|
| Canon EOS 300 + fil in flash Fra : Pico |
Dato : 07-06-03 19:29 |
|
Jeg skal i løbet af en uges tid lave nogle optagelser hvor jeg
ved det bliver aktuelt med flashopblødning og jeg skal helst
tage det med Canon EOS 300.
Jeg er kommet til at fundere over hvordan man gør det med en
didikeret flash og Canon EOS 300. Jeg kan ikke finde noget om
det i instruktionsbogen, er der nogen der ved hvordan det gøres ?
--
Med venlig hilsen
Pico
| |
John (07-06-2003)
| Kommentar Fra : John |
Dato : 07-06-03 20:57 |
|
"Pico" <IPdata@mail.dk> skrev i en meddelelse
news:bbtb5a$dat8f$1@ID-184913.news.dfncis.de...
> Jeg skal i løbet af en uges tid lave nogle optagelser hvor jeg
> ved det bliver aktuelt med flashopblødning og jeg skal helst
> tage det med Canon EOS 300.
> Jeg er kommet til at fundere over hvordan man gør det med en
> didikeret flash og Canon EOS 300. Jeg kan ikke finde noget om
> det i instruktionsbogen, er der nogen der ved hvordan det gøres ?
Det nemmeste vil være at vælge A eller P mode, aktivere flashen og lade
kameraet om resten. Hvis din dedikerede flash (ikke en Canon model) har
mulighed for det, kan du vælge et f-stop mindre output på flashen.
Grunden til at jeg udelader Canons egen modeller, er deres brug af det meget
avancerede flash-system, E-TTL. Dette system kan godt lave
flashkompensation, altså mere eller mindre flash efter brugerens ønske, men
det kræver at kameraet har "flash exposure compensation" (dvs at flashens
output kan styres manuelt via kameraet) og jeg mener ikke det er taget med i
de mindre modeller. Det er først integreret i EOS 30 og opefter.
Men i A eller P mode, vil kameraets system vurdere lyset fra omgivelserne,
og hvis der er masser af lys vil den tænke "aha, manden ønsker nok fill-in"
og så giver den det. Som oftest med udmærket resultat.
En anden metode er at vælge M, og så sætte eksponeringen efter omgivelserne
(husk ikke at gå hurtigere end 1/125sec), aktivere flashen, pege kameraet på
motivet og så tage billedet. Så vil flashen oplyse motivet korrekt. Men med
det mindre avancerede A-TTL system. Denne metode kan dog også give gode
resultater. På mit galleri under "Portrætter" er billede et og to taget med
denne metode:
http://www.jkhansen.dk/galleri.htm
Det sidste billede i rækken (det midaldrende par foran en rhododendron) er
taget med kameraet i P-mode, uden flashkompensation. Som det ses har det
meget avancerede E-TTL system balanceret flashen perfekt. Der er stærk sol
ind til siden, men flashen har perfekt fjernet skyggerne fra mandens ansigt
og givet ham "glimt" i øjet. Et meget svært motiv og det gode resultat
skyldes mere de dygtige ingeniører hos Canon end mine evner
Hvis du kigger under "Blomster", kan du på billede nummer to ligeledes se et
meget flot bevis på dette flash-system. Denne gang har jeg via "flash
exposure compensation" tvunget flashen til at give ét f-stop mindre output,
for at bevare lidt af skyggerne. Men det er alligevel forbløffende hvorledes
systemet, trods det at motivet fylder så lidt, har afbalanceret flashens
output helt perfekt. Jeg husker det ikke nøjagtigt, men jeg kan dog også
have valgt EOS 30'erens mulighed for, at låse flashen til ét punkt.
--
MVH
John K Hansen
www.jkhansen.dk
(Fjern NOPE fra E-mail adresse)
| |
kim Igel (07-06-2003)
| Kommentar Fra : kim Igel |
Dato : 07-06-03 21:56 |
|
Hej John.
Jeg ville egentligt stille samme spørgsmål som Pico her, - bare med en Eos 5
(som ikke har E-TTL) og en Speedlite 540EX (den 'gamle' model)....
Gælder det stadigt at hvis man vil bruge udfyldningsflash, - så tænder man
bare blitzen (i f.ex. P mode) og så klarer kamera og blitz resten... Er det
korrekt forstået, - også med ovenstående setup ?
på forhånd tak.
