Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Erfaring med EOS 10D
Fra : Henrik

Dato : 05-06-03 14:00

Jeg har lige investeret i ovenstående med Sigma 17-35mm 1:2.8-4 og 24-70mm
1:2.8 .
Jeg er desvære skuffet da det ser ud som om at det ikke kan tegne skarpt
både med automatik og manuel fokusering, med begge objektiver(P og auto).
Som sammenligning har jeg et G1 som lykkes at tegne skarpt hver gang.
Så er mit spørgsmål hvad er jeres erfaring er det EOS 10D der er defekt
eller mig der er på afveje.

Fra : max

Dato : 05-06-03 15:15

> [...]
> Som sammenligning har jeg et G1 som lykkes at tegne skarpt hver gang.
> Så er mit spørgsmål hvad er jeres erfaring er det EOS 10D der er defekt

Billederne trænger nok bare til lidt sharpening i PS eller hvad
du bruger til at optimere dine billeder.. Prøv at poste et eksempel.
Ingen panik, dit udstyr er helt sikkert fremragende.. -max-

Fra : news.tiscali.dk

Dato : 05-06-03 15:23

"Henrik" <mennefjernes@oncable.dk> wrote in message
> [...]
> Som sammenligning har jeg et G1 som lykkes at tegne skarpt hver gang.
> Så er mit spørgsmål hvad er jeres erfaring er det EOS 10D der er defekt

Har selv investeret i et Canon 10D og er MEGA glad for det. Jeg har ikke
nogen problemer med at billederne er uskarpe m.v. Og i mange tilfælde kan
man anvende billederne direkte fra kameraet uden "unsharp mask" m.v.
Jeg benytter et Canon 100mm macro + en canon 35-105mm zoom

-Bo

Fra : Kenneth

Dato : 05-06-03 16:53

> [...]
> Som sammenligning har jeg et G1 som lykkes at tegne skarpt hver gang.
> Så er mit spørgsmål hvad er jeres erfaring er det EOS 10D der er defekt

Jeg har læst, at der er problemer med skarpheden ved nogle Sigma objektiver.
Jeg kan prøve, om jeg finde finde artiklen.

Kenneth
www.ziax.dk

Fra : Carsten Pedersen

Dato : 05-06-03 18:27

"Kenneth" <news@REMOVEziax.dk> wrote in message

> Jeg har læst, at der er problemer med skarpheden ved nogle Sigma
objektiver.
> Jeg kan prøve, om jeg finde finde artiklen.

---

Jeg har også hørt, at nogle Sigma-objektiver har problemer med tilpasning
til Canon - både med hensyn til autofokus og med hensyn til lysmåling. Jeg
har selv et Sigma 28-70 f:2.8 (det nye) og det fungerer fint både på et
Canon 1D og på et Canon eos 3.

Fejlen, som nogle taler om, skulle angiveligt ligge i, at chippen til
styring af funktionerne i objektivet ikke passer sammen med Canon-kameraer.
Jeg har fået oplyst, at Sigma-objektiver købt i Danmark repareres uden
beregning ved indsendelse til importøren FoviTech.

Jeg er faktisk blevet rigtig glad for de fleste af de Sigma-objektiver, jeg
har og har haft. Så kan du finde artiklen, vil jeg og formentlig mange andre
være glad for at læse om evt. problemer - til forebyggelse af fejlkøb.

mvh Carsten

Fra : Erland R. Nielsen

Dato : 06-06-03 00:30

"Carsten Pedersen" <carsten.pe1234dersen@postkasse.net> wrote in message

> [...]
andre
> være glad for at læse om evt. problemer - til forebyggelse af fejlkøb.

Hej, jeg har lige været nede ved min fotohandler med mit Sigma 28-105 f2.8-4
som giver ERROR 99 ved brug (ikke altid men næsten). Nu kender jeg altså
Fovitechs respons allerede, tak for det, jeg hørte at folk i USA havde fået
rechippet objektiver fra Sigma gratis.Alle mine andre Sigma objektiver
virker fint med kameraet.
Hvem ville også købe Sigma i fremtiden hvis man ikke kunne regne med
kompabilliteten med Canon EOS ?
mvh Erland

Fra : Alex W

Dato : 05-06-03 17:17

Har selv EOS 10D og Sigma EX 24-70 som er et udemærket objektiv.. det tegner
rigtig godt ved fuld blænde ... og fra ½ meter til 5-6 meter ... resten er
ok....

Jeg har fået menge fine billeder med det!!

