Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Hvor købes isenkrammet ?
Fra : Dion News

Dato : 05-06-03 11:42

Hej

Jeg er ny inden for foto udstyr men har mere eller mindre besluttet mig for
enten Canon A70 eller Nikon 3100 men hvor købes udstyret ?
Via EDBpriser ses disse modeller billigst bl.a. ved Kamerahuset og Foto-Fun
og de er typisk 15-20 % under de normale foto butikker.
Men hvad med servicen, reklamationer mm er der nogen som har erfaringer med
de to ovenstående butikker eller kan anbefale andre steder man skal gøre
sine indkøb evt udlandet ?

- Dion

Fra : max

Dato : 05-06-03 12:00

> [...]
> de to ovenstående butikker eller kan anbefale andre steder man skal gøre

Velkommen Dion,
Jeg kan ikke give dig råd mht. de to kameraer, men du kan roligt
handle på nettet, både i Danmark og i Tyskland (ofte 10-30% billigere).
Der er 14 dages returret, og det har jeg benyttet flere gange, aldrig
nogen problemer. Reperation har heller ikke været noget problem,
eksempelvis har Fuji åbentbart ikke værksted i Danmark (for dårligt),
så jeg sender direkte til Tyskland, det tager 5 dage.. Det er vel til at
leve med. -max-

Fra : Benny Mortensen

Dato : 05-06-03 12:04

"Dion News" <dion@pc.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
med
> de to ovenstående butikker eller kan anbefale andre steder man skal gøre

Du stiller mange spørgsmål i samme omgang. Du vil tilsyneladende have
suveræn service, og laveste pris, og alligevel ser du ud til at være villig
til at give afkald på det hele. Den bedste service får du i den lokale
fotobutik. Hvis du vil give afkald på at se ham der sælger dig det i
øjnene, så billigste på edbpriser. Se på stjernerne, den der får flest
stjerner, er åbenbart den bedste. Hvis du vil rende de næste 3 måneder og
lede efter en Dansk manual, så køber du i Tyskland. Men jeg vil helt klart
anbefale, at man køber herhjemme.

M.V.H.....Benny..

Fra : Rune B. Broberg

Dato : 05-06-03 12:09

Benny Mortensen <bfm@tdcadsl.dk> wrote:
> [snip] Hvis du vil rende de næste 3 måneder og
> lede efter en Dansk manual, så køber du i Tyskland.
> [snip]

Det kommer jo an på om man kan tysk ;)

--
Rune B. Broberg
Feel free to GPG-encrypt email sent to me. Keyid: 0x87CD3DBD

Fra : Benny Mortensen

Dato : 05-06-03 12:31

"Rune B. Broberg" <usenet@mihtjel.dk> skrev i en meddelelse

> Det kommer jo an på om man kan tysk ;)
>
> --
> Rune B. Broberg
> Feel free to GPG-encrypt email sent to me. Keyid: 0x87CD3DBD

Hej Rune

Ja det ville jo hjælpe alvorligt

M.V.H.....Benny..

Fra : Dion

Dato : 05-06-03 12:18

Undskyld jeg ikke udtrykte mig præcis nok.
Jeg vil blot have et kamera og har ikke behov for at få nogen personlig
betjening og vejledning men vil blot sikre mig at man kan stole på
forhandleren hvis uheldet er ude og en garanti rep bliver nødvendig.
Hvor i Tyskland kan du anbefale ?

Fra : Benny Mortensen

Dato : 05-06-03 12:37

"Dion" <dion@pc.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> betjening og vejledning men vil blot sikre mig at man kan stole på
> forhandleren hvis uheldet er ude og en garanti rep bliver nødvendig.

Hej Dion

Ja der bliver jeg svar skyldig, for jeg har ingen erfaring med at købe
fotoudstyr i Tyskland. Jeg køber af og til musik dernede, men de handler
vist ikke med kameraer.
Men hvis du lister lidt tilbage i trådene, så er der et sted som går ret så
stærkt igen, og der er mange herinde, der handler der. At jeg anbefaler at
købe herhjemme, er mest fordi, jeg kan ikke bebrejde vores samfund for at gå
i hundene, når jeg selv lægger de penge det skulle bruge i Tyskland. Så
derfor køber jeg kun det, som jeg ikke kan få i DK i udlandet. Jeg kan ikke
bebrejde det, og selv være årsagen vel ?..