Kim Igel.
> Det nemmeste vil være at vælge A eller P mode, aktivere flashen og lade
> kameraet om resten. Hvis din dedikerede flash (ikke en Canon model) har
> mulighed for det, kan du vælge et f-stop mindre output på flashen.
> Grunden til at jeg udelader Canons egen modeller, er deres brug af det
meget
> avancerede flash-system, E-TTL. Dette system kan godt lave
> flashkompensation, altså mere eller mindre flash efter brugerens ønske,
men
> det kræver at kameraet har "flash exposure compensation" (dvs at flashens
> output kan styres manuelt via kameraet) og jeg mener ikke det er taget med
i
> de mindre modeller. Det er først integreret i EOS 30 og opefter.
> Men i A eller P mode, vil kameraets system vurdere lyset fra omgivelserne,
> og hvis der er masser af lys vil den tænke "aha, manden ønsker nok
fill-in"
> og så giver den det. Som oftest med udmærket resultat.
> En anden metode er at vælge M, og så sætte eksponeringen efter
omgivelserne
> (husk ikke at gå hurtigere end 1/125sec), aktivere flashen, pege kameraet
på
> motivet og så tage billedet. Så vil flashen oplyse motivet korrekt. Men
med
> det mindre avancerede A-TTL system. Denne metode kan dog også give gode
> resultater. På mit galleri under "Portrætter" er billede et og to taget
med
> denne metode:
>
> http://www.jkhansen.dk/galleri.htm
>
> Det sidste billede i rækken (det midaldrende par foran en rhododendron) er
> taget med kameraet i P-mode, uden flashkompensation. Som det ses har det
> meget avancerede E-TTL system balanceret flashen perfekt. Der er stærk sol
> ind til siden, men flashen har perfekt fjernet skyggerne fra mandens
ansigt
> og givet ham "glimt" i øjet. Et meget svært motiv og det gode resultat
> skyldes mere de dygtige ingeniører hos Canon end mine evner
>
> Hvis du kigger under "Blomster", kan du på billede nummer to ligeledes se
et
> meget flot bevis på dette flash-system. Denne gang har jeg via "flash
> exposure compensation" tvunget flashen til at give ét f-stop mindre
output,
> for at bevare lidt af skyggerne. Men det er alligevel forbløffende
hvorledes
> systemet, trods det at motivet fylder så lidt, har afbalanceret flashens
> output helt perfekt. Jeg husker det ikke nøjagtigt, men jeg kan dog også
> have valgt EOS 30'erens mulighed for, at låse flashen til ét punkt.
> --
> MVH
> John K Hansen
> www.jkhansen.dk
> (Fjern NOPE fra E-mail adresse)
>
>
| |
René Ernst Nielsen (08-06-2003)
| Kommentar Fra : René Ernst Nielsen |
Dato : 08-06-03 07:34 |
|
"kim Igel" <eos5@igel.it> wrote in message news:bbtjho$ks7$1@sunsite.dk...
> Hej John.
> Jeg ville egentligt stille samme spørgsmål som Pico her, - bare med en Eos
5
> (som ikke har E-TTL) og en Speedlite 540EX (den 'gamle' model)....
Jeg har en Canon EOS 5 og en Speedlite 420 EZ, men jeg vil tro at det
fungerer på samme måde med din flash, du sætter den på, klikker på flash
knappen foran på dit kamerahus, og så kan du vælge at bruge mindre eller
mere flash...
| |
John (08-06-2003)
| Kommentar Fra : John |
Dato : 08-06-03 08:19 |
|
"kim Igel" <eos5@igel.it> skrev i en meddelelse
news:bbtjho$ks7$1@sunsite.dk...
> Hej John.
> Jeg ville egentligt stille samme spørgsmål som Pico her, - bare med en Eos
5
> (som ikke har E-TTL) og en Speedlite 540EX (den 'gamle' model)....
>
> Gælder det stadigt at hvis man vil bruge udfyldningsflash, - så tænder man
> bare blitzen (i f.ex. P mode) og så klarer kamera og blitz resten... Er
det
> korrekt forstået, - også med ovenstående setup ?
