Mærkelige mærkelige D-link 604
Fra : Ronni Heuckendorff H~

Dato : 10-06-03 22:24

Hejsa

Har tidligere fået hjælp herinde til at konfiguerere min d-link 604
router. Kører firmware 1.80.

Jeg har to computere på nettet (104 & 193).
Jeg ønsker fuld indkommende adgang til 104, mens portene 4700-4799
skal smide traffik videre til 193.

DMZ virker _overhovedet_ ikke. Selvom jeg angiver modtageren til at
være 104, er der ingen indgående traffik der får lov at komme igennem.

Derfor bruger jeg virtual servers, hvilket også virker. Opsætningen
ser sådan ud:

1-4699       104    always
4700-4799    193    always
4800-63297    104    always

Dette her virker fint.. Men her begynder det at blive mærkeligt.
Egentligt ville jeg angive op til port 65535, men gør jeg det, lukker
routeren for AL indkommende traffik. Herefter prøvede jeg mig frem, og
hoppede nedad i spring. 64000 virkede, 65500 virkede ikke etc.
65298 lukker også for al indkommende, mens 63297 er ok..

Er der nogen der har en forklaring på dette?

Kunne jeg have åbnet på anden måde?

(Iøvrigt har jeg hørt rygter om at 604eren skulle have problemer med
mange connections.. Dette kan jeg klart afvise. Lige nu har jeg 3102
forbindelser åbne på een gang, alle etableret over et minut.)

R.

Fra : jens

Dato : 10-06-03 22:32

"Ronni Heuckendorff Hansen" <ronni@_spam_cowsinspace.dk> skrev i en
meddelelse news:81jcevod31mgj893hth94e8umho1bsb3rk@4ax.com...
> [...]
> 4700-4799 193 always
> 4800-63297 104 always
>

> Er der nogen der har en forklaring på dette?

Di604 er ikke så logisk.

> Kunne jeg have åbnet på anden måde?

Hvad har du i "firewall" indstillinger ?

> (Iøvrigt har jeg hørt rygter om at 604eren skulle have problemer med
> mange connections.. Dette kan jeg klart afvise. Lige nu har jeg 3102
> forbindelser åbne på een gang, alle etableret over et minut.)

Den er varm _nu_ så.
(hvor stabil er den så, min kunne også, men ikke ret længe ad gangen)

Mvh Jens

Fra : Ronni Heuckendorff H~

Dato : 10-06-03 23:27

On Tue, 10 Jun 2003 23:32:10 +0200, "jens" <mkg@jellingnet.dk> wrote:

>Hvad har du i "firewall" indstillinger ?

Mener du "filters"?

Disabled MAC / Inbound / Outbound / Domain ...

Hele bundtet slået fra.

>Den er varm _nu_ så.
>(hvor stabil er den så, min kunne også, men ikke ret længe ad gangen)

Ikke slå slem.. Men den bliver nu ganske varm.

R.

Fra : jens

Dato : 10-06-03 23:34

"Ronni Heuckendorff Hansen" <ronni@_spam_cowsinspace.dk> skrev i en
meddelelse

> Mener du "filters"?

Nej.

> Disabled MAC / Inbound / Outbound / Domain ...
Ok
> Hele bundtet slået fra.

Jeg mener i "advanced-firewall" ?

> Ikke slå slem.. Men den bliver nu ganske varm.

Ja

Mvh Jens

Fra : Ronni Heuckendorff H~

Dato : 11-06-03 01:27

On Wed, 11 Jun 2003 00:33:43 +0200, "jens" <mkg@jellingnet.dk> wrote:

>Nej.
>Jeg mener i "advanced-firewall" ?

Har jeg ikke..

Under advanced er der: Virtual server - Application - Filter - SNMP -
DDNS - Routing - DMZ ...

R.

Fra : jens

Dato : 11-06-03 06:32

> [...]
meddelelse

> Har jeg ikke..
>
> Under advanced er der: Virtual server - Application - Filter - SNMP -

Det lyder interessant, det vil jeg da lige undersøge nærmere.
Hvis det er tilfældet er det et resultat af din firmware 1.8, for der
"firewall" har været der.

