kan ikke få fat i min vars i URL
Fra : Henrik Hedegaard

Dato : 11-06-03 14:18

Jeg kører Redhat Linux 8.0, men har et problem med min PHP.

hvis jeg eks. har adressen: http://zone4.dk/nav.php?test=her

Så kan jeg ikke længere tilgå variablen "test" i min PHP-kode. I min
kode har jeg tidligere kunnet få fat i denne type af vars ved at skrive:

global $varnavn

og dernæst bearbejde variablen i koden. Det kan jeg ikke længere.

Skal der ændres i min php.ini fil eller hvad? Forklar forklar.

mvh

/henrik

Fra : Martin C. Petersen

Dato : 11-06-03 14:30

"Henrik Hedegaard" <hhm@studenterradio.au.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Så kan jeg ikke længere tilgå variablen "test" i min PHP-kode. I min
> kode har jeg tidligere kunnet få fat i denne type af vars ved at skrive:

Hvorfor nu det?

> og dernæst bearbejde variablen i koden. Det kan jeg ikke længere.
Den bedste måde at tilgå variablen er via $_GET['varnavn']..

> Skal der ændres i min php.ini fil eller hvad? Forklar forklar.
Register globals er sikkert sat til 'off'..

Martin

Fra : Anders K. Madsen

Dato : 11-06-03 14:32

http://webcafe.dk/faq/php/#36 <- Gammelt nyt...

Mvh.
   Madsen

Fra : No1

Dato : 11-06-03 16:52

Er der nogen der har lyst til at lave en FAQ? Evt. kender et link til en
eksisterende PHP FAQ? Det samme spørgsmål kommer hele tiden.

Fra : Peter Sepstrup

Dato : 11-06-03 17:04

"No1" <cccccccccc@nonexisting.doooooomain.com> skrev i en meddelelse
> Er der nogen der har lyst til at lave en FAQ? Evt. kender et link til en
> eksisterende PHP FAQ? Det samme spørgsmål kommer hele tiden.

Det kunne da være interessant at lave en... jeg skal med glæde stå for at
udvikle et lille indsrivningssystem og ligge server plads til, så kan vi
allesammen være med til ligge ofte stillede spørgsmål ind...

Er det noget der er bred stemning for?

Fra : Jacob Atzen

Dato : 11-06-03 22:47

"Peter Sepstrup" <peter@_REMOVE_sepstrupnet.dk> writes:

> Er det noget der er bred stemning for?

Absolut!

- Jacob Atzen

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 11-06-03 17:27

> Det kunne da være interessant at lave en...

Det har været forsøgt tidligere, men døde desværre igen.

Jeg skrev dengang en række FAQs op, og svarede også på et par stykker
af dem. Jeg skal forsøge at finde det igen i aften eller i morgen.

> Er det noget der er bred stemning for?

Ja, bestemt. Der er for mange ens spørgsmål her i gruppen, hvor man
fint ville kunne henvise til en FAQ.

--
Jacob - www.bunk.cc
Disc space -- the final frontier!

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 15-06-03 20:17

Jacob Bunk Nielsen <spam@bunk.cc> writes:

> Jeg skrev dengang en række FAQs op, og svarede også på et par stykker
> af dem. Jeg skal forsøge at finde det igen i aften eller i morgen.

OK, det tog lidt længere, jeg har haft travlt med andre gøremål. Men
her er en række spørgsmål jeg postede her i gruppen i forbindelse med
snak om en FAQ i august 2001:

,----
> [...]
|
| Hvordan er PHP til OOP?
|
| Kan man få PHP til at køre et eksternt program?
|
| Hvordan laver man visside.php?id=7 eller visside.php?valg=forside
|
| Hvad er forskellen på ' og " i strenge?
|
| Hvad er forskellen på om man bruger |, || eller OR?
| - samme for &, && og AND
|
| Hvor finder jeg et script der kan x?
|
| Hvad er 'chmod'?
|
| Kan jeg få PHP til at fortælle mig hvilken opløsning en bruger ser min
| side i?
|
| Hvilke servervariable findes normalt?
|
| Hvordan bruger jeg PHP sammen med en database?
`----

Nogle af spørgsmålene kan besvares med links til manualen. Andre
kræver at nogle tager sig tiden til at skrive et svar der normalt vil
være rettet mod en begynder.