Ydr!! Ærligt, jeg véd det ikke. Men vedlægger lige en længere forklaring .
Ud fra forklaringen om Program AE (P) vil jeg mene det er den korrekte
indstilling.(Elan er det Nordamerikanske modelnavn for EOS serien).
Contibuted by Mark Overton mark@sdd.hp.com
USING THE EXPOSURE MODES WITH FLASH
===================================
Now that you know how the camera behaves according to the selected camera
exposure mode during TTL and A-TTL flash photography, here's some additional
background as to which exposure mode is best according to the situation at
hand:
P (Program AE): With the camera set for fully automatic operation,
the EOS and Speedlite work together while you concentrate on
picture-taking. In daylight or brightly lit indoor situations, the
background will always be exposed correctly and the camera will
control the fill-flash ratio for optimum results. Indoors or at
night, the Speedlite becomes the main source of illumination and the
shutter speed will automatically be kept high enough to permit
hand-held exposure.
Av (Aperture-priority AE): Selecting Aperture-priority AE mode with
flash gives you maximum control over depth of field when it is a
concern. The camera will automatically set a shutter speed to provide
adequate background exposure, day or night. Outdoors, or in
relatively bright indoor lighting, if the selected aperture is
unusable, the shutter speed indicators in the camera's viewfinder and
external LCD panel will blink. Just select a smaller aperture, and
shoot. Indoors or at night, slow shutter speeds are likely, so it's
best to use a tripod or pick a different camera exposure mode.
Tv (Shutter-priority AE): Shooting in Shutter-priority AE mode with
flash lets you select the shutter speed while the camera selects the
aperture to give correct background exposure. High shutter speeds up
to 1/125th of a second (or up to 1/4000 if an EX flash is used in FP
mode) can be used in bright light, while slower speeds down to 30
seconds are more appropriate in dark conditions or for special
effects. In low light situations, the maximum aperture value of the
lens may blink in the viewfinder and external display if the selected
shutter speed is too fast to produce a good exposure of the
background. Just set a slower shutter speed and shoot, or switch to
manual exposure mode on the camera.
M (Manual): Manual exposure mode lets you control both the shutter
speed and aperture. This option is important in low light situations
when you want to combine small apertures with high shutter speeds.
Keep in mind that manual exposure mode on the camera can be combined
with fully automatic flash exposure, since the EOS Elan II's metering
systems for flash and existing light are independently controlled.
FLASH METERING MODES
====================
To understand the TTL, A-TTL and E-TTL metering modes, one must first
understand the function of the *two* light sensors contained in EOS
cameras:
Evaluative Metering Sensor: The Evaluative metering sensor
(positioned above the camera's focusing screen) is used for ambient
metering with all EOS cameras. E-TTL flash readings are also taken
with this sensor. E-TTL is currently available with EOS Elan II/IIE,
Rebel G and EOS IX when used with Speedlites 380EX or 220EX. Note
that the Evaluative metering sensor is blocked during exposure by the
camera's reflex mirror.
TTL Flash Metering Sensor: The TTL flash metering sensor (positioned
in the camera's mirror chamber and aimed at the film plane) is used
for A-TTL and TTL flash readings off the film plane during exposure.
All current EOS cameras feature segmented TTL flash sensors, designed
to bias flash exposure to the area of the picture identified by the AF
system as the main subject. Note that only the TTL flash metering
sensor is active during exposure, and then only in combination with an
A-TTL or TTL Speedlite.
With that background, here's what the flash metering modes do:
Evaluative Through-the-Lens Mode (E-TTL)
E-TTL (prestored evaluative through-the-lens flash exposure control) is a
new flash mode that reads through the lens, but not off the film.
Introduced for the first time in 1995, E-TTL is currently available with
the EOS Elan II/IIE, Rebel G and EOS IX SLR cameras exclusively when used
with Speedlites 380EX or 220EX. Utilizing a preflash fired after the
shutter button has been fully depressed but before the camera's reflex
mirror goes up, E-TTL uses the camera's evaluative metering sensor to
analyze and compare ambient light exposure values with illumination
reflected from the subject by the preflash. This data is used to
calculate and store the flash output required for optimum exposure of the
main subject (identified by the autofocus system), while maintaining a
subtle balance between foreground and background. Though transparent to
the user, E-TTL represents Canon's most advanced flash exposure control
system to date.