M.V.H.....Benny..

Fra : Dion

Dato : 05-06-03 12:57

Mhn jeg har lige tjekket følgende sted for Canon A70

http://www.technikdirekt.de 365? + 17,5 = ca. 2.500 kr.
Og det er umiddelbart det billigste og her i DK fås det til
http://www.kamerahuset.dk/ 2875 + 83 = 2.958 kr.
Altså en lille besparelse på 458 kr. eller ca. 15%, dette var noget mindre
end jeg havde forventet hvilket nok får mig til at bestille det herhjemme...

- Dion,

Fra : Brian Albertsen

Dato : 05-06-03 13:06

On Thu, 5 Jun 2003 13:56:53 +0200, "Dion" <dion@pc.dk> wrote:

>Mhn jeg har lige tjekket følgende sted for Canon A70
>

>http://www.technikdirekt.de 365? + 17,5 = ca. 2.500 kr

365+17,5= 382,5 x 7,55 = 2887,88 = endnu mindre besparelse i Tyskland.
Hvor for du Euro til ca 6.5 som vist har regnet med?

--
Brian

Fra : Dion

Dato : 05-06-03 13:23

Ups en tryk fejl

Fra : Martin K. R.

Dato : 05-06-03 12:23

<snip>

> [...]
villig
> til at give afkald på det hele. Den bedste service får du i den lokale

<snip>.

> M.V.H.....Benny..

Ja, det er da i hvert fald en udbredt skrøne. Tro mig, jeg vil hellere end
gerne sikre overlevelsen af min lokale fotobutik, men hvad ER det lige for
en service man får?

- Linser, filtre og andet udstyr udover det allermest solgte er aldrig på
lager, men kan skaffes i løbet af 1-2 uger (!). "ja, for vi får jo ikke
leveret varer fra den leverandør hver dag...".
- Film udover '3 for en 50'er' er heller aldrig lagervare. En ekspedient
påstod endda at Fuji Reala 100 ikke eksisterede (hvorefter jeg købte den på
nettet).
- Rådgivning og vejledning om køb? Tja, jeg stoler mere på forskellige
brugere og reviewere på nettet. Specielt efter den lokale fotomand prøvede
at prakke mig en bedaget Canon 100-300mm linse på ved at påstå at den var
'næsten lige kommet' (den er fra 1987!).
- Reklamation? Jeg har intet imod at sende udstyr til Tyskland eller andre
steder. Det tager lige så lang tid, for den lokale sender det jo også ofte
til udlandet. Jeg indleverede engang en linse til reparation hos
Photografica i København. Efter 5 uger (!) fik jeg beskeden "øh... ham der
skulle reparere den kan ikke finde den..." Efter yderlige 2 uger 'fandt' han
den åbenbart. En skræmmende oplevelse!

Men jeg er da åben for argumenter. Fortæl mig lige HVAD det er man får af
service hos den lokale fotohandler?

Martin

Fra : Felix

Dato : 05-06-03 13:47

On Thu, 5 Jun 2003 13:22:43 +0200, Martin K. R. wrote:

>Men jeg er da åben for argumenter. Fortæl mig lige HVAD det er man får af
>service hos den lokale fotohandler?

Jeg tror det afhænger af hvilke ydelser man efterspørger.

Da jeg skulle købe digitalt kamera, måtte forhandleren slå op i
tabeller for at kunne besvare mine spørgsmål. Jeg har fået meget
bedre vejledning på div. hjemmesider. Så det blev købt i tyskland
- hurtigt, nemt og billigt.

Da jeg skulle have nyt stativ spurgte jeg lidt her i gruppen, og
fik udmærket hjælp. På nettet fandt jeg ud af, at den lokale
forhandler havde brugte stativer til salg; men fandt ellers ikke
mange brugbare oplysninger. http://www.phototeam.dk/ under
brugtbørs.

