Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Kan man få aktuel tid+dato ved upload fra ~
Fra : Jakob Aagaard Harder

Dato : 07-06-03 21:17

Jeg er den (foreløbig) glade ejer af et Canon S45, som er mit første
digitalkamera - derfor et måske lidt dumt spørgsmål.

De filnavcne, som filerne får når jeg uploader fra kameraets CF kort til min
PC via USB kablet det medfølgende program ZoomBrowserEX, er ret intetsigende
(f.eks. 100_0014.JPG). Dato+tid for filerne er det tidspunkt jeg overfører
til PC'en - ikke hvor billedet er taget.

Filerne opdeles godt nok i mapper med dato, men jeg ville hellere have at
jeg kunne navngive mapperne efter begivenhed og så at filerne havde den
dato+tid, hvor billedet var taget.

Kan det lade sig gøre ? Er det f.eks. anderledes, hvis jeg får en CF
reader, hvor jeg så kopierer filerne fra, så de får den rigtige dato.

På forhånd tak
Jakob

Fra : Lars [8210]

Dato : 07-06-03 21:22

Jakob Aagaard Harder wrote:
> [...]
jeg får en CF
> reader, hvor jeg så kopierer filerne fra, så de får den

hej Jakob

Jeg keder ikke din model, men ville prøve med Downloader
v1.5 istedet for Canons medfølgende software (bruger det
selv sammen med en EOS D30)

Lars

e-mail: lars9999@NOSPAMexcite.com Remove the obvious.
Besuchen Sie meine Foto-links / Visit my Photo-links /
Besøg min Foto-links:
http://www.fotolinks.dk or http://www.photolinks.dk

Fra : Ebbe Hansen

Dato : 24-06-03 13:03

On Sat, 7 Jun 2003 22:21:40 +0200, "Lars [8210]"
<lars9999@NOSPAMexcite.com> wrote:
klip
>Jeg keder ikke din model, men ville prøve med Downloader
>v1.5 istedet for Canons medfølgende software (bruger det
>selv sammen med en EOS D30)

Hej Lars,
det er da et dejligt program, hurtigt og let at bruge, meen det
kan ikke konvertere RAW filer, hvad bruger du til det ?
Der skal man så have endnu et program, og det kan da heller ikke
lave filnavnet som dato ( mindre vigtigt)
mvh Ebbe

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 07-06-03 21:32

Jakob Aagaard Harder wrote:

> Filerne opdeles godt nok i mapper med dato, men jeg ville hellere
> have at jeg kunne navngive mapperne efter begivenhed og så at filerne
> havde den dato+tid, hvor billedet var taget.

Jeg bruger Cam4You på den måde du beskriver. Det understøtter også S45.
Det kræver registrering, men er gratis (der opfordres dog kraftigt til
at give penge).

http://jpegclub.org/cam4you/

Mit oplæg er at navngive med YYYYMMDD_TTMM. På den måde vil en
almindelig alfabetisk sortering af billederne betyde at de præsenteres
i kronologisk rækkefølge.
--
JPEGCrops 0.5.16 beta - Tabsløs beskæring af JPEG billeder -
http://ekot.dk/JPEGCrops/

Fra : Jens Tønnesen

Dato : 07-06-03 21:44

Toke Eskildsen <darkwing@daimi.au.dk> skrev i dk.fritid.foto:

>Mit oplæg er at navngive med YYYYMMDD_TTMM.

Er det pågældende kamera ikke i stand til at tage mere end ét billede
i minuttet?

--
Jens Tønnesen - http://www.pressefoto.dk

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 07-06-03 22:07

Jens Tønnesen wrote:

> Er det pågældende kamera ikke i stand til at tage mere end ét billede
> i minuttet?

Det er såmænd også i stand til at tage mere end et i sekundet (i
medvind og med solen i ryggen), så et navngivningsskema som
YYYYMMDD_TTMMSS ville også løbe ind i vanskeligheder.

Jeg har endnu ikke haft brugt for at skulle kigge på sekunder, men hvis
det skulle ske (f.eks. kunne det bruges som primitiv tidstagning ved en
kappestrid), vil jeg tage et kig i EXIF data. Til daglig brug er
sekunderne unyttigt fyld for mig.

Cam4You tager højde for det ved at sætte et _1, _2, _3 osv. i
slutningen af filnavnet, hvis der er billeder der ellers ville få ens
titler.
--
JPEGCrops 0.5.13 beta - Tabsløs beskæring af JPEG billeder -
http://ekot.dk/JPEGCrops/

Fra : Jens Tønnesen

Dato : 08-06-03 08:04

> [...]

>Cam4You tager højde for det ved at sætte et _1, _2, _3 osv. i
>slutningen af filnavnet, hvis der er billeder der ellers ville få ens

Så er der ingen is på koen...

--
Jens Tønnesen - http://www.pressefoto.dk

Fra : Ebbe Hansen

Dato : 23-06-03 10:59

On 7 Jun 2003 21:07:00 GMT, Toke Eskildsen <darkwing@daimi.au.dk>
wrote:

klip
> [...]
>det skulle ske (f.eks. kunne det bruges som primitiv tidstagning ved en
>kappestrid), vil jeg tage et kig i EXIF data. Til daglig brug er

Men der kommer jo ingen (næsten ingen) exif data med,
eller er det mig der fjumrer
mvh Ebbe

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 23-06-03 11:28

Ebbe Hansen wrote:

[Snip Cam4You]

> Men der kommer jo ingen (næsten ingen) exif data med,
> eller er det mig der fjumrer

Jeg må tilstå at jeg ikke har undersøgt dette til bunds. Når jeg har
overført fra mit Canon S20 kamera har jeg altid fået en vis mængde EXIF
data med. Jeg gik ud fra at det var alle data der var tilgængelige og
at de også blev overført for andre kameraet.

