresserne og se om det er nok. For så er det jo
næsten det samme som at serveren får adressen hver gang.

Serveren og printeren er tændt for det meste, men ved strømafbrydelser
(og ved torden hvor jeg selv hiver stikket) kan de to finde på at skifte
IP ved den efterfølgende opstart som det er lige nu, men det burde en
meget høj lease tid vel være nok til at modvirke.

Mvh.
Flemming

Fra : Rune Friis Jørgensen

Dato : 12-06-03 01:13

Du kan jo eventuelt begrænse DHCP-serverens adresse-pool (uddeler kun
adresser over x.x.x.20)
og så give serveren IP-adresse: x.x.x.10

Rune

Fra : Flemming Joensson

Dato : 12-06-03 09:39

"Rune Friis Jørgensen" <rune_friis@adslhome.dk> wrote in news:3ee7c591$0
$48897$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk:

> Du kan jo eventuelt begr‘nse DHCP-serverens adresse-pool (uddeler kun
> adresser over x.x.x.20)
> og s† give serveren IP-adresse: x.x.x.10

Jeps det er bestemt også en mulighed, men så er jeg tilbage ved at give
serveren en statisk IP, hvor den så ikke længere får DNS, osv. fra
routeren. Jeg håbede bare på at jeg kunne klare det hele med DHCP serveren
i 677, men det ser ikke ud til at være tilfældet.

Mvh.
Flemming

Fra : Martin Schultz

Dato : 12-06-03 09:54

Flemming Joensson <joensson@fjerndette.cs.auc.dk> writes:

> [...]
> >

> Jeps det er bestemt også en mulighed, men så er jeg tilbage ved at give
> serveren en statisk IP, hvor den så ikke længere får DNS, osv. fra

Er det noget større problem? Det skal jo kun gøres en gang.

Martin
--
Besøg http://adsltips.crunzh.com for guider
til ADSL og opsætning af CISCO router.

Fra : Brian R. Jensen

Dato : 12-06-03 08:20

> Jeg har dog et problem, jeg vil meget gerne kunne reservere én bestemt
> IP i DHCP poolen til én bestemt MAC adresse (NIC) - hvordan gør jeg det
> på 677'eren?

Det kan du ikke

> Alternativt kan jeg på serveren angive at den skal køre med statisk IP,
> men jeg vil meget gerne kunne styre det hele gennem routeren og undgå at
> indstille maskinerne til andet end DHCP, hvis det er muligt.

Hvad er det for en server, kan du ikke lade den være dhcp-server for dit
netværk?

/Brian

Fra : Flemming Joensson

Dato : 12-06-03 09:37

"Brian R. Jensen" <brjensen@mail.tele.dk> wrote in

> Hvad er det for en server, kan du ikke lade den være dhcp-server for
> dit netværk?

Det bliver en Debian maskine eller en WinXP maskine. Og jo det kan jeg
godt, men det var mere om det var muligt med Cisco'en for det var så dejlig
nemt med Longshine'en.

Mvh.
Flemming