Mvh Jens

Fra : jens

Dato : 11-06-03 07:43

"jens" <mkg@jellingnet.dk> skrev i en meddelelse

> [...]

Ifølge den danske Dlink side :
http://www.dlink.dk/support/supportdb.asp

Er 1.62B2 den "nyeste" firmware, på den svenske er det 1.8.

Det er ikke umiddelbart til at finde en gyldig manual til den model.
I 1.62B2 er der en "firewall" fane, enten under advanced, eller home. prøv
om ikke den er til at finde.

Under "firewall" kan man (i 1.62b2) vælge mellem "inbound" og "outbound"

Mvh Jens

Fra : Ronni Heuckendorff H~

Dato : 11-06-03 14:55

On Wed, 11 Jun 2003 08:43:07 +0200, "jens" <mkg@jellingnet.dk> wrote:

>Ifølge den danske Dlink side :
>http://www.dlink.dk/support/supportdb.asp
>
>Er 1.62B2 den "nyeste" firmware, på den svenske er det 1.8.

Har prøvet at smide 1.62B2 på routeren.

Hvis jeg åbner porte, er der fint hul igennem, men hvis jeg begynder
på DMZ vil ingenting fungere, med mindre jeg også åbner porte (hvilket
jo ikke er nødvendigt). Åbner jeg f.eks. port 21 kan jeg fint
connecte. Åbner jeg port 5900 (VNC) kan jeg dog ikke få kontakt.
Lukker jeg for DMZ, får jeg straks kontakt igennem...

Firewall står på indbound enable allow all....

Nogen ideer?

R.

Fra : jens

Dato : 11-06-03 15:09

"Ronni Heuckendorff Hansen" <ronni@_spam_cowsinspace.dk> skrev i en
meddelelse

> Har prøvet at smide 1.62B2 på routeren.

> Firewall står på indbound enable allow all....

Vil det sige at "firewall" ikke er i firmware 1.8, men du kan godt finde den
i 1.62b2 ?

Eller er der noget jeg overser ?

> Nogen ideer?

Ja.....
3com, Surecom, Topcom, LevelOne, linksys som det første.

Her tømmes skraldespande om fredagen , måske kan du komme af med den di604 i
denne uge.

Mvh Jens

Fra : Ronni Heuckendorff H~

Dato : 11-06-03 15:20

On Wed, 11 Jun 2003 16:09:22 +0200, "jens" <mkg@jellingnet.dk> wrote:

>Vil det sige at "firewall" ikke er i firmware 1.8, men du kan godt finde den
>i 1.62b2 ?

Jups.. Men hvis det er forskel på svensk og dansk model er
forvirringen total. Det betyder så at den svenske 604 er på version
1.8, den danske på 1.62B2 og den amerikanske på 2.1 ... :)

>Ja.....
>3com, Surecom, Topcom, LevelOne, linksys som det første.
>
>Her tømmes skraldespande om fredagen , måske kan du komme af med den di604 i
>denne uge.

Hmmm ;)

Ikke lige den første løsning der falder mig ind. Trods alt har jeg
lige købt den for en måneds tid siden.

R.

Fra : jens

Dato : 11-06-03 15:24

"Ronni Heuckendorff Hansen" <ronni@_spam_cowsinspace.dk> skrev i en
meddelelse

> Ikke lige den første løsning der falder mig ind. Trods alt har jeg
> lige købt den for en måneds tid siden.

Ok, så er der jo mulighedden for at sælgeren vil købe den i bytte for en
anden.....

Det eneste forvirende er at Dl.... forsøger at rette på en dims som er for
billigt produceret med firmwares, som skal laves i en fart da de har solgt
en del dimser som der kommer klager på.

Di604 er ret omtalt i forhold til andre af samme type.

Mvh Jens

Mvh Jens

Fra : Ronni Heuckendorff H~

Dato : 11-06-03 15:35

On Wed, 11 Jun 2003 16:24:27 +0200, "jens" <mkg@jellingnet.dk> wrote:

> [...]
>en del dimser som der kommer klager på.
>
>Di604 er ret omtalt i forhold til andre af samme type.

Jeg kan bare ikke forstå det skal være så svært. Trods alt forventer
jeg jo ikke det store. Fuld gennemgang til den ene maskine, et par
porte til den anden... That's it..

