Opdaterning af IE
Fra : Rune Thougaard

Dato : 11-06-03 12:58

Hvordan laver jeg det smartest hvis en bruger på en hjemme side ikke kan se
siden ordentligt i dette tilfælde www.hh-indretning.dk da hvis man har en
gammel browser kan man ikke se hvad der er på siden...

Skal jeg bare lave et link som henviser til MS hjemmeside hvor brugeren kan
hente en nyere ver. af IE...??

mvh. Rune Thougaard
--
http://www.vinperlen.dk
http://www.hh-indretning.dk

Fra : Soeren Nielsen

Dato : 11-06-03 13:10

Rune Thougaard wrote:
> [...]
>
> Skal jeg bare lave et link som henviser til MS hjemmeside hvor
> brugeren kan hente en nyere ver. af IE...??

Hvis du vil lave browser detektering så skal den ikke finde de "gode"
og sende vidre til din side, men finde dem som du ved er dårlige og
sende dem til en info-side hvor de anbefales at opdatere.
Eller bare lave et popup hvor det anbefales at opdatere.

Giv dem stadig muligheden for at se siden.

Alt for ofte møder jeg sider hvor jeg bliver afvist fordi jeg bruger Opera.
Ofter virker side fint i Opera, men et script på siden godkender kun IE5.5
og IE6.0
resten forbydes adgang. Det er ikke smart.

Er ganske sikker på at hvis nogler gider til at opdatere deres browser,
så får de ikke set siden alligevel, da der oftes skal genstartes (IE), og
opdateringen
tager laaang til på et modem som de fleste stadig har. De har sikkert glemt
alt
om din side igen.

--
mvh Søren Nielsen
http://www.soerennielsen.dk/akvarie/

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 11-06-03 13:14

Rune Thougaard skrev:

>Skal jeg bare lave et link som henviser til MS hjemmeside hvor brugeren kan
>hente en nyere ver. af IE...??

Den slags får mig til omgående at forlade siden.

--
Bertel

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 11-06-03 13:21

Rune Thougaard skrev:

> Hvordan laver jeg det smartest hvis en bruger på en hjemme
> side ikke kan se siden ordentligt i dette tilfælde
> www.hh-indretning.dk da hvis man har en gammel browser kan man
> ikke se hvad der er på siden...

Du kan benytte forskellige formen for browsersnifning til at tjekke
hvilken browserversion der er tale om. Men da problemerne (for
ældre browsere) på din side formentlig primært handler om
understøttelsen af iframe-elementet, vil den letteste løsning
simpelthen være at placere en tekst og et link som alternativ til
iframe-elementet:

<iframe ...>Denne tekst ses kun af browsere der ikke forstår
iframe</iframe>

Men overvej hvorfor du i det hele taget benytter iframe. Hvis du
benytter normale frames i stedet får du flere browsere med. Iframe
er praktisk til at få frame-look på en side uden at miste
muligheden for at bogmærke den - men sådan som du har lavet siden
kunne den lige så godt ligge i et normalt frameset.

> Skal jeg bare lave et link som henviser til MS hjemmeside hvor
> brugeren kan hente en nyere ver. af IE...??

Husk at der er andre browsere end IE. Din side ser udmærket ud i fx
Opera og Mozilla - og selve henvisningen er nok til at leve med.
Men hvis du implementerer en browsersniffer der ikke tager hensyn
til andre browsere end IE - og dermed beder brugere af nye ikke-IE-
browsere om at skifte browser - så bliver du ikke populær blandt
disse brugere.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 11-06-03 13:28

"Rune Thougaard" <rune@vinperlen.dk> skrev :

>Hvordan laver jeg det smartest hvis en bruger på en hjemme side ikke kan se
>siden ordentligt i dette tilfælde www.hh-indretning.dk da hvis man har en
>gammel browser kan man ikke se hvad der er på siden...

Principielt bør man ikke gøre noget.
Folk, der bruger gamle browsere ved godt at de ikke ser alle
sider optimalt.

Da det sikkert er p.gr.a. <iframe> at de ikke ser indholdet, så
kan du skrive f.eks. flg. i mellem din iframekode.

