Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Slave-flash til kompakt Digicam ?
Fra : Ukendt

Dato : 05-06-03 09:09

Er der nogen som har erfaringer med en slave flash til brug med et kompakt
digitalkamera som IKKE understøtter ekstern flash?

Hvor kan det købes i DK ?

Mvh Thomas

Fra : Børge Larsen

Dato : 05-06-03 09:34

Hej!

Du skal passe på, da en del Digikameraer affyrer 2 flashskud, den første for
indstilling af hvidbalance og den anden for den egentlige eksponering. Din
manual må fortælle noget om dette. Jeg selv bruger en normal flash, men har
så konstrueret en elektronisk dims, så flashen først fyres af på andet skud.

Børge

Fra : Ukendt

Dato : 05-06-03 10:07

>"Børge Larsen"
>Jeg selv bruger en normal flash, men har
> så konstrueret en elektronisk dims, så flashen først fyres af på andet
skud.

Det lyder fikst Kan du dele den konstruktion med os andre? Sådan en
kunne de fleste med et kompakt digital kamera have megen glæde af.

Karsten

Fra : Ukendt

Dato : 05-06-03 10:24

Der findes mange slave flashes som kan stilles til at fyre på 1., 2. eller
sågar 3. flash blink.

Se fx. her: http://www.therollbar.com/flashes.htm
http://www.srelectronics.com/dsf-1s.html

NB. mit kamera er et Ixus v3, og jeg mener at det fyrer et preflash...

Mvh Thomas

Fra : Ukendt

Dato : 05-06-03 15:38

De ser lækre ud og er ikke så dyre. Det er jo også vigtigt

Jeg kan ikke finde noget med at stille hvor mange "blink" der skal komme før
det rigtige "blink". Jeg mindes at have læst noget om at en Nikon SU-4
sagtens kan bruges sammen med digicam selv om den ikke er lavet til pre
flash. Det er vel et spørgsmål om at det blink der trigger skal være krafigt
eller langt nok til at flashen tror på at det er "nu det er nu" og så fyre.

Karsten

Fra : Villum Sejersen

Dato : 05-06-03 16:44

Thomas Rybak wrote:
> Er der nogen som har erfaringer med en slave flash til brug med et kompakt
> digitalkamera som IKKE understøtter ekstern flash?

Jeg har en lille Cullmann SL28 (http://www.cullmann-foto.de/), ca. 600
kr. så vidt jeg husker. Den har foreløbig fungeret samen med et Olympus
?[my] Zoom 35 mm kamera, et Canon G1 digitalt og et Canon S40 digitalt.

Jeg bruger det enten håndholdt eller i en gammel blitz-skinne. Det sker,
den ikke trigger på kameraets flash, men sjældent. Jeg blev lidt ked af
det da jeg fik flashen hjem, fordi der i instruktionshæftet stod at den
ikke kunne bruge Ni-Cd batterier (4 stk. AA). Men heldigvis virker den
udmærket med Ni-MH. Så jeg bruger simpelthen to sæt at skifte imellem.

> Hvor kan det købes i DK ?

Min flash blev købt hos Okholm Foto i Vanløse, men de måtte dog skaffe
den hjem fra en grossist; så enhver fotohandler burde kunne levere.

--
mvh. Villum Sejersen

Fra : N/A

Dato : 06-06-03 21:11

Fra : Felix

Dato : 06-06-03 21:11

On Fri, 6 Jun 2003 15:03:51 +0200, Børge Larsen wrote:

>Her har i så et diagram af min slavestyring, hvor preflash springes over. Et
>kredsløb for den der behersker lidt elektronik.

Fy fy skamme!
Du må ikke vedhæfte filer her i gruppen!

Men tak for tippet. Jeg synes dog du har brugt alt for mange
komponenter.

På et tidspunkt købte jeg (på udsalg) en halv snes blitz'er (á
kr. 25,-) og med få komponenter fik jeg lavet et tilsvarende
antal slaveudløsere (2 cm på alle tre led), med kabel til
blitzerne.

Nu, hvor jeg er også har digital kamera, har jeg planlagt at
sætte en flip-flop i indgangen (2 transistorer).

Spændingen (ca. 600 V på de gamle blitzer) får jeg fra blitzernes
triggerkredsløb, så der bruges ikke batteri.

På et tidspunkt brugte jeg alle slaverne i den lokale kirke til
at fotofrafere et Lusia-optog (efter aftale med præstinden). Det
virkede perfekt, og jeg fik fine billeder.

Men de lokale sprøjter havde også udsendt fotografer, og forældre
til Lusiaoptogets deltagere fotograferede også. Så det blev
*meget* dyrt i batterier til blitzerne. Til gengæld var der
usædvanligt gode billeder i de lokale sprøjter.

m. v. h.

Fra : Ukendt

Dato : 07-06-03 10:17

Filer? Hvad for nogle filer?
De kom ikke med over til TDK

Kan I lægge dem et sted hvor de bliver tilgængelige for flere?

Venlig Hilsen
Karsten