Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Mere end 3 x Zoom
Fra : AB

Dato : 09-06-03 00:31

Kære NG
Jeg er i tvivl med hensyn til at købe Olympus C-740 med 10 x zoom. Jeg har
læst anmeldelser rundt omkring, og det ser rimeligt ud. Af en eller anden
grund er det svært at få fat i C-730 til en rimelig pris.

Jeg læste så tilfældigt om Nikon's Coolpix 3100, som har meget gode
anmeldelser, men kun har 3 x Zoom dog med 4xdigtal zoom, og endda ca. 1000,-
billigere.

Så nu er jeg i tvivl om, hvad jeg skal købe. Det er min kone, der skal bruge
til familien og ferier og lign. Men hun er en ret god til at fotografere med
det gamle spejlrefleks med zoom. Laver gode "zoombilleder".

Hvad mener I derude.

Med venlig hilsen
Ole

Fra : Sparre

Dato : 09-06-03 09:06

> Jeg læste så tilfældigt om Nikon's Coolpix 3100, som har meget gode
> anmeldelser, men kun har 3 x Zoom dog med 4xdigtal zoom, og endda ca.
1000,-
> billigere.

Tja, 3 gange zoom er ikke meget hvis man er vandt til et Spejlrefleks med en
ordentlig zoom linse, og de 4 digitale zoom kommer man ingen vegne med, det
er min erfaring, digitalet zoom er vel "det samme" som at lave et udsnit i
et photoprogram og så fortørre billedet til den oprindelige størrelse. Så
hvis man går efter et kamera med masser af zoom skal det ikke være digitalt.

--
Sparre

Fra : M. G. Nielsen.

Dato : 09-06-03 10:17

Prøv at se denne her model fra panasonic

http://www.panasonic.dk/produkter/default.asp?af=pro&pg=detail&id=634&katID=
9&ukatID=66

Ikke så mange pixel, men tilgengæld 12x zoom og til at købe for penge...

Mvh. Morten

Fra : Steffen Holm

Dato : 10-06-03 14:04

"M. G. Nielsen." <mgnELEFANT@vip.cybercity.dk> skrev:

> Prøv at se denne her model fra panasonic

Jeg har ovenstående kamera, og det tar nogle ret gode billeder, til trods
for de 2 MP. Zoomen er kraftig og samtidig brugbar pga. den billede
stabalisator der sidder i kameraet. Se eventuelt billeder taget med kameraet
på FotoKritik.dk -> Fotografer -> Holm, Steffen.

Bare mine erfaringer mht. Panasonic DMC FZ-1.

--
Steffen Holm

Fra : Thomas Klosowski

Dato : 10-06-03 08:21

Jeg tror ikke du vil gå galt i byen med en C-740. Den får helt fine
anmeldelser, og det er et meget godt "zoom-kamera" for pengene, og du finder
ikke noget bedre i det prisleje. -Og 10x zoom er IKKE lidt zoom, det svarer
til 38-380mm og den har tilmed elektronisk stabilisator.

Med venlig hilsen Thomas

Fra : Ingrid

Dato : 10-06-03 14:10

-Og 10x zoom er IKKE lidt zoom, det svarer
> til 38-380mm og den har tilmed elektronisk stabilisator.

Det har den jo netop ikke, og det er det det holder mig tilbage fra at købe
den. Olympus har droppet den stabilisator for længst, og det er jo lidt
syndt. For det er for let at få rystede billeder når man bruger så meget
zoom, med mindre man bruger en stativ selvfølgelig.

/Ingrid

Fra : Thomas Klosowski

Dato : 10-06-03 15:47

........og den har tilmed elektronisk stabilisator.

Undskylder min lidt forhastede udtalelse. Havde lige glemt at det desværre
ikke er tilfældet længere. Synes dog stadig at kameraet er en værdig
modstander på dette felt, specielt også prismæssigt, og så har det masser af
manuelle indstillinger. Panasonic ser dog også interessant ud hvis man kan
"nøjes" med de 2 MP, og så får man da trods alt den elektroniske
stabilisator, men mangler dog egentlige manuelle indstillinger.

Mvh Thomas

Fra : Steffen Holm

Dato : 10-06-03 19:40

"Thomas Klosowski" <invalid@invalid.ib> skrev:

>[snip] men mangler dog egentlige manuelle indstillinger.

Disse manglende manuelle indstillingsmuligheder lærer man hurtigt at leve
uden. De indbyggede programmer er gode, og ønsker man f.eks. en kort
lukkertid smider man bare kameraet på "action" programmet, stiller skarpt på
solen og får derved en meget hurtig lukker. Derefter tager man billede af
eks. et springvand, og har et billede med stillestående vand...
Jeg har endnu ikke oplevet situationer hvor jeg ikke kunne få den ønskede
lukker/blænde jeg ønskede...

Bare mine erfaringer med Panasonic'en.

--
Steffen Holm