<iframe...>Denne side bruger iframes og det understøtter din
browser desværre ikke</iframe>

Browsere, der understøtter <iframe> vil ikke vise teksten, kun
dem, der ikke gør.
--
Knud

Fra : Rune Thougaard

Dato : 11-06-03 14:36

> Browsere, der understøtter <iframe> vil ikke vise teksten, kun
> dem, der ikke gør.

www.hh-indretning.dk

hvorfor kan jeg så se teksten nå du siger at jeg ikke skulle kunne... hvad
har jeg gjordt forkert eller har jeg blot misforstået noget..??

mvh. Rune Thougaard

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 11-06-03 15:03

"Rune Thougaard" <rune@vinperlen.dk> skrev :

>hvorfor kan jeg så se teksten nå du siger at jeg ikke skulle kunne... hvad
>har jeg gjordt forkert eller har jeg blot misforstået noget..??

Fordi du har placeret det forkert, du skal ikke indsætte det som
<iframe ...> osv. som du har gjort, det var blot for at slippe
for at skrive det hele. Du har jo ingen <iframe> defineret.

Det skal stå her:
<iframe src="menu.htm" width="150" height="500" frameborder="0"
borderspacing="0" scrolling="no">Denne side bruger iframes, og
det understøtter din browser desværre ikke,
opdater din borwser til en nyere version.<br>
target="_blank">Internet Explorer 6.0</a>
1.3</a></iframe>

Der findes iøvrigt ingen Opera 8 endnu.
--
Knud

Fra : Rune Thougaard

Dato : 11-06-03 15:42

> [...]
> det understøtter din browser desværre ikke,
> opdater din borwser til en nyere version.<br>
> target="_blank">Internet Explorer 6.0</a>

Ok jeg er max forviret... koden oven for skal den sættes ind i
forsiden.htm..??

Og så laver jeg en ny side nyside.htm hvor indholdt skal være eller hvad..??

mvh. Rune Thougaard

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 11-06-03 15:59

"Rune Thougaard" <rune@vinperlen.dk> skrev :

>Ok jeg er max forviret... koden oven for skal den sættes ind i
>forsiden.htm..?

Ja, og iframekoden har du i forvejen, så du sætter det blot
indmellem den kode du allerede har.
--
Knud

Fra : Rune Thougaard

Dato : 11-06-03 16:12

> Ja, og iframekoden har du i forvejen, så du sætter det blot
> indmellem den kode du allerede har.

Hmm, den skulle vist ikke se sådan ud..??

mvh. Rune Thougaard

Fra : Rune Thougaard

Dato : 11-06-03 18:35

www.hh-indretning.dk

Knud hvad gør jeg dog forkert..??

mvh. Rune Thougaard

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 11-06-03 19:04

"Rune Thougaard" <rune@vinperlen.dk> skrev :

>www.hh-indretning.dk
>
>Knud hvad gør jeg dog forkert..??

Du skal sætte det indpå denne side, ikke nogen af de andre.

<head>
<link rel="shortcut icon" href="../D.ico">
<link href="style.css" type="text/css" rel="stylesheet">
<title>HH - I n d r e t n i n g . d k&nbsp;</title>
</head>
<base target="main">

cellpadding="0" cellspacing="0">
valign="middle">
valign="middle" bgcolor="#000000" cellpadding="0"
cellspacing="0">

<iframe src="menu.htm" width="150" height="500" frameborder="0"
borderspacing="0" scrolling="no"></iframe>
<iframe src="links/forsiden/forsiden.htm" width="100%"
height="100%" frameborder="0" borderspacing="0" name="main">Denne
side bruger iframes, som din browser ikke understøtter</iframe>

--
Knud

Fra : Rune Thougaard

Dato : 11-06-03 20:03

> [...]
> height="100%" frameborder="0" borderspacing="0" name="main">Denne
> side bruger iframes, som din browser ikke understøtter</iframe>

hvilken siden jeg jeg sætte det ind..?

forsiden.htm
iframe.htm

mvh. Rune Thougaard

Fra : Rune Thougaard

Dato : 11-06-03 20:29

Jeg ved ikke om det er rigtig da det er lidt svært at teste på med IE 6.0
men jeg tror det virker nu... jeg skal ned på skolen og teste det i
morgen... men tak for tolmodigheden end til nu

mvh. Rune Thougaard

Fra : Soeren Nielsen

Dato : 11-06-03 21:17

Rune Thougaard wrote:
> Jeg ved ikke om det er rigtig da det er lidt svært at teste på med IE
> 6.0 men jeg tror det virker nu... jeg skal ned på skolen og teste det
> i morgen... men tak for tolmodigheden end til nu

I Opera kan du slukke for iframe og frame.

I iframen med indholdet står der
"Denne side bruger iframes, som din browser ikke understøtter"
mangler "."

