Ekkolod
Fra : Jensen

Dato : 09-06-03 18:30

Jeg har problemer med mit ekkolod. Problemet er, at det ikke kan vise dybden
når jeg sejler eller driver med strømmen. Jeg har prøvet, at flytte det
rundt i båden uden held, og har nu mistanke til at det måske er defekt.

Mellem trådene til transduceren måler jeg mellem 10 og 12 Mohm, hvilket for
mig er identisk med en afbrydelse. Er der en der har erfaring med Ekkolod,
og som ved hvilken modstand der skal være i en transducer.

MVH/Per

Fra : Ole L.

Dato : 10-06-03 21:15

"Jensen" <abc@abc.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> mig er identisk med en afbrydelse. Er der en der har erfaring med Ekkolod,
> og som ved hvilken modstand der skal være i en transducer.

Transduceren til et ekkolod består af et piezoelektrisk krystal med en
elektrode på hver side. Krystallet ikke er elektrisk ledende, men "bøjer"
sig når der bliver påtrykt en elektrisk spænding. Derfor måler du en
afbrydelse når du måler med dc.
Hvis du målte med en vekselspænding, ville du få en impedans på mellem
100kohm og 1 mohm, alt efter type.
Hilsen Ole L.

Fra : Ole L.

Dato : 12-06-03 09:59

> Hvis du målte med en vekselspænding, ville du få en impedans på mellem
> 100kohm og 1 mohm, alt efter type.
> Hilsen Ole L.

Sorry, det er 100Kohm og 1Mohm (kilo og mega ikke milli).
Hilsen Ole L