Ejnar
Fra : Poul Erik Jørgensen

Dato : 08-06-03 21:11

Vi har i gruppen dk.kultur.sprog kort berørt fornavnet Ejnar. Jeg har gjort
opmærksom på, at navnet forligger i den oldnordiske form (egl. Einarr), og
at navnet på dansk burde hedde Ener (vi har således efternavnet Enersen).
Ved I her i gruppen noget om, hvornår navneformen Ejnar/ Ejner i nyere tid
dukker op i Danmark? Jeg skød på 1800-tallets begyndelse.
Hvor kan man finde noget om den slags?

Poul Erik Jørgensen
--
Remove NNN from my e-mail address when replying.
Enlevez NNN de mon adresse électronique pour me répondre.

Fra : Ole Munk

Dato : 08-06-03 21:16

"Poul Erik Jørgensen" <poul.erik@NNNweb.de> skrev i en meddelelse
> [...]
> Ved I her i gruppen noget om, hvornår navneformen Ejnar/ Ejner i nyere tid
> dukker op i Danmark? Jeg skød på 1800-tallets begyndelse.

Lidt uvidenskabeligt, men jeg tjekkede lige hvor mange Ejnar jeg har i min
database, der omfatter knap 8.000 personer. Der var 4 stk. alle i perioden
1900 - 1920.

mvh Ole
--
E-mail: ole@ole-munk.dk
Hjemmeside: www.ole-munk.dk

Fra : Poul Erik Jørgensen

Dato : 08-06-03 21:31

"Ole Munk" <ole@ole-munk.dk> skrev i en meddelelse
> Lidt uvidenskabeligt, men jeg tjekkede lige hvor mange Ejnar jeg har
> i min database, der omfatter knap 8.000 personer. Der var 4 stk. alle
> i perioden 1900 - 1920.

Nu kender jeg jo ikke din database, så hvordan skal jeg tolke din oplysning?
1. Ingen Ejnar før 1900 - kan det passe?
2. Skal det læses sådan at hyppigheden er meget større efter 1920?

Poul Erik Jørgensen

Fra : Ole Munk

Dato : 08-06-03 21:51

> Nu kender jeg jo ikke din database, så hvordan skal jeg tolke din
oplysning?
> 1. Ingen Ejnar før 1900 - kan det passe?
> 2. Skal det læses sådan at hyppigheden er meget større efter 1920?

Ja, ingen Ejnar, Einar eller lignende før 1900

Heller ingen Ejnar efter 1920, men det skyldes sikkert en "statistisk"
tilfældighed, da jeg heller ikke har så mange personer i min db efter 1920.

Lavede lige for sjov skyld et tjek på FT-1801, der findes een Ejnar i hele
folketællingen (har ikke søgt efter de andre varianter af navnet.

mvh Ole

--
E-mail: ole@ole-munk.dk
Hjemmeside: www.ole-munk.dk

Fra : Jens M. Jensen

Dato : 09-06-03 17:05

Hej Ole,

jeg kan i familien præstere en Ejnar Jensen Møll, født 1899 (Astrup,
Vendsyssel) , og en skolekammerat Christian Ejnar Østergaard, født 1963
(Brønderslev).

mvh.
Jens Møller Jensen
Toftlund

Ole Munk <ole@ole-munk.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3ee3a20b$0$7084$ba624c82@nntp04.dk.telia.net...

Fra : Poul Erik Jørgensen

Dato : 08-06-03 21:37

> [...]
> Lidt uvidenskabeligt, men jeg tjekkede lige hvor mange Ejnar jeg har
> i min database, der omfatter knap 8.000 personer. Der var 4 stk. alle

Samtidig med jeg skrev, kom Ole P. Bielefeldts melding ind, der åbenbart
siger det samme.
Er konklusionen at navnet Ejnar først dukker op for alvor i 1900-tallet?

Har I i jeres baser fornavnet Ener fra 1800-tallet eller tidligere? Der er
en del Enersen i Danmark.

Poul Erik Jørgensen

Fra : aafe

Dato : 08-06-03 21:59

"Poul Erik Jørgensen" skrev:
> Har I i jeres baser fornavnet Ener fra 1800-tallet eller tidligere? Der er
> en del Enersen i Danmark.

Har du forsøgt at søge i http://www.familysearch.org ?

Ved at søge på Ener Hansen, Ener Jensen,
Ener Nielsen, Ener Christensen er der ingen
forekomster i Danmark - men derimod i Norge.

