Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
g3 vs s50
Fra : torben

Dato : 10-06-03 16:49

Jeg har fået til opgave, at finde et digitalkamera til en veninde. Hun har
selv set på de to canon kameraer g3 og s50 og jeg skal nu til at sammenligne
dem.
Jeg har egentlig ikke så meget forstand på fotografering men ved lidt om
pixels.

Første spørgsmål er, hvor store forstørrelser man kan lave af billederne.
G3 har 4Mpixel svarer det ikke ca til et billede på 30*40 cm?
S50 har 5Mpixel svarer det ikke ca til et billede på 35*45 cm?

Hvad er ellers de største forskelle på kameraerne ud over størrelsen?

Hvordan måler man kvaliteten på billederne? Er der kun en måde = kigge på
billederne?

Håber i vil hjælpe lidt med lidt viden. Jeg vil også blive glad for lidt
links til nogen sider, hvor man kan lære lidt!

Hilsen Torben

Fra : Michael Holm

Dato : 10-06-03 19:10

www.dpreview.com

//M

Fra : Flemming Joensson

Dato : 10-06-03 20:20

"torben" <Torben.bohlers@(spam)mail.dk> wrote in

> billederne. G3 har 4Mpixel svarer det ikke ca til et billede p† 30*40
> cm? S50 har 5Mpixel svarer det ikke ca til et billede p† 35*45 cm?

G3 og G5 har 4x optisk zoom og et meget lysfølsomt objektiv.

S50 har f/2.8-4.9
G3 og G5 har f/2.0-3.0

S50 har så vidt jeg husker "kun" 3x optisk zoom.

Men som en anden allerede har svaret, så er dpreview.com et godt sted.
Jeg kan også anbefale Steves-digicams.com

S50:
http://www.steves-digicams.com/2003_reviews/s50.html

G3:
http://www.steves-digicams.com/2002_reviews/g3.html

Mvh.
Flemming

Fra : torben

Dato : 10-06-03 21:38

"Flemming Joensson" <joensson@fjerndette.cs.auc.dk> skrev i en meddelelse
F>rste sp>rgsm?l er, hvor store forst>rrelser man kan lave af

> G3 og G5 har 4x optisk zoom og et meget lysfølsomt objektiv.

Hvad betyder det at det er lysfølsomt (godt/skidt)?

> S50 har f/2.8-4.9
> G3 og G5 har f/2.0-3.0
?????????????
Har det ikke noget med zoom at gøre?

> S50 har så vidt jeg husker "kun" 3x optisk zoom.

Det har jeg set! Men jeg tænkte så, at når den har højere opløsning og
større digital zoom, så opvejer det jo den optiske zoom !

Min foreløbige konklusion er: S50 har bedre billede, men man for flere
muligheder for at udnytte G3.

Hilsen Torben

Fra : .J.S...

Dato : 10-06-03 22:35

"torben" <Torben.bohlers@(spam)mail.dk> skrev i en meddelelse

> Hvad betyder det at det er lysfølsomt (godt/skidt)?

Lysstærkt er nok et bedre udtryk og det er en fordel.
Da objektivet på G3 er betydeligt større med større stykker glas lukker det
mere lys igennem.
Jo mindre lys man har til rådighed des længere lukkertid må kameraet bruge,
og når lyset bliver tilstrækkeligt ringe, f.eks indendørs, så bliver
lukkertiden så langsom at billederne bliver uskarpe, fordi man ryster med
kameraet. Man kan så selvfølgeligt bruge blitz eller sætte kameraet på
stativ.
Med G3 kan du, i forhold til S50, tage billeder ved lidt ringere belysning
inden du skal bruge enten blitz eller stativ.

> ?????????????
> Har det ikke noget med zoom at gøre?

Den største blende åbning (mindste blende tal !) ændrer sig afhængigt af
zoom instillingen, derfor angiver man to
tal, f2.0 og f3.0 for de to yderstillinger hvor det første tal er for
vidvinkel.

> Det har jeg set! Men jeg tænkte så, at når den har højere opløsning og
> større digital zoom, så opvejer det jo den optiske zoom !

Det er rigtigt at man til en vis grad kan kompensere for mindre zoom ved at
klippe midten af billedet ud. Det er jo også det kameraet gør hvis man
vælger digital zoom.
Men uden at have regnet præcist på det mener jeg ikke forskellen på 4-5
Mpixel kan kompensere for 3-4 gange zoom.

Andre fordele ved G3 :
Displayet bag på kameratet kan jo svinges ud til siden og drejes rundt.
Det gør det muligt f.eks at tage billeder helt nede ved jorden eller med
apparatet oppe over hovedet.

Man kan sætte extern blitz på G3.
G3 har længere batteri levetid.
Der findes en del ekstra udstyr til G3, tele/vidvinkel adapter, og mulighed
for a sætte filtre på.

Der fåes en filter adapter til S50, men det er ikke original Canon :
http://www.ckcpower.com/s3040.htm.

S50 fordele :
Det er jo noget mindre, især ikke så tykt, og også en del lettere.

> Min foreløbige konklusion er: S50 har bedre billede, men man for flere
> muligheder for at udnytte G3.