Hvis du vil have bedre billeder med flottere farver ... skarpere objektiver
.... så skal du køve Canon Series L .. så bliver det bedre... men det koster

/Alex

Fra : pierre

Dato : 05-06-03 18:29

Nej du skal ikke købe L men EF da der også er problemer med visse af L
linserne og det samme gælder Sigma prøv at gå ind på http://www.dpreview.com
under Canon SLR talk Forum der snakker alle meget om vilke linser der passer

Mvh.Pierre

Fra : MiBO

Dato : 09-06-03 18:58

pierre wrote:
> [...]
> under Canon SLR talk Forum der snakker alle meget om vilke linser der passer

EF er _alle_ Canons objektiver til EOS. L-objektiver betyder blot at et
eller flere af linse-lementerne er "eksotisk" glas (Flourite, UD, m.m.),
og betegnes også som "prof" pga. en lidt bedre/mere solid konstruktion.
L er _ikke_ ensbetydende med at det er det bedste objektiv i den
pågældende brændevidde, men i praksis er den detalje uden betydning.

En helt anden ting, 10D har nogle problemer med præcisionen i
fokuseringen, læs evt. her: http://www.photo.net/learn/focustest/

/michael

Fra : Poul B-H

Dato : 05-06-03 19:35

Prøv at søge her på 10D, så vil du få en masse at vide om visse 10D der har
fokus problemer, der er også en henvisning til en test, et eller andet sted.

Poul B-H

http://www.photo.net/bboard/forum?topic_id=1545

Fra : Michael Holm

Dato : 05-06-03 20:39

Hej Henrik,

Mit 10D virker fint. Det er der også mange andre der gør. Det er rigtigt at
nogle eksemplarer er lidt front- eller back-focus, men det kan justeres.

Jeg tror at dine objektiver er for dårlig kvalitet. 10D kameraet er i meget
høj opløsning, og når man zoomer ind i billedet for at se skarpheden,
stiller man langt højere krav. Et 10D er højere opløsning end et normalt
35mm negativ. Min erfaring siger ca. 1.5x højere. Derfor skal objektivet
være så meget bedre, og det er de billige objektiver ikke.

Prøv at tage nogle billeder 45 grader på flade objekter, som mure, stakitter
og lign. Hvis der ikke er noget somhelst skarpt, er det objektiverne. Husk
at tage villeder ved forskellige blænder. De fleste objektiver er bedst "i
midten" både mht. blænde og brænvidde.

Derefter laver du denne test:
http://www.hkdotcom.net/Francis%20Photography%20channel/AF_Test/index.htm
Den kan hjælpe med at finde ud af, om dit kamera er front- eller back-focus.
Husk at tage billederne udendørs, i naturligt lys. Hvitnok fordi kunstlys
blinker, og det kan drille AF systemet. Læs grundigt instruktionen, så du er
sikker på resultatet. Tag så nogle billeder med et bedre objektiv. Jeg har
et 28-135mm IS USM, som do kan komme og lege med (i kbh) hvis du er
intresseret. Ellers så find een i nærheden af hvor du bor, som har et eller
flere Canon L objektiver (L for luxus?) Det er de fede Canon objektiver. De
er pokkers dyre, men gode. Check kvaliteten af objektivet du får fat i her:
http://www.photozone.de/2Equipment/easytxt.htm#Zstd På den side har
forskellige objektiver fået fra 0 til 5 point for hvor skaprtegnede de er.
Dit test objektiv bør ligge over fire på den skala, for at give et
troværdigt resultat.

Jeg glæder mig til at høre om dine resultater.

Forresten er 10D også indstillet til at være lidt til den bløde side fra
begyndelsen, Du kan justere hvor skarpe billeder det skal lave, i menuen
Parameters i kameraet.

--Michael

Fra : Michael Holm

Dato : 06-06-03 07:20

Husk forresten at der selvfølgelig skal være god kontrast i de billeder du
tester med. Alternativt, så gå ned til din foto-pusher og lån hans bedste L
objektiv og et resolution-chart, som det de bruger på depreview.com, hvis
man nær-læser anmeldelsen af 10D.

--Michael

Fra : JM

Dato : 10-06-03 20:29

Michael!
Tak for tilbudet, hvordan kommer vi i forbindelse
med hinanden.
Dette er en mulig hed.2348 0269

Jørgen

Fra : Henrik

Dato : 08-06-03 22:22

Tak for alle svarene fra min far som jeg postede for.
Konklusionen sammen med forhandleren blev at huset nok skal byttes.

Mvh Henrik