Switch - Hub ?????
Fra : Stefan A. Tøndering

Dato : 11-06-03 14:30

Har idag lige købt en 5 port 10/100 Ethernet mini switch.

Fandt så lige ud af at noget af mit bredbånds-abonoment skulle laves om.

Havde egentliogt regnet med at Jeg kunne sætte en hel del PC'ere til denne
"Switch".
Kan det på nogen måde lade sig gøre lettere end at skulle betale hos TDC
?????

Har planlagt at slutte to PC'ere mere til denne Switch.

Hvordan laves opsætningen til dette ?????

Mvh.: stefantoendering@tdcadsl.dk

Fra : P og T

Dato : 11-06-03 14:46

"Stefan A. Tøndering" <stefantoendering@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> ?????
>
> Har planlagt at slutte to PC'ere mere til denne Switch.
>
> Hvordan laves opsætningen til dette ?????

Jeg ville bytte switchen til en router med 4 porte. Så skulle det være
klaret. Den koster 4-500 Kr

Per

Fra : Peter Sepstrup

Dato : 11-06-03 15:01

> Jeg ville bytte switchen til en router med 4 porte. Så skulle det være
> klaret. Den koster 4-500 Kr

Som jo i teorien er en router med indbygget 4 ports switch...

Men det er i hvert fald en router der skal til...

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 11-06-03 15:24

Stefan A. Tøndering wrote:
> Har idag lige købt en 5 port 10/100 Ethernet mini switch.
> Fandt så lige ud af at noget af mit bredbånds-abonoment skulle laves
> om.

Det kommer an på din forbindelse.

Du kobler op via TDC, men de har flere løsninger.

Hvis du har en løsning med flere dynamiske IP-adresser, så kan du have
så mange PC'er på som du har IP-adresser alene med den switch, som du
har købt.

Hvis du kun har en IP-adresse - så skal du have en router+switch
(switchen er indbygget i mange routere)......

--
M.v.h. Jan Vestergaard, Kildedalen 27, 3400 Hillerød
Email: jan@NOSPAMjve.dk Web: http://www.jve.dk

Fra : Ukendt

Dato : 11-06-03 16:32

"Jan Vestergaard" <jan@NOMAILjve.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Hvis du har en løsning med flere dynamiske IP-adresser, så kan du have
> så mange PC'er på som du har IP-adresser alene med den switch, som du

Hmmm... som standard har man 2 dynip-adresser. Ved flere computere på
end 2 skal man jo registreres og ikke mindst betale for de X antal
ekstra dyn-ip adresser.
Alternativt er at få 1 fast ip adresse - konverteringen er gratis - og
så købe en router med indbygget switch.. Pris ca. 500 afh. hvilke
funktioner routeren iøvrigt skal have. Men så er begrænsningen vist nok
254 PC-ere på switchen (eller er det 253 ? )

Mvh. Martin S

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 11-06-03 18:57

Martin S. wrote:
> [...]
> funktioner routeren iøvrigt skal have. Men så er begrænsningen vist
> nok 254 PC-ere på switchen (eller er det 253 ? )

To ekstra ip-adresser koster 10 kr ekstra pr måned - og koster ikke
ekstra i oprettelse - og oprettes ved at man ringer til kundeservice og
beder om det......

Så routeren er tjent ind på 50 måneder.

Fra : Ukendt

Dato : 11-06-03 22:15

> To ekstra ip-adresser koster 10 kr ekstra pr måned - og koster ikke
> ekstra i oprettelse - og oprettes ved at man ringer til kundeservice
> [...]

Ud fra et økonomisk synspunkt ja, men det er da lidt sort/hvidt at sige
at en router er tjent "ind" især når routere har en indbygget switch
(det har de fleste). Spørgeren har lige investeret i en switch... Jeg
ville da klart foretrække en router med switch.
Det handler mest om man er til dynip eller ej. Hverdagen lettes en del
med fast ip når man vil serve/Webserve etc. og man kan sætte X antal
computere på uden problemer. Hvorfor betale 5 kr. / md til noget man
ikke bruger......

Det er nu rarest med en router.... og ja jeg har en router....

Fra : jens

Dato : 13-06-03 06:45

"Jan Vestergaard" <jan@NOMAILjve.dk> skrev i en meddelelse

> Så routeren er tjent ind på 50 måneder.

Men så er det enten meget bøvlet at lave sit eget lan netværk.
De ekstra ipèr er sikkert ikke på samme "net", eller lanèt er deelt til hele
imternettet.

Desuden er den påsatand lidt rasmus omvendt.
Der er ikke tjent nogen router "ind" på 50 måneder.
De penge man kunne have fået en router for, er klattet væk til tdc, men man
har stadig ikke nogen router som man sikkert anskaffer sig alligevel på et
tidspunkt.

Mvh Jens