Der kan sikkert også stilles mange flere spørgsmål, men ovenstående er
hvad der var FAQ's for 2 år siden, og vist i vid udstrækning stadig
lader til at være det i dag.

Jeg mener også at jeg i sin tid skrev et par svar til nogle af
spørgsmålene, men dem kunne jeg ikke lige finde i samme tråd. De kom
også online på den FAQ vi startede dengang. Den var hostet på Niels
Andersens hjemmeside. Desværre er FAQ'en nu væk (den kom aldrig rigtig
fra land), og Niels læser vist ikke så flittigt med her i gruppen
længere :-\

Derfor er det vigtigt at FAQ'en denne gang havner på usenet.dk, hvor
der er gode chancer for at den kommer til at overleve lidt længere.

--
Jacob - www.bunk.cc
You ain't learning nothing when you're talking.

Fra : Anders K. Madsen

Dato : 16-06-03 01:34

Jacob Bunk Nielsen wrote:

> [...]
>
> Der kan sikkert også stilles mange flere spørgsmål, men ovenstående er
> hvad der var FAQ's for 2 år siden, og vist i vid udstrækning stadig

[snip snippeti snip snip snirrum snip]

Jeg skal gerne skrive et par svar, hvis det skulle komme til at mangle...

En FAQ er altid en god ide, men man skal ofte skrige højt af folk for at
få dem til at læse den...

Mvh.
   Madsen

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 16-06-03 08:45

"Anders K. Madsen" <madsen@sjovedyr.dk> writes:

> En FAQ er altid en god ide, men man skal ofte skrige højt af folk for
> at få dem til at læse den...

Ja, en FAQ vinder kun ved at folk konsekvent henviser til den.

Den tidligere FAQ døde fordi den aldrig nåede en kritisk masse så den
var værd at henvise til :-\

--
Jacob - www.bunk.cc
Weekend, where are you?

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 16-06-03 11:10

Kim Schulz <kim@schulz.dk> writes:

> Der findes mekanismer til at udsende FAQ til brugere første gang de
> poster i gruppen efter en bestemt dato (når faq lanceres f.eks.)
> På den måde får de den i hvert fald, og er den velskrevet, så skal de
> nok også læse den.

Ja, det skulle være rimelig let at lave.

Problemet er nok at der er mange, måske endda specielt af de nye, der,
i strid med gældende retningslinjer, bruger falske emailadresser, og
så hjælper sådan et tiltag ikke ret meget

--
Jacob - www.bunk.cc
In the next world, you're on your own.

Fra : Kim Schulz

Dato : 11-06-03 17:12

On Wed, 11 Jun 2003 18:04:07 +0200
"Peter Sepstrup" <peter@_REMOVE_sepstrupnet.dk> wrote:

> [...]
> at udvikle et lille indsrivningssystem og ligge server plads til, så
> kan vi allesammen være med til ligge ofte stillede spørgsmål ind...

hvad med at spørge usenet admin gruppen om vi ikke bare kan få den op på
usenet.dk hvor alle de andre OSS'er (FAQ oversat til dansk) befinder
sig. På den måde bliver den også noget lettere at finde for nye brugere.
Jeg styrer selv en OSS for en anden gruppe og deres system er ganske
fint at arbejde med.

så hvad med FUT: dk.admin

--
Navn : Kim Schulz | When people say nothing, they don't
Email : kim @ schulz.dk | necessarily mean nothing.

Fra : Rasmus Christian Kaa~

Dato : 12-06-03 20:00

> [...]
>
> og dernæst bearbejde variablen i koden. Det kan jeg ikke længere.
>
> Skal der ændres i min php.ini fil eller hvad? Forklar forklar.

I de nyere versioner af PHP er den måde at hente parametre slået fra - brug
istedet $_REQUEST['test'] til at hente 'test'-parameteren.

---
Rasmus Christian Kaae
www.3kings.dk | www.polygonpusher.dk

Fra : Kim Schulz

Dato : 16-06-03 08:48

On Mon, 16 Jun 2003 09:44:33 +0200
Jacob Bunk Nielsen <spam@bunk.cc> wrote:

> [...]

poster i gruppen efter en bestemt dato (når faq lanceres f.eks.)
På den måde får de den i hvert fald, og er den velskrevet, så skal de

Navn : Kim Schulz | Fats Loves Madelyn.
Email : kim @ schulz.dk |
WWW : www.schulz.dk |