Men du skal have tak for din hjælp. Mærkeligt nok virker det som om
1.62B2 er mere udviklet end 1.8 ... Opgradere ellers med det samme
jvf. denne tråd: news://3ec69fd0$0$4361$ba624c82@nntp03.dk.telia.net

R.

Fra : jens

Dato : 11-06-03 15:49

> [...]
>
> Jeg kan bare ikke forstå det skal være så svært. Trods alt forventer
> jeg jo ikke det store. Fuld gennemgang til den ene maskine, et par

Ja rimeligt enkelt.
Men (ved ikke om jeg har nævnt det i denne tråd)
Min oplevelse var med DI604 at firewallen virkede, indtil man indsatte en
undtagelse.

Dvs, allow all betød allow all, det gjorde denie all også, med mindre en
undtagelse blev tilføjet, så var det bare denie all som trådte i kraft.

Det ser ud til at det samme er tilfældet med DMZ, det er en undtagelse, og
wallen denier all, også til dmzèn åbenbart.

> Men du skal have tak for din hjælp.

N.P.

>Mærkeligt nok virker det som om
> 1.62B2 er mere udviklet end 1.8 ... Opgradere ellers med det samme
> jvf. denne tråd: news://3ec69fd0$0$4361$ba624c82@nntp03.dk.telia.net

Den kan jeg så ikke se da det er en intern telia gruppe åbenbart.

Mvh Jens

Fra : Ronni Heuckendorff H~

Dato : 11-06-03 15:57

On Wed, 11 Jun 2003 16:49:07 +0200, "jens" <mkg@jellingnet.dk> wrote:

> [...]
>
>Det ser ud til at det samme er tilfældet med DMZ, det er en undtagelse, og
>wallen denier all, også til dmzèn åbenbart.

Mærkeligt nok syntes det ikke at have nogen effekt ligegyldigt hvad
jeg så skriver i den...

>Den kan jeg så ikke se da det er en intern telia gruppe åbenbart.

Næh.. Det er skam her i gruppen dk.edb.netvaerk.

kig evt. her:
http://groups.google.com/groups?sourceid=navclient&ie=UTF-8&oe=UTF-8&q=3ec69fd0%240%244361%24ba624c82%40nntp03%2Edk%2Etelia%2Enet

R.

Fra : jens

Dato : 11-06-03 16:10

> [...]
http://groups.google.com/groups?sourceid=navclient&ie=UTF-8&oe=UTF-8&q=3ec69
fd0%240%244361%24ba624c82%40nntp03%2Edk%2Etelia%2Enet

Den kan jeg se, og jeg kan faktisk også huske tråden.

Hvis du bider mærke i sidste indlæg i tråden, så er det jo også tilfældet
hos dig.

Virker det med en anden router er det di604 det er galt med, ellers er det
din interne opsætning på pcèn.

Mvh Jens som er den samme "jens" som "jens" i den tråd.

Fra : Jesper Dybdal

Dato : 11-06-03 18:52

> [...]

>meddelelse

>Vil det sige at "firewall" ikke er i firmware 1.8, men du kan godt finde den

Sådan er de to firmwareversioner tilsyneladende. Jeg opgraderede til
1.8: så forsvandt "firewall"-punktet. Så nedgraderede jeg igen (efter
at ruteren var gået i total baglås efter at jeg havde kigget lidt
rundt i konfigsiderne): så var "firewall" der igen, med de gamle
indstillinger.

Man kunne ligefrem mistænke at 1.8 faktisk har
"firewall"-funktionaliteten, men at de har glemt at lave en side til
at konfigurere den...

Jeg undrer mig i øvrigt også over hvordan nogen er i stand til at lave
en webserver i sådan et apparat på en sådan måde at den er flere
minutter om at levere "Advanced"-websiden. Og hvis det virkelig er
lykkedes én at lave en så horribelt langsom webserver, hvorfor mon man
så fylder sine konfigwebsider med masser af små ligegyldige gif'er i
stedet for noget ren tekst der kunne vises lynhurtigt?