Advanced Through-the-Lens Mode (A-TTL)
The predecessor to E-TTL, A-TTL (Advanced Through-the-Lens) is used with
Speedlite 540 EZ when set for direct flash in the camera's Program mode.
(TTL flash exposure control is available at other times.) Like E-TTL,
A-TTL reads through the lens and concentrates its sensitivity on the area
of the picture covered by the active focusing point. Unlike E-TTL, A-TTL
controls flash exposure with a dedicated sensor that reads flash
illumination reflected from the surface of the film during exposure.
A-TTL also uses a preflash, but unlike E-TTL, the preflash is used to
calculate an aperture value based on the distance that light must travel
from the flash to the subject. In Program mode, the camera compares the
distance-based aperture data to the ambient-based aperture data calculated
by the camera's normal metering system, and selects the smaller aperture
value of the two. This method ensures accurate exposure of the subject in
any lighting condition. Speedlites equipped with A-TTL are fully
compatible with all EOS cameras.
Through-the-Lens Mode (TTL)
TTL (Through-The-Lens) is the automatic flash exposure control mode used
by the small pop-up flash units built into some EOS cameras. It is also
available with Speedlites 380EX and 220EX when used with EOS cameras other
than the Elan II/IIE, Rebel G and EOS IX. Additionally, TTL is the
standard flash mode for Macro Ring Lite ML-3, Speedlite 200E, Speedlite
480EG and Speedlite 540EZ (except when set for direct flash in the
camera's Program mode as outlined above). TTL is identical to A-TTL in
almost every way, except there is no preflash. It can be used in every
camera exposure mode. In Program mode, TTL always selects an aperture
value based on the level of available light.
HIGH-SPEED SYNCHRONIZATION (FP FLASH)
=====================================
The FP flash mode of the EX series of Speedlites (220EX, 380EX) allows the
EOS Elan II/IIe, Rebel G and EOS IX SLRs to synchronize E-TTL or FEL flash
exposure at *any* shutter speed. Therefore, even in bright daylight
conditions, a fast lens can be used at a wide aperture to blur the
background and emphasize the subject in portraiture, using the flash to
provide shadow- fill. FP flash is automatic and simple to use. It is
available in Intelligent Program, Shutter-priority AE, Aperture-priority
AE, and Manual modes.
Be careful when using flash for shadow-fill in sunlight. Flash
shadow-fill also creates flash shadows of its own. The Elan II drops
flash exposure 1.5 stops below normal for shadow-fill. You can reduce
flash fill (and thus reduce flash shadows) by setting Flash Exposure
Compensation to a negative number.
I think of FP mode as an abbreviation for "Fast Pulse mode", although it
actually stands for "Focal Plane mode". Only EX flashes can do this. The
flash emits a series of brief flashes at high frequency (around 50 KHz or
higher) to uniformly expose film while the shutter's slit is moving across
the film. Although you can do flash photography at any shutterspeed, the
flash's guide number is higher at/below the body's flash sync speed.
The guide number drops as you increase shutterspeed, with the net result
that the maximum distance you can shoot remains approximately constant,
regardless of shutterspeed (and regardless of film speed; think about it).
For the 380EX, that maximum useful shadow-fill distance (in noon sunlight)
is about 2.5 or 3 metres. The manual for your flash has a table of the
guide numbers for all shutter speeds and focal lengths from 28 to 105 mm.
There is a FAQ about FP-mode for those interested in the details.
MORE FLASH FEATURES
===================
Flash Exposure Lock (FEL)
FE Lock (Flash Exposure Lock) provides an AE lock function for flash
photography. Available exclusively with the Elan II/Elan IIe, Rebel G or
EOS IX equipped with Speedlites 380EX or 220EX, FE Lock takes advantage of
the camera's AIM system and partial metering capability to isolate flash
readings to a small part of the picture area. With FE Lock, the Speedlite
380EX or 220EX preflash fires when the camera's AE lock button is
depressed, storing AF and metering data for up to 16 seconds. This
provides enough time for adjustments: Not only can the shot be
recomposed, but the background exposure can also be altered for maximum
creative control. FE lock is extremely useful when you wish to place the
main subject in a part of the picture area that is not covered by one of
the three focusing points. It can also eliminate potential exposure
errors caused by unwanted reflections from highly reflective surfaces like
windows or mirrors.
