OSX-kreerede .pdf filer der ikke kan åbnes
Fra : Martin Petersen

Dato : 11-06-03 08:09

Jeg troede lige jeg var smart: I et AppleWorks dokument gik jeg ind i
printerdialogen og bad "den" om at arkivere som .pdf-fil.
Smukt og enkelt, ikke?
Men når jeg sender denne pdf som vedhæftet fil med mail til
windows-brugere, kan de (eller i hvert fald to af dem) ikke åbne den.
Den ene siger at hendes virusprogram erklærer den "farlig", den anden
blot at den ikke kan åbnes.
Er der nogen der har prøvet det - eller som ved noget om det ...?

v.h
MartinP

Fra : Henrik Münster

Dato : 11-06-03 10:08

Martin Petersen <martinmarius@petersen.mail.dk> wrote:

> [...]
> blot at den ikke kan åbnes.
> Er der nogen der har prøvet det - eller som ved noget om det ...?

Det plejer at virke hos mig. Har du husket at give den endelsen ".pdf"?
Det skal man gøre manuelt, i hvert fald på min computer. Uden den
endelse, kan en Windowscomputer nok ikke genkende fil-typen. Det er dog
muligt, at modtagerne kan åbne dem inde fra Acrobat Reader. Har de
prøvet det, eller har de bare dobbeltklikket på filen?
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Martin Petersen

Dato : 11-06-03 10:32

> [...]
> muligt, at modtagerne kan åbne dem inde fra Acrobat Reader. Har de
> prøvet det, eller har de bare dobbeltklikket på filen?

Tusind tak. Jeg havde glemt at kalde den .pdf.
Og måske kan der have været en modtager der ikke har AcrobatReader ...
v.h
MartinP

Fra : Henrik Münster

Dato : 11-06-03 10:36

Martin Petersen <martinmarius@petersen.mail.dk> wrote:

> Tusind tak. Jeg havde glemt at kalde den .pdf.
> Og måske kan der have været en modtager der ikke har AcrobatReader ...

Min kone påstod også forleden, at hun havde Acrobat Reader på sin IBM
Thinkpad. Men alt, jeg kunne finde, var en installer. Ellers fedt med
muligheden for at gemme som PDF. Min kone skal have trykt sin
afhandling, og vi har bare lavet omslaget på min Mac og gemt det som
PDF.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Martin Petersen

Dato : 11-06-03 10:46

> [...]
> muligheden for at gemme som PDF. Min kone skal have trykt sin
> afhandling, og vi har bare lavet omslaget på min Mac og gemt det som

Det er nemlig SÅ smart!
Også at Acrobat Distiller ligger i PageMaker som jeg har, man kan jo
bare lave store dokumenter med billeder og det hele, og de bliver
flotte, og alle kan læse dem. (Ok, der kan være lidt problemer med
hvilke skrifter de vil vise ...)

v.h
MartinP

Fra : Storm

Dato : 14-06-03 12:43

> Det plejer at virke hos mig.

Jeg har haft problemet med pdf'er lavet med Snapz Pro eller æble shift 4
(osv.). Jeg tror dog ikke de bliver erklæret farlige, de kunne bare ikke
åbnes fra pc.
Men åbner jeg dem efterfølgende i Acrobat (den fulde pakke) og gemmer
igen så er problemet der ikke mere.

> Har du husket at give den endelsen ".pdf"?
> Det skal man gøre manuelt, i hvert fald på min computer.

Kan du ikke selv om du har sat Finder Preferences til at:
Always show file extensions?

--
Venlig hilsen Nina Storm

Fra : Morten Lind

Dato : 14-06-03 12:57

Storm <Ninzen@ofir.dk> wrote:

> [...]
> igen så er problemet der ikke mere.

> Kan du ikke selv om du har sat Finder Preferences til at:

Der er lige det aber dabei, at har han dansk styresystem, vil hans
mapper blive engelske, når han gør som du foreslår.

Så det er nemmere/rarere at påføre endelsen manuelt, og som du selv er
inde på, er det kun aktuelt, når man benytter styresystemets
PDFfunktion.