Ved at søge på Einer Hansen, Einer Jensen,
Einer Nielsen, Einer Christensen ligger de første
forekomster ca. midt i til sidst i 1800 årene. Dog
med den undtagelse, at der i 1756 findes en
EINER SIVERTSEN HANSEN og der i 1630
er en Einer Jensen i Frederikshavn.

Men, prøv selv at søge i http://www.familysearch.org

med venlig hilsen

Arne

Fra : Ole P. Bielefeldt

Dato : 08-06-03 21:26

> [...]
> --
> Remove NNN from my e-mail address when replying.
> Enlevez NNN de mon adresse électronique pour me répondre.

Ud af 4.7000+ navne, har jeg blot én Ejnar fra omkring 1895.

Jeg har en Einar fra 1917 og en Einart fra 1859.

Jeg her en Ejner fra 1904 og en fra 1911.

Jeg har ingen Ener eller Einarr.

--
Ole P. Bielefeldt
Ry

ole.bielefeldt@adslhome.dk
FTM: www.familytreemaker.dk

Fra : Arne Feldborg

Dato : 08-06-03 22:04

"Poul Erik Jørgensen" <poul.erik@NNNweb.de> skrev Sun, 8 Jun 2003
22:11:00 +0200

> [...]
>Ved I her i gruppen noget om, hvornår navneformen Ejnar/ Ejner i nyere tid
>dukker op i Danmark? Jeg skød på 1800-tallets begyndelse.

På DDAs cd-rom optræder Ejner og Ejnar nogle få gange i 1880 og 1890,
men ellers er det først i 1901 og senere det er almindeligt
forekommende.

--
mvh, A:\Feldborg

Folketælllinger Hammerum og Bøling herreder, kirkebøger Hammerum herred

Fra : Kurt Hansen

Dato : 08-06-03 22:56

Sun, 8 Jun 2003 22:11:00 +0200, skrev Poul Erik Jørgensen:

> [...]
>Ved I her i gruppen noget om, hvornår navneformen Ejnar/ Ejner i nyere tid
>dukker op i Danmark? Jeg skød på 1800-tallets begyndelse.

Einar, nordisk (islandsk), af einheri = "ensom stridsmand". Kendt fra
Norges ældste historie, jfr. Einar Tambeskelver.
(Georg Søndergaard: Danske fornavne).

Min farbror, som er dansk født, hedder Ejnar og bor i Norge. Han
siger at han er den eneste der staves på den måde - alle andre i Norge
staver deres navn med "i".

Venlig hilsen
Kurt Hansen
(Ret min spamsikring i e-mail adressen, hvis du skriver til mig direkte)

Fra : Niels Jørgen Engel

Dato : 08-06-03 23:28

I min database på godt 23.000 personer har jeg godt 50 med navnet Ejnar /
Ejner / Einar

Niels Jørgen Engel

Fra : MORTEN MØLLER HANSEN

Dato : 11-06-03 16:26

Niels Jørgen Engel <niels.engel@skolekom.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3ee3b885$0$97233$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
> I min database på godt 23.000 personer har jeg godt 50 med navnet Ejnar /
> Ejner / Einar

Og i én af mine databaser på 5.100 personer finder jeg 4 stk. Einar og 4
stk. Ejnar alle mellem 1888 og 1918.

mvh. Morten M. Hansen

Fra : Niels Fredensborg Lu~

Dato : 09-06-03 04:00

Ifølge Danmarks Statistik http://www.dst.dk/navne
er der pr. 16. januar 2003 følgende antal nulevende:

Efternavne:
Enersen 25
Einarsen 3
Einersen 11
Ejnarsen 0
Ejnersen 0

Fornavne mænd:
Ener 0
Einar 564
Einer 187
Ejnar 2254
Ejner 2423

0-personer dækker over 0, 1 eller 2 personer.

Da de fleste -sen-navne blev fastlåst i første halvdel af
1800-tallet, så må man kunne konkludere, at der ikke har været
ret mange Einer og lignende på den tid.

Med venlig hilsen
Niels Fredensborg Lund

Fra : Ole S.D. Hansen

Dato : 09-06-03 08:55

I DDA CD med FT1801 findes enkelte Einer. Ingen Ejner, men Eiler og Ejler,
så Einer var kendt i 1801.
Hilsen Ole S.D. Hansen

Fra : Poul Erik Jørgensen

Dato : 09-06-03 09:25

"Ole S.D. Hansen" <osdh2620@adslhome.dk> skrev i en meddelelse
> I DDA CD med FT1801 findes enkelte Einer. Ingen Ejner, men Eiler og
> Ejler, så Einer var kendt i 1801.