Flash Exposure Compensation
Flash exposure compensation adjusts the level of illumination provided by
the flash, and is therefore an important method of creative control for
all kinds of flash photography. It's particularly effective for fine-
tuning the balance between foreground and background exposure during
fill-in flash, but it can also be effective to compensate for extremely
bright or dark tones in the subject. Built into Speedlite 540EZ (up to
+/- 3 steps in 1/3 step increments), flash exposure compensation control
is also built into the EOS-1N & RS, A2/A2E, and Elan II/IIe.
Second-Curtain Synchronization
Instead of firing the instant the shutter opens, Second-curtain Sync fires
the flash at the end of the exposure, allowing streaks of light to flow
naturally behind the movement of the subject. Originally developed by
Canon in 1986 with the T90 and Speedlite 300TL, Second-curtain Sync is
currently available with Speedlite 380EX when used with the Elan II/IIe or
EOS IX, as well as with Speedlite 540EZ when used with any EOS camera.
DETAILS OF FLASH EXPOSURE
=========================
First, a couple of definitions:
1. Subject: The subject is assumed to be centered around the selected
focus point(s).
2. Background: This is everything *except* the subject.
The camera's decision of speed/aperture (based on ambient light) is
independent of the camera's decision of flash fire-time (based on
reflected flash light). That's important to remember. However, the way
flash exposure is decided is affected by the ambient light level. In
bright light, flash is used for shadow-fill. In dim light, it's used to
normally expose the subject. The following table shows how ambient exposure
and flash exposure are decided, based on dim/bright ambient light:
If Ambient | Then Speed/Aperture | And Flash Fire-time |
Light is: | choice is: | (flash exposure) is: |
______________|___________________________|___________________________|
| | |
Dim | normal exposure based | normal exposure of |
(<= 10 EV) | on ambient light level, | subject using TTL, |
| but with less weight | A-TTL or E-TTL |
| on the subject | (exposing for subject) |
| (exposing for background) | |
______________|___________________________|___________________________|
| | |
Bright | normal exposure based | 1.5 stops below the above |
(>= 13 EV) | on ambient light level | normal flash exposure |
| (exposing for everything) | (doing shadow-fill) |
______________|___________________________|___________________________|
Exception 1: In M mode, the speed/aperture is whatever you set.
Exception 2: In Av mode, when CF 09 is 1, and the flash is on, the
shutterspeed is always 1/125, and the aperture is whatever you set.
Exception 3: In P mode, when the flash is on, the shutterspeed stays
high enough for hand-holding, even if this underexposes the background.
The above table can be summarized as:
Dim light: Flash correctly exposes the *subject* (at selected focus
point);
Speed/aperture are set to correctly expose the *background*.
Bright light: Flash is for shadow-fill, and is 1.5 stops below normal flash;
Speed/aperture are set to correctly expose *everything*.
Between EV 10 and 13, the camera uniformly drops the flash exposure,
starting at 0 stops at EV 10, and ending at 1.5 stops of drop at EV 13.
Therefore, at EV 11, the drop is 0.5 stop. At EV 12, the drop is 1.0
stop. Note that this exposure drop is in *addition* to any flash
compensation the user has set.
However, some EOS cameras are equipped with a Custom Function (CF16 on the
EOS A2/A2E, CF14 on the EOS-1N & RS) which shuts off the above flash
exposure level reduction algorithm, thus applying a standard flash
exposure level in any lighting condition. The use of CF16 on the A2 or
A2E or CF14 on the 1N or RS is recommended for anyone who plans on
applying their own flash exposure compensation settings, since it allows
greater control of the results. Note that this Custom Function is not
available with the Elan II series.
A common problem occurs in Av mode in dim light: You set the aperture to
something, and the camera sets a sloooow shutterspeed -- much slower than
you expected. This is because the camera is selecting a shutterspeed
which will correctly expose the dark background. To avoid this problem,
use one of the three exceptions above to underexpose the background:
boost the shutterspeed by using M mode, or use Av mode with CF09=1, or
use P mode.
