Udluftning af kølesystem
Fra : Larsh

Dato : 05-06-03 15:14

Jeg sidder i disse minutter og forsøger at gøre min sejlbåd klar.
Imidlertid har jeg problemer med at få lufte kølesystemet ud. Motoren
bliver varm efter ti minutter.
Maskinen er en et cylinderet Yanmar 8 hk motor. Kølesystemet er
ferskvand. Den har virket de andre år men jeg har skiftet
cirkulationspumpen ud idet den havde det med ikke at starte periodisk
med overophedet motor til følge. Jeg sidder nu sølet ind i kølevædske,
slanger og eder og forbandelser.
Jeg har en ide om at pumpen skal sidde på en speciel måde. For
eksempel således at pumpehuset sidder nedaf, og således at den sidder
under motorhøjde. Men hvad er fremløbet på motoren? Er det det øverste
udtag, som også er i forbindelse med expasionsbeholderen? Når jeg har
lukket systemet og starter pumpen klukker det men der er ligesom ikke
cirkulation. Jeg fornemmer det som værende luft der gør et eller
andet. Og så skal pumpen vel køre den rigtige vej ??

Hjælp inden jeg fortvivler. Jeg tror selv at det er
venstrehåndsarbejde for en mekaniker lærling, men jeg er gået fast....

På forhånd tak !

Lars

Fra : Flemming

Dato : 05-06-03 16:47

Kan den køre den forkerte vej?
Flemming

Fra : Claus Tersgov

Dato : 05-06-03 20:41

"Larsh" <lah@post3.tele.dk> skrev i en meddelelse

> Hjælp inden jeg fortvivler. Jeg tror selv at det er
> venstrehåndsarbejde for en mekaniker lærling, men jeg er gået fast....

Hvad med at prøve den med et par slanger og en spand vand??!

Claus

Fra : lars S

Dato : 07-06-03 13:13

> Hej Lars, expansionsbeholderen skal være tilsluttet det højeste punkt i
kølesystemet, så er systemet selvudluftende. På en Yanmar 8 hk med
vandretliggende
cyl. går kølevandet ind i siden ved indsugningsrøret og kommer ud i toppen
ved termostaten!
hvis du har en elektrisk pumpe af tysk herkomst kan du regne med brun
ledning til -
ellers må du tjekke omløbsretning!

Venlig hilsen Lars