Tak til jer allesammen for jeres arbejde med at finde materiale ang. navnet
Ejner.
Mit udgangspunkt er, at formen Ejner (altså med diftongen ei ) ikke er
moderne dansk, idet et oldnordisk Einarr på dansk vil udvikle sig til Ener
(jf. Eirikr > Erik, Sveinn > Sven, Steinn > Sten osv). Einarr > Ener ses
formentlig i patronymet Enersen, der stadig eksisterer.
Der findes tilsyneladende enkelte Einer (altså med den oldnordiske diftong)
allerede i 1801. Enten er det en romantisk genopliven af et gammelt navn,
eller navnet bæres af norske, islandske, måske færøske indvandrere
(studenter, embedsmænd eller lign.).

Tallene I har lagt frem tyder muligvis på, at navnet først for alvor bliver
mere almindeligt - hyppigt er det jo ikke - i 1900-tallet.
Er det korrekt? Jeg synes det lyder sært.

Poul Erik Jørgensen

Fra : Ruth Nielsen

Dato : 09-06-03 15:42

"Poul Erik Jørgensen" skrev i en meddelelse

> Tak til jer allesammen for jeres arbejde med at finde materiale ang.
navnet
> Ejner.

[...]

> Tallene I har lagt frem tyder muligvis på, at navnet først for alvor
bliver
> mere almindeligt - hyppigt er det jo ikke - i 1900-tallet.
> Er det korrekt? Jeg synes det lyder sært.

Når man nu ser f.eks. Niels Jørgen Engels lange liste over hvor mange
personer med navnet Ejnar der var pr. år i Danmark, vil det så sige at
der blev født 1 person som blev navngivet Ejnar i 1887 og født 2 i 1892
og så videre??

Altså kan man hele tiden se at der blev født f.eks. 3 i 1907, 2 i 1908
o.s.v.?
Og hvad med dem som hed Ejnar til mellemnavn. Min far hed Jørgen Ejnar
Nielsen. Og hans far hed Jens Ejnar Nielsen. Og så er der det dumme at
hvor min fars mellemnavn er skrevet som Ejnar i en kirkebog er det stavet
Ejner i en folketælling.

Jeg ville meget gerne vide om min far og min farfar tæller med i den slags
lister.

Med venlig hilsen Ruth

Fra : Thomas Thorsen

Dato : 09-06-03 16:10

Ruth Nielsen skrev:

> [...]
> personer med navnet Ejnar der var pr. år i Danmark, vil det så sige at
> der blev født 1 person som blev navngivet Ejnar i 1887 og født 2 i

Nej, der er selvfølgelig mange flere idet Niels Jørgen Engels database
ikke omfatter alle personer der nogensinde er født i Danmark.

Men hvis hans databases personer er nogenlunde fordelt over tid, så kan
man få et indtryk af hvornår navnet dukker op.

> Jeg ville meget gerne vide om min far og min farfar
> tæller med i den slags lister.

I hvert fald ikke hvis ikke de tilfældigvis er med i databasen.

TT

Fra : Ruth Nielsen

Dato : 09-06-03 16:37

"Thomas Thorsen" skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Men hvis hans databases personer er nogenlunde fordelt over tid, så kan
> man få et indtryk af hvornår navnet dukker op.

Tak skal du have - næh jeg kunne vel nok forestille mig at den ikke havde
alt med, men alligevel mener jeg at have hørt noget om, at der findes
steder hvor man kan gå ind og søge efter en person af det og det navn, født
på den og den dato og vips - så har du hans fødested og navnene på hans
forældre. Jeg kan ikke huske hvor jeg har hørt det, for så ville jeg jo
bruge den
med stor flid hver dag.

> I hvert fald ikke hvis ikke de tilfældigvis er med i databasen.

Tak - men her går mit spørgsmål især også på om man overhovedet på
nogen måde kan lede efter nogen på grundlag af mellemnavn.

Med venlig hilsen Ruth

Fra : aafe

Dato : 09-06-03 16:47

"Ruth Nielsen" skrev:
> [...]
> på den og den dato og vips - så har du hans fødested og navnene på hans
> forældre. Jeg kan ikke huske hvor jeg har hørt det, for så ville jeg jo

Jamen, der tænker du vel på http://www.familysearch.org der jo er meget
stor, men selvfølgelig heller ikke er komplet.

mvh
Arne

Fra : Poul Erik Jørgensen

Dato : 09-06-03 16:38

"Ruth Nielsen" <elena@io.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> personer med navnet Ejnar der var pr. år i Danmark, vil det så sige at
> der blev født 1 person som blev navngivet Ejnar i 1887 og født 2 i

Det kan ikke passe. Det er ikke en liste over alle danskere. Tallene, der
anføres, stammer fra en database med kun 23.000 navne, både mænd og kvinder.
Blandt disse er fra 1925-1966 kun født 13 personer med navnet Ejnar/ Ejner,
hvilket er absurd, hvis det skulle gælde for hele landet.

