katte i sele
Fra : Gitte Jæger Lock

Dato : 29-03-01 09:08

Hejsa
Freja har nu for første gang været ude i minihaven i sele....Laban
nægter stadig at sætte en pote udenfor. Mon det ville være klogest at
vente med det hele til sommeren har indfundet sig? Det virker som om
kulden derude absolut afskrækker Laban fra det ... Freja vendte i første
omgang også døren ryggen og søgte henimod en radiator.
Jeg giver begge kattene chancen om aftenen efter at mørket har indfundet
sig - for da er der mindst udeaktivitet i området, og Laban flygter jo
hovedkuls ind i soveværelset, hvis nogen taler eller går forbi udenfor,
når døren er åben.
Freja syntes åbenbart det var ganske ok - hun har jo også hos en
tidligere ejer være ude/indekat - men det var nu heller ikke ligefrem
den vilde begejstring hun udviste.
Hvordan gør andre egentlig, når de har to katte, der skal ud i sele?
Tager i dem ud een af gangen, eller begge på en gang?
- Gitte

Fra : Henrik Pedersen

Dato : 29-03-01 10:50

Hej Gitte

Det er helt klart kulden, som gør at de ikke vil ud...
Bare spørg Melissa, vi var ude for nogen tid siden da det var lunt i vejret
og hun mente så at sæsonen var startet, men det blev ikke til mere for dagen
efter var det koldt igen og damen ville bestemt ikke ud..;))

Jeg har prøvet at lufte 3 misser på én gang, jeg brugte en laaang snor som
jeg gjorde fast i begge ender, og satte så snore på som gik til selerne, så
misserne kun bevæge sig "frit" et stykke til hver side... intet problem i
teorien, men i praksis gik der en masse tid med at filtre dem fra hinanden
igen..;((

Mit forslag er at have 2 snore, en til hver misser så de kan undersøge hver
sin del, men nok samtidig så tæt at de kan have "snudekontakt" + et par cm i
snoren som går til selen..

Mens jeg husker det må jeg lige sende en undskyldnusser til Laban, for min
bøf i går med børn og katte ;))

--
Med venlig hilsen & miauu

Henrik & Melissa

Fra : Gitte Jæger Lock

Dato : 29-03-01 11:21

Hej Henrik
hm...så må jeg jo se om vi skal vente på bedre vejr ... jeg har dog Freja
mistænkt for, at hun efter kort tid vil nyde at komme ud hver aften (trods
kulden), så måske hun skal forskelsbehandles og så må Laban med tiden følge
efter..?Sjovt nok er der ingen af dem der gør indsigelser mod sele overhovedet,
heller ikke selvom jeg fumler længe med den!

Det med to snore vil jeg se på, det lyder som den mest logiske løsning tror jeg.
Jeg regner iøvrigt med at lave en løbeline til dem hver derude. Så de hver har
en snor, der er fastgjort til en udspændt snor (så deres snor kan glide = øget
bevægelsesmulighed) ... så kan de nemlig begge hygge derude med mig i solen til
sommer, når jeg skal sidde og læse på terassen i timevis. Fandens at vi ikke
bare må indhegne skidtet derude.....
Jeg har ellers pønset på om ikke jeg kunne aflukke terassehaven med læhegn hele
vejen rundt (folk kan jo ikke klage over at jeg vil have læ), og så lave den
løsning med elhegn (Nina har nævnt det her på NG'en før) langs kanten
indvendigt.. ...fnis...så indvaderes mit territorium ikke af børn, og kattene
bliver hjemme (uden snor). Hm..der er dog også det problem at de så stadig vil
kunne klatre op til overboen via de træstolper altanen over vores terasse
støtter på ... pønse, pønse, pønse...
Glæder mig til at flytte til et sted med EGEN have!!!
- Gitte

PS: Laban er formildet og glad igen, så han sender en hilsen tilbage til dig og
Melissa (skulle iøvrigt spørge fra ham om, hvordan Melissa ser ud...er hun
sort?)

Fra : Sofie Hansen

Dato : 29-03-01 14:42

Hej

Jeg har have adgang, men den må ikke hegnes ind - så løsningen her er at
hver kat, indtil for ca. 3 uger siden 2 katte (nu er der 3 - men Simba
tæller ikke med her, da han endnu ikke har været i haven) og hunden har hver
en sele (hunden halsbånd) og en ca. 6 - 10 (snorene er ikke lige lange) snor
på. Snorene er bundet meget fast omkring min lange og godt fyldte reol som
står lige inden for døren. Når jeg går hen til havedøren og råber "Hvem vil
UDDDDD" kommer de alle løbende og venter tålmodigt på at døren bliver åbnet.
Men på denne årstid gider de altså ikke ud.

Når vejret er til grill og afslapning i haven er de ude ind til de får det
for varmt - så går de selv ind, eller til jeg synes at det er tiden at de
skal ind .. så råber jeg "INNNDDDDD" og så løber de mere eller mindre
hurtigt ind igen.

Det fungere udemærket og de har intet besvær med at være indekatte det meste
af året - jeg overvejer at bygge en løbegård nu vi har fået en mitte mere -
men har endnu ikke afgjort om det er det værd ... for hvis de kun bruger den
når solen står højt og temperaturen siger + min. 20 grader. Nogen som har
erfaring med at få indekatte til at benytte en løbegård?

Mvh.
Sofie

PS: Nogen gange om sommeren kan min gamle kat godt finde på at ville ud om
morgen inden jeg skal afsted .. men så er det fordi at det bliver regn i
løbet af dagen (det slår aldrig fejl). Ellers så tigger de aldrig om at
komme ud.

Fra : Gitte Jæger Lock

Dato : 29-03-01 15:18

Sofie Hansen wrote:

> [...]
> når solen står højt og temperaturen siger + min. 20 grader. Nogen som har
> erfaring med at få indekatte til at benytte en løbegård?

Tak for tippet...det lyder lidt som den løbeline jeg overvejer at fikse...
Åh..jeg glæder mig sådan til at bygge sådan een...overvejer lidt - til den tid -
at bygge en regulær løbegård, som så har tunneller hvorigennem kattene kan komme
rundt i haven også (tuneller af volierehegn...så det på discovery engang) ...
man får så mange gode ideeer, som sikkert kommer til at koste en bondegård
Hm...i aften kan jeg glemme alt om at lokke nogen af kattene med ud...det sner
og der er rigtig vådt og koldt nu.
- Gitte

Fra : Nina El Falaki

Dato : 29-03-01 17:44

Hej Sofie

Jeg ved ikke om der for kattene er forskel på at komme ud i snor eller i en
løbegård, men mine, dog især en, er vældig glad for at komme på den
indhegnede altan hele året, snevejr er dejligt, så laver den ene snebolde,
den leger med, og det er bare sååååå sjovt at hoppe rundt i sneen.

--
Nina El Falaki
Feca somali- & bengalcats