fabrikation af 'strips' (lister) ??
Fra : steen

Dato : 04-06-03 21:30

Hej

Jeg tænker på at bygge
http://www.oneoceankayaks.com/kayakpro/kayakmodels.htm (storm LT) -
men hvor får man lavet strips her i DK..?? Jeg ved
www.andersenognielsen.dk kan, men lidt sund konkurrence skader vel
ikke. ;)

Hygge
--
steen
---

Fra : Claus Tersgov

Dato : 05-06-03 12:45

"steen" <bondos@paradis.dk> skrev i en meddelelse news:lo0ibIL54jsd-pn2-

> Jeg tænker på at bygge
> http://www.oneoceankayaks.com/kayakpro/kayakmodels.htm (storm LT) -

Prøv www.hfmarine.dk

måske er der bindesgreg efter hf, kan ikke huske det.

Claus

Fra : steen

Dato : 05-06-03 18:29

On Thu, 5 Jun 2003 11:45:14 UTC, "Claus Tersgov"
<clausnews@hotmail.com> wrote:

> Prøv www.hfmarine.dk

Hans Fokdal var den første jeg fik anbefalet, men han 'gør' ikke i det
mere - det var dengang han 'boede' i Vester Skerninge - han henviser
selv til Andersen og Nielsen.
--
steen
---

Fra : Claus Tersgov

Dato : 05-06-03 20:31

> [...]

> Hans Fokdal var den første jeg fik anbefalet, men han 'gør' ikke i det
> mere - det var dengang han 'boede' i Vester Skerninge - han henviser

Jeg vidste godt, at han ikke solgte træ, men han har normalt fingeren på pulsen
med priser og leverandører desangående.

Claus

Fra : steen

Dato : 06-06-03 04:59

On Thu, 5 Jun 2003 19:31:04 UTC, "Claus Tersgov"
<clausnews@hotmail.com> wrote:

> Jeg vidste godt, at han ikke solgte træ, men han har normalt fingeren på pulsen
> med priser og leverandører desangående.

OK - det er nok rigtigt. ;)
--
steen
---

Fra : Erik Breum Petersen

Dato : 06-06-03 08:08

Der er flere kajakklubber i Danmark der ror i grønlandske kajakker som de
selv bygger. Kontakt en af dem. F.eks. Malik i fåborg. Der er også nogle der
holder kurser i det.

Erik Breum Petersen
Fjern ??? fra min mailadresse

Fra : steen

Dato : 06-06-03 14:07

On Fri, 6 Jun 2003 07:08:19 UTC, "Erik Breum Petersen"
<erikbreum???@hotmail.com> wrote:

> Der er flere kajakklubber i Danmark der ror i grønlandske kajakker som de
> selv bygger.

Det har intet med en grønlænder at gøre - er du nysgerrig kan du evt
følge linket i min første mail.

Fra : Erik Breum Petersen

Dato : 10-06-03 08:07

Nej men nogle af materialerne er måske de samme. Og det var jo materialerne
du søgte.

Erik Breum Petersen
Fjern ??? fra min mailadresse

Fra : Claus Tersgov

Dato : 10-06-03 13:23

"Erik Breum Petersen" <erikbreum???@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Nej men nogle af materialerne er måske de samme. Og det var jo materialerne
> du søgte.

En grønlænder kajak er konstrueret af et fleksibelt "pinde" system, der er
bundet sammen til et skellet, og derefter overtrukket med en dug, der enten er
oliebehandlet eller malet.

Den kajak, han vil bygge, er tynde lister, der er limet sammen i kanterne og
derefter overtrukket med f.eks. glasfiber og Epoxy.

Der er intet tilfælles med disse to byggemetoder.

Claus

Fra : Claus Tersgov

Dato : 06-06-03 20:10

"steen" <bondos@paradis.dk> skrev i en meddelelse news:lo0ibIL54jsd-pn2-

> Jeg tænker på at bygge
> http://www.oneoceankayaks.com/kayakpro/kayakmodels.htm (storm LT) -

Hvilken lim har du tænkt dig at bruge?

Claus

Fra : steen

Dato : 13-06-03 10:47

On Fri, 6 Jun 2003 19:10:14 UTC, "Claus Tersgov"
<clausnews@hotmail.com> wrote:

> Hvilken lim har du tænkt dig at bruge?

Jeg har ikke tænkt mig at eksperimentere, så jeg følger blot bogen der
siger 'epoxy' ;)

Men den egentlige styrke ligger jo i glasfibereren der bliver lagt på
begge sider af skroget. (sandwich effekt)
--
steen
---

Fra : Claus Tersgov

Dato : 13-06-03 15:00

> Jeg har ikke tænkt mig at eksperimentere, så jeg følger blot bogen der
> siger 'epoxy' ;)

Ja, men det var nu også typen, jeg var ude efter. Jeg anbefaler helt uden tøven
og forbehold West Epoxy...

> Men den egentlige styrke ligger jo i glasfibereren der bliver lagt på
> begge sider af skroget. (sandwich effekt)

Både og, du kunne sagtens bygge en kajak uden fiber eller omvendt i fiber, men
uden lister. Har du overvejet selv at skære listerne. Jeg kender en fyr, der
har bygget en 40 jordomsejler efter *præcis* samme metode. Han skar selv
listerne, men han skulle naturligvis også bruge 50- 100 gange mere træ...

Du får en ganske udmærket bordsav i H.N til 999,- og så har du da den til en
anden gang..

Claus

Fra : steen

Dato : 14-06-03 18:01

On Fri, 13 Jun 2003 14:00:26 UTC, "Claus Tersgov"
<clausnews@hotmail.com> wrote:

> Ja, men det var nu også typen, jeg var ude efter. Jeg anbefaler helt uden tøven
> og forbehold West Epoxy...

Det er du ikke ene om kan jeg så fortælle dig. ;)

> Har du overvejet selv at skære listerne.

Ja - men da jeg mangler sav+høvl, samt har hørt andre har fundet det
arbejde meeget enerverende, samt har fundet én der vil gøre arbejdet
til ca 3000kr - får han nok lov. Jeg solgte forøvrigt min bordhøvl for
3 år siden.... da havde jeg ikke brugt den i en årrække, og se så
nu.....

Jeg finder forøvrigt cedertræ ret dyrt herhjemme, så jeg skal hitte
lidt priser på fyrretræ eller lign, birk er der også nogle der bruger.
--
steen
---

Fra : ok

Dato : 20-06-03 17:15

Hej
Du kan sagtans selv lave dine strips og så bøvlet er det heller ikke.
Det er ikke en nødvendighed at stribsene er med cove og bed, du kan høvle
dem i smig.
Angående lim kan du rolig bruge almindelig snedkerlim, at blande epoxy hver
gang du skal montere en strip mere bøvlet en at lave strips og høvle dem i
smig.
Til cockpittet kan du med fordel bruge en limpistol som smelter limen.
Hav rigelig med limtvinger og skruetvinger.
Lav evt en masse firkantede klodserpå ca 7*7 cm. hvor du skærer en trekant
ud af. De kan bruges til at holde stribsene med så du undgår en masse af de
irriterende små mørke huller som clipsene og dykkerne laver.

Held og lykke med projektet.

Hilsen Jørgen