Exposure compensation only affects background exposure, and *not* the
flash exposure. Flash exposure compensation only affects flash exposure.
Thus, you can independently control the exposure of subject and
background. And in bright light, you can change the fill-ratio using
flash exposure compensation. For example, setting flash exposure
compensation to -2 EV will provide negligible shadow-fill (due to the -3.5
EV flash exposure drop), but will put catchlights in the subject's eyes.
Chuck Westfall: I don't have my notes in front of me right now, so I
can't guarantee that the Elan II's A-TTL/TTL algorithm is exactly the same
as this, but if it isn't, it's close. (BTW, note that I am only speaking
of A-TTL and TTL here. The camera calculates flash exposure differently
in E-TTL, and the concept of an arbitrary flash-fill ratio does not apply).
METERING PATTERNS WITH FLASH
============================
Ambient Metering Patterns
For non-flash photography, the 6 metering segments are weighted according
to the user-set metering pattern (center-weight, partial, or evaluative).
The pattern is more heavily weighted around the subject. But when a flash
is turned on (internal or shoe-mount) in dim light, the camera wants to
set shutterspeed/aperture based on the background, and *not* the subject.
So the metering pattern changes.
The way it changes depends on the flash unit in question. For TTL flash
units like the built-in flash, or A-TTL/TTL units like E-Series or
EZ-Series Speedlites, the ambient metering pattern switches to an overall
average (all segments weighted the same) with the Elan II or IIe,
regardless of the user-set ambient metering pattern. For E-TTL units like
the 220EX and 380EX, the camera switches to evaluative metering regardless
of the user-set ambient metering pattern.
[I tried the above, and my Elan II always seemed to use the user-set
metering pattern for ambient light. And this pattern did *not* appear
to change when the internal flash was pushed down. -- Mark Overton]
The way the ambient metering patterns change for other EOS bodies used
during dedicated flash photography vary according to the camera model,
Speedlite and focusing mode (AF or manual focus) in question. (No time
for all the details now.)
Flash Metering Patterns
E-TTL: Utilizing a preflash fired after the shutter button has been fully
depressed but before the camera's reflex mirror goes up, E-TTL uses the
camera's evaluative metering sensor to analyze and compare ambient light
exposure values with illumination reflected by the preflash from the
subject (as identified by the AF system). When the lens is set to manual
focus, E-TTL is carried out using the central focusing point by default.
A-TTL, TTL: Flash metering is carried out during exposure by the TTL
flash metering sensor. The EOS-1N, RS, and A2/A2E feature a 3-point,
3-zone TTL flash metering sensor, whereas the EOS Elan II series, EOS IX
and Rebel G cameras use a 4-point, 3-zone TTL flash metering sensor. When
the lens is set for AF, all zones see flash illumination, but the zone
covering the main subject (as identified by the AF system) has greater
sensitivity. When the lens is set for manual focus, all TTL flash
metering zones are equally weighted.
| |
Pico (08-06-2003)
| Kommentar Fra : Pico |
Dato : 08-06-03 11:09 |
|
John wrote:
> "kim Igel" <eos5@igel.it> skrev i en meddelelse
> news:bbtjho$ks7$1@sunsite.dk...
KLIP
>
> Ydr!! Ærligt, jeg véd det ikke. Men vedlægger lige en længere
> forklaring . Ud fra forklaringen om Program AE (P) vil jeg mene det
> er den korrekte indstilling.(Elan er det Nordamerikanske modelnavn
> for EOS serien).
>
Tak for din fine forsøg på at klarlægge om brug af filin flash. Det er sjovt
nok, jeg har haft den EOS 300 i over 2 år uden at tænke over om den
kunne lave filin, jeg har bare taget det som en selvfølge lige indtil her
hvor jeg skal til at bruge det. Muligvis skulle jeg have købt en "større"
model Nu vil jeg se om det virker sådan som du har beskrevet det,
ellers må jeg have støvekluden frem til Contax'en der ellers er gået
på pension.
Det er en dybtgående beskrivelse du har medsendt nedenfor, tak for det.