Iframen med menuen er tom

Vil da foreslå at du sammen med infoen om browserens
begrænsning skriver kontakt info

Fra : N/A

Dato : 12-06-03 10:51

Fra : Soeren Nielsen

Dato : 12-06-03 10:51

Magne Heen wrote:
> Det burde heller stå:
> "Du bruker ikke den browseren jeg bruker og derfor er du ikke
> velkommen til å lese sidene jeg lager."

Det er da vist en påstand.
Du kan ikke sige hvilken browser den besøgende bruger.

Tror alle nyere browsere kan vise iframe, måske special browsere til
blinde har problemer?

Kan du nævne hvilke browsere som er kommet frem inden for de
sidste 2 år som ikke kan finde ud af iframe?

Er ikke fortaler for iframe, det er bedre med ssi af hensyn til
søgemaskiner.

Fra : [5000] Jesper Brunho~

Dato : 12-06-03 11:03

Soeren Nielsen wrote:

> Det er da vist en påstand.
> Du kan ikke sige hvilken browser den besøgende bruger.

Nej - men til din orientering så er Magne som regel ret utilfreds hvis
man bruger noget som ikke understøttes af Netscape 4.

Jeg har til tider haft indtryk af at der ligefrem står noget andet i
hans kopi af menneskerettighedskonventionen, i stil med "Det er en
menneskeret at vælge en dybt forældet browser og kræve at hele verden
optimerer hjemmesider til den"

Derudover så synes jeg da at det er en rigtigt god idé at skrive en
velfungerende noframes-tekst, og måske sågar linke til en alternativ
version, eller til iframe-indholdet.

mvh

Jesper Brunholm

Fra : Martin Hintzmann And~

Dato : 12-06-03 11:28

Magne Heen wrote:

> Det burde heller stå:
> "Du bruker ikke den browseren jeg bruker og derfor er du ikke velkommen
> til å lese sidene jeg lager."

Eller også kunne der stå sådan her:
"Denne side bruger (i)frames, selvom den sagtens kunne laves uden, men
eftersom jeg er helt tosset med de der (i)frames, kan du desværre ikke
tilgå min side."

Hintzmann c",)

Fra : Rune Thougaard

Dato : 12-06-03 12:31

Det er meget fint at i ikke kan li iframe osv. men vil i hjælpe mig med at
få lavet det som jeg er igang med..!!
Pleas

mvh. Rune Thougaard

Fra : Soeren Nielsen

Dato : 12-06-03 12:45

Rune Thougaard wrote:
> Det er meget fint at i ikke kan li iframe osv. men vil i hjælpe mig
> med at få lavet det som jeg er igang med..!!

Jep.

kan se du ikke har noget i feltet med din menu hvis man ikke bruger iframe.

Som andre også har sagt kan du lige så godt fylde lidt tekst på
samtidig med du gør opmærksom på iframe-problematiken.

ps. den der "Nope.dk" er ikke køn, og virker ikke "prof"

Fra : Rune Thougaard

Dato : 12-06-03 12:57

> ps. den der "Nope.dk" er ikke køn, og virker ikke "prof"

kan du lave noget der er pænere..??

Hvordan er jeg meget interseret..!!

mvh. Rune Thougaard

Fra : Soeren Nielsen

Dato : 12-06-03 13:27

Rune Thougaard wrote:

> kan du lave noget der er pænere..??

Du kunne jo smide den i en skjult <div>,
Så kan den ikke ses.

Jeg syntes dog ikke den høre hjemme på en prof side.
Er ok med en enkelt (eller to) på en privat side.

Fra : Rune Thougaard

Dato : 12-06-03 14:50

> Du kunne jo smide den i en skjult <div>,
> Så kan den ikke ses.
>
> Jeg syntes dog ikke den høre hjemme på en prof side.
> Er ok med en enkelt (eller to) på en privat side.

hvis jeg så laver min egen kan hvor kan jeg så se hvor mange der har været
inde på siden..??

mvh. Rune Thougaard

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 11-06-03 14:58

Rune Thougaard skrev:

> www.hh-indretning.dk

> hvorfor kan jeg så se teksten

Det kan du ikke - der er nemlig ingen tekst. Din kode (for den
første iframe) ser således ud:

<iframe src="menu.htm" width="150" height="500" frameborder="0"
borderspacing="0" scrolling="no"></iframe>

Der står ikke nogen tekst "inde" i iframe-koden (mellem > og <).
Hvis du i stedet skriver:

<iframe src="menu.htm" width="150" height="500" frameborder="0"
borderspacing="0" scrolling="no">
Denne side benytter iframe, men din browser understøtter dem ikke.
Du kan se siden her: <a href="menu.htm">Menu</a>.
</iframe>

- så vil browsere der ikke forstår iframe vise teksten (her med
link) i midten. Nye browsere viser kun iframen - der er ingen
browsere der vil vise begge dele.

