DNS til egen ip
Fra : Stig Meyer Jensen

Dato : 29-03-01 14:13

Hvis man ønsker selv at hoste sit domæne, fx. på en adsl linie, skal man jo
have dns'en til at pege på det, men jeg er lidt i tvivl om hvad jeg skal
skrive. Azero.dk foreslår følgende:
---
Jeg ønsker at hele mit domæne skal pege på ip nr. 123.123.123.123,
og at email skal være således:

dit-domaene.dk. IN MX 50 foo.adsl.dk
dit-domaene.dk. IN MX 100 mailgate.bar.dk.
---

Ip adressen skal selvfølgelig være min egen, men hvad er de to linier vedr.
mailserver?? Jeg har sat en mailserver op på w2kserver.mit-domaene.dk
(selvfølgelig med det rigtige domænenavn!) men er det den (og så en
sekundær) jeg skal henvise til??

/Stig

Fra : Janus Jacobsen

Dato : 29-03-01 19:02

Hej Stig.

For at lave en IP pegning til dit domæne skal du først og fremmest have
lavet i A-record.

Den ser således ud:

ditdomæne.dk 86400 IN A 123.123.123.123

Den leder alle dem der surfer på nettet på ditdomaene.dk hen til dit IP nr.

Husk at hvis www.ditdomaene.dk skal virke eller mail.ditdomaene.dk skal du
lave CNAMES (alias)

www.ditdomæne.dk 86400 IN CNAME ditdomaene.dk

osv.

MX-records bruges hvis du har egen mailserver.

f.eks.

dit-domaene.dk. IN MX 50 (f.eks. mail.ditdomaene.dk)

Nummeret er prioriteten. Det laveste nummer er højest prioritet. Det er hvis
du har flere mailservere så kan den ene overtage hvis den anden skulle gå
ned (backup mailserver)

Det har du selvfølgelig lidt svært ved da du sikkert kun har en server, men
det er en service som man kan købe sig til hos nogle udbydere.

mvh.

Janus