Backup og Mac/Win miljø
Fra : ct

Dato : 10-06-03 22:22

Kan det lade sig gøre på OSX at bruge noget tilsvarende windows' 'offline
folder' således at man har en mappe på klienten der altid automatisk
synkroniserer med en tilsvarende mappe på en server? Og kan det lade sig
gøre fra OSX klient til Win2000/2003 server? Evt. med programmet AdmitMac ?

Indholdet af de 2 mapper (den på klienten og den på serveren) skal altid
være identisk, meget gerne på den måde at der kun synkroniseres ved
nedlukning. Med synkronisering mener jeg at kun filer der er ændret eller
tilføjet overføres, resten kopieres ikke.

Formålet er at få ekstra sikkerhed på de filer vi arbejder med lokalt, samt
at kunne lave backupen fra server til server og spare nødvendigheden af at
maskinerne står tændt om natten, samt lidt netværkstrafik.

Brugeren skal kun se én mappe, nemlig den på hans egen OSX maskine, og skal
bare huske at logge ud / lukke ned hver dag for at blive backet up.

Rent teknisk; vi kører Win2000 Active Directory på serverne og en del PC
klienter, og OSX på Mac' erne. Alle arbejdskopier på Mac ligger lokalt i
dag - det er det vi skal have ændret. Netværket er 100Mbit og tåler nok ikke
at vi arbejder direkte på serverne :-/

Claus

Fra : Thorkil Olesen

Dato : 11-06-03 22:27

ct <no@way.se> wrote:

> [...]
> at kunne lave backupen fra server til server og spare nødvendigheden af at
> maskinerne står tændt om natten, samt lidt netværkstrafik.

Det normale værktøj på unix hedder 'rsync'. Hvis du i terminalen
skriver:

man rsync

får du hele manualen. Den er lang. Rsync findes også til Windows, og det
kører mest effektivt, hvis rsync ligger på begge maskiner. Rsync er
ganske effektiv.

> Brugeren skal kun se én mappe, nemlig den på hans egen OSX maskine, og skal
> bare huske at logge ud / lukke ned hver dag for at blive backet up.

Mac OS 9 havde en mappe 'Luk ned emner'. Jeg ved ikke, om der findes der
noget tilsvarende til Mac OS X?

> [...]
> dag - det er det vi skal have ændret. Netværket er 100Mbit og tåler nok ikke

Et 100 Mbit switched netværk klarer nu en hel del. Din flaskehals er
ganske givet hastigheden på din server.

--
Thorkil Olesen,
Hanstholm.