Umiddelbart vil jeg sige at billedkvaliteten er omtrent den samme bortset
fra antal pixels, måske er objektivet i G3 noget skarpere ?
Det får vi se når afløseren G5 kommmer frem snart, den har jo samme objectiv
som G3 og så vidt vides samme sensor som S50, så hvis objektivet er bedre
skulle den jo så kunne vise flere detaljer end S50.

mvh/JS

Fra : emj

Dato : 10-06-03 22:43

On Tue, 10 Jun 2003 23:34:40 +0200, ".J.S..." <mr_nobody@nowhere.com>
wrote:

>Det er rigtigt at man til en vis grad kan kompensere for mindre zoom ved at
>klippe midten af billedet ud. Det er jo også det kameraet gør hvis man
>vælger digital zoom.

Er det???
Det er nu ikke rigtigt.
1. Når du "klipper midten af billedet ud" = cropper, så ender du med
at have færre pixels. Bileldet har ændret opløsning, men ikke
kvalitet.
2. Digitalt Zoom "klipper ganske rigtigt midten af billedet ud", men
blæser det samtidig op i størrelse, aå pixelsantallet forbliver
uændret, med forringet billedkvalitet til følge.
Hilsen emj

--
www.enterpol.dk
- dit fristed på internettet.

Fra : .J.S...

Dato : 10-06-03 23:33

"emj" <emj@stofanet.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> kvalitet.
> 2. Digitalt Zoom "klipper ganske rigtigt midten af billedet ud",
Her på dette trin har man da et billede med færre pixels og dermed mindre
kvalitet.
Er opløsning ikke en kvalitets parameter ?

> men blæser det samtidig op i størrelse, aå pixelsantallet forbliver
> uændret, med forringet billedkvalitet til følge.
Kvaliteten bliver da ikke ringere af at man opsampler det, det var allerede
ringere fordi der var færre pixels !

Har i øvrigt aldrig helt forstået hvorfor man vælger at opsample i kameraet,
der er jo ikke reelle pixels til det, så man kan lige så godt spare noget
plads på memory kortet. Men måske det er for at holde standard størrelser på
de gemte billeder.

mvh/JS

Fra : emj

Dato : 11-06-03 01:44

On Wed, 11 Jun 2003 00:33:25 +0200, ".J.S..." <mr_nobody@nowhere.com>
wrote:

>Her på dette trin har man da et billede med færre pixels og dermed mindre
>kvalitet.

>Er opløsning ikke en kvalitets parameter ?
Jo - men det behøver jo ikke at være positivt.
Det kommer ganske og aldeles an på opløsningens karakter.

>Kvaliteten bliver da ikke ringere af at man opsampler det, det var allerede
>ringere fordi der var færre pixels !

Hvis man cropper et stykke ud af et billede, så har udsnittet færre
pixels end originalen, men ingen kvalitetstab.
Alle tilbageværende pixels er ganske og aldeles uberørte = højeste
kvalitet.

Digitalt ZOOM blæser billedetudsnittet op til fuld opløsning =
interpolering = ringere kvalitet

Hvis man blæser billedet op til 150 % = digital zoom = Flere pixels =
højere opløsning = ringere kvalitet.

>Har i øvrigt aldrig helt forstået hvorfor man vælger at opsample i kameraet,
>der er jo ikke reelle pixels til det

Hvorfor man selvfølgelig ikke skal tillægge digitalt zoom nogen værdi
overhovedet, når man køber digitalt camera.
Kun Optisk zoom har værdi.

Der er i øvrigt digitale cameraer, som kan croppe et udsnit og gemme i
den nye opløsning uden at interpolere. Det er naturligvis uden tab af
info i udsnittet, men det har intet at gøre med Digitalt Zoom

Hilsen emj

Fra : J@N

Dato : 11-06-03 06:50

> [...]
> 1. Når du "klipper midten af billedet ud" = cropper, så ender du med
> at have færre pixels. Bileldet har ændret opløsning, men ikke

I dette tilfælde er det korrekt. Når du beskærer et 5 mpix billede til et 4
mpix billede opnår du en zoom effekt, der kvalitetsmæssigt svarer til optisk
zoom.

--
mvh Jan

Fra : KASO

Dato : 11-06-03 13:46

"torben" skrev d. 10-06-03 16:49 dette indlæg :
> [...]

lidt
> links til nogen sider, hvor man kan lære lidt!

Begge kameraer tager fremragende billeder, men den væsentligste forskel
ligger i mulighederne. G har 4x zoom, S har 3x zoom. G har en skærm, der
kan vippes ud og justeres i vinkel og mulighed for ekstern blitz - det
har S ikke. G har en mere lysstærk optik. S er mere kompakt og med
indbygget objektivdæksel. G har større batteri = længere driftstid -
omend S har en fornuftig driftstid.

G3 er ved at blive afløst af G5 - med 5 Mpix.

Jeg har selv et S40 (4Mpix forgænger til S50), som jeg er godt tilfreds
med - men jeg savner muligheden for ekstern blitz. Begge kameraer er
gode, men har man ikke tænkt sig at bruge ekstern blitz eller
forskelligt andet ekstraudstyr, en man nok bedst tjent med S50 - det er
tilpas kompakt og "nemt" til at man altid har det med - og man har ikke
glæde af et godt kamera, hvis det ligger derhjemme.

Personligt vil jeg (der er vant til et SLR med ekstern blitz og kraftig
zoom) nok på et tidspunkt supplere med et Nikon 5700 eller Olympus 750UZ
med ekstern blitz - men S40 vil fortsat komme med allevegne.

http://www.kandu.dk/