Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Sad lige og filosoferede over binær fotogr~
Fra : Felix

Dato : 04-06-03 17:23

Måske var det fordelagtigt for gruppen at have sin egen "binære"
undergruppe?
Navnet skal *ikke* indeholde ordet "binær", da det kan friste til
overdrevent brug.

Måske med en begrænsning på nogle få hundrede Kb, så de med et
langsomt modem også kan være med. Gruppens navn skal direkte
afspejle begrænsningen. F.eks.:
dk.fritid.foto.max_256kb_fotos (eller -max_128kb_fotos)

Formålet skal være, at *alle* hurtigt kan få et overblik over
hvad der rører sig rent billedmæssigt i gruppen.
Der kan så være henvisninger til hjemmesider eller dk.binær hvis
billederne ønskes hentet i bedre opløsninger.
Opsplitning af fotos i mange filer er ikke tilladt.

Er jeg helt ude i hampen, eller er det værd at arbejde videre på?

m. v. h.

Fra : Jens Tønnesen

Dato : 04-06-03 18:14

Felix <Felix@nowhere.com> skrev i dk.fritid.foto:

>Måske var det fordelagtigt for gruppen at have sin egen "binære"
>undergruppe?
>Navnet skal *ikke* indeholde ordet "binær", da det kan friste til
>overdrevent brug.

Du vil aldrig få oprettet en binær-gruppe i dk-hierarkiet uden at den
indeholder navnet 'binaer'

>Måske med en begrænsning på nogle få hundrede Kb, så de med et
>langsomt modem også kan være med. Gruppens navn skal direkte
>afspejle begrænsningen. F.eks.:
>dk.fritid.foto.max_256kb_fotos (eller -max_128kb_fotos)

Begrænsningens kunst er svær. Og det vil udelukkede være op til at
afsenderne at sørge for den begrænsning. Det kan mig bekendt ikke
laves teknisk med de nuværende muligheder.

At der skal begræsning til er selvklart: TDC har netop fjernet
udvalgte binære grupper fra deres server angiveligt fordi der var for
megen trafik.

Det har fået Styregruppen for dk-hierarkiet til at overveje at fjerne
alle binære-grupper fra hierarkiet. Uanset set om det sker eller ej,
så vil det i hvert fald være uhyre vanskeligt at få oprettet nye
binære grupper.

> [...]
>Opsplitning af fotos i mange filer er ikke tilladt.

>Er jeg helt ude i hampen, eller er det værd at arbejde videre på?

Jeg tror, at du skal droppe ideen.

Det er langt smartere at uploade billeder til ens hjemmeside. Stort
set alle udbydere giver 10 mb plads til privat brug og ellers findes
der gratis webplads på Nettet. Det betyder også, at billederne vil
være tilgængelige i længere tid. Binære grupper har nemlig kort
udløbstid på newsserverne, da de fylder for meget.

--
Jens Tønnesen - http://www.pressefoto.dk

Fra : Petersen_Michael

Dato : 04-06-03 19:15

"Jens Tønnesen" <usenet@pressefoto.invalid> skrev i en meddelelse

> Du vil aldrig få oprettet en binær-gruppe i dk-hierarkiet uden at den
> indeholder navnet 'binaer'

korrekt

> Binære grupper har nemlig kort
> udløbstid på newsserverne, da de fylder for meget.

det er jo et ? om det er billederne der dylder formeget, eller det er
udbyderens service, der er for ringe..

men som du selv siger, alle kan få 10-20 MB webspace uden a det
koster, og hvis man vil lidt mere kan man fx. få 50MB, 100% fri trafik
for 50,- Kr / MD..

--
Med venlig hilsen Michael Petersen
residerende i Nyborg

Fra : Jens Tønnesen

Dato : 04-06-03 20:16

"Petersen_Michael" <petersen_michael@dengyldnemåge.mail.tele.dk> skrev
i dk.fritid.foto:

>det er jo et ? om det er billederne der dylder formeget, eller det er
>udbyderens service, der er for ringe..

Ordet 'for' i ovenstående sætning kan udelades, der lå ikke en
stillingtagen til billeders størrelse i sætningen.

Men faktum er, at usenet ikke har den højeste prioritet hos
internetudbyderne, og de binære grupper koster bare en masse
harddiskplads og en masse trafik (visse grupper er som bekendt MEGET
populære).

Formodentlig vil binære nyhedgsrupper inden for en overskuelig fremtid
være noget man skal betale særabonnement for.

--
Jens Tønnesen - http://www.pressefoto.dk

Fra : Felix

Dato : 04-06-03 21:44

On Wed, 04 Jun 2003 19:13:51 +0200, Jens Tønnesen wrote:

>Du vil aldrig få oprettet en binær-gruppe i dk-hierarkiet uden at den
>indeholder navnet 'binaer'

Du har sikkert ret. På den anden side set, kan man vel
argumentere for at opnå vores formål.

>Begrænsningens kunst er svær. Og det vil udelukkede være op til at
>afsenderne at sørge for den begrænsning. Det kan mig bekendt ikke
>laves teknisk med de nuværende muligheder.

Kan man ikke lade billedgruppen være modereret? Moderationen skal
(i første omgang) kun udelukke billeder over en given størrelse.

>At der skal begræsning til er selvklart: TDC har netop fjernet
>udvalgte binære grupper fra deres server angiveligt fordi der var for
>megen trafik.

Jo tak. Det har jeg bemærket. Binærgruppen er blevet tæt på
ubrugelig af samme grund.
Det er egentligt derfor jeg filosofiserede over hvorledes vi
kunne redde fremvisningen af fotografier (i lav opløsning).

>Det har fået Styregruppen for dk-hierarkiet til at overveje at fjerne
>alle binære-grupper fra hierarkiet.

Det er forståeligt nok. Men nu er alle rotterne jaget over i
dk.binaer, så hvad er der egentligt opnået.

>Jeg tror, at du skal droppe ideen.

Det er jeg nu ikke *helt* sikker på (men ok, tæt på).
Mit argument er, at trafikken vil være meget lille, sammenlignet
med hvad der idag foregår på dk.binaer.

>Det er langt smartere at uploade billeder til ens hjemmeside. Stort
>set alle udbydere giver 10 mb plads til privat brug og ellers findes
>der gratis webplads på Nettet.

Under besøg på div. hjemmesider og de gratis webpladser, skal man
jo besøge mange steder for at få et overblik af hvad der rører
sig indenfor emnet. Og nogle steder er dræbende langsomme.
Man lærer dog efterhånden at sortere skidt fra kanel.

Nu sidder jeg selv på en hurtig kabelforbindelse, men de stakler
som bruger alm. modem til minutpriser, har måske ikke råd til at
være med, selv om de gerne ville.
Det finder jeg lidt asocialt, og var med i mine tanker da jeg
stillede spørgsmålet.

Min udbyder giver mig også mulighed for en gratis hjemmeside. Men
jeg magter ikke at udnytte den, da det kræver for megen tid.

Tak for din respons.

m. v. h.

Fra : Jens Tønnesen

Dato : 04-06-03 22:45

Felix <Felix@nowhere.com> skrev i dk.fritid.foto:

>Kan man ikke lade billedgruppen være modereret? Moderationen skal
>(i første omgang) kun udelukke billeder over en given størrelse.

Jo, det kunne man godt. Men opsætning af moderering er ikke så lige
til. Det kræver, at der findes en server, der vil klare den del af
arbejdet. Der står ikke et system klar, hvis nogen får den idé at
oprette en modereret gruppe.

Hvis Styregruppen er karrig med at oprette binære grupper, så er de
noget nær utilnærmelige, når det drejer sig om modererede grupper. Her
skal moderatorkorpset være på plads før man overhovedet går i luften
med gruppen.

>Mit argument er, at trafikken vil være meget lille, sammenlignet
>med hvad der idag foregår på dk.binaer.

Det tror jeg også. Det beklagelige i hele situationen er at de store
gruppe mennesker, der har udvekslet ulovlige kopier af film og musik,
har ødelagt dk.binaer.* for den gruppe af mennesker, der bruger disse
grupper til udveksling af materiale, som de selv har ophavsretten til.

> [...]
>sig indenfor emnet. Og nogle steder er dræbende langsomme.
>Man lærer dog efterhånden at sortere skidt fra kanel.

Man kunne jo forestille sig en anden løsning, hvor der - f.eks. i
tilknytning til fotokritik.dk - blev oprettet en link-service, hvor
gruppens faste skribenter placerede links til deres respektive
gallerier.

>Nu sidder jeg selv på en hurtig kabelforbindelse, men de stakler
>som bruger alm. modem til minutpriser, har måske ikke råd til at
>være med, selv om de gerne ville.

Det kan de heller ikke i en binær gruppe. Faktisk fylder billeder
uploadet på web mindre end billeder distribueret via usenet.

> [...]

>Min udbyder giver mig også mulighed for en gratis hjemmeside. Men
>jeg magter ikke at udnytte den, da det kræver for megen tid.

Så kan du benytte dig af de utallige galleri-tilbud, der rundt om på
Nettet. Flere af dem er også gratis og nemme at gå til.

--
Jens Tønnesen - http://www.pressefoto.dk

Fra : Niels Ebbesen PowerB~

Dato : 04-06-03 20:33

Felix wrote:

> Er jeg helt ude i hampen, eller er det værd at arbejde videre på?

Ja det er helt ude i hampen, så det er spild at tid, at arbejde
på det projekt, en sådan gruppe vil iøvrigt hurtigt blive slemt
forurenet med store mængder porno-fotos, og det kan der ikke
gøres noget ved.

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Felix

Dato : 04-06-03 21:44

On Wed, 04 Jun 2003 21:32:57 +0200, Niels Ebbesen PowerBook
wrote:

>Ja det er helt ude i hampen, så det er spild at tid, at arbejde
>på det projekt,

Klar tale, dejligt. Du mangler bare lige et argument.

> en sådan gruppe vil iøvrigt hurtigt blive slemt
>forurenet med store mængder porno-fotos, og det kan der ikke
>gøres noget ved.

Kan man ikke moderere gruppen?
I fundasen kan der f.eks. skrives at nøgenfotos *og* porno ikke
er tilladt.

Det er min oplevelse, at de billeder der fremvises (henvises til)
i denne gruppe, dels drejer sig om gode optagelser og dels er
henvisninger til tekniske problemer. Og således skulle det gerne
fortsætte.

m. v. h.

Fra : Niels Ebbesen PowerB~

Dato : 04-06-03 22:02

Felix wrote:

> Kan man ikke moderere gruppen?
> I fundasen kan der f.eks. skrives at nøgenfotos *og* porno ikke
> er tilladt.

Hvis alle læste fundatser og rettede sig efter dem, så ville
UseNet jo være et fantastisk sted...

Og du kan da bare bruge den binære gruppe som den svenske
foto-gruppe har fået oprettet, altså såfremt din udbyder fører
gruppen, den hedder noget med news:swnet.???????

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Rune B. Broberg

Dato : 05-06-03 00:12

Felix <Felix@nowhere.com> wrote:
> Kan man ikke moderere gruppen?

Hvis man kan finde en moderator der er interesseret i at modtage de X
100 megabyte porno, joh, så kan man nok godt ;) Men jeg tror ikke det er
nogen videre god ide.

Og som en bemærkning skal indskydes; Hvis folk har brug for at poste et
par små billeder som bilag til et fornuftigt indlæg her i gruppen, skal
jeg da gerne stille lidt web-plads til rådighed - Og jeg er da ret
sikker på der er andre her i gruppen (jf. hvad jeg har set er blevet
lavet med 'gizwiz.dk') der er indstillet på samme måde.

--
Rune B. Broberg
Feel free to GPG-encrypt email sent to me. Keyid: 0x87CD3DBD

Fra : Michael Holm

Dato : 04-06-03 20:38

Man kan da bare bruge mit nye galleri site, hvor enhver kan uploade
billeder, hvis man logger ind som guest med password guest.

http://www.gizwiz.dk/gallery/albums.php

--Michael

Fra : Niels Ebbesen PowerB~

Dato : 04-06-03 21:35

Michael Holm wrote:
> Man kan da bare bruge mit nye galleri site, hvor enhver kan uploade
> billeder, hvis man logger ind som guest med password guest.
>
> http://www.gizwiz.dk/gallery/albums.php

Hmmm... det første billede uploadet af Guest har jeg også set på
www.fotokritik.dk ...!

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Felix

Dato : 04-06-03 21:44

On Wed, 4 Jun 2003 21:38:15 +0200, Michael Holm wrote:

>Man kan da bare bruge mit nye galleri site, hvor enhver kan uploade
>billeder, hvis man logger ind som guest med password guest.

Her ser vi jo tydeligt hvad der kan ske i værste tilfælde: En
mængde ligegyldige billeder, uden værdi - bortset for fotografen.

Det var måske bedre hvis du begrænsede antallet af uplodede
billeder fra hver registreret bruger til 'et billede pr. uge.

Så vil din side måske være værd at bruge tid på. Bevares - der er
nogle få gode skud, men mest gylle.

Dit initiativ er ellers beundringsværdigt, så tak herfra.

m. v. h.

Fra : Michael Holm

Dato : 04-06-03 21:53

Æv, de fleste er mine egne billeder. Er du ikke flink og uddybe dine
kritikpunkter? - Bare på nogle af dem (de værste og de bedste, måske?)- så
bliver jeg måske en bedre fotograf. - Klik bare "add comment" under
billedet.

Fra : Felix

Dato : 04-06-03 22:36

On Wed, 4 Jun 2003 22:52:37 +0200, Michael Holm wrote:

> [...]
>kritikpunkter? - Bare på nogle af dem (de værste og de bedste, måske?)- så
>bliver jeg måske en bedre fotograf. - Klik bare "add comment" under

Det kan jeg ikke, for min "komputertid" er snart udløbet.
Men jeg kan se, at du har fjernet det aller-aller-værste fra
siden (næsten).

Men lad mig da tage billedet 231_3111 som viser et barn blandt
nogle bevoksninger:
Du skulle have rettet kameraet lidt mere mod venstre, så barnet
løb *ind* i billedet; forgrunden er for dominerende, de nederste
20% af billedet burde fjernes; billedet skulle have været taget
0,2 sekund tidligere, så det ikke ser ud som om barnet æder af
stenen.

Så selv om højlysene er blokkede, så synes jeg du har lavet et
rigtigt godt billede. Det er faktisk rigtigt godt.
Specielt farvepletterne øverst i billedet giver et dejligt
indtryk af sommer og frodighed, pigen er i focus, og jeg sidder
og undrer mig lidt over hvorledes du har opnået denne (perfekte)
ringe dybdeskarphed i det rigelige lys.

Får du chancen igen, så lad pigen løbe den anden vej, så man kan
se hendes jublende ansigt; så kan det ikke gøres bedre.

Du kan jo godt; så undlad billeder af ligegyldige regninger og
postkort fra edens have. Udvælg selv de bedste to billeder, og
drop resten.

m. v. h.

Fra : Michael Holm

Dato : 04-06-03 23:28

Tak, det var meget mere intressant. Billedet er taget i en pokkers fart, og
jeg nåede kun at tage det ene. Mht. taknikken, kan dy trykke photo
properties i øverste venstre hjørne for exif info. Jeg har fjernet billedet
fra siden, fordi moderen desværre ikke ville have et billede af sit barn på
internettet.

Fra : lars bo

Dato : 04-06-03 23:41

Jeg er nu ikke sikker på at det er så dårlig en ide' du har fat i, men den
er jo øjensynligt ødelagt af andres misbrug på nettet.
Om dette skal holde dig tilbage må du jo selv tage stilling til, men herfra
skal du da gerne få opbakning, for ligemeget hvad alle
andre mener, så gør det at folk kan tage gode/dårlige billeder dem altså
ikke til gode/dårlige webdesignere, og der er intet værere
end at skulle se på billeder på en dårlig website.
Så tænk videre på ideen.

Men et nyt emne:
Nedenstående har du givet en konstruktiv kritik til et billede (den vil jeg
ikke gå nærmere ind i), dem mangler der et forum til.
Jeg er træt af altid at se hvor rosende billeder omtales, ligemeget hvordan
de ser ud.
Selv har jeg desværre endnu ikke min egen database færdig, så i kan ikke
sable mig ned endnu, det tager ca. 1 md. men så er al
konstruktiv kritik velkommen.

En enkelt ting tilg til, skal dk.fritid.foto deles i analog og digital?

hilsen
lars bo

Fra : Niels Ebbesen PowerB~

Dato : 05-06-03 00:56

lars bo wrote:

> Jeg er træt af altid at se hvor rosende billeder omtales, ligemeget hvordan
> de ser ud.

Der er nok en, som også været inde og se på www.fotokritik.dk -
der har webmaster nemlig den holdning, at han kun ønsker posetiv
kritik på sitet, og dem der lægger noget andet i begebet billed-
kritk, de modtager en tilrettevisning pr. e-mail.

> En enkelt ting tilg til, skal dk.fritid.foto deles i analog og digital?

Dem der gerne vil ha' en analog foto-gruppe, bør da ta'
konsekvensen fuldt ud, og mødes med andre fotoamatører i en
fotoklub...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Rune B. Broberg

Dato : 05-06-03 10:17

Niels Ebbesen PowerBook <niels@niels-ebbesen.net> wrote:

> Dem der gerne vil ha' en analog foto-gruppe, bør da ta'
> konsekvensen fuldt ud, og mødes med andre fotoamatører i en
> fotoklub...

Det er vi sandelig også mange der gør. Og mange digitale 'foto-nørder'
også, for den sags skyld.

Fra : Jens Tønnesen

Dato : 05-06-03 08:26

"lars bo" <lbh@postkasse.com> skrev i dk.fritid.foto:

> [...]
>ikke til gode/dårlige webdesignere, og der er intet værere
>end at skulle se på billeder på en dårlig website.

Nej, det er helt rigtigt. Men faktsk behøver man ikke at bruge tid på
webdesign for at publicere sit billede på nettet.

Hvis man uploader sit billede til sin hjemmesideadresse via FTP, så er
det nok at skrive URL'en ind i et indlæg. F.eks:

http://homeXX.inet.tele.dk/brugernavn/mitbillede.jpg

Der er ikke skrevet en linies HTML-kode og browseren sørger blot for
at hente billedet ind og vise det for beskueren. Det er efter min
mening ligeså nemt for såvel afsender som modtager.

Det er klart, at systemer nævnt andetsteds i tråden, hvor man kan
bladre frem og tilbage og skrive kommentarer til billederne, er mere
elegante løsninger, men det vil reelt betyde at debatten om billederne
flyttes fra nyhedsgruppen.

>Men et nyt emne:

Jeg synes du skal skrive dine nye emner i nogle selvstændige indlæg,
så bliver nyhedgruppen mere overskuelig at bruge.

--
Jens Tønnesen - http://www.pressefoto.dk

Fra : lars bo

Dato : 05-06-03 10:30

> Jeg synes du skal skrive dine nye emner i nogle selvstændige indlæg,
> så bliver nyhedgruppen mere overskuelig at bruge.
>
> --
> Jens Tønnesen - http://www.pressefoto.dk

Selvfølgeligt, jeg beklager.

hilsen