Hvilken sejltype har jeg?
Fra : Stig Kjøller

Dato : 09-06-03 11:20

-- Vi har en sejljolle med en for os ukendt mast/sejltype.

Der et forsejl.
Så er der en form for gaffel rig hvor sejlet er påmonteret en form for
bom der hejses med op. den ender ca. halvt oppe og stikker så næsten
lodret op med resten af sejlet.
Jeg vil gerne vide hvad denne sejltype hedder og evt. hvordan den
rigges. Jeg har billede som jeg kan sende over email.
Slet K166c hvis du vil svare pr. mail
Stig

Viljen til at ville kan give evnen til at kunne.

Fra : Søren Skogstad Niels~

Dato : 09-06-03 14:24

Jeg tror nok jeg ved hvad den hedder - en Günterrig (u - umlaut)
Jeg mener at den sad på den mirror jolle jeg havde engang - fiks lille
båd. Storsejlet blev bundet til den forreste ende af 'gafflen'
Gennem en trisse i toppen af masten der sad fast ca halvejs nede på
'gaflen' blev gaflen hejst, og den tog storsejlet med sig, som iøvrigt
gled i en slidse i gaflen.(Blev trukket igennem denne før hejsningen)
Gaflens anden ende var styret så den gled langs masten af to stk.
krydsfiner, og et stykke gummisnor.
Der var også en løs bom hvor de to andre ender af storsejlet var fæstet.

Håber jeg har ramt noget du kan bruge - god fornøjelse.

Fra : Stig Kjøller

Dato : 09-06-03 18:49

Hej Søren

Du har vist ramt rigtigt, ved du noget om hvor jeg kan få flere
oplysninger om denne type rigning. Jeg har lidt problemer
med "snoretrækningen" til styring af sejlet.

Stig

--
Viljen til at ville kan give evnen til at kunne.

Fra : Søren Skogstad Niels~

Dato : 10-06-03 22:23

Næh, det ved jeg faktisk ikke, jeg så navnet i en bog engang, men du
havde et billede, du kan jo sende det privat med nogle specifikke
spørgsmål, - så kan jeg jo se om jeg ved noget.

Søren