Da jeg besøgte forhandleren fik jeg en lang snak om de
forskellige fabrikaters fordele og ulemper, virkelig
specialviden, og vi diskuterede Culmann, Hama, Slik og Manfrotto
(de to sidste sælges brugte til kr 300,- uden panoramahoved).

Så han får ordren, selv om det bliver lidt dyere end forventet;
til gengæld får jeg et brugt super stativ og et nyt kvallitets-
panoramahoved.

Det er bedst at besøge forretningerne på tidspunkter, hvor der
ikke er ret mange andre kunder. Jeg fik først en ung ekspedient i
tale; han fik straks fat i en kyndig ekspedient da han selv intet
vidste om emnet. Fint nok.

m. v. h.

Fra : Martin K. R.

Dato : 05-06-03 14:43

"Felix" <Felix@nowhere.com> wrote in message
> [...]

> Så han får ordren, selv om det bliver lidt dyere end forventet;
> til gengæld får jeg et brugt super stativ og et nyt kvallitets-

OK, godt argument. Ved brugt udstyr er det vigtigt at man kan se og føle
hvor 'brugt' det er.

Men jeg fastholder stadig mine hovedargumenter. Hvad er det for en service
man får?
Prøv engang at gå ned til den lokale fotohandler og spørg efter f.eks.
fotolommer til 20 x 30 cm forstørrelser. De fleste ekspedienter får bare et
tomt udtryk i øjnene, mens andre hjælpsomt råder mig til "bare at bruge alm.
plasticlommer" !!!
I Tyskland og det øvrige udland er disse fotolommer ligeså almindelige som
fotolommer til 10 x 15.

Martin

Fra : Benny Mortensen

Dato : 05-06-03 13:37

"Martin K. R." <mr@get2net.dk> skrev i en meddelelse
> [...]

> den åbenbart. En skræmmende oplevelse!
>
> Men jeg er da åben for argumenter. Fortæl mig lige HVAD det er man får af

Hej Martin

Jamen hvad skal jeg svare dig på det..??.. Ham som sagde at filmen ikke
eksisterede, det kan ikke have været din fotomand. Har man sådan en, kan
man altid få den film som man vil have. For bruger du den film, så har din
fotomand den. Men forretninger køber ikke film hjem, for at sælge en om
året. Der skal være et vist flow, for en vare bliver til fast lagervare.
Din linse der bliver væk, tja, hvad skal man sige, hvem havde forlagt den,
Photographica, eller reparatøren ?.
Hvis det er sidstnævnte, er førstnævnte jo uden skyld, men det bliver dem
der får den ( af dig ). Men det kan de jo ikke gøre meget ved. Ham der
prøvede at sælge dig linsen, tja, hvad skal man sige, igen, det har ikke
været din faste fotohandler, altså har du været en sådan ind fra gaden
kunde, og så er fotohandleren vel ikker en skid bedre end en hvilken som
helst brugtbils forhandler, man sælger hvad man kan. Men hvis det var i
1988, så var det jo også stort set korrekt. Men hvis det var i 2003, så kan
den vel kun kaldes sidste nye model, hvis der ikke er kommet en tilsvarende,
men nyere model, men lige udkommet, er jo nok lidt i strid med sandheden.
Det kan være han snøvlede og mente ankommet ... Men jeg må indrømme,
jeg kender ikke dine problemer, men jeg er jo også kommet i de samme
butikker i vel små 30 år, så jeg får altid en god betjening, og det syntes
jeg alle gør, i hvert fald de steder jeg kommer, som er Gerlach Foto og Trio
Foto..Begge beliggende i Aalborg.

M.V.H.....Benny..

Fra : Martin K. R.

Dato : 06-06-03 13:13

> [...]

> jeg alle gør, i hvert fald de steder jeg kommer, som er Gerlach Foto og

Hmm... for nu at citere dig selv: "Jamen, hvad skal jeg svare dig på det?"