Min konklusion er at DI-604 mildest talt ikke er et
højkvalitetsprodukt. Men den er jo også billig, og den er sikkert
anvendelig til passende formål (jeg bruger den - pt. med 1.62b2 - til
min sommerhus-ADSL, hvor den ikke just er verdens mest belastede
ruter).

--
Jesper Dybdal, Denmark.
http://www.dybdal.dk (in Danish).

Fra : jens

Dato : 11-06-03 19:26

"Jesper Dybdal" <jdunet@u8.dybdal.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> at ruteren var gået i total baglås efter at jeg havde kigget lidt
> rundt i konfigsiderne): så var "firewall" der igen, med de gamle

Noget er der galt der da.

> Man kunne ligefrem mistænke at 1.8 faktisk har
> "firewall"-funktionaliteten, men at de har glemt at lave en side til
> at konfigurere den...

Ja.

> [...]
> så fylder sine konfigwebsider med masser af små ligegyldige gif'er i
> stedet for noget ren tekst der kunne vises lynhurtigt?

Nu om dage skal det være web opsætning.

> [...]
> anvendelig til passende formål (jeg bruger den - pt. med 1.62b2 - til
> min sommerhus-ADSL, hvor den ikke just er verdens mest belastede

Tjae, også min konklusion, simpel netforbindelse uden serverkrav, det sjove
(hmm), er bare at jeg kender en som bruger den til en forbindelse med
ftpserver, og det fungerer glimragende med 1.8...
Man kunne få den mistanke at processoren er fejlbehæftet i nogen af dem, men
ikke alle.

Jeg fik en 1.61B1 først som stod af efter 14 dage, den blev byttet af Dlink
på 5 uger da det var jul og alt muligt, nr 2, en 1.62b2 havde den forskel at
det var en anden firmware fra biksen af, _og_ en linie på kassen var streget
over med en tusch, (kan ikke huske hvilken, men mener det var "scheduled
trafic", som iøvrigt aldrig havde været i den første selvom det stod på
kassen.)

Ligesom der på hjemme siden står Upnp, men hvis man spørger supporten siger
de det ikke er i den...
Installerer man Upnp i xp dukker den dog op, med mulighed for opsætning uden
password, og Upnp kan ikke slås fra i di604, en ganske alvorlig fejl efter
min mening, uanset om det er der eller ej (hmm...

En ægte "køb og smid væk" vare.

En som påstod at have indflydelse og forstand på de dele spurgte jeg i
grupperne om det kunne tænkes at strømforsyningen, som bliver lidt lun,
kunnne blive ustabil og dermed have indflydelse på stabilitetten, han ville
underøsge det, men jeg hørte aldrig siden fra ham.
Gad vide hvorfor.... han lød til at være ret opsat på at afvise min påstand
om den Dlink enhed som efter bedste overbevisning ikke lever op til firmaets
ry... .

Dlink har da været en mærkevare, har det ikke ?

Mvh Jens

Fra : jens

Dato : 12-06-03 00:10

> [...]

> at ruteren var gået i total baglås efter at jeg havde kigget lidt
> rundt i konfigsiderne): så var "firewall" der igen, med de gamle

Jesper, i DI604 er der ingen fane som hedder firewall, hverken i 1.8 eller
1.62b2, så vidt jeg kan komme frem til iaften.

Fanen hedder "Filter", under den er inbound og outbound firewallèrne.

Var fanen "filter" ikke 1 .8 ?

(Jeg vil bare være sikker.)

Mvh Jens

Fra : Jesper Dybdal

Dato : 12-06-03 18:09

> [...]
>1.62b2, så vidt jeg kan komme frem til iaften.
>
>Fanen hedder "Filter", under den er inbound og outbound firewallèrne.

Det kan jeg godt forstå. Undskyld jeg skrevet noget halvforkert på
basis af min ikke ganske perfekte hukommelse.

Med alle mulige forbehold for at det er nogen tid siden og at jeg ikke
har en DI-604 her til at se på, så er jeg rimelig sikker på at kunne
huske at det jeg havde konfigureret under "inbound firewall" (som jeg
ganske rigtigt havde glemt befandt sig under navnet "filter"), ikke
var at se noget sted i 1.80.

Jeg vil gætte på at det var hele fanen "filter" der var væk, men jeg
har kun en meget vag erindring om detaljerne, så måske var det bare
"inbound firewall" (og måske også "outbound firewall") nederst på
siden der manglede.