--
Med venlig hilsen
Pico
> Contibuted by Mark Overton mark@sdd.hp.com
>
>
>
> USING THE EXPOSURE MODES WITH FLASH
> ===================================
>
> Now that you know how the camera behaves according to the selected
> camera exposure mode during TTL and A-TTL flash photography, here's
| |
John (08-06-2003)
| Kommentar Fra : John |
Dato : 08-06-03 11:55 |
|
"Pico" <IPdata@mail.dk> skrev i en meddelelse
news:bbv2lh$dnos3$1@ID-184913.news.dfncis.de...
> Tak for din fine forsøg på at klarlægge om brug af filin flash. Det er
sjovt
> nok, jeg har haft den EOS 300 i over 2 år uden at tænke over om den
> kunne lave filin, jeg har bare taget det som en selvfølge lige indtil her
> hvor jeg skal til at bruge det. Muligvis skulle jeg have købt en "større"
> model Nu vil jeg se om det virker sådan som du har beskrevet det,
> ellers må jeg have støvekluden frem til Contax'en der ellers er gået
> på pension.
> Det er en dybtgående beskrivelse du har medsendt nedenfor, tak for det.
Mit første "seriøse" SLR kamera var et EOS 500n (forgængeren for din model).
Et dejlig kamera som man sagtens kan "vokse" med. Jeg skilte mig kun af med
det, fordi jeg (dengang) havde penge nok, og havde en tro på, at jeg ikke
kunne leve uden de ekstra funktioner der kom med 50E'eren ) Og så var
der jo lige blæreeffekten med den øjekontrollerede autofokus Det var et
dejligt kamera, og det måske smukkeste nogensinde fra Canon. Det blev
desværre stjålet på en mission til Afrika. Jeg købte i stedet mit nuværende,
et EOS 30, modellen lige over din. Et pragtfuld kamera, der forener proff
specs med amatørens økonomiske formåen.
Hvis du er i tvivl om din flash' evne til at lave korrekt fill-in med E-TTL
systemet, så prøv med den indbyggede. Den burde være kraftig nok i dagslys
til fill-in, forudsat motivet ikke er for langt borte.
Hvis du har mulighed for det, så lad os se resultaterne
--
MVH
John K Hansen
www.jkhansen.dk
(Fjern NOPE fra E-mail adresse)
| |
Pico (08-06-2003)
| Kommentar Fra : Pico |
Dato : 08-06-03 19:05 |
|
John wrote:
> "Pico" <IPdata@mail.dk> skrev i en meddelelse
> news:bbv2lh$dnos3$1@ID-184913.news.dfncis.de...
>> Tak for din fine forsøg på at klarlægge om brug af filin flash. Det
>> er sjovt nok, jeg har haft den EOS 300 i over 2 år uden at tænke
>> over om den kunne lave filin, jeg har bare taget det som en
>> selvfølge lige indtil her hvor jeg skal til at bruge det. Muligvis
>> skulle jeg have købt en "større" model Nu vil jeg se om det
>> virker sådan som du har beskrevet det, ellers må jeg have
>> støvekluden frem til Contax'en der ellers er gået på pension.
>> Det er en dybtgående beskrivelse du har medsendt nedenfor, tak for
>> det.
>
>
> Mit første "seriøse" SLR kamera var et EOS 500n (forgængeren for din
> model). Et dejlig kamera som man sagtens kan "vokse" med. Jeg skilte
> mig kun af med det, fordi jeg (dengang) havde penge nok, og havde en
> tro på, at jeg ikke kunne leve uden de ekstra funktioner der kom med
> 50E'eren ) Og så var der jo lige blæreeffekten med den
> øjekontrollerede autofokus Det var et dejligt kamera, og det
> måske smukkeste nogensinde fra Canon. Det blev desværre stjålet på en
> mission til Afrika. Jeg købte i stedet mit nuværende, et EOS 30,
> modellen lige over din. Et pragtfuld kamera, der forener proff specs
> med amatørens økonomiske formåen.
>
> Hvis du er i tvivl om din flash' evne til at lave korrekt fill-in med
> E-TTL systemet, så prøv med den indbyggede. Den burde være kraftig
> nok i dagslys til fill-in, forudsat motivet ikke er for langt borte.
Det var da en udemærket ide. Jeg vil prøve med begge flash, men det bliver
ikke før på lørdag. Jeg vil prøve at tage nogenlunde det samme motiv
uden fill-in og så med den indbyggede og den eksterne.
Da det nu først bliver på lørdag har jeg nok først de første billeder næste
tirsdag, men så skal jeg nok vise nogle eks. af alle 3 typer.
--
Med venlig hilsen
Pico
>
> Hvis du har mulighed for det, så lad os se resultaterne
| |
Pico (07-06-2003)
| Kommentar Fra : Pico |
Dato : 07-06-03 23:49 |
|
John wrote:
> "Pico" <IPdata@mail.dk> skrev i en meddelelse
> news:bbtb5a$dat8f$1@ID-184913.news.dfncis.de...
>> Jeg skal i løbet af en uges tid lave nogle optagelser hvor jeg
>> ved det bliver aktuelt med flashopblødning og jeg skal helst
>> tage det med Canon EOS 300.
>> Jeg er kommet til at fundere over hvordan man gør det med en
>> didikeret flash og Canon EOS 300. Jeg kan ikke finde noget om
>> det i instruktionsbogen, er der nogen der ved hvordan det gøres ?
>
> Det nemmeste vil være at vælge A eller P mode, aktivere flashen og
> lade kameraet om resten.
Og det mener du virker ?
>Hvis din dedikerede flash (ikke en Canon
> model) har mulighed for det, kan du vælge et f-stop mindre output på
> flashen.
Det er en Sunpak og det kan den ikke. Det er faktisk det jeg gør med
min Contax, indstiller flashen til en blænde mindre, det er bare det jeg
ikke kan med Sunpak'en, den får oplysningerne fra kameret.
>Grunden til at jeg udelader Canons egen modeller, er deres
> brug af det meget avancerede flash-system, E-TTL. Dette system kan
> godt lave flashkompensation, altså mere eller mindre flash efter
> brugerens ønske, men det kræver at kameraet har "flash exposure
> compensation" (dvs at flashens output kan styres manuelt via
> kameraet) og jeg mener ikke det er taget med i de mindre modeller.
> Det er først integreret i EOS 30 og opefter. Men i A eller P mode,
> vil kameraets system vurdere lyset fra omgivelserne, og hvis der er
> masser af lys vil den tænke "aha, manden ønsker nok fill-in" og så
> giver den det. Som oftest med udmærket resultat. En anden metode er
> at vælge M, og så sætte eksponeringen efter omgivelserne (husk ikke
> at gå hurtigere end 1/125sec), aktivere flashen, pege kameraet på
> motivet og så tage billedet. Så vil flashen oplyse motivet korrekt.
> Men med det mindre avancerede A-TTL system. Denne metode kan dog også
> give gode resultater. På mit galleri under "Portrætter" er billede et
> og to taget med denne metode:
>
> http://www.jkhansen.dk/galleri.htm
>
> Det sidste billede i rækken (det midaldrende par foran en
> rhododendron) er taget med kameraet i P-mode, uden flashkompensation.
> Som det ses har det meget avancerede E-TTL system balanceret flashen
> perfekt. Der er stærk sol ind til siden, men flashen har perfekt
> fjernet skyggerne fra mandens ansigt og givet ham "glimt" i øjet. Et
> meget svært motiv og det gode resultat skyldes mere de dygtige
> ingeniører hos Canon end mine evner
>
> Hvis du kigger under "Blomster", kan du på billede nummer to
> ligeledes se et meget flot bevis på dette flash-system. Denne gang
> har jeg via "flash exposure compensation" tvunget flashen til at give
> ét f-stop mindre output, for at bevare lidt af skyggerne. Men det er
> alligevel forbløffende hvorledes systemet, trods det at motivet
> fylder så lidt, har afbalanceret flashens output helt perfekt. Jeg
> husker det ikke nøjagtigt, men jeg kan dog også have valgt EOS
> 30'erens mulighed for, at låse flashen til ét punkt.
Jeg er blevet overbevist af dine billeder og vil prøve mig lidt frem med
de metoder du beskriver.
Takker for en fyldestgørende forklaring.
--
Med venlig hilsen
Pico
| |
|
|