Jeg vil ikke afvise at man - hvis man kommer samme sted gennem 30 år -
opbygger et vist kendskab til hinanden. Din fotomand må jo efterhånden kende
dit udstyr og behov ligesågodt som dig selv
Og det du nævner, er jo altsammen gode eller mindre gode undskyldninger for
det jeg har oplevet. *Selvfølgelig* ligger forretningen ikke inde med ting
der kun sælges få af, og *selvfølgelig* kan forretningen være uden direkte
skyld osv. osv. osv.
MEN... min pointe er jo netop, at den ofte nævnte EKSTRA service i den
lokale fotohandel tit er ikke-eksisterende! Det du nævner er jo netop IKKE
ekstra service. Hvis jeg kommer samme sted i 30 år, har de måske et lille
lager af den film jeg skal bruge, men det har man jo også på nettet - hvor
er det 'ekstra'?

Og lad mig igen understrege, at jeg helst så de lokale fotohandlere
overlevede. For mig er prisen ikke alfa og omega, men jeg må tilstå at det
svier når den lokale fotohandler ligger ca. 40% over tyske priser (Canons L
linser for mit vedkommende). Jeg prøver desperat at retfærdiggøre denne
merpris overfor mig selv, men må konstatere at jeg ikke får 'ekstra service'
i den størrelsesorden (ikke engang tilnærmelsesvist), så jeg ender ofte med
at købe i udlandet.

P.S: Mine indlæg i denne tråd skal heller ikke ses som en generel opfordring
til at købe i udlandet. Det er mere en respons på, at ofte besvares
forespørgsler om køb i udlandet i en noget 'bidsk' tone (man kan ofte læse
mellem linierne: "Ha, så får du en tysk manual - så kan du lære det, din
narrehat!")

Martin

Fra : Claus Smith

Dato : 05-06-03 12:59

Jeg vil gerne sige god for Nikon CoolPix 3100, da jeg selv er ejer af
lillebror til den nemlig 2100. Den laver fremragende billeder og i en så god
kvalitet så jeg forleden havde hele to billeder i vores regionale aivs,
Dagbladet Ringsted, i forbindelse med sidste weekends afvikling af DM for
Luftballoner.

Vedr. nethandel, så kan jeg sige god for www.billigefilm.dk og vælger du
istedet for en rigtig fotohandler, så anbefaler jeg Bingo Foto i Rødovre
eller Renholt Foto i Køge.

Held og lykke med dit indkøb.

Claus Smith - Pigefotografen

www.pigefotografen.dk
www.babesline.dk
www.modellerne.dk

Fra : xylo

Dato : 06-06-03 17:17

PAs på hvis du køber på nettet, det er ikke sikkert der følger dansk manual
med A70.

Søren.

Fra : Jens Pedersen

Dato : 07-06-03 16:19

Platan Foto ydede mig en helt usædvanlig god betjening, jeg ikke havde
forventet af en butik, der har priser blandt de aller laveste.

Kan absolut anbefales!

Mvh. Jens
Canon G3

Fra : JH

Dato : 08-06-03 09:23

Jens Pedersen wrote:
> Platan Foto ydede mig en helt usædvanlig god betjening, jeg ikke havde
> forventet af en butik, der har priser blandt de aller laveste.
>
> Kan absolut anbefales!

Hos Bingo Foto (City 2) fik jeg en virkelig
god betjening - og da jeg nævnte at platan.dk
solgte kameraet til en lavere pris, fik jeg uden
vrøvl kameraet til platan-prisen.

Vh JH

Fra : Lars [8210]

Dato : 07-06-03 17:33

Dion News wrote:
> [...]
> erfaringer med de to ovenstående butikker eller kan
anbefale andre
> steder man skal gøre sine indkøb evt udlandet ?

Hej Dion
Prøv at kikke her:

http://home19.inet.tele.dk/ne/sellers.htm - se under enmet
"prissammenligning"

Lars

e-mail: lars9999@NOSPAMexcite.com Remove the obvious.
Besuchen Sie meine Foto-links / Visit my Photo-links /
Besøg min Foto-links:
http://www.fotolinks.dk or http://www.photolinks.dk