Jeg var i øvrigt nødt til at bruge firmwareupload til den via en web
browser for at komme tilbage til 1.62b2: det virkede ikke bare at køre
exe-filen (men exe-filen virkede fint den anden vej, fra 1.62b2 til
1.80).
--
Jesper Dybdal, Denmark.
http://www.dybdal.dk (in Danish).

Fra : Ulrik Lunddahl

Dato : 12-06-03 21:12

"Jesper Dybdal" <jdunet@u8.dybdal.dk> wrote:

> Det kan jeg godt forstå. Undskyld jeg skrevet noget halvforkert på
> basis af min ikke ganske perfekte hukommelse.

Der findes 2 komplet forskellige D-Link DI-604 routere, ud over CPU'en er
der også store forskelle på det software (altså firmwaren) der kører på
boksene.

http://support.dlink.com/Products/di604.asp

Men kunne fristes til at sige at der er så store forskelle på de 2 D-Link
DI-640 som der er på Firma A SOHO router og Firma B Soho router, de kan
allesammen det samme, men har forskellige fejl, hvilket er meget forståeligt
når man kikker på prisen.

--
Med Venlig Hilsen

Ulrik Lunddahl - ulrik@lunddahl.dk

Fra : jens

Dato : 13-06-03 00:05

"Ulrik Lunddahl" <nospam037@lunddahl.dk> skrev i en meddelelse

> Der findes 2 komplet forskellige D-Link DI-604 routere, ud over CPU'en er
> der også store forskelle på det software (altså firmwaren) der kører på
> [...]
Hmmm, mine hed HW B1 FW1.61B1 og HW B1 1.62B2, altså ikke nogen af de 2
viste.
(jeg har kassen fra den ene endnu)

Gad vide hvilket firma soho der har lavet dem så ?

Alene det at FW på de 2 viste ikke indeholder 1.62b2 undrer mig, men den er
måske over sidste salgsdato......

Mvh Jens

Fra : Jesper Dybdal

Dato : 16-06-03 13:41

"Ulrik Lunddahl" <nospam037@lunddahl.dk> wrote:

>Der findes 2 komplet forskellige D-Link DI-604 routere, ud over CPU'en er
>der også store forskelle på det software (altså firmwaren) der kører på
> [...]

Den handler om forskellen på hardwarerevision A/B/C på den ene side,
og E på den anden side.

Men er det ikke kun B1 (som altså må være overordentlig forældet i
forhold til de andre) der sælges i Europa?

--
Jesper Dybdal, Denmark.
http://www.dybdal.dk (in Danish).

Fra : jens

Dato : 13-06-03 00:11

"Jesper Dybdal" <jdunet@u8.dybdal.dk> skrev i en meddelelse

> Det kan jeg godt forstå. Undskyld jeg skrevet noget halvforkert på
> basis af min ikke ganske perfekte hukommelse.

Nae det var vist ikke dig der kaldte den for firewallfane først....

> Jeg vil gætte på at det var hele fanen "filter" der var væk, .......]

Jeg kender en som bruger 1.8, og har spurgt ham, men lige på det tidspunkt
kunne han ikke svarre for hans DI604 sagde den var "busy".
(sønnen spillede over nettet)

Når DI604 får tid, vil han så spørge den igen om der er en filter og måske
om der er firewalls under den i 1.8, så bliver det opklaret.

Jeg smider en melding her om det er det ene eller det andet.

mvh Jens

Fra : jens

Dato : 11-06-03 15:16

> [...]

> jo ikke er nødvendigt). Åbner jeg f.eks. port 21 kan jeg fint
> connecte. Åbner jeg port 5900 (VNC) kan jeg dog ikke få kontakt.

Det kan skyldes en indstilling i vnc, medmindre du har prøvet med en anden
pc på lan siden og det virker der.

> Lukker jeg for DMZ, får jeg straks kontakt igennem...

Som du ser på Dlinks side har di604 Upnp.
Hvis du mailer samme side, og spørger om der er Upnp i di604 siger de nej.
(fra sverige)

(Jeg var ved at skrive en masse men må hellere holde her.)

Mvh Jens