M.
--
[2000]..hverken enten eller, blot både og...(ML)

Fra : Storm

Dato : 14-06-03 13:08

Morten Lind <mortenlind@mac.com> wrote:

> Der er lige det aber dabei, at har han dansk styresystem, vil hans
> mapper blive engelske, når han gør som du foreslår.

Gasser du ?

> Så det er nemmere/rarere at påføre endelsen manuelt, og som du selv er
> inde på, er det kun aktuelt, når man benytter styresystemets
> PDFfunktion.

Efter min bedste overbevisning var det slut med at spekulere på at huske
extensions med OSX - hvis det er det man altså vil.

--
Venlig hilsen Nina Storm

Fra : Morten Lind

Dato : 14-06-03 14:24

Storm <Ninzen@ofir.dk> wrote:

> Gasser du ?

Næeh.....bare jeg gjorde

> Efter min bedste overbevisning var det slut med at spekulere på at huske
> extensions med OSX - hvis det er det man altså vil.

Jamen, det er det da også - sådan set.....for man kan jo sige, at det er
Windowsbrugerne, der sidder med det egentlige problem - vi andre har
bare vænnet os til at løse deres bøvl......-

Dén PDF du laver fra OS X, 10.x.x kan du da bare sende rundt i
Macmiljøer - ingen problemer, men skal en WindowsPC læse den, skal du
påføre endelsen manuelt.

Når et dokument i AppleWorks´ MacLink oversætter til Word og Excel skal
man også påføre endelserne, hvis de skal læses på en WindowsPC, men
modtager du et Worddokument fra en WindowsPC, er AppleWorks da ligeglad
- den åbner bare.

Og så kan man jo omgå det ved - som du siger - i Finders preferencer at
hakke af i : Vis altid endelser......

Man skal så bare være opmærksom på den lille oversættelsesdetaille, jeg
nævnte tidligere.

Så for og imod må vel være et personligt anliggende, og véd man hvordan
det fungerer, er det jo også et temperamentsspørgsmål.

Hej fra
Morten
--
[2000]..hverken enten eller, blot både og...(ML)

Fra : Storm

Dato : 14-06-03 19:05

> [...]

> Så for og imod må vel være et personligt anliggende, og véd man hvordan
> det fungerer, er det jo også et temperamentsspørgsmål.

Jeg tror du er lidt skabs-fransk: "De andre kan da bare lære at forstå
os". Jeg synes det er et unødvendigt irritationsmoment at fil-endelser
eller ej kan forhindre gnidningsløs udveksling af dokumenter, og at det
burde være fælles standard på alle platforme.
(Og det har jeg altså ret i

--
Venlig hilsen Nina Storm

Fra : Morten Lind

Dato : 14-06-03 19:36

Storm <Ninzen@ofir.dk> wrote:

> [...]
> eller ej kan forhindre gnidningsløs udveksling af dokumenter, og at det
> burde være fælles standard på alle platforme.

Dét har du i hvert fald Jeg er jo fuldstændig enig med dig - det står
måske ikke så tydeligt, men det er jeg..altså

Morten, der er en af de ivrigste fortalere for fælles standard på alle
platforme, selvom han er skabsfransk
--
[2000]..hverken enten eller, blot både og...(ML)

Fra : Preben Bødker Nielse~

Dato : 14-06-03 17:33

Storm <Ninzen@ofir.dk> wrote:

> Gasser du ?

Fænomenet, Morten snakker om, ses kun fra programmernes åben/arkiver
vinduer.
Systemet er jo reelt engelsk og opfatter åbenbart "show filee
extensions", som et ønske om også at se de "ægte" directorienavne.

> Efter min bedste overbevisning var det slut med at spekulere på at huske
> extensions med OSX - hvis det er det man altså vil.

Jeg kører da også konsekvent med endelser slået til.
Endelig slut med gamle dages; huske .doc i Word, .tif i Photoshop, .qxd
i Quark, .txt ved eksport af tekst osv.

/Preben
--
Preben Bødker Nielsen

Fra : Storm

Dato : 14-06-03 19:05

> [...]
> Systemet er jo reelt engelsk og opfatter åbenbart "show filee
> extensions", som et ønske om også at se de "ægte" directorienavne.

Jeg har vist aldrig siddet ved andet end engelsk system, og det passer
mig egentligt fint. Men måske er der faktisk simple ting man ikke helt
forstår rigtigt af den grund.

