Foto
IBM760 5420
Teil 3020
Og et tillægs sprgs. til C.A40
Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 08-06-03 09:48

Når jeg fotografere i "auto_skydfrahoften-mode", har CF.kortet tilsyn.lad.
større kapacitet, aflæst på kamera display,end når jeg bruger P-mode som er
knapt så automatisk. Hvad bliver den ekstra plads brugt til,
brugs"forvirringen" giver ikke svar.

Fra : KNL DtP

Dato : 08-06-03 11:52

"Jørgen M. Rasmussen" <j.m.TA.VÆK.rasmussen@os.dk> skrev i en meddelelse

> Hvad bliver den ekstra plads brugt til,
> brugs"forvirringen" giver ikke svar.

CF kortet kan nu engang kun indeholde en vis mængde data - hverken mere
eller mindre. Hvis kameraet skriver at du kan have 50 billeder i
Auto-mode og måske kun 45 i Program-mode, så er det fordi kameraet
vælger en højere opløsning og en mindre kompression til
Program-billederne, hvorved de fylder mere.

--
MVH

Kristian
www.knl-dtp.dk

Fra : xylo

Dato : 08-06-03 13:32

Prøv at checke du ikke har sat kompression eller opløsning anderledes i P
mode end i Auto mode. Jeg har et A60 og der kan man sætte disse
indstillinger for hver mode. Måske gælder det også på A40.

Søren.

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 08-06-03 16:43

"xylo" <e@mail.com> skrev i en meddelelse

> Prøv at checke du ikke har sat kompression eller opløsning anderledes i P

Fik jeg ikke tilføjet i starten: komp. og opløs. er den samme, jeg har kun
drejet på "mode-vælgeren". Weird...men kapaciteten er mindst i "P"-mode= så
må bill.kvali være større. Jvf. det andet svar jeg har fået.

Fra : Jens Christensen

Dato : 08-06-03 17:40

Hvor mange flere billeder drejer det sig om?
Jeg tror, at hvis du tager billeder af samme motiv, er der plads til lige
mange billeder i de to indstillinger...Kameraet estimere bare hvor mange
billeder den "tror" der kan være, det kan være de to tal bliver mere og mere
ens efterhånden som du tager billeder...det var en meget rodet forklaring,
håber den giver bare en lille smule mening.. :)

Mvh.
Jens Christensen

Fra : xylo

Dato : 08-06-03 18:08

Kan du ikke fortælle helt nøjagtig hvor stor forskellen er ?

Søren.

Fra : Jesper Brunholm

Dato : 08-06-03 22:46

Jørgen M. Rasmussen wrote:
> [...]
> større kapacitet, aflæst på kamera display,end når jeg bruger P-mode som er
> knapt så automatisk. Hvad bliver den ekstra plads brugt til,

Jeg har erfaret det samme - men kameraet bliver klogere når du når
tættere på kortets slutning.

Jeg tror det er fordi billeder med meget store kontraster fylder mere
(ja ja - en pixel er en pixel, men det er den mest genkendelige forskel
jeg kan finde på billeder som fylder 500 kb og 700 kb til trods for
nøjagtig samme opløsning og kompression. Jeg modtager gerne alternative
forslag, og vil da også godt fremlægge et par billeder til
granskning...), og at kameraet skønner at du lettere kan risikere at
tage store billeder når du er i P mode end i auto-mode

mvh

Jesper Brunholm