> har jeg blot misforstået noget..??

Ja.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 11-06-03 15:17

Knud Gert Ellentoft skrev:

> ... Internet Explorer 6.0

[snip]

> ... Opera 8.0

[snip]

> ... Mozilla 1.3

Jeg ville undlade at skrive versionsnumre på linkene. De har det
med at blive forældede (o.k. - IE 6 har foreløbig holdt i 2 år, men
alligevel). Mozilla kommer fx med et nyt versionsnummer ca. en gang
i kvartalet - 1.4 er lige på trapperne.

> Der findes iøvrigt ingen Opera 8 endnu.

Er det derfor du henviser til den?
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 11-06-03 15:24

Jens Gyldenkærne Clausen <jens@gyros.invalid> skrev :

>Er det derfor du henviser til den?

Det er kopi af det Rune selv har skrevet.
--
Knud

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 11-06-03 15:30

Knud Gert Ellentoft skrev:

[Opera 8]

> Det er kopi af det Rune selv har skrevet.

Oh - det havde jeg overset. Beklager.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Martin Hintzmann And~

Dato : 11-06-03 13:50

Rune Thougaard wrote:
> [...]
> gammel browser kan man ikke se hvad der er på siden...
>
> Skal jeg bare lave et link som henviser til MS hjemmeside hvor brugeren kan

Hej Rune

Hvis du laver din hjemmeside på følgende måde er den tilgængelig for
alle browsere uanset version og OS.

Benyt en doctype som tricker standardmode og husk altid at validere
HMTL-koden hos W3C.

Lav siden med semantisk korrekt HTML-kode. d.v.s. benyt h1-h6, p,
strong, em, ul, li o.s.v.

Skip (i)frames, da de gør siden umulig at navigere rundt på for brugere
af tekst-/tale-browsere.

Benyt ikke tabeller til layout'e siden, men brug i stedet CSS.
Adskild indhold(HTML) og style(CSS).
Husk at validere din CSS.

Lav et grund stylesheet til ældre browsere, såsom NS4 og IE4.
Style siden med et mere avanceret stylesheet til nyere browsere såsom,
Opera, Mozilla/Netscape6+, Safari og IE5+.

Style altid så det overholder W3C-standarderne, lav bagefter små hacks
så IE5-5.5 også kommer med.

Hintzmann c",)

Fra : Kenneth Kristensen

Dato : 11-06-03 15:22

Rune Thougaard wrote:
> Skal jeg bare lave et link som henviser til MS hjemmeside hvor brugeren kan
> hente en nyere ver. af IE...??

Hvorfor lige IE?

IE er en skodbrowser.
Du skulle hellere henvise til Mozilla eller Opera.

--
/kenne
Giv dig altid 100% på arbejdet.

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 11-06-03 15:29

Kenneth Kristensen skrev:

> Hvorfor lige IE?

Det er brugerfjendsk at undlade et vist hensyn til IE-brugere.

> IE er en skodbrowser.
> Du skulle hellere henvise til Mozilla eller Opera.

Jeg er enig i at de to nævnte browsere er langt bedre end IE. Men
for mange mennesker er en webbrowser lig med "Explorer". Hvis du
udelukkende henviser til ikke-IE-browsere vil nogle folk tro at
siden kræver noget andet end en webbrowser for at kunne læses. Ved
at henvise til IE sammen med andre browsere bliver det til gengæld
tydeligt at der er tale om flere programmer der kan det samme.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Kenneth Kristensen

Dato : 12-06-03 08:50

Jens Gyldenkærne Clausen wrote:

> Det er brugerfjendsk at undlade et vist hensyn til IE-brugere.

Det er rigtigt.
Det jeg forsøgte at sige er, at man _også_ bør tage hensyn til andre end IE brugere.

> Hvis du
> udelukkende henviser til ikke-IE-browsere vil nogle folk tro at
> siden kræver noget andet end en webbrowser for at kunne læses.

Der skulle nok have stået: _også_ henvise til Mozilla og Opera.
Derved kan folk selv vælge (og vi kan så håbe at de vælger noget andet end IE

> Ved at henvise til IE sammen med andre browsere bliver det til gengæld
> tydeligt at der er tale om flere programmer der kan det samme.

Enig.

--
/kenne
$finger kenne