Jeg vil prøve om jeg kan grave dem medfølgende CD frem og installere
ZoomBrowser, så jeg kan sammenligne.

EXIF data fra et tilfældigt billede overført med Cam4You er

Original date/time: 2003:06:21 14:01:02
Exposure time: 1/30
Shutter speed: 1/30.00
F-stop: 2.9
Focal length: 6.5000
Flash: Fired
Orientation: Top-left
Aperture: 3.0721
Exposure bias: 0.0000
Metering mode: Spot
Subject distance: 0.8330
Digitized date/time: 2003:06:21 14:01:02
Modified date/time: 2003:06:21 14:01:02
User comment:
Compression: 6
Canon macro mode: Normal
Canon self-timer: 0
Canon quality: Fine
Canon flash mode: Auto
Canon drive mode: Single
Canon focus mode: AI Servo
Canon image size: Large
Canon easy shooting mode: Manual
Canon digital zoom: None
Canon contrast: Normal
Canon saturation: Normal
Canon sharpness: Normal
Canon metering mode: 1
Canon white balance: Auto
Canon burst sequence: 1
Canon firmware version: Firmware Version BETA 2.
Canon image number: 1010109
Canon owner name:
Camera make: Canon
Camera model: Canon PowerShot S20
X resolution: 180.0000
Y resolution: 180.0000
Resolution unit: Inches
Colorspace: sRGB
File source: DSC
--
JPEGCrops 0.5.18 beta - Tabsløs beskæring af JPEG billeder -
http://ekot.dk/JPEGCrops/

Fra : Ebbe Hansen

Dato : 23-06-03 12:58

On 23 Jun 2003 10:27:42 GMT, Toke Eskildsen
<darkwing@daimi.au.dk> wrote:

klip

>EXIF data fra et tilfældigt billede overført med Cam4You er
klip
fantastisk, kunne jeg blot få det halve med.
Jeg har følgende:
NB: optaget i RAW, i JPG er der lidt mere med, men slet ikke i
sammenligning med dit resultat.

hentet med cam4you:
bredde 2272 pixel
højde 1704 pixel
vandret opl. 180 dpi
lodret opl. 180 dpi
bitdybde 24
rammeantal 1
producent canon
kamera mod. canon powershot G2
-------------
hentet med Zoom browser::
File Name
CRW_0700.CRW
Camera Model Name
Canon PowerShot G2
Shooting Date/Time
23-06-2003 13:19:57
Shooting Mode
Program AE
Tv( Shutter Speed )
1/60
Av( Aperture Value )
2.0
Metering Mode
Center-weighted averaging
Exposure Compensation
0
ISO Speed
50
Lens
7.0 - 21.0 mm
Focal Length
7.0 mm
Digital Zoom
None
Image Size
2272x1704
Image Quality
RAW
Flash
On
Flash Type
Built-In Flash
Flash Exposure Compensation
0
Red-eye Reduction
Off
Shutter curtain sync
1st-curtain sync
White Balance
Auto
AF Mode
Continuous AF
Active AF Points
[ Center ]
Parameters
Contrast Normal
Sharpness Normal
Color saturation Normal
File Size
2725KB
File Number
106-0700
Drive Mode
Single-frame shooting
Owner's Name
Ebbe Hansen

Fra : Ebbe Hansen

Dato : 23-06-03 16:21

<darkwing@daimi.au.dk> wrote:

>Ebbe Hansen wrote:
>
>[Snip Cam4You]

Jeg bøjer mig i støvet med røde ører hvad angår JPG, der er
masser af oplysninger. Men,
i RAW er der næsten ingen, heller ikke når de er konverteret
kan de hives frem ?
mvh Ebbe

Fra : Ebbe Hansen

Dato : 15-09-03 13:33

On Mon, 23 Jun 2003 11:59:23 +0200, Ebbe Hansen
<ebbeh@mail1.stofanet.dk> wrote:
OK

Fra : Jakob Aagaard Harder

Dato : 08-06-03 22:46

Mange tak. Det er et fint program, som netop opfylder mine ønsker.
VH
Jakob

Fra : .J.S...

Dato : 07-06-03 21:47

"Jakob Aagaard Harder" <jharder@mailme.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Kan det lade sig gøre ? Er det f.eks. anderledes, hvis jeg får en CF
> reader, hvor jeg så kopierer filerne fra, så de får den rigtige dato.

Tid og dato for optagelse er jo med i egenskaber for filen.
I hvert fald i windows XP kan man i explorer tilføje visning af mange flere
egenskaber bla. 'kamera model' og 'Billede taget d.'.
(Højreklik på bjælken med egenskaber (navn, størrelse, type...))

mvh/JS

Fra : Ebbe Hansen

Dato : 23-06-03 11:07

On Sat, 7 Jun 2003 22:46:41 +0200, ".J.S..."
<mr_nobody@nowhere.com> wrote:
klip
> [...]
>egenskaber bla. 'kamera model' og 'Billede taget d.'.
>(Højreklik på bjælken med egenskaber (navn, størrelse, type...))

Svjv. er de data ikke med i overførsel og konvertering af RAW
filer, det må man fjumre med manuelt. ???
I dyb frustrering,
mvh Ebbe