Søger du på Krak på forskellige stavemåder af Ejnar, får du, inclusive
dobbeltnavne som Karl-Ejnar, et tal på ca. 7000 personer. De kan ikke alle
være født efter 1966.

Poul Erik Jørgensen

Fra : Ruth Nielsen

Dato : 09-06-03 18:04

> [...]

Ejner,
> hvilket er absurd, hvis det skulle gælde for hele landet.

Nej, det kan jeg selvfølgelig godt se, jeg ville bare gerne vide hvad
tallene
refererede til. Og 23.000 navne kan jo godt vise noget statistisk.

> Søger du på Krak på forskellige stavemåder af Ejnar, får du, inclusive
> dobbeltnavne som Karl-Ejnar, et tal på ca. 7000 personer. De kan ikke alle
> være født efter 1966.

Næh, men på den anden side kan jeg heller ikke forsetille mig mange små
drenge der efter 1945 kan have fået navnet Ejnar. Kan der mon være nogen
kendt person der var årsag til at det pludselig blev brugt fra 1900 til
1925?

Ruth

Fra : Thomas Thorsen

Dato : 09-06-03 18:15

Ruth Nielsen skrev:

> Kan der mon være nogen kendt person der var årsag til at
> det pludselig blev brugt fra 1900 til 1925?

Man skal være opmærksom på at navneskikken forandrer sig mærkbart i
slutningen af 1800-tallet. Blandt andet genoptages en del gamle nordiske
navne i navnerepertoiret, ofte i deres mere eller mindre oprindelige
form. Så Einars succes fra slutningen af 1800-tallet kan sagtens
forklares på den måde og behøver ikke nødvendigvis nogen kendt person
som katalysator.

TT

Fra : Poul Erik Jørgensen

Dato : 09-06-03 18:26

> Næh, men på den anden side kan jeg heller ikke forestille mig mange
> små drenge der efter 1945 kan have fået navnet Ejnar.

Kan du ikke? Tænk lige engang igen på Kraks 7000 Ejnar'e!

PEJ

Fra : Ruth Nielsen

Dato : 09-06-03 19:21

> Kan du ikke? Tænk lige engang igen på Kraks 7000 Ejnar'e!

Joh, men jeg gætter altså på at størstedelen af dem er født evt. under
krigen
og ellers før. Jeg prøver at vride min hjerne m.h.t. om jeg gik i skole med
nogen som hed Ejnar/Ejner eller senere på handelsskole, på job og i
forskellige vennekredse - men jeg kan ikke komme på én eneste som hed
Ejnar.

Der var Jens, Jørgen, Erling, Erland, Sigurd, Sigfred, Per, Peter, Erik,
Steen,
Ib, Tommy, Freddy, Arne, Flemming og Hans. Men slet ingen Ejnar. Var det
mon i København og omegn at de første Ejnar'e dukkede op i begyndelsen af
1900-tallet?

Jeg har mange navne på min mors forfædre nede omkring Holbæk, der er
heller ikke nogen Ejnar imellem. De kører på navne som Lars, Jens, Peter,
Hans, Christen, Cort, Thorchel, Dines og så Lars, Jens Peter i een
uendelighed.

Ruth

Fra : Ruth Nielsen

Dato : 09-06-03 20:11

> [...]

> Søger du på Krak på forskellige stavemåder af Ejnar, får du, inclusive
> dobbeltnavne som Karl-Ejnar, et tal på ca. 7000 personer.

Jamen tak for det råd. Især angående min farfar har jeg brug for en eller
anden speciel måde at komme videre på, hvis jeg vil forske i den del af
slægten.

Hilsen Ruth

Fra : Ulla

Dato : 10-06-03 21:12

I år 2003 bliver drenge også døbt Ejner , hvad er der galt med det navn
,.siden det kan føre til så megen skriveri.
Min søn er født i 1967 og døbt Ejner,opkaldt efter sin Morfar,der igen er
opkaldt efter sin morfar osv.. gammel tradition .
Ulla Elisa

Fra : Poul Erik Jørgensen

Dato : 10-06-03 21:27

"Ulla" <SPAMEJuelisa@post.tele.dk> skrev i en meddelelse
> I år 2003 bliver drenge også døbt Ejner , hvad er der galt med det
> navn ,.siden det kan føre til så megen skriveri.

Svaret på dit spørgsmål vil fremgå klart af de ovenstående indlæg.

Poul Erik Jørgensen