> Jeg kører da også konsekvent med endelser slået til.
> Endelig slut med gamle dages; huske .doc i Word, .tif i Photoshop, .qxd
> i Quark, .txt ved eksport af tekst osv.

Ja, det handler da om kommunikation uden problemer

--
Venlig hilsen Nina Storm

Fra : Jonas Voss

Dato : 11-06-03 10:39

> [...]

> windows-brugere, kan de (eller i hvert fald to af dem) ikke åbne den.
> Den ene siger at hendes virusprogram erklærer den "farlig", den anden

Hvordan navngiver du dine pdf'ere? Hvis du ikke sletter AW-filendelsen
kommer dokumentet til at hedde

    filnavn.noget.pdf

Virusprogrammer sorterer uden at tøve filer med flere punktummer fra,
fordi det er en simpel måde at gemme filendelser for brugeren på, i
fald brugeren ikke har slået til, at systemet altid skal vise
filendelser.

For at være sikker på, at dine filer kun ender i .pdf, kan du ævle+i
på dem, og tjekke 'Name & Extension', og evt. rette det.

Personligt har jeg aldrig haft problemer med at sende OS X-kreerede
pdf'ere til wintellians, eller andre for den sags skyld.

Hvilket mailprogram bruger du?

Here was something that Ford felt he could speak about with
authority. "Life," he said, "is like a grapefruit."

Fra : Janus Sandsgaard

Dato : 11-06-03 13:14

Jonas Voss <voss@null.dk> writes:

> Hvordan navngiver du dine pdf'ere? Hvis du ikke sletter
> AW-filendelsen kommer dokumentet til at hedde filnavn.noget.pdf

Jeg fik samme mistanke, tjekkede at filerne ender på .pdf (og ikke
andet), men det kommer stadig besked om at filen er "farlig" på
Windsws. Jeg tænkte at denne ene maskine sikkert bare var tosset, men
nu sidder jeg og får klamm håndflader, for de pdf'ere jeg snakker om
er bilagsmaterialet til min ruc-rapport. som jeg lige har afleveret
til eksamenskontoret.

> Personligt har jeg aldrig haft problemer med at sende OS X-kreerede
> pdf'ere til wintellians, eller andre for den sags skyld.

Lyder godt. Vores pdf'ere stammer fra MS-Word, er er pdf'ede med
OS X egen pdf-konverter.

> Hvilket mailprogram bruger du?

Den windows-bruger jeg kender (hende som brændte filner på cd) bruger
OE5.x eller 6.x.

-j

--
http://janus.dk
jabber-id: janus@jabber.org

Fra : Janus Sandsgaard

Dato : 11-06-03 13:11

martinmarius@petersen.mail.dk (Martin Petersen) writes:

> [...]
> windows-brugere, kan de (eller i hvert fald to af dem) ikke åbne
> den. Den ene siger at hendes virusprogram erklærer den "farlig",

Jeg har været ude for det samme: At en bruger af Windows fåe besked om
at filen er farlig, og derfor ikkek an åbne den. Hun kunne til gengæld
godt brænde pdf'erne på en cd, som jeg bagefter kunne læse på min
Mac. Jeg har husket .pdf.

-j

Fra : Martin Petersen

Dato : 11-06-03 13:15

Janus Sandsgaard <spam@janus.dk> wrote:

> [...]
> at filen er farlig, og derfor ikkek an åbne den. Hun kunne til gengæld
> godt brænde pdf'erne på en cd, som jeg bagefter kunne læse på min

Det kunne rigtig godt hvis nogen kom med en god forklaring og løsning på
dette problem. I hvert fald vil jeg da undgå mere end ét punktum i
pdf-filnavne i fremtiden.

Jeg tror jeg vil se om amerikanerne har noget om det i deja el.
MacFixit.

Martin

Fra : Martin Petersen

Dato : 11-06-03 13:25

> [...]

> at filen er farlig, og derfor ikkek an åbne den. Hun kunne til gengæld
> godt brænde pdf'erne på en cd, som jeg bagefter kunne læse på min

Det kunne være rigtig godt hvis nogen kom med en god forklaring og