Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Ekstremt kort anmeldelse af Olycap.
Fra : Jack L.

Dato : 06-06-03 19:10

For cirka 1.5 uger siden bestilte jeg en Olycap[1], som er en linsekappe[2]
der erstatter den originale linsekappe der følger med Olympus C5050. Det
administrative gik smertefrit - dog den lille hage at firmaet trak pengene
før jeg modtog pakken. Endvidere var en kopi af regningen heller ikke
vedlagt i pakken; der var dog en en-sides instruktionsmanual.

Ja, den kan som man ser på hjemmesiden, nemlig at beskytte linsen. Efter at
jeg proppede den på, ser det også ud til at den beskytter en del bedre end
den lille linsekappe der medfølger i pakken ved køb af et Oly-kamera. Det
virker også lettere at bruge end den originale kappe.
Nu håber jeg bare ikke at gummiet med tiden udvider sig så meget at det
let falder af (se billeder på hjemmesiden), idet man hverken limer eller
sømmer den kameraet. :p

Jeg ved et par stykker af jer også bestilte kappen; kan I måske sige noget
om dens design kan påvirke montering af filtre eller et CLA-1? :)

Og nej, jeg har ikke nogen tilhørsforhold til ejeren af virksomheden, synes
dog det er en smart dims at have til sit Oly-kamera.

[1]: http://www.olycap.com/, 9.5 US$.
[2]: lens cap / linsebeskyttelse

Hilsen Jack

Fra : www.analogfoto.dk La~

Dato : 06-06-03 22:29

"Jack L." <jack_nospam@nospam.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> den lille linsekappe der medfølger i pakken ved køb af et Oly-kamera. Det
> virker også lettere at bruge end den originale kappe.

Hej

Foran en optik skal der sidde et uv-filter, en modlysblænde og ikke mere,
filteret kan så rengøres, hvis det er nødvendigt. Modlysblænden forøger
kontrasten i billedet, især mindre gode zoomoptik som bruges i
digitalkameraer uden udskiftelig optik, har stor gavn af den. Et dæksel gør
bare det hele langsommere.

--
Venlig hilsen / Best regards

Fra : Jack L.

Dato : 06-06-03 22:47

www.analogfoto.dk Langgaard wrote:
> [...]
> forøger kontrasten i billedet, især mindre gode zoomoptik som bruges i
> digitalkameraer uden udskiftelig optik, har stor gavn af den. Et

SKAL der sidde et uv-filter og modlysblænde? Uuuh, lyder lidt som at jeg
skal ud og investere igen :(

Men hvis disse filtre altid skal bruges før fotografering, så er det
alligevel ikke sikkert at det originale dæksel kan bruges, medmindre
filtrene er af samme størrelse i diameter.

Hilsen Jack

Fra : www.analogfoto.dk La~

Dato : 07-06-03 18:28

"Jack L." <jack_nospam@nospam.dk> skrev:

> SKAL der sidde et uv-filter og modlysblænde? Uuuh, lyder lidt som at jeg
> skal ud og investere igen :(

Der skal ikke, men det er klogt, uv-filter beskytter frontlinsen og
modlysblænden forøger kontrasten !

> Men hvis disse filtre altid skal bruges før fotografering, så er det
> alligevel ikke sikkert at det originale dæksel kan bruges, medmindre
> filtrene er af samme størrelse i diameter.

Værktøjet skal være klar til brug, der skal ikke monteres filter inden man
starter på at fotografere, kameraet skal være klar til brug når man tager
det op af værktøjskassen, dvs. monteret med uv filter og modlysblænde.

--
Venlig hilsen / Best regards