Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Nikon D-SLR med ældre objektiver
Fra : Jonas Thomsen

Dato : 02-06-03 10:31

Hejsa!

Jeg har fulgt debatten der har været ang. forøgelse af blændevidden på grund
af en mindre CCD end normale film, når man anvender Nikons D-SLR huse
(f.eks. D100). Jeg har dog savnet en ting i debatten - fortegning i
hjørnerne. Nikons Nikkor objektiver er jo lavet til at levere et skarpt
billede på en normal film og ikke en mindre CCD, hvilket jeg har ladet mig
fortælle, kan give fortegninger i billedet - specielt i hjørnerne. Er der
nogen der kan forklare mig om dette er tilfældet eller ej og evt. uddybe
problemet lidt?

På forhånd tak!

Mvh. Jonas Thomsen

Fra : max

Dato : 02-06-03 10:36

> [...]
> nogen der kan forklare mig om dette er tilfældet eller ej og evt. uddybe

Jeg har ingen problemer med fortegninger, kan heller ikke
forestille mig der er andre der har det.. Hvem har bildt dig
det ind..?
Gamle Nikor objektiver fungerer på de nye D kameraer,
men uden brug af lysmåler.. -max-

Fra : Jonas Thomsen

Dato : 02-06-03 11:07

> Jeg har ingen problemer med fortegninger, kan heller ikke
> forestille mig der er andre der har det.. Hvem har bildt dig
> det ind..?

Mimosa foto i Århus...

> Gamle Nikor objektiver fungerer på de nye D kameraer,
> men uden brug af lysmåler.. -max-

Nu er det ikke helt gamle objektiver, så den del bliver nok ikke et problem.
De er købt til et F4 og er så vidt jeg husker alle AF-D (nogle med ED glas).

Men tak for svaret!

- Jonas

Fra : Alex W

Dato : 02-06-03 10:42

Det er da noget vrøvl.

En CCD med en forlængrfaktor på 1.5 får slet ikke hjørnerne med på
objektivet. Det bruger faktisk kun midten. Derfor forlængelsesfaktoren.

/Alex

Fra : Rune B. Broberg

Dato : 02-06-03 10:51

Alex W <skriverstuen@adr.dk> wrote:
> Det er da noget vrøvl.
>
> En CCD med en forlængrfaktor på 1.5 får slet ikke hjørnerne med på
> objektivet. Det bruger faktisk kun midten. Derfor forlængelsesfaktoren.

Man kunne da godt forestille sig at der kunne være noget med aspfæriske
linser, men jeg tvivler også selv. Og i øvrigt - kan du overtales til at
svare under det du svarer på? Se f.eks.
<http://www.usenet.dk/netikette/citatteknik.html>

--
Rune B. Broberg
Feel free to GPG-encrypt email sent to me. Keyid: 0x87CD3DBD

Fra : Jonas Thomsen

Dato : 02-06-03 11:11

"Rune B. Broberg" <usenet@mihtjel.dk> wrote in message

> Man kunne da godt forestille sig at der kunne være noget med aspfæriske
> linser, men jeg tvivler også selv. Og i øvrigt - kan du overtales til at

Tak for svarene. Denne fortegning jeg omtaler - hvor kan den så opstå? Og er
blændeviddeforøgelse det eneste problem ved at gå fra F4 til D100?

- Jonas

Fra : Ivan

Dato : 02-06-03 12:26

Mon ikke det der henvises til er, at i og med du kun bruger det midterste af
billedet og forstørrer dette, så vil forvrængninger af alle arter blive
forstørret tilsvarende. De fleste linser giver mest forvrængning "wide
open", dvs. med laveste blændetal, fordi du da bruger kanten af glassene i
linsen som er sværere at forme (?) og som giver størst afvigelser fra den
ideelle form (en sfærisk linse er god tæt ved centrum, mens den ideelle
linse er hyperbelformet - tror jeg nok).

Alt i alt er det muligt at digitalkameraer sætter lidt større krav til
linsekvlitet grundet den generelle forstørrelse. Efter min bedste
overbevisning er det noget vrøvl at denne skulle forekomme i kanten af
billedet, 1.6x forstørrelse blot svarer til at klippe og forstørre midten af
et filmbillede.

Mvh Ivan

Ivan Vogelius
Dept. of Physics and Astronomy
Office: 520-621
University of Aarhus
Ny Munkegade
8000 Aarhus C
Denmark

Phone: (+45) 89423667
Cellular: (+45) 51538834

Fra : Ivan

Dato : 02-06-03 12:34

[...]
linse er hyperbelformet - eller parabel kan ikke huske det).
På den baggrund er mit bud, at den kant fothandleren taler om er kanten
af objektivets linser og ikke kanten af billedet du får ud (hvorvidt han
selv er klar over dette er dog ikke let at afgøre .

Alt i alt er det muligt at digitalkameraer sætter lidt større krav til
linsekvlitet grundet den generelle forstørrelse. Efter min bedste
overbevisning er det noget vrøvl at denne skulle forekomme i kanten af
det endelige billedet, da 1.6x forstørrelse blot svarer til at klippe og

Fra : Jonas Thomsen

Dato : 02-06-03 13:13

"Ivan" <ivansv@*remove*phys.au.dk> wrote in message
> [...]
> overbevisning er det noget vrøvl at denne skulle forekomme i kanten af
> det endelige billedet, da 1.6x forstørrelse blot svarer til at klippe og

Hej Ivan!

Tak for svaret! Det er godt at få lidt uvildige svar om sagen. Fotohandlere
vil naturligvis helst sælge nye linser sammen med huset...

- Jonas

Fra : jhh

Dato : 02-06-03 13:35

Det er jo netop derfor Nikon ikke er gået over i full frame,
da det er dem der har problemer med hjørnerne.
Jens.

Fra : Lars [8210]

Dato : 03-06-03 15:41

Jonas Thomsen wrote:
> [...]
> - specielt i hjørnerne. Er der nogen der kan forklare mig
om dette er
> tilfældet eller ej og evt. uddybe problemet lidt?

Hej Jonas

Kender du denne hjemmeside:

http://www.naturfotograf.com/ultra_micro55.html

http://www.naturfotograf.com/lens_CPUconversion.html

--
Med venlig hilsen / Gruß

Lars

e-mail: lars9999@NOSPAMexcite.com Remove the obvious.
Besuchen Sie meine Foto-links / Visit my Photo-links /
Besøg min Foto-links:
http://www.fotolinks.dk or http://www.photolinks.dk

Fra : Jonas Thomsen

Dato : 04-06-03 10:55

> Kender du denne hjemmeside:
>
> http://www.naturfotograf.com/ultra_micro55.html
>
> http://www.naturfotograf.com/lens_CPUconversion.html

Hej Lars!

Nej, jeg kender ikke disse sider. Vores linser er dog ikke _så_ gamle (det
er vist allesammen D-modeller), men det er da spændende at det kan